Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56

Auteur Topic: vele vragen  (gelezen 11911 keer)

Rens

• Gast
vele vragen
« Gepost op: 19 September 2007, 10:08:03 »
Ik zou graag wat informatie van jullie profi's hebben omtrent een H0 baan. Ik vind hier en daar ook wel antwoorden, maar soms is dat net niet wat ik zoek. Hopelijk vinden jullie het niet erg om vragen te beantwoorden die al eens gesteld zijn. Alvast bedankt!

Ik zal m'n vragen effe nummeren voor het gemak.

1. Ik kom er niet goed uit welk merk ik zal nemen. Aan de ene kant is Märklin het topmerk, maar wel duur, aan de andere kant kunnen vrijwel alle andere merken samenwerken wat dus een groot voordeel is. Ik wil eigenlijk kwaliteit voor een redelijke prijs en veel keus. Wat zouden jullie me adviseren?

2. Ik krijg zoveel tegengestelde antwoorden omtrent wisselstroom en gelijkstroom. Kan iemand mij hier definitief uitsluitsel over geven?

3. Wat kan nou precies wel en wat niet samen met gelijkstroom en wisselstroom. Ik heb wel eens gehoord dat de wagons van Fleichmann weer wel bij Märklinspoor gebruikt konden worden, maar niet andersom.

4. Ik wil gelijk redelijk groot beginnen (1,5 bij 3). Ik ben niet al te technisch, maar wil wel graag digitaal rijden. Is het verstandig om een startset te kopen en de rest b.v. op marktplaats of is dat helemaal niet aan te raden.

5. Heb je ergens op internet een tekenprogramma om een baan te ontwerpen?

6. Wat zijn goede sites om spullen te kopen?

7. Ik wil een Oostenrijks dorpje maken. De huisjes e.d. heb ik al, maar ik kan niet echt Oostenrijkse locs vinden, het is meestal Zwitsers. Weet iemand hier een site voor?

8. Is dat digitale systeem wel een beetje te doen voor mij? Hoe werkt het precies?

9. Aan welke uitgave moet je denken als je een goede kwaliteit dubbele baan wilt van 1,5 bij 3 meter met 2 locs en wat wagonnetjes

10. Hoe kan je het beste je baan onderhouden. Ik heb wel eens gehoord van een wagon met een bepaald soort vloeistof, klopt dat?

11. Wat voor soort plaat gebruiken jullie als ondergrond en hoe kan je die construktie eronder maken? (site?)

12. Gebruiken jullie strooisel of wat anders als bodembedekker?

13. Hebben jullie nog bepaalde adviezen waar ik nog aan moet denken?

Nogmaals bedankt!

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: vele vragen
« Reactie #1 Gepost op: 19 September 2007, 10:23:12 »
Beste Fireworks,

als je ook maar een beetje gaat spitten op deze site, kun je al een heleboel uitvlooien. Inclusief het vinden van andere sites met meer info.
Voor Oostenrijks mat. kun je eens bij Roco kijken (gebruik zonodig eens Google o.i.d).

Succes!
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

The_Masterer

• Offline Offline
  • Tjoeke tjoek tuut tuut
« Reactie #2 Gepost op: 19 September 2007, 10:42:39 »
Met een beetje zoeken op dit forum kom je een eind. Alvast een beetje basic dingen om je niet gelijk helemaal te ontmoedigen.....

1. Wisseltroomlocs rijden op wisselstroom en gelijkstroomlocs op gelijkstroom. De meeste merken brengen beide uit en zo kun je dus meerdere merken op je baan laten rijden, zolang je maar bij je stroomsoort blijft houden. En als je echt niet kunt kiesen leg je toch twee kringen aan, dus een baan op wisselstroom en een op gelijkstroom. Deze dan niet op elkaar aansluiten natuurlijk.

2. NEE. Beide systemen hebben zo hun voor en nadelen welke ik niet ga neerzetten, daar is al genoeg over geschreven. Het is aan jou de keuze hierin je afweging te maken.

3. Je kunt ze met een kleine aanpassing onderling uitwisselen. Het is zaak dat je voor gelijkstroombanen de assen van de wagens isoleert omdat je anders de boel kortsluit. In de meeste modeltreinzaken kun je losse assen kopen en soms je "verkeerde" assen omruilen.

4. Kun je doen. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar E-Bay daar je daar nog iets van een beoordeling hebt van de verkopende partij.

5. Ja. Drail bijvoorbeeld.

6. Zie de links

7. Struin de internationale catalogi van de merken eens door.

8. In de loc heb je een decoder, deze geef je een nummer. Door dit nummer te kiesen in je bedieningsapparaat kun je de loc met dat nummer besturen. Aansluiten is net zo eenvoudig/lastig als analoge baan en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

9. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

10. Je hebt ze wel met een soort gum eronder en met een stofzuigertje erin maar met vloeistof?

11. Je kunt kiezen voor een vaste plaat of voor een open baan constructie. Over opbouwen van een baan met open constructie en opbouw in het algemeen is deze site erg mooi http://www.floodland.nl/aim/index.htm

12. Tegenwoordig is er van alles te koop. Kijk wat je mooi lijkt om te gebruiken voor het door jou beoogde resultaat.

Overigens kun je bovenstaande met een beetje struinwerk op dit forum wel achterhalen.

13. Plannen voor je begint.

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #3 Gepost op: 19 September 2007, 11:00:46 »
Ik zat ook met dit soort vragen toen ik begon vorig jaar. Omdat uitgangspunten en persoonlijke voorkeuren verschillen is het niet mogelijk een eenduidig antwoord op je vele vragen te geven. Door te zoeken op dit forum kan je veel kennis vergaren. Je goed vooraf in de materie verdiepen voorkomt later teleurstellingen.

Succes!
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

brendan

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2007, 11:36:05 »
Je kunt natuurlijk je ook laten voorlichten door een treinenzaak bij jou in de buurt. Weet niet precies waar je woont maar er zal er (hopelijk) wel een in de buurt zitten. Deze kunnen je vragen beantwoorden en je kan gelijk wat zien.

Groeten

Brendan

Rens

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2007, 16:14:33 »
Ik ben al bij zo'n zaak geweest, maar daar wisten ze me helaas niet veel meer te vertellen, dan ik al wist. Aanstaande zaterdag heb ik nog een andere zaak op het oog, hopelijk kunnen ze me daar beter helpen.

Nog even over E-Bay. Ik vind het een nadeel dat je iets moet kopen zonder het werkelijk in handen te hebben gehad. Zo ver ik weet zit je bij marktplaats niet persé aan de koop vast, dus valt het toch tegen, dan kan je er altijd nog vanaf zien.

De merkkeuze vind ik ook wel lastig. Jullie kunnen beter de prijs/kwaliteit verhouding inschatten. B.v. Roco is wat goedkoper dan Märklin, maar is de kwaliteit wel zo'n beetje hetzelfde? Märklin gaat trouwens toch niet samen met een ander merk of wel?

Emiel-L

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 September 2007, 16:18:43 »
Beste Fireworks,

als je ook maar een beetje gaat spitten op deze site, kun je al een heleboel uitvlooien. Inclusief het vinden van andere sites met meer info.
Voor Oostenrijks mat. kun je eens bij Roco kijken (gebruik zonodig eens Google o.i.d).

Succes!
Of haal de catalogus bij je vakhandelaar ;)

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #7 Gepost op: 19 September 2007, 16:32:50 »
Ongeacht het merk, gelijkstroom gaat niet samen met wisselstroom.

ROCO heeft een enorme berg Oostenrijks materieel wat lang niet altijd in de boeken heeft gestaan. ROCO komt zelf uit Oostenrijk, vandaar de grote keuze.
Over het algemeen maar Marklin de loks wat robuuster, maar gaat dit in mijn optiek ten koste van de details. ROCO levert over het algemeen goede kwaliteit, zowel technisch als dus qua detaillering.

Overigens zijn de digi startsets van ROCO ook niet al te duur.

Nadere inspiratie kun je ook opdoen op Eurospoor, eind oktober in de Jaarbeurs.

MfG, Arjan
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #8 Gepost op: 19 September 2007, 16:37:52 »
Om alvast in de sfeer te komen kan je natuurlijk ook a.s. zaterdag eens rondneuzen op de Modeltreinenbeurs in Houten.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #9 Gepost op: 19 September 2007, 17:15:59 »
Tip 1:Modelbaantekenprogramma gratis te downloaden: http://www.trackplanner.de/index.htm
Tip 2:Loop eens naar de bieb, daar ligt vast wel een boek over modelspoorwegbouw en lees dat eens rustig door (er is vast een leeshoek aanwezig)
Tip 3:Neem een abo op een modelspoorblad.

Groeten Stephan.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #10 Gepost op: 19 September 2007, 19:50:47 »
13. Laat je adviseren door meerdere modelspoorwinkels ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 19 September 2007, 20:55:52 »
Een gecombineerde reactie op de vragen 2 en 3:

Ik ben intussen redelijk allergisch voor de termen wisselstroom en gelijkstroom. Ik weet dat fabrikanten en winkeliers nog steeds met deze termen werken, maar ik ben daar een tegenstander van omdat dit versluiert waar het werkelijk om gaat.
Het bepalende verschil tussen de systemen is de manier waarop de stroom wordt toegevoerd.

Bij het 3-rail systeem (Märklin) wordt de stroom toegevoerd via de puntcontacten tussen de rails naar de sleper onder de loc. De retourstroom gaat via de wielen terug naar beide rails. Dit systeem maakt dat de wielen op een as elektrisch met elkaar in contact staan, ze zijn dus niet van elkaar geisoleerd.

Bij het 2 railsysteem wordt de stroom toegevoerd via de rechterspoorstaaf naar de wielen rechts, en de retourstroom loopt van de wielen links naar de linkerspoorstaaf. Hierbij moeten de wielen op elke as elektrisch van elkaar worden geisoleerd, anders krijg je kortsluiting.

Als je nu een wagen voor het 3-railsysteem hebt, dan zijn dus de wielen niet van elkaar geisoleerd. Zet je zo'n wagen op een spoor voor het 2-railsysteem, dan geeft die wagen kortsluiting.
Andersom is niet erg, een wagen voor het 2-railsysteem heeft geisoleerde wielen, maar als je die op een spoor voor het 3-railsysteem zet dan geeft dat elektrisch geen probleem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rens

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 19 September 2007, 21:31:51 »
Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 19 September 2007, 21:34:05 »
Klaas

waar komen dan de termen gelijkstroom en wisselstroom vandaan, betreffende de treinenhobby, dat word me steeds niet duidelijk. Het is dus niet zo dat marklin wisselstroom gebruikt en de rest gelijk? Er moet toch een reden zijn voor dit taalgebruik?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 19 September 2007, 21:50:12 »
Rail4Chem,

De termen wisselstroom en gelijkstroom komen uit de analoge traditie.
Toen iedereen nog analoog reed werkte het Märklin systeem (3-rail) met wisselstroom, alle 2-railsystemen werkten met gelijkstroom.
De fabrikanten gebruiken de termen wisselstroom en gelijkstroom nog steeds, maar feitelijk misbruiken ze deze woorden om 3-rail resp. 2-rail aan te duiden.

Het onderscheid in de toevoer van de stroom is het wezenlijke onderscheid tussen de systemen. En of daar dan vervolgens wisselstroom of gelijkstroom op werd gezet is van ondergeschikt belang. Een analoge Märklin loc op 3-rail rijdt b.v. op gelijkstroom net zo goed of misschien wel beter dan op wisselstroom.

En in het digitale gebeuren slaan de termen wisselstroom en gelijkstroom helemaal nergens meer op. Digitale spanning is een gecodeerde spanning, waarbij het ritme waarin de spanning wordt omgepoold de digitale informatie levert. Het is dus eigenlijk altijd wisselspanning, ook op het 2-rail systeem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.