Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56

Auteur Topic: vele vragen  (gelezen 11909 keer)

1202

• Offline Offline
Re: vele vragen
« Reactie #30 Gepost op: 23 September 2007, 16:29:21 »
Op je vraag welke oostenrijkse lokomotieven je moet gebruiken, kies gewoon de loks die jij het mooist vind 8) In de regio Tirol en Voralberg rijden vandaag de dag vooral: De 1044, 1144 (Dezelfde lokomotief maar dan geschikt gemaakt voor trek-duw treinen) 1016, 1116, 1216. Voor sommige trek-duw treinen staat de serie 1142 (Dezelfde lok als 1042 en ook aangepast) maar dit word langzaamaan steeds minder. In deze regio is de serie 1014 niet vaak te vinden. Deze lokomotieven heeft roco gemaakt, welke er nog geleverd worden is mij niet bekend.

De serie 1063 word hier gebruikt voor lichte goederentreinen, lokzügen (lokoverbrengings ritten) en voor rangeren. Van deze lok komt een nieuw model uit van Railtop. Zijn nieuwe broertje 1163 is in dit deel van Ootenrijk niet te vinden, er komt alleen een model van deze lok uit als de verkoop van de serie 1063 goed loopt :-| Kopen dus die serie 1063 ;D ;D

Tevens zijn er nog dieselloks zoals, 2060, 2062, 2067 en 2068. Ook hiervan zijn modellen te krijgen maar dan van Kleinmodelbahn.

Natuurlijk is deze lijst niet voledig maar voor meer vragen over het ÖBB materieel stuur je maar een PM ;)

In het duits zijn er genoeg sites te vinden, typ in google maar het serie nummer in en je hebt links met foto's ;D Wel in het duits dus; Reihe 1016 bijvoorbeeld.

Met vriendelijke groet,
Marc

Sicco Jan

• Offline Offline
Re: vele vragen (:kosten en stootblok)
« Reactie #31 Gepost op: 23 September 2007, 17:02:56 »
Fireworks,

ik heb ooit eens een vuistregel gelezen die stelde dat je voor een aangeklede baan moet rekenen op DM1.000,- per vierkante meter baan. Het rijdend materieel komt er bij. In huidig geld zou je dan op 1.000,-EUR rekenen. Stad aankleden is duurder dan weiland, maar dat rekensommetje kan je wel maken.

Ik wil het stootblok wel toelichten:
net als in het grootspoor dient een stootblok op de modelbaan om het einde van het 'doodlopend' spoor te beveiligen voor doorrijdend materieel. Maak je geen illusies, als je rails niet vastgespijkerd zijn of in ballast vast liggen helpen ze niks: ook het stootblok is maar een model. Je moet je trafo (of digitale besturing) gebruiken om stil te gaan staan. Bij 2-rail gelijkstroomsystemen en 3-rail wisselstroom (analoog) is alleen de manier waarop de trafo in elkaar zit bepalend hoe je op en van zo'n doodlopend stuk komt. Of beter, hoe je van rijrichting verandert want daar gaat het om en dat kan op elk stuk baan.

Een starter is altijd beter uit met een startset. Digitaal of niet. De handleiding is ook zo geschreven dat je er als leek wel uitkomt. Koop je er standaard uitbreidingssets bij (railmateriaal) dan zit er meestal ook al een aardig baanplannetje bij. Maak het jezelf niet te moeilijk.

Tot slot durf ik de stelling aan dat elk railsysteem goed is, maar maar een paar geschikt. Ook hier, maak het jezelf niet te moeilijk. Robuuste rails zijn voor een experimenterende starter beter dan fijne details. Dat kan altijd nog.

Groet, Sicco Jan

Rens

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 24 September 2007, 21:03:33 »
Laten we voorop stellen dat Fireworks in deze rubriek zoveel vragen mag stellen als hij wil.
Dat enkele vragen lachwekkend kunnen overkomen op oude rotten in het vakgebied, geeft hen nog niet het recht een beginner zodanig neer te zetten dat hij zijn vragen niet meer durft te stellen.

Bedankt! Het is geen kwestie van durven, maar ik heb gewoon geen zin om me te laten afzeiken.

Het verzamelen van informatie voor een leek zoals ik lijkt allemaal gemakkelijk, maar het valt niet mee. Ik ben al een paar keer bij een shop geweest, maar over het algemeen nemen ze niet echt de tijd voor je of ze bezitten zelf de kennis niet. Hier vind je genoeg informatie, maar dat is weer zoveel of gaat me nog boven m'n pet, dat ik al snel door de bomen het bos niet meer ziet, vandaar dat ik met m'n eerste vragen een eigen topic opende en daar zullen inderdaad lullige vragen tussenzitten, maar zo is volgens mij iedereen begonnen.
Dan maar het internet. Ik ben b.v op zoek naar welk materiaal ik moet nemen. Als je iets intikt krijg je vooral pagina's van marktplaats of ebay omdat je geen idee heb van nummers of merken. Van de meeste merken heb je catalogussen, maar omdat ik eerst nog geen idee had wat ik wilde, heb ik veel info meegenomen, waar ik eigenlijk niets aan hebt.
Tenslotte nog bij de bieb gezocht, maar wat ze daar hadden is zwaar verouderd. Kortom, ik doe er genoeg moeite voor, maar het gaat mondjesmaat.
Inmiddels ben ik ietsjes wijzer en weet wat ik zo ongeveer wil.

Ik wil de profi-rail van Fleischmann en de treinen van Roco.
Verder heb ik nog wat gebouwen nodig, vooral een beetje mooie houtzagerij. Daarom hier mijn volgende vraag. Wat zijn de meest voorkomende modelmerken. Kibri en Faller heb ik al, of zijn dit ook echt de twee grootste? Wel jammer dat je online geen catalogus kan bekijken van deze twee.

Hier komen dan nog even een paar echte leekvragen. Degene die hier niet tegen kan, slaat het maar gauw over.

Ik wil digitaal gaan rijden, hebben jullie nog voorkeuren voor een bepaald merk?
Het liefste wil ik een beetje uitgebreid iets.

Maakt het voor wagons nog uit op wat voor systeem ze rijden?

Kan je een sein overal plaatsen of moet je daar een speciale rail voor hebben?

Ik wil proberen om alles op Eurospoor te kopen, maar ik heb specifieke eisen, zoals profi-rail, bepaalde locs e.d. Is het sowieso verstandig om daar ook het digitale kastje te kopen? Zou ik kunnen slagen of moet ik bij Eurospoor alleen denken aan wat aanvulling op je verzameling?

henk

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 24 September 2007, 21:35:36 »
Zal ik maar een steentje bijdragen over digitaal.  ;)

Je hebt gekozen voor tweerail. Analoog werkt dat op gelijkstroom, in het digitale tijdperk is het zogenaamde DCC-systeem de norm voor de besturing van tweerail banen. DCC is geen merk, maar de naam van het digitale protocol - zeg maar de taal die de digitale apparatuur spreekt - dat gangbaar is voor tweerail.
DCC-centrales (de stuurkast wat kort door de bocht) heb je ruwweg in twee varianten: instapcentrales en uitgebreide centrales. De Roco Multimaus heeft verreweg de beste specificaties van alle instapsystemen en is ook nog eens heel betaalbaar.

Mijn advies. Koop een digitale Roco startset met Oostenrijks materiaal. Die sets hebben een voortreffelijke prijs-prestatieverhouding en bevatten die Multimaus.

ps Wim brengt het niet altijd even diplomatiek, maar ik kan zijn aarzeling wel begrijpen. Ik heb ook even geaarzeld voordat ik je vraag ging beantwoorden. Ik weet namelijk heel zeker dat mijn antwoord nog een kleine 100 vervolgvragen kan uitlokken en ik weet nog zekerder dat die allemaal al een paar keer op dit forum zijn beantwoord.  ;D
Aan de andere kant, uit je laatste antwoord blijkt dat je goed door hebt hoe lastig het is om aan goede en objectieve informatie te komen. In de doorsnee winkel moet je dat indersdaad niet zoeken.  ;) Het advies om eens bij een modelspoorclub in de buurt langs te gaan is echt goed. Dan leer je in een avondje meer dan met dagen zoeken op internet.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2007, 21:48:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 24 September 2007, 21:40:52 »
He Fireworks,

als je Roco loks wil kan je het best starten met een digitale startset van Roco, de kosten van de rails moet je maar voor lief nemen, vaak is het dan nog voordeliger dan de losse delen.

Nu je voor 2 rail digitaal kiest maakt het merk digitaal niet zoveel meer uit, alles kan, behalve wat heel specifiek voor Marklin is (weinig). Als je nog niet ziek bent van internet kan je bijvoorbeeld de wereld van DCC induiken.

Kibri en Faller zijn groot, je kan ook nog denken aan Volmer en Pola. Ook interessant (ongetwijfeld ook met zagerijen) is de Walthers catalogus (voorbeeld). Dollar lekker goedkoop maar wel prijzen blijven vergelijken!!

Let bij de wagens goed op als je tweedehand koopt: geen 'Marklin' wielstellen op een 2 rail baan. De reden is al gegeven. Verder moet je een beetje opletten op de hoogte van de wielflens. Als je je in wil lezen: www.morop.org, dan heb je meteen de norm te pakken.

Voor seinen heb je een speciaal stuk rail nodig, tenzij je treinen virtueel wil laten stoppen (door het speciale stuk te definieren in je besturingsprogramma). Doet het zelfde -trein laten stoppen voor het sein- werkt net even anders.

Tot slot, met specifieke wensen kan je op Eurospoor prima terecht. Dat is meer een bezwaar tegen de plaatselijke rommelmarkt...

Groet, Sicco Jan

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #35 Gepost op: 24 September 2007, 21:52:48 »
Bij deze maar een poging alles in 1 keer te beantwoorden:

.......maar zo is volgens mij iedereen begonnen.
Inderdaad!
..... Kibri en Faller heb ik al, of zijn dit ook echt de twee grootste? Wel jammer dat je online geen catalogus kan bekijken van deze twee.

www.faller.de, dan "programm" en daarna "Spur h0"
www.kibri.de, produkte en verder zoeken in het menu links.

Hier komen dan nog even een paar echte leekvragen. Degene die hier niet tegen kan, slaat het maar gauw over.

Ik wil digitaal gaan rijden, hebben jullie nog voorkeuren voor een bepaald merk?
Het liefste wil ik een beetje uitgebreid iets.

Dat is geen lekenvraag! Daar is een heel hoofdstuk aan gewijd!
Om kort door de bocht een antwoord te geven: DCC en begin met een Roco Lokmaus. DCC staat voor het systeem, met name welke electronica in de loks moet zitten. Dit is het meest gangbare systeem, waar je later nog alle kanten mee op kunt. De Roco Lokmaus is een goedkoop instap-systeem wat je later ook nog wel voor "erbij" kunt gebruiken. Centrales met heel veel mogelijkheden zijn duur.

Maakt het voor wagons nog uit op wat voor systeem ze rijden?

3-rail niet op 2-rail, assen kunnen gewisseld worden en kijk naar de koppelingen. Nem-schacht betekend dat de koppelingen ook eenvoudig vervangen kunnen worden.

Kan je een sein overal plaatsen of moet je daar een speciale rail voor hebben?

Een sein kun je overal plaatsen. Als het ook invloed moet hebben op de treinenloop wordt het een heel ander verhaal. (= veel ingewikkelder)

Ik wil proberen om alles op Eurospoor te kopen, maar ik heb specifieke eisen, zoals profi-rail, bepaalde locs e.d. Is het sowieso verstandig om daar ook het digitale kastje te kopen? Zou ik kunnen slagen of moet ik bij Eurospoor alleen denken aan wat aanvulling op je verzameling?

Het voordeel van specifieke eisen is dat je je ergens op kunt richten. Een beurs kan nogal overweldigend zijn door de hoeveelheid. Ik zou niet alles in 1 keer proberen aan te schaffen, maar te beginnen met een leuke startset + wat uitbreiding.

Groet en succes,
Tjalling
modulebaan.nl

Rens

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 24 September 2007, 23:05:47 »
Bedankt voor jullie verhelderende antwoorden!

Het nadeel van een startset is dat ik waarschijnlijk alleen het digitale kastje kan gebruiken. Ik wil  rail van Fleischmann en die Locs (62202 en/of 62227 en/of 62240) moeten er dan heel toevallig inzitten. Kan je die Roco multimaus niet tweedehands kopen?

Ik heb m'n houtzagerij en toebehoren al gevonden!

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 24 September 2007, 23:24:01 »
Ja hoor, de multimaus kan je best tweedehands kopen, kijk maar eens op marktplaats. Overigens zijn deze niet eens echt tweedehands, het zijn meestal gloednieuwe muizen uit een startset. Handelaren halen namelijk regelmatig startsets uit elkaar en verkopen dan de treinen en de digitale systemen apart.

Zo'n multimaussetje (muis+versterker+trafo+aansluitrail) kost dan volgens mij een euro of 75.  Overigens kan je alle componenten ook los kopen bij Roco, maar dan ben je al gauw 3x zoveel kwijt.

Het trucje van die handelaars kan je natuurlijk ook zelf doen: koop een goedkope startset, haal het digitale systeem er uit voor jezelf en verkoop de trein en de rails los op marktplaats...
Reinier

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #38 Gepost op: 25 September 2007, 02:51:50 »
Uh, nou we hier toch beginnersvragen mogen stellen. Zo'n locmouse, pakt die automatisch de adressen enz op? Ik heb nl een aantal treinen met decoder gekocht via mp. Heb echter geen idee welke decoder erin zit of wat het adres is. En de prijs van een multimouse valt inderdaad wel mee.

Overigens, kan ik ergens een simpele beschrijving van het digitale gebeuren vinden? Bv. beginnend bij een ovaaltje en langzaam uitbreidend tot alles, bedoel dan incl wissel en seinen?

Het schaamrood stijgt me hierbij wel naar de wangen want ik ben ict'er en zet om het even welke pc inelkaar. Overigens heb je hier, behalve een klein schroeverdraaiertje geen soldeerbout oid bij nodig.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 25 September 2007, 04:14:44 »
@ esperopt: je hoeft je niet te schamen want ook ik ben ondanks dat ik afgestudeerd electronicus ben ook niet(meer) erg op de hoogte van de protocollen welke gebruikt worden in het digitaal rijden.
Omdat ik me er ( nog) niet verder in verdiept heb weet ik in hoofdzaak dat digitaal rijden door middel van seriele communicatie gaat van control centre naar treinen/wissels/seinen en andersom.
Is niks mis mee want je bent nooit te oud om te leren vind ik  :) ;)

@ fireworks: ik weet niet of je in de buurt van Amsterdam woont, anders zou je eens bij een van mijn klanten, Harlaar Modeltreinen in Badhoevedorp langs kunnen gaan.
Deze mensen nemen de tijd voor je om je heel veel uit te leggen over het digitaal rijden.
Je krijgt bij hun altijd eerlijk advies en je zult niet gauw met een kluitje het riet in gestuurd worden bij ze.
Je kunt natuurlijk ook kijken in de rubriek " winkeliers, uw mening " in dit forum.
Hierin kun je alvast selecteren welke treinnzaken in ' aanmerking ' komen bij je om jou van advies te dienen waar dit nodig is.

Veel succes,

Met vriendelijke groet,

Peter.

henk

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 25 September 2007, 08:42:53 »
Uh, nou we hier toch beginnersvragen mogen stellen. Zo'n locmouse, pakt die automatisch de adressen enz op? Ik heb nl een aantal treinen met decoder gekocht via mp. Heb echter geen idee welke decoder erin zit of wat het adres is. En de prijs van een multimouse valt inderdaad wel mee.

Overigens, kan ik ergens een simpele beschrijving van het digitale gebeuren vinden? Bv. beginnend bij een ovaaltje en langzaam uitbreidend tot alles, bedoel dan incl wissel en seinen?

Je kunt de decoder met de maus gewoon zelf een andres geven. Geen enkele reden om moeilijk te gaan proberen op welk adres de locs momenteel reageren.

Nee, zo'n eenvoudige beschrijving is er eigenlijk niet. Vroeger verschenen er nog wel eens boekjes, maar die verouderen te snel. Internet zou een prachtig medium zijn voor zoiets, maar dan is het wel erg intensief liefdewerk oudpapier.

Een electrotechnicus moet de kern van digitaal overigens gemakkelijk kunnen begrijpen. Het is gewoon een digitaal bussysteem, zoals je dat op veel plaatsen voor centrale aansturing hebt. De rails en/of de ringleiding is de bus. Het eerste systeem van Märklin noemen we niet voor niets Motorola. Het was gewoon gebaseerd op toenmalige bustechniek van Motorola.

@Fireworks
Op Eurospoor verkopen ze ongetwijfeld losse Multimaus setjes: maus, versterker, trafo, handleiding en aansluitrail.
Voor een indruk van het apparaat en de prijzen, gewoon even Multimaus intypen op ebay.de.
De lokmaus is overigens het vorige instapsysteem van Roco. Ook leuk, maar met een paar vervelende beperkingen.
« Laatst bewerkt op: 25 September 2007, 08:46:14 door henk »

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 25 September 2007, 09:04:18 »
Ik weet wel hoe de digitale techniek in elkaar steekt omdat ik er dagelijks mee werk.
Het enige is dat er zo ontzettend veel protocollen bestaan dat het af en toe nadenken is hoe een protocol in elkaar steekt,immers, in grote lijnen lijken protocollen op elkaar maar zijn ze toch net even iets anders.
Het is inderdaad zo dat de ringleiding of rails bij digitaal als ' trunk leiding ' fungeert.
Op het moment hou ik me alleen bezig met analoog rijden omdat het meer-treinen bedrijf op mijn module baan analoog bestuurd wordt,waarbij overigens wel een stukje digitale communicatie plaatsvind tussen de modules onderling.
Misschien dat dit in de toekomst verandert naar compleet digitaal rijden maar dat zie ik tegen die tijd wel(een en ander vanwege de nogal hoge kosten wat het totaal ombouwen betreft met zich meebrengt).

Met vriendelijke groet,

Peter.

henk

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 25 September 2007, 12:00:29 »
Als electrotechnicus zul je de beginselen snel door hebben. Voor mensen met minder kennis zijn die oude boekjes nog wel aan te raden in de zin dat de beginselen daarin meestal helder worden uitgelegd en die zijn hetzelfde gebleven. Alleen de feitelijke apparatuur die erin wordt behandeld, moet je snel vergeten.

De vraag is of je al die protocollen zou moeten willen doorgronden.
Voor tweerail is DCC de facto standaard geworden. Als je begint, dan moet je als tweerailer gewoon voor zuiver DCC gaan.
Bij drierail maakt men nu de overgang van Motorola naar MFX dat ongeveer dezelfde specifiaties heeft als DCC, maar inderdaad met een ander signaal.

De terugmelding is veelvormiger en ook meer in ontwikkeling.

Maar eigenlijk is de techniek niet het grootste punt voor een beginner. Het grote punt is het overzicht over de vele centrales, decoders en andere artikelen die er op de markt zijn.
« Laatst bewerkt op: 25 September 2007, 12:04:20 door henk »

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 25 September 2007, 20:48:54 »
probeer ook een MIBA Digital te pakken te krijgen. Daarin staat altijd een overzicht van de laatste producten (nooit helemaal compleet natuurlijk). Met lijstjes specificatie, zodat je kan kiezen wat jouw opties zijn.

Vergelijkbare themanummers zijn er vast ook van andere uitgevers.

Groet, Sicco Jan

Rens

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 27 September 2007, 22:34:30 »
Citaat
Je kunt natuurlijk ook kijken in de rubriek " winkeliers, uw mening " in dit forum.
Hierin kun je alvast selecteren welke treinnzaken in ' aanmerking ' komen bij je om jou van advies te dienen waar dit nodig is.

Ik kan 'm niet vinden, waar staat die precies?