Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door RetroJack
Vandaag om 20:22:29
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 19:53:00
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: Modulebaan Echt  (gelezen 3432 keer)

kevinevers

• Offline Offline
Modulebaan Echt
« Gepost op: 27 November 2014, 13:33:53 »
Inmiddels ben ik bezig met het ontwerp van een NL Baanplan in de jaren '90. In het baanplan komen minimaal een sloperij en werkplaats. Met werkplaats ben ik langzaam aan het vorderen. De constructie zelf is af (niet op foto) maar er moet wel nog het een en ander in gesoldeerd worden voor verlichting en een kraan. Deze constructie heb ik uit messing profielen gemaakt.

Langzaam moet ik dus ook beginnen te deken wat ik als muurmateriaal wil. Zelf was ik aan een van de twee platen van JTT aan het denken:

Wat zouden jullie doen?

kevinevers

• Offline Offline
Re: Modulebaan Echt
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2014, 14:30:38 »
Helaas 0 reactie gehad op mijn vraag...maar goed dat weerhoudt mij niet om niks meer te posten. Vandaag weer verder gegaan met de werkplaats. Het frame is nu klaar en vervolgens ga ik nu beginnen met het solderen van alle tussenbalken en bevestigingspunten voor de poort. In het verhoogde gedeelte komt een loopkraan die ik elektrisch bedienbaar wil maken. Het smalle gedeelte eraan vast wordt de kantorenafdeling waar ook de kantine en dergelijke komt.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2014, 15:02:38 »
Aangezien het plaatje wat je hebt gepost bij aanklikken niks doet,is t erg lastig om te zien wat wat is aan de hand van alleen dat postzegel formaat plaatje  ;)
Overigens denk ik niet dat een pand enkel uit zo iets als je voorbeeld wordt gebouwd,daar behoort toch ook baksteen bij gebruikt te worden denk ik.
E.e.a. aangeven/voorstellen is zowiezo al lastig,omdat niet bekend is wat voor uitstraling het moet krijgen.
Het zal qua uitstraling moeten passen in het idee wat je wilt uitbeelden met je baan,en laat daar nou net niks van bekend zijn,je hebt het er in elk geval niet over gehad hier  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2014, 16:36:08 »
Moet het iets moderns worden? Dan mis ik nog het nodige dwarsverband in de constructie.
Moderne utiliteitsbouw heeft meestal een bekleding met platen. Dat kan op allerlei manieren, ook met goedkoop materiaal als karton. Of (iets duurder maar wel stevig) foamboard.
Kun je een plaatje posten van een voorbeeld? Met andere woorden, wat wil je precies bereiken?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

kevinevers

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2014, 17:00:23 »
Het moet een jaren '90 loods worden. Ik heb de dwarsverbindingen gemaakt maar deze komen onder het afneembare dak te zitten wat ik uit styreen en schuurpapier maak. Als de daken erop zitten lijkken ze verbonden te zijn maar ials ik de daken eraf haal zijn ze weg. Ik wil namelijk zo min mogelijk storende dwarsverbindingen hebben als de daken eraf zijn aangezien deze loods tot in detail uitgewerkt gaat worden.

wat betreft de eerste vraag over de bekleding die is inmiddels door mijzelf beantwoord. Ik heb bij de lokale treinboer wat platen gehaald die ik mooi vind ;)

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #5 Gepost op: 26 December 2014, 10:45:09 »
Het moet een jaren '90 loods worden. Ik heb de dwarsverbindingen gemaakt maar deze komen onder het afneembare dak te zitten wat ik uit styreen en schuurpapier maak. Als de daken erop zitten lijkken ze verbonden te zijn maar ials ik de daken eraf haal zijn ze weg. Ik wil namelijk zo min mogelijk storende dwarsverbindingen hebben als de daken eraf zijn aangezien deze loods tot in detail uitgewerkt gaat worden.

wat betreft de eerste vraag over de bekleding die is inmiddels door mijzelf beantwoord. Ik heb bij de lokale treinboer wat platen gehaald die ik mooi vind ;)

Misschien moet je dan eens in een loods die uit de jaren 90 stamt, gaan kijken, dan zal je zien dat er een heleboel stabiliteiten in je gevel ontbreken. Je hebt nu geen enkele stabiliteit in langse of dwarse richting, je kolommen zijn te lang voor de profielmaten dus moet je daar ook verbindingen tussen zetten. Ik kanniet zien in welke richting je de profielen geplaatst hebt, als het al H-profielen zijn en geen kokertjes want dan ben je al compleet fout bezig.

Zoals de voorgangers al melden, meer info en meer detail en dan krijg je vanzelf de nodige respons op je werk.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Frank103

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2014, 11:07:20 »
Dit soort loodsen hebben vrijwel altijd de kantoortjes (administratie) op de eerste verdieping en niet in een loods ernaast. Dat maakt het terrein namelijk onnodig groot en duur, een etage met een vloer die niet zwaar belast wordt is veel goedkoper.

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #7 Gepost op: 26 December 2014, 11:07:24 »
Citaat
Ik wil namelijk zo min mogelijk storende dwarsverbindingen hebben als de daken eraf zijn aangezien deze loods tot in detail uitgewerkt gaat worden.

Dit is wel heel tegenstrijdig  :) als je iets tot in detail uitwerkt laat je volgens mij niets weg toch ?
En juist de dwarsspanten waar je doorheen moet kijken maken iets echt lijkt mij
Ik had het ook inderdaad met H profielen gemaakt en niet met kokers, dat viel me gelijk al op bij het eerste plaatje
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #8 Gepost op: 26 December 2014, 19:08:12 »
Je constructie schreeuwt bijna om dwarsverbindingen. Het is dat het bedrijf waar ik werk 2 weken dicht is, maar anders kan ik wel wat foto's schieten van de dakconstructie. Dan krijg je een idee wat er bij komt kijken.

Nog een tipje: Dit soort loodsen kunnen bijna niet zonder 1 of meer overhead-deuren. Een ouderwetser optie is een grote schuifdeur die parallel aan de muur schuift.

Vergeet in beide gevallen (als het de enige grote deur is) een arbeidersdeurtje in de grote deur zelf niet.

Het 'grove' golfplaat wat je in je eerste bericht geplaatst hebt is een gebruikelijke bedrijfspand-afwerking, echter dan vooral voor de kantoor-afdeling aan de buitenzijde, niet voor de loodsmuren. Dat is vaak gewoon beton met op een meter of 3-4 ramen.

kevinevers

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2014, 18:13:18 »
Inmiddels is het eten van kerst langzaam gezakt en ben ik weer verder gegaan met de loods.

De dakconstructie die ik eerst aan het dak gemaakt had heb ik losgemaakt en in de constructie gesoldeerd.

Ik wil aan de achterzijde van de loods één deur maken voor een verlengd spoor zodat ook langere treinen in de werkplaats kunnen. Het rechter gedeelte gaat denk ik uit bakstenen gemaakt worden en daar komt een overhead-deur in voor het magazijn.

kevinevers

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 31 December 2014, 19:36:39 »
Vandaag weer verder gegaan met de loods en nu ben ik begonnen met de constructie van de bovenloopkraan (niet op foto) en met de constructie van de poort naar het magazijn. De poort laat ik omhoog schuiven met onderdelen uit een oude DVD speler. Vanuit de werkplaats is daar niets van te zien aangezien ik daar een wandje voor ga zetten