Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 23:00:13
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 22:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door T.Spat
Vandaag om 22:45:43
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
Vandaag om 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:40:29
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door ruben derks
Vandaag om 22:34:25
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:33:15
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
Vandaag om 22:22:04
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 22:20:28
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:09:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:06:17
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
  

Auteur Topic: Digitaal en stroom  (gelezen 2544 keer)

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Digitaal en stroom
« Gepost op: 02 December 2014, 11:54:01 »
Hallo ,

Ik ben sinds wat jaren weer bezig met een modelbaan , dus van analoog naar digitaal.
De vorige baan was een Fleischmann baan , waar alles in beschreven werd uit een boek en je kon zien hoe alles moet worden.
Nu ben ik weer een bestaande baan aan het bouwen die ik iets verander om meer mogelijkheden te krijgen...en met Nederlands materiaal.

Nu heb ik een uitdaging betreft stroom...
Hier ben ik een leek in.

Ik weet dus nu niet waar ik diverse stroomdraden moet plaatsen langs het spoor of wissels om alles in goeie banen te laten rijden.
Heb diverse banen bekeken in aanbouw en zie mega veel draden , dat ik er duizelig van wordt.

Ik zal jullie eens uitleggen wat mijn bedoeling is...
Ik wil wel digitaal rijden maar wil ook wat doen...zoals de wissels wil ik via een schakelbord laten rijden , en niet via de Pc.

Hoe dan ook , hoe moet ik weten waar ik stroomdraden moet plaatsen langs de baan en wissels.
Waar ik die plastic raillassen moet plaatsen ( is dat nog nodig bij digitaal )

Of is het gewoon spoor leggen , seinen aansluiten en rijden maar ...

Ik heb hier totaal geen verstand van , dat maakt het verder bouwen aan de baan natuurlijk onmogelijk...

Wie o Wie , kan mij hier een uitleg over geven..over de richtlijnen van stroom op een modelbaan.Of is dat per baan verschillend.

Met vriendelijke groet ,

Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Digitaal en stroom
« Reactie #1 Gepost op: 02 December 2014, 12:25:50 »
Als je digitaal wil rijden, maar de wissels met de hand wil bedienen, heb je geen isolaties meer nodig. Die zijn bij digitaal alleen nodig bij automatisering. Via de geïsoleerde railsecties, kan de apparatuur dan bijhouden waar de treinen zich bevinden. Als je zeker weet, dat je de baan niet gaat automatiseren, dan zijn isolaties overbodig.

Je legt dat een ringleiding onder de baan en je sluit pakweg elke twee meter de rails op die leiding aan. Dat levert de beste stroomtoevoer op.
De wissels sluit je precies zo aan als bij een analoge baan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Re: Digitaal en stroom
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2014, 12:29:49 »
Okay , bedankt...dat scheelt dan weer.
Betreft de wissels moet ik dan nog maar even kijken , hier heb ik geen voorbeelden van hoe te doen...
De baan die ik ga bouwen of waarmee ik bezig ben is uit een Rail Magazine....
Misschien dat met voorbeelden van de Fleischmann boek kan uitzoeken hoe dat prcs in de war steekt.

Gr.Gert

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re: Digitaal en stroom
« Reactie #3 Gepost op: 02 December 2014, 12:34:34 »
Kijk ook eens in de encyclopedie.
Daar staat e.e.a. uitgelegd.
Dan worden waarschijnlijk een aantal vragen al beantwoord.
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Digitaal en stroom
« Reactie #4 Gepost op: 02 December 2014, 12:36:25 »
Ik denk dat Gert meer heeft aan een schemaatje voor een klassiek knoppenbord.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal en stroom
« Reactie #5 Gepost op: 02 December 2014, 12:44:20 »
De baan die ik ga bouwen of waarmee ik bezig ben is uit een Rail Magazine....
Welke Rail Magazine, welke baan?
Als we dat weten kunnen we je gericht helpen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Digitaal en stroom
« Reactie #6 Gepost op: 02 December 2014, 19:22:15 »
Kleine aanvulling op de railasjes van kunstof,die heb je ook nodig als je een keerlus hebt in je plan.
Maar zonder je plan te kennen,is t lastig om te bepalen of je ze nodig hebt  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Re: Digitaal en stroom
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2014, 22:58:17 »
De baan is Haaksomhoven , bij velen wel bekend denk ik...
Ik zit er al jaren over na te denken , toch altijd iets anders gedaan en weer afgebroken...

Nu heb ik de tafel gereed en ben begonnen met het leggen van de sporen.

1 vraag is al reeds beantwoord en dat ging over het stroom gebeuren langs de baan...op rechte stukken / bochten.
Wat over blijft is hoe ik de wissels nu moet gaan doen... plaaten is geen probleem , maar waar komen de raillassen/stroomdraden daar waar nodig.

Hier een plaatje van de baan , gevonden hier op het forum.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal en stroom
« Reactie #8 Gepost op: 02 December 2014, 23:35:41 »
Er zitten wel wat losse eindjes in dat baanplan.
Linksboven 2 sporen die eindigen in een pijltje. Waar gaat dat naar toe?
In het schuine stuk zie ik een dubbelspoor dat in een tunnel verdwijnt, en aan het andere eind een enkelspoor dat zomaar stopt. Hoe zit dat aan de rest vast?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Re: Digitaal en stroom
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2014, 23:50:53 »
Plaatje zegt meer als woorden , alleen weet ik niet of dit toegestaan is.
Dit is een scan uit de boek.

Hopelijk is dit wat duidelijker..?

Trouwens , bij deze gelijk even een bedankje voor de hulp.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal en stroom
« Reactie #10 Gepost op: 03 December 2014, 00:10:01 »
Inderdaad, zo hebben we het plaatje compleet. Er zit in ieder geval 1 keerlus in, en er zijn 3 mogelijke plaatsen om dat op te lossen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Digitaal en stroom
« Reactie #11 Gepost op: 03 December 2014, 09:13:01 »
Vraag me wel af waarom dat deel op het schuine nu even dubbelspoor moet zijn?
Als ik er vanuit ga dat je vanaf het station rechts rijd dan kom je volgens mij niet in een situatie dat op dat deel de treinen ook twee richting op kunnen rijden.
Of je moet ze van schaduw station naar schaduw station laten rijden?

En ga je dit inderdaad helemaal handmatig sturen?
Met name het schaduwstation leent zich prima voor een vorm van automatiseren.

Wat aansluiting betreft. Als je de wissels handmatig wilt doen dan is het 1 algemene draad onder de baan waar alle zwarte aansluitingen van de wisselaandrijvingen op aangesloten worden.
De twee andere moeten naar je bedieningspaneel om daar aan de juiste knopjes te worden verbonden. De andere kant van de knopjes zitten allemaal weer aan elkaar aan gaan naar de andere aansluiting van je wisselspanningstrafo.
( dit tenminste als je de wissels met standaard spoelaandrijvingen wilt bedienen. )
Wil je met servo's of andere manieren gaan aansturen dan hangt het af van welke oplossing je precies gebruikt.
De rails van de wissels is gelijk aan die van de rest van de rails. Eventueel moet je kijken of je de puntstukken van de wissels wilt polariseren. Dan moet daar extra techniek voor aanwezig zijn. Al zit het bij Roco wissels in de aandrijving ingebouwd.
En er zijn ook wissels met kunststof puntstukken, dus dan hoef je je niet druk te maken over puntstuk polarisatie.

Roelco

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Re: Digitaal en stroom
« Reactie #12 Gepost op: 03 December 2014, 10:46:00 »
Nou zoals ik in het begin van het draadje zei , ik pas de baan iets aan...het schaduwstation is voor mij niet echt nodig .
Daarvoor dient bij mij het redelijke grote opstel/onderhouds emplacement , daar kan ik mijn treinen laten staan en laten vertrekken naar het station en verder...

ik ben een echte leek als het gaat om stroom en aansluitingen ervan...dus om alles te automatiseren gaat hem bij mij dus niet worden.
Zelf lijkt me dat ook niets , misschien zie ik het verkeerd maar ik wil niet naar een beeldscherm kijken maar naar de baan zelf...en daar intensief mee bezig zijn.

Hoe ik de wissels wil doen , ik ga voor de standaard wisselaandrijvingen want daar heb ik nog heel veel van.Dat ze zichtbaar zijn op de baan is voor mij geen probleem.
We gaan zien , de baan op zich ben ik zeer tevreden mee en zeker met de extra toevoeging die ik eraan wil geven , hoe klein die ook mag zijn.

Zodra ik weet hoe ik het stroom gebeuren moet gaan aansluiten+wissels , kan ik verder en zal ik dan ook een topic voor openen met foto's.
Ik kan in ieder geval verder .. ik kan de baan tot zover aansluiten .. moet alleen nog kijken hoe ik dat met de wissels ga doen kwa aansluiting.

Daar komen we ook vast uit...

Betreft de besturing kan ik kiezen voor 1 a 2 bedieningspanelen...of Het FLEISCHMANN-controle-schakel-systeem.
Wat het rails betreft , ik gebruik Roco line zonder bedding.

Bedankt weer voor je bijdrage rjr.