Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door BartvD
Vandaag om 20:05:43
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 19:49:49
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 19:32:38
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 19:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 19:09:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door roco
Vandaag om 18:56:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07

Auteur Topic: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen  (gelezen 30276 keer)

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #15 Gepost op: 05 December 2014, 12:50:55 »
Hoe meer verschillende (sprinter/stoptrein)materieel, hoe duurder het onderhoud en renovatie wordt onderdelen wijken af en niet wisselbaar met de type treinstellen.
Kan de Plan V het niet tot 2020 volhouden na een opknapbeurt? en dan alleen CAF sprintertjes bestellen.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 05 December 2014, 12:56:50 »
Kan de Plan V het niet tot 2020 volhouden na een opknapbeurt?
Jij zit zeker niet vaak in een plan V?
Gr.
Eric

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 December 2014, 13:11:41 »
maar wel met naad dus.  ;)
Ja, dat is gedaan om het de modelfabrikanten makkelijker te maken  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 05 December 2014, 13:37:46 »
Kan de Plan V het niet tot 2020 volhouden na een opknapbeurt? en dan alleen CAF sprintertjes bestellen.
Denk je dat daar niet over nagedacht is? Antwoord op jouw vraag zal, na wikken en wegen, wel nee geweest zijn. En terecht. Plan V is al 10 jaar niet meer van deze tijd. Leuk voor inzet in de museumpendel, maar niet meer echt voor de reizigers dienst.
Groeten Joop, machinist Lls

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 05 December 2014, 14:09:48 »
Oh, is dat plan V? Ik denk telkens dat er een Airbus A380 het station komt binnenrollen. ;)

Maar het is inderdaad een interressante vraag waarom de NS zo snel 60 (vrij veel) treinstellen kan kopen zonder aanbesteden en waarom de keuze niet is gevallen op meer SLT of SNG. Speculatie: Ik denk dat SLT niet kan omdat dat vrij specifiek voor de NS ontworpen is en het ontwerpen en bouwen van aangepaste SLT (nu met toilet) te veel tijd kost/ regelgeving technische niet kan. Ook de SNG kan denk ik niet omdat dat vrij lang duurt voordat die ontworpen en gebouwd zijn. Blijkbaar kunnen de standaard Flirts van de plank besteld worden en hebben de fabrieken capaciteit om snel te leveren.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #20 Gepost op: 05 December 2014, 14:14:49 »
Extra SLT op korte termijn is sowieso geen optie. NS heeft indertijd de laatste vervolgorder gecancelled, omdat er zo'n rel ontstaan was over de plaszak. Als NSR nu weer SLT zou willen bestellen, mag ze achter in de rij aansluiten.

Extra SNG is ook geen optie, immers de eersten komen pas vanaf 2018.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 05 December 2014, 14:20:39 »
Niets met plaszak te maken, maar met het ontbreken van een toilet (waarvan men zegt dat ze er zelden gebruik van maken, omdat ze zo vies zijn)  ;D

Thom

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 05 December 2014, 14:21:04 »
Dat de vervolgbestelling SLT destijds niet is doorgegaan, zoals hierboven opgemerkt werd, beantwoordt nog niet de vraag waarom er dan nu bij deze bestellingen niet alsnog voor SLT is gekozen. Er staan straks inderdaad weer 3 verschillende treintypes op de baan, dus wat daarachter nou de beweegredenen zijn vraag ik me eigenlijk wel af. Iemand die dat weet?
Ik meen dat dat kwam omdat SLT nog besteld is zonder toilet en dat inmiddels een verplichting is.

Het toilet inbouwen vergt een dusdanige wijziging aan het ontwerp dat het teveel enginering en aanpassingen vergt voor een simpele vervolg order.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 05 December 2014, 14:26:25 »
Ik vraag mij alleen even 1 ding af. Waar komt ineens al die ophef vandaan? Doet NS eindelijk wat aan de krapte in het materieelpark krijgen ze daar weer commentaar over. Wie zal het een zorg zijn of het aanbesteed had moeten worden of niet? NS zal gerust van te voren wel bekeken hebben, en navraag gedaan hebben bij de Brusselse maffia, of ze dit zonder aanbesteding konden regelen i.v.m grote vraag naar rij vaardig materieel.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 05 December 2014, 14:32:20 »
Het gaat er ook niet om of NS wat aanhet materieeltekort moet doen, maar wel hoe. Dat lijkt mij een hele interessante discussie. Het is een stukje kennisverrijking. Als je het niet interessant vindt, lees je het toch simpelweg niet meer.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #25 Gepost op: 05 December 2014, 14:34:08 »
Niets met plaszak te maken, maar met het ontbreken van een toilet (waarvan men zegt dat ze er zelden gebruik van maken, omdat ze zo vies zijn)  ;D

Ja duh..... De plaszak was uiteraard een tijdelijke oplossing voor het ontbreken van een toilet.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 05 December 2014, 14:34:27 »
Ik vraag mij alleen even 1 ding af. Waar komt ineens al die ophef vandaan? Doet NS eindelijk wat aan de krapte in het materieelpark krijgen ze daar weer commentaar over.
Dat maak je er zelf van, lees de comments maar terug. Ik heb alleen de vraag gesteld hoe het zit. Nieuwsgierigheid zonder oordeel.
No dress rehearsel, this is our life.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #27 Gepost op: 05 December 2014, 15:08:41 »
Hallo Marc,

Ook bijzonder dat het zonder een jarenlang aanbestedingscircus kan en opeens uit de hoge hoed komt.
Iemand een idee hoe dat zit?

De nieuwe aanbestedingswet 2012 geeft opdrachtgevers de mogelijkheid om gemotiveerd af te wijken van bepaalde procedures. Daar wordt tegenwoordig steeds meer gebruik van gemaakt.

Even gezocht op Tenderned, de motivering van de keuze voor een onderhandse procedure (eigenlijk "niet-openbare procedure") in plaats van een openbare: Aankondiging in het geval van vrijwillige transparantie vooraf :Verwerving rollend materieel HRN -NS Groep N.V.

Citaat
NS Reizigers B.V. (‘NS’) -die namens NV Nederlandse Spoorwegen de Hoofdrailnetconcessie uitvoert- is op grond van de vervoersconcessie die door de Staat aan haar is verleend, gehouden al het reizigersvervoer per trein te verrichten op het hoofdrailnet in Nederland. Als gevolg van voor NS onvoorziene externe omstandigheden ontstaat op korte termijn een dringend tekort aan rollend materieel in het sprintersegment. Dat is onaanvaardbaar, gelet op de belangen van de reiziger en de verantwoordelijkheden en verplichtingen van NS als concessiehouder voor het hoofdrailnet.

De onvoorziene omstandigheden waarmee NS is geconfronteerd, bestaan er onder meer uit dat de Nederlandse Staat in juli jl. -ten opzichte van de oorspronkelijke Kabinetsplannen- zijn voornemen tot afschaffing van de Ov-Studentenkaart heeft aangepast. De OV-Studentenkaart blijft bestaan, en wordt bovendien uitgebreid naar MBO-studenten. Dit noodzaakt tot een ingrijpende bijstelling van de vervoersbehoefte en resulteert in een onvoorzien tekort van ca. 60 sprinters aan rollend sprintermaterieel per najaar 2016 om in alle scenario’s aan de vervoervraag te kunnen voldoen. Ook de aan NS opgelegde versnelde uitrol van ERTMS van dit voorjaar en de noodzakelijke inzet van extra materieel in verband met de onvoorziene uitval van het materieel op de hogesnelheidslijn (V250) dragen bij aan het tekort van ca. 60 treinen. Het vervoer van reizigers en de uitvoering van de concessie voor het hoofdrailnet komen daarmee in gevaar.

Gelet op de minimale doorlooptijd van productie, levering, toelating op het Nederlandse spoor en inbedrijfstelling van treinen is binnen het beschikbare tijdsbestek het doorlopen van een Europese aanbesteding niet mogelijk. Onderhandse gunning op de kortst mogelijke termijn is strikt noodzakelijk vanuit oogpunt van de reiziger en de concessie. De overeenkomst inzake de verwerving van het rollende sprintermaterieel zal worden gesloten door één van de betrokken vennootschappen binnen NV Nederlandse Spoorwegen.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 05 December 2014, 15:13:08 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 05 December 2014, 15:11:22 »
Het gaat er ook niet om of NS wat aanhet materieeltekort moet doen, maar wel hoe. Dat lijkt mij een hele interessante discussie. Het is een stukje kennisverrijking. Als je het niet interessant vindt, lees je het toch simpelweg niet meer.
De Dooddoener waar ik op zat te wachten  :P

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 05 December 2014, 15:12:05 »
Ja duh..... De plaszak was uiteraard een tijdelijke oplossing voor het ontbreken van een toilet.

Jeroen
Een oplossing die never nooit is ingevoerd  ;D