Doel:€250.00
Donaties:€115.00

Per saldo:€-135.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 11:18:11
Openen kap Artitec 3737 door MDK193
Vandaag om 11:09:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:06:14
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 10:36:53
Oude jeugdhobby weer oppakken door NS1220
Vandaag om 10:20:31
Treinen in de Rotterdamse haven door dh3201
Vandaag om 10:18:04
Rookontwikkeling Suethe in Br 85 trix (22702) Digitaal door Timo
Vandaag om 10:14:43
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 10:08:08
Pronsfeld door Reinout van Rees
Vandaag om 10:06:08
Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem? door rjr
Vandaag om 09:57:07
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
Vandaag om 09:51:36
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 09:37:18
NS modelbaan Hoekdam H0 door Overlast
Vandaag om 09:30:10
Welke verf door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:29:24
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:26:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:23:56
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 09:10:06
Stilstaande loc wordt niet gedetecteerd door bezetmelder door rjr
Vandaag om 08:10:51
Projekt 083-338 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:14
Trams van de HTM in 1/87 door martijn v m
Vandaag om 06:00:39
Eurospoor 2018 door snowmansion
Vandaag om 01:00:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 november 2018, 23:21:46
De bouw van Nieuwdam H0 door Rick 1625
14 november 2018, 22:49:54
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 november 2018, 22:40:19
  

Auteur Topic: TT-baan Heinenoord  (gelezen 60194 keer)

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • NS 1300 - NS 1100
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #15 Gepost op: 02 december 2014, 12:00:25 »
Beste Almar,

Bedankt voor de sporenplannen. Ik ben onder de indruk, het is een mooi geheel op deze manier, en oogt zeer interessant.

Naar buiten kijken zal alleen niet meer gaan, maar dat geeft niet er komt immers zat om naar te kijken!

Zeker! ;D

Succes, we wachten met spanning af naar een vervolg-update!
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
  • TT-baan Heinenoord
Update, kurk is gelegd..... (wat een klus!)
« Reactie #16 Gepost op: 04 december 2014, 16:36:06 »
De afgelopen dagen na het werk en het maken van de Sinterklaas surprise ook nog druk bezig geweest aan de baan. Al het kurk op de laatst gebouwde tracés is gelegd; het leggen van de rails kan beginnen!







Het gebruikte kurk is 2 mm dik (van de rol) en ik lijm het met speciale kurk lijm. Dezelfde lijm gebruik ik ook om de rails op de kurk te lijmen (kurk insmeren en dan de rails er op; werkt prima!).



vriendelijke groet,

Almar

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 375
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #17 Gepost op: 04 december 2014, 16:43:11 »
Van het leggen van kruk weet ik dat met een soortgelijke lijm je met een roller moest werken. Ik zie een kwast en is het dan niet te dik? Die kurklijm die ik toen had was vrij dik. Als Bisonkit zeg maar.
Ben benieuwd want ben aan het nadenken over een wat groter diorama (mag misschien wel vaste baan heten) en daar komt toch redelijk rails.

Strooi je dan gelijk ballast als je de rail plaatst?

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
  • TT-baan Heinenoord
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #18 Gepost op: 04 december 2014, 18:14:38 »
@Gastheerg; De lijm is iets dikker dan witte houtlijm dus dat gaat prima met een kwast. Direct ballasten zou denk ik wel kunnen als je met vaste rails werkt (star). Omdat ik veel met flexibele rail werk, juist op de plekken waar ballast moet worden, gaat het niet omdat ik met behulp van klemmen en gewichten de rails eerst op de juiste plek moet houden tot de lijm droog is en de rails vastligt. Ik ben van plan om voorstrijk te gaan gebruiken bij het ballasten, geen ervaring mee maar wel veel over deze methode gelezen  ;)
vriendelijke groet,

Almar

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
  • TT-baan Heinenoord
Update; de rails in het dorpsstation is gelegd
« Reactie #19 Gepost op: 06 december 2014, 21:50:47 »
Vanmiddag en vanavond zijn de sporen in het dorpsstation gelegd. Isolatielassen en aansluitingen voor de bezetmelders zijn aangebracht en de gaten voor de wisselaandrijvingen zijn geboord. Nu de wisselstraten zijn gelegd moet ik nog wat rails leggen op de doorgaande trajecten en daarna kan ik dan weer verder aan de ruwbouw. Morgen weer verder!









Wordt vervolgd....
vriendelijke groet,

Almar

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17196
  • Nee.
    • Het Groterdam Project
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #20 Gepost op: 06 december 2014, 22:25:24 »
Je gaat al een speer !  (y)

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #21 Gepost op: 06 december 2014, 23:11:53 »
Ziet er fraai uit. Waar haal je de kurk die je onder je rails hebt liggen ?

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
  • TT-baan Heinenoord
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #22 Gepost op: 06 december 2014, 23:20:52 »
@ Chris, ja gaat goed! Lang moeten wachten tot ik kon beginnen dus nu bijna elke dag wel even bezig  ;D

@ jvdscheur. Dank voor je compliment, kurk komt van de kurkspecialist. Heb voor deze leverancier gekozen omdat ie hier twintig minuten vandaan zit en ik het daar ook op kon halen (scheelde porto kosten  ;) ) website: http://www.kurkspecialist.nl/webshop/kurk-op-rol/ Heb hier ook de lijm gekocht.
vriendelijke groet,

Almar

jakeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 502
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #23 Gepost op: 09 december 2014, 07:28:38 »
Hoi hoi Almar, 

echt leuk dat bouwen in TT. Ziet er gaaf uit zeg. En strak netjes gezaagd alles. Ik blijf je graag volgen. Ik ben ondertussen mn TT locs allemaal digitaal aan het maken, wat soms niet altijd meevalt (BR89, V212 en dat soort locjes) maar we blijven knallen! Mocht je trouwens een bij mij willen komen kijken ben je van harte welkom! Ik ga ook wel eens koffie drinken aan de koffie treinen tafel bij Wsum in waalwijk en daar tref ik ook meer en meer mensen die met TT startsets de deur uit lopen. Ik vind dat een erg mooie ontwikkeling.  Er zijn ook al zoveel prachtige locs en wagens. Zelfs PSK is een Nederlands bedrijf dat heel mooie goederenwagens in TT maakt. Bush heeft net weer mooie nieuwe wagens uitgebracht en Beckmann kwam onlangs met die prachtige BR41.  Ik wacht nu tot ik de Schirmer BR64 met nieuwe decoder krijg teruggezonden en op de Beckmann BR38 waar nog geluid in zou komen. Bijgaand een plaatje wat ik wil gaan bouwen; stroom voerende en digitale koppelingen in TT. Het blijft een enorme verslaving!!  Ik blijf je graag verder volgen!! Heel veel succes.

Groeten,  Jake

Voor als je t nog niet wist;  volg hier mijn kleine TT baantje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53117.30.html)
« Laatst bewerkt op: 09 december 2014, 07:32:44 door jakeman »

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
  • TT-baan Heinenoord
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #24 Gepost op: 09 december 2014, 09:59:03 »
Hallo Jake, dank voor je complimentjes. In het verleden was mijn onderbouw niet altijd even strak maar daar heb ik leergeld mee betaald. Beter in aanvang wat extra tijd investeren dan later je handen vol hebben aan het corrigeren van kleine foutjes is nu mijn uitgangspunt. Dit is tevens één van de redenen waarom ik mijn rails niet langer schroef of spijker maar met lijm bevestigd. Is af en toe wel lastig (vooral met flex in de wat krappere boogstralen) maar het geduld wordt wel beloond uiteindelijk. Ik heb sowieso wel wat extra werk aan mijn rails want het meeste is al eerder gebruikt  ;)
Het overgrote deel van mijn locs heb ik inmiddels gedigitaliseerd. Vooral het oudere spul van Berliner TT Bahnen en Zeuke gaf veel werk omdat je daar meestal wel even moet zoeken naar een geschikt plekje voor de decoder.
Peter Koster van PSK ken ik via TTNederland, tot juni dit jaar was er altijd een regiodag bij hem thuis in Haarlem waar TT-ers samenkwamen en waar altijd spulletjes bekeken en gekocht konden worden. Vanwege het bereiken van zijn 80 jarige leeftijd heeft Peter echter besloten geen regiodagen meer te organiseren, jammer maar heel begrijpelijk. Je kunt bij hem nog steeds terecht voor materiaal van Tillig, Piko, Auhagen etc., en natuurlijk zijn in kleinserie geproduceerde eigen modellen. Hij was lange tijd de enige leverancier van TT in Nederland met een groot assortiment maar dat is mede door het gemak waarmee je nu van alles via Internet kunt kopen niet langer het geval. Ben benieuwd naar je ervaringen met stroomvoerende koppelingen, blijf ik graag volgen, net als de ontwikkelingen van je baan trouwens! (Ik kom graag eens buurten en ook hier ben je natuurlijk welkom!)

PS. In Hoek van Holland zit de Hoekse Lijn een modelspoorvereniging met een grote TT-baan. Aanstaande zaterdag (de 13e) is er een opendag misschien leuk om een kijkje te gaan nemen. Ik ga zelf ook aan het eind van de middag die kant op. Verder info zie; http://www.dehoekselijn.nl/ en http://members.upc.nl/c.teijgeler1/

vriendelijke groet,

Almar

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11487
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #25 Gepost op: 09 december 2014, 10:55:35 »
Heel interessant deze baan. TT is een mooie en aantrekkelijke schaal. Ik heb meerdere keren overwogen iets in die schaal te bouwen. Het beperkte aanbod hield me tegen. Tegenwoordig is er aanzienlijk meer op de markt, maar vergeleken met h0 heb je toch veel minder keuze. Dat is jammer. Veel succes met je voortvarende bouw.

Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
  • TT-baan Heinenoord
Update; 10 december 2014
« Reactie #26 Gepost op: 11 december 2014, 00:16:13 »
Vandaag vrij en weinig andere verplichtingen dus een groot deel van de dag en avond aan de baan kunnen besteden. Begonnen met het leggen van nog wat doorgaande sporen en toen de ruwbouw weer opgepakt. Het landschap was op de plattegrond al wel enigszins vorm gegeven maar het meeste doe ik al bouwend.









Je krijgt zo al een aardige indruk van de landschapscontouren. Was weer een vruchtbaar dagje  :)

Wordt vervolgt.....
vriendelijke groet,

Almar

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #27 Gepost op: 11 december 2014, 12:16:42 »
Vraagje:  waarom gebruik je direct naast de brug de "vierkant de bocht om"-wissels voor de Hosenträger?
Met de slankere wissels (ook 15 graden) zou dat er mijns inziens veel mooier uit zien.
Maarten

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
  • TT-baan Heinenoord
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #28 Gepost op: 11 december 2014, 12:53:43 »
Hallo Maarten,
ik ben het met je eens maar het was een concessie die ik heb gedaan. De lengte voor slankere wissels ontbreekt namelijk. Direct na de brug daalt het spoor en aan de linker kant van de "Hosenträger" begint het ene baanvak ook direct met een daling terwijl het voorste direct gaat stijgen. Later stijgen of dalen was geen optie i.v.m. de gewenste hellingspercentages van maximaal 3%.
In de praktijk valt het beeld mij wel mee maar met lange rijtuigen is het inderdaad een minder fraai gezicht. Ik kan dat echter vrij eenvoudig voorkomen door treinen met lange rijtuigen die route niet te laten berijden.
vriendelijke groet,

Almar

Spanje

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #29 Gepost op: 16 december 2014, 11:16:36 »
Almar,

Heb net je baan bekeken, geweldig gedaan! Petje af. Ik zie dat ik nog ontzettend veel te doen heb haha. Nou ja, ik ben me pas aan het orienteren. Kom ook veel kreten tegen waarvan ik denk wat is dat nu weer.

Groetjes
Henk