Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:23:38
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Motor loopt niet  (gelezen 5885 keer)

J.Kuipers

• Offline Offline
Re: Motor loopt niet
« Reactie #15 Gepost op: 25 November 2014, 16:28:56 »
Beste reageerders,

Heb de DB 215 geheel gelost, via ouderwetse trafo spanning motor gecontroleerd, liep als een tierelier. Hierna alle onderdelen nogmaals gecontroleerd , waarna ik alles weer herplaatst heb. Het resultaat was, dat het lampje weer brande en de motor liep. Echter, goed lopen is een andere zaak, wat blijkt, tot ongeveer de halve snelheid loopt de motor wel, maar lang niet vloeiend, het lampje blijft wel continu branden. Verhoog ik de snelheid dan gaat de motor draaien alsof je elke keer wat gas geeft zoals b.v. bij een brommer, dus snelheid loopt op en zakt daarna weer af tot 0, bovendien gaat op dat moment het lampje uit. Dit herhaalt zich continu zolang ik verder niks doe.
Ook heb ik de bestaande decoder weer aangesloten.
Moet ik nu aannemen, dat de motor niet meer in orde is, mogelijk door minder wordende koolborstels, of is er iets niet in orde met het digitale gebeuren, de decoder zit er vrij lang al op.

Aangezien het mijn eerste, tevens oudste loc is wil ik deze loc wel graag blijven gebruiken. Als jullie als kenners denken, dat ik de motor toch moet vervangen, weet iemand een betrouwbaar adres? Tevens wil ik dan nog een lamp setje aanschaffen aangezien er maar 1 lamp gemonteerd is. Ook is er in het verleden een nok afgebroken van het draaistel, wil deze dan ook vervangen, zodat het draaistel weer stabiel op het frame kan worden geplaatst.

Hopende, dat ik door jullie verder kan worden geholpen,wil ik iedereen alvast danken voor de reacties en teken met vriendelijke groet:

Johan

henk

• Online Online
« Reactie #16 Gepost op: 25 November 2014, 16:31:10 »
Het zou handig zijn als je aan de hand van de link die ik gaf even aangeeft om welk model het precies gaat en wat voor motor erin zit. Je kan ook een foto van de geopende loc plaatsen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 25 November 2014, 16:47:36 »
Hallo Henk en Klaas,

Ik kreeg de mededeling dat er nog reacties waren, moest nog weer even terug naar een reactie van Klaas i.v.m. het overzicht.
Als ik dit bekijk en vergelijk met datgene wat ik heb, zou mijn motor van de 1e generatie 1976/77 kunnen zijn omschreven als 0911 HO. Bij mij zijn de zijafsluitingen niet zwart maar wit.
De loc wordt summier in de handleiding omschreven, geen onderdelen of nummers daarvan en geen exploded view tekening.
De Loc is de BR 215 met als artikel nummer 43417/18. De mijne was geleverd in een Startset en er was geen aparte doos bij waar de loc in was geplaatst. Ik moet ergens nog een notitie hebben wat het art.nr. van mijn loc is, maar die kan ik zo gauw niet vinden, het maakt wel verschil, in ieder geval voor de raderen t.b.v. de voortbeweging.
Hopelijk hebben jullie hier genoeg aan.

Vriendelijke groet:

Johan

henk

• Online Online
« Reactie #18 Gepost op: 25 November 2014, 16:58:11 »
Nou ja, die dikke motor hoort in de jaren zeventig, maar het locnummer en het catalogusnummer van je loc horen rond 1990. Die locs zaten toen ook in een circusstartset. Nu is het best mogelijk dat er indertijd al van onderstel is gewisseld. Dus iemand met een oude kap die graag een moderner onderstel wilde, zodat een nieuwere kap met een oud onderstel resteerde. Niks bijzonders bij dit model. Ik heb er eentje in elkaar gefrankenstijnd van restanten van een stuk of vier loks.  ;D

Op deze pagina kan je de verschillende technische versies bekijken. Even scrollen. Dan zie je gauw genoeg welk onderstel je hebt.
http://www.bahnwahn.de/rocodb215/Details/details.html

Het maakt wel verschil. Die dikke motor is niet meer bij Roco te verkrijgen, de nieuwere motor denk ik wel. Hoewel voor beide gevallen geldt dat een gebruikte motor voor weinig is te vinden. Laten doen hoeft echt niet. Het model zit heel eenvoudig in elkaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 25 November 2014, 17:00:24 »
Is het niet een afschakelende decoder door een hoog stroomverbruik
Anders zou de motor analoog ook wisslend lopen

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 25 November 2014, 17:28:37 »
...zou mijn motor van de 1e generatie 1976/77 kunnen zijn omschreven als 0911 HO. Bij mij zijn de zijafsluitingen niet zwart maar wit.
In dat overzicht zie je iets verder naar onder de uitvoeringen 0911N en 0911S. Die hebben witte eindkappen, en stammen uit de jaren '80.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #21 Gepost op: 25 November 2014, 17:39:17 »
Hoe is het vet van de tandwielen eraan toe? Vaak is na jaren stilstand het vet dik geworden waardoor e.e.a. niet goed loopt.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 26 November 2014, 15:27:14 »
Beste reageerders,

Heb de DB 215 geheel gelost, via ouderwetse trafo spanning motor gecontroleerd, liep als een tierelier.

Neem dus aan direct met draadjes aan de motor?

Hierna alle onderdelen nogmaals gecontroleerd , waarna ik alles weer herplaatst heb. Het resultaat was, dat het lampje weer brande en de motor liep. Echter, goed lopen is een andere zaak, wat blijkt, tot ongeveer de halve snelheid loopt de motor wel, maar lang niet vloeiend, het lampje blijft wel continu branden. Verhoog ik de snelheid dan gaat de motor draaien alsof je elke keer wat gas geeft zoals b.v. bij een brommer, dus snelheid loopt op en zakt daarna weer af tot 0, bovendien gaat op dat moment het lampje uit. Dit herhaalt zich continu zolang ik verder niks doe.
Dit dit de loc in elkaar en dan op een analoge baan? Of de loc in elkaar en dan op een digitale baan (dus voeden via de rails)?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 26 November 2014, 18:04:49 »
Volgens mij heeft (een deel van de uitgebrachte versies van) de V200 dezelfde motor als destijds in de V215 is gebruikt.

Rob

Deetrein

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 26 November 2014, 20:30:09 »
Ik kan de link van Klaas niet openen, dus misschien dubbel:

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 26 November 2014, 23:47:57 »
Ik kan de link van Klaas niet openen,
Dat is een merkwaardig verschijnsel op het forum van Drehscheibe. Soms kom je direct op de gevraagde pagina, andere keren kom je op de hoofdpagina, en dan moet je ergens linksboven doorklikken om te komen waar je wezen wil. Als je het weet is het niet moeilijk, maar de eerste keer heb ik me ook wezenloos gezocht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.