Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing  (gelezen 27740 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing
« Gepost op: 25 november 2014, 20:54:18 »
Afgelopen week de hofzug van Kaiser Wilhelm II van o.a. Duitsland mogen ontvangen in de uitvoering zoals deze is uitgebracht door Trix. Dat is een fantastische set en het leuke is dat deze rijtuigen ook hier in Nederland hebben gereden. Desalniettemin stamt deze set al uit 1996 en is dus toe aan wat digitalisering. Aan de slag dus!

Maar eerst even wat historie. Zoals in een ander draadje te lezen werd deze trein gebruikt door keizer Wilhelm en keizerin Augusta van Duitsland en omstreken. Omdat de keizer graag wat van de wereld zag, had hij een vrij luxe trein tot zijn beschikking. Overigens was er in dezelfde kleurstelling ook een hofzug, die gebruikt werd door de parlementariërs van het toenmalige Duitsland. Ook die trein reed in deze kleurstelling, maar was een stuk uitgebreider. Hoe dan ook, de keizer had dus ook een mooie sleep rijtuigen ter beschikking en reisde zo vaak (meer dan 1000 reizen), dat hij in de volksmond de reisekaiser werd genoemd. Het leukste is natuurlijk dat deze trein meerdere malen in Nederland is geweest, aangezien hij nog wel eens bezoekjes bracht aan Engeland en dus via Gelderland of via het Duitse lijntje door Nederland reed. Een leuke anekdote is dat hij bij Gennep was en via de stationschef van Gennep een telegram ontving waarin vermeld werd dat hij opa was geworden. Ik denk dat die stationschef de dag van zijn leven had en in het plaatselijke café een mooi verhaal kon vertellen. Hoe dan ook, hier zie je de keizer op landgoed Middachten in De Steeg (Gelderland) ergens in 1909:



Later kreeg Nederland 1 van zijn beroemdste asielzoekers, want tegen 1918 was de keizer wel een beetje uitgerangeerd in Duitsland en kwam er van zijn eerste wereldrijk niet zoveel terecht. Bij Eijsden is de keizer de grens over gekomen en heeft toen ook nog ff 59 rijtuigen met allerhande prullaria meegenomen maar station Maarn, waar hij werd uitgehoond door de gastvrije Nederlandse bevolking, om daarna te resideren in een optrekje in Doorn. Overigens waren de rijtuigen toen vanwege de oorlog al groen geverfd.

Nou ja, veel gezwam en weinig wol, in model ziet de crème blauwe trein er natuurlijk fantastisch uit achter een SS 700 in appelgroene kleurstelling, maar ook achter een blauwe Brabander of een SS 800 voelt hij zich prima thuis. En in model ziet dat er dan zo uit:







Goed. Wat is nu het probleem? De boel is mooi verlicht van binnen, maar is analoog. Daarnaast zou je, als je de verlichting digitaal wil laten branden en schakelen per rijtuig, een functiedecoder nodig hebben (6 x € 25,-), best een dure grap. Wat ook kan is een functiedecoder inbouwen in de bagagewagen en daarmee de rest schakelen. Wat er dan moet gebeuren is dat er stroomdoorvoerende koppelingen komen (5 x € 10) en 1 functiedecoder (1 x € 25,-). Kijk, dat scheelt. Er moeten dan wel aanpassingen worden gemaakt in de rijtuigen, namelijk dat er per rijtuig een printje in komt met 2 diodes, waarmee er een gezamenlijke plus wordt gecreëerd. Door de stroomdoorvoerende koppelingen wordt dan de min aangevoerd vanuit het bagagerijtuig. In de nieuwere Rheingold rijtuigset van Trix werkt dat volgens mij precies hetzelfde.

Dus resumé, er moeten stroomdoorvoerende koppelingen komen, draadjes worden doorgevoerd in de rijtuigen, per rijtuig een klein printje worden gemaakt met 2 diodes die de plus er uit filteren en dan moet er nog een functiedecoder in het bagagerijtuig met extra stroomafname. Nou, dat klinkt als een leuk projectje!

Dan de loc.







De loc is gefabriceerd volgens het beste wat ze toendertijd konden produceren (1996!) en ziet er eerlijk gezegd fantastisch en bol van de details uit. Ook heeft de loc al ledverlichting en zit er een prima motor in die erg geruisloos is. Nu kon ik nergens terugvinden of de loc al digitaal was voorbereid en ook op internet zie je er nergens wat van terug. Tsja, ook ombouwen dus. Maar... Valt dat ff mee. De kap van de tender er afgehaald en daar zie je dan een soort van regelunit zitten die vastzit met een achtpolige connector. Als je dan naar de kleurtjes en rangschikking van die draadjes kijkt, komt dat precies overeen met een 8 polige decoder! Dus er  gisteren maar eens ff een decoder ingeprikt en de proef op de som genomen. Wat blijkt, het ding rijdt als een zonnetje en alles is schakelbaar. Is me dat ff leuk, de loc is dus al gewoon digitaal voorbereid, maar dat zie je dus nergens in de beschrijving, handleiding of op internet terug! Handig!

Nou, dat gezegd hebbende jeuken mijn handen om een stukje vaderlandsche spoorweghistorie digitaal te laten herleven. Eindelijk heeft mijn mooie loc



deze dus, iets fatsoenlijks om voort te trekken en wat ook nog eens klopt met historische treinsamenstellingen. Aan de slag dus!

Veel leesplezier ;D
« Laatst bewerkt op: 26 november 2014, 09:00:58 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2014, 21:40:40 »
Mooi setje Tom.
Wat ook nog zou kunnen is gewoon van die mini stekkertjes tussen de rijtuigen (via de balgen) , en de trein samenstellen en vervoeren in een op maat gemaakte houten transportcassette waar hij zo in en uit kan rijden .

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2014, 21:44:02 »
Leesplezier? Foto's willen we. Van deze caravan suprême achter de blauwe brabo  (y)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2014, 21:56:04 »
Oké dramkeutel... ;D

@ Ronald

Die stekkertjes hou ik niet zo van, ik wil graag alles in de ovp laten as 't ff ken, en met die stroomdoorvoerende koppelingen los je zoiets netjes en mooi op. Daarnaast kan je nog eens rangeren of de samenstelling wat makkelijker aanpassen. En ze zijn meteen kortgekoppeld als het goed is, ook fijn. Hoe dan ook, moet nu toch eens eerst fondsen werven voor deze verbouwing, geld is momenteel ff op ;D
« Laatst bewerkt op: 25 november 2014, 22:13:36 door Tomasso »
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6523
  • Spaar ze allemaal.
Re: Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2014, 23:44:32 »
Leesplezier? Foto's willen we. Van deze caravan suprême achter de blauwe brabo  (y)

Precies, voor leesplezier heb ik de Eppo, dus schiet het rolletje vol, laat ontwikkelen en show die handel.

Stephan.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2014, 23:57:05 »
 ??? Als nou die lok al digitaal  is , zouden de rijtuigen dan ook niet al ........... (y)

guest7823

  • Gast
Re: Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing
« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2014, 00:00:23 »
Eindelijk heeft mijn mooi loc



deze dus, iets fatsoenlijks om voort te trekken en wat ook nog klopt met historische treinsamenstellingen. Aan de slag dus!
Lijkt me nuttig, dat aan de slag gaan. Volgens mij is dit namelijk een van die gevallen waarbij de 3 (top)pit dus ook aan moet. Ik ga wel eens kijken of ik dat eens uitgezocht kan krijgen / bevestigen

Groeten (en werk ze (y)),

Kniesoor

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing
« Reactie #7 Gepost op: 26 november 2014, 00:02:55 »
Ja maak Tom ff gek  ;D ;D ;D

guest7823

  • Gast
Re: Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing
« Reactie #8 Gepost op: 26 november 2014, 00:05:48 »
We aim to please (maar dan in de versie van de Navy Seals) ;D

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing
« Reactie #9 Gepost op: 26 november 2014, 09:02:36 »
In "150 jaar op de Rails" van 1989 staat een heel artikel van H.G. Hesselink over de Vlissingse boottreinen en de Boxteler Bahn, daarin wordt ook geschreven over een rit met de hofzug. In elk geval van de twee NBDS-locs die de trein rijden wordt geschreven dat deze "gepavoiseerd" zijn, versierd dus. Verder niks over een eventuele derde pit.

Dus Tom, dat wordt de Duitse keizerlijke standaard in 1:87 voor op de loc  ;) ;)

En nu: Muziek! https://www.youtube.com/watch?v=-TEGPelS3Ac

Eelco

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing
« Reactie #10 Gepost op: 26 november 2014, 09:18:40 »
.... Daarnaast zou je, als je de verlichting digitaal wil laten branden en schakelen per rijtuig, een functiedecoder nodig hebben (6 x € 25,-), best een dure grap. Wat ook kan is een functiedecoder inbouwen in de bagagewagen en daarmee de rest schakelen. Wat er dan moet gebeuren is dat er stroomdoorvoerende koppelingen komen (5 x € 10) en 1 functiedecoder (1 x € 25,-). Kijk, dat scheelt.....

Tom,
Functiedecoders zijn er veel goedkoper. :P kijk hier eens Als je even goed zoekt al rond de €15 Dus voor €5 ga je die ombouwrompslomp met extra printjes ed uitvoeren?  Leuk project maar of het nu economisch is  ???  :-X

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5011
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing
« Reactie #11 Gepost op: 26 november 2014, 09:20:39 »
Te gek setje, Tom! (y)
Ik heb zelf goede ervaringen met de 2-polige Viessmann geleidende koppelingen, bovendien is daarvan de verkrijgbaarheid beter dan bv Krois. Ze zijn bovendien tamelijk compact.
RETROBAHN A.G.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing
« Reactie #12 Gepost op: 26 november 2014, 10:06:45 »
Haha Eelco ;D


hmmm, 6 functiedecoders zullen wel wat stroom verbruiken... maar goed, de prijs wordt al aantrekkelijker...


voor die stroomdoorvoerende koppelingen had ik die van Trix in gedachten, maar had ook nog niet verder gekeken. zal eens ff vergelijken bessel. thanx!
« Laatst bewerkt op: 26 november 2014, 10:12:35 door Tomasso »
Spoor 0 adept

guest7822

  • Gast
Re: Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing
« Reactie #13 Gepost op: 26 november 2014, 13:16:44 »
Anders kan je ook nog de digitale strips van digikeijs doen, met ingebouwde decoder, slepers , condensator en figuurtjes voor €22,95 per stuk, hoef je verder niks meer te freubelen.....
Alleen, als je iedere wagon apart uitrust, al je ook minder goed contact hebben dan als je de boel met stroomvoerende koppelingen uitrust, en slechts 1 decoder gebruikt. Als je die in het midden van de stam zet, kan je 3 functieuitgangen gebruiken, 1 voor de wagon met decoder, en 1 voor  beide koppelingen, en dus voor de aan die zijde gekoppelde wagons.

Walter

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Trix Hofzug Kaiser Wilhelm II, de grote verbouwing
« Reactie #14 Gepost op: 26 november 2014, 22:11:40 »
Net eens even 2 rijtuigen voor zover het mogelijk is uit elkaar gehaald. Inmiddels ben ik achter 2 dingen gekomen, namelijk dat stroomdoorvoerende koppelingen hem niet gaat worden en 2, dat ik nu moet kiezen uit die mooie digikeijs stripjes of uit de functiedecoders.

Het probleem is dat er teveel moet gebeuren om die stroomdoorvoerende koppelingen goed te krijgen, veel boor en aanpaswerk, terwijl dat eigenlijk nergens voor nodig is. Ik heb ook 2 C12C's van artitec met die digikeijs ledstripjes en dat ziet er fantastisch uit. Daarnaast kan je dan ook nog de gaslamp modus inschakelen en dat ziet er natuurlijk nog leuker uit. Met 4 á 6 assen per rijtuig moet het met de stroomafname wel goed komen en met wat condensatortjes overbrug je de vuile stukken rails ook wel. Maar goed, weer € 22,50 per rijtuig, dus die uitgave moet toch nog even wachten.

Anywayz, de rijtuigen nu eens goed bekeken en het zijn werkelijk juweeltjes! Wat een fantastische bedrukking en wat een enorme hoeveelheid details zeg, pas als je goed kijkt zie je dat het tot in het kleinste detail is uitgewerkt. Ik kan niet wachten om dit straks mooi kortgekoppeld te zien rijden, mooie verlichting er in, paar hoge omes, de Kaiser in mooi ornaat en dan lekker tuffen over een mooie baan. Supermooi!

Hoe dan ook, heb een aantal foto's van de constructie en het binnenwerk gemaakt, maar heb nog geen tijd en zin gehad om ze op de laptop te zetten en te uploaden. Die komen dus nog. Ja, ik ben echt blij met deze set :D
« Laatst bewerkt op: 26 november 2014, 22:13:11 door Tomasso »
Spoor 0 adept