Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:20:23
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 18:16:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
Vandaag om 18:06:37
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Roco smeer olie door gtw6016
Vandaag om 17:40:34
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Peter J K
Vandaag om 17:19:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:07:52
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
Spoor- en tramweg parafernalia door marco
Vandaag om 13:49:05
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 12:05:12
Achtergrond met AI door Pauldg
Vandaag om 11:55:59
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door odaoda
Vandaag om 11:47:30
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 10:54:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:59:07
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 09:06:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
19 December 2025, 21:50:03
Zee. Land. door Huup
19 December 2025, 21:43:11
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
19 December 2025, 20:57:28
  

Auteur Topic: Seinen  (gelezen 1781 keer)

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Seinen
« Gepost op: 19 November 2014, 21:53:31 »
Is hier iemand op het forum die mij het principe van seinen uit kan leggen in jip en Janneke taal. Ben een absolute nono wat dat betreft en heb nog nooit iets gedaan met seinen. Ik wil in eerste instantie analoog gaan rijden. Kan ik dan ook seinen gebruiken en de treinen automatisch voor zon sein bijv laten stoppen ? Hoe werkt dit dan ?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Seinen
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2014, 22:48:47 »
Een sein is in principe een mast met lichtjes. Misschien een arm eraan als het een armsein is. In dat geval zit er ook nog een electromagneet ofzo bij die de arm omhoog/omlaag doet. Draadjes goed aansluiten en een schakelaar op je bedieningspaneel, dan gaan de juiste lichtjes branden.

Treinbeïnvloeding? Da's ergens een los verhaal. Kan prima. In de eenvoudige versie blijft het er wel toe beperkt dat je een stuk rails stroomloos kan schakelen. Je trein stopt dan onsubtiel binnen de paar centimeter. Je kan uitgebreidere zaken met vertragingen regelen, maar dan ben je gelijk ingewikkelder bezig.

Überhaupt moet je wel een stukje rails bij je sein isoleren (één kant is genoeg) om het aan/uit te kunnen zetten, natuurlijk.

Hoe dan beïnvloeden? Als je een rood/groen lichtsein hebt kan je een dubbelpolige schakelaar nemen. De ene schakelt één van de wisselstroomdraadjes afwisselend naar het groene en het rode lampje. De andere pool laat je dan de stroom naar je rails aan (groen) en uit (rood) schakelen.

Heb je bijvoorbeeld die mooie viessmann DB armseinen met de langzame aandrijving? Daaraan zit een tweetal rode draden die alleen doorverbonden zijn als het sein op groen staan. Daar kan je ook je geïsoleerde spoor mee schakelen, dus.

Het hangt dus van je systeem af, maar het kan in principe prima.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Seinen
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2014, 22:50:04 »
Aanvulling: mocht je nog verder willen gaan dan kan je treinen het sein achter hen automatisch op rood laten zetten. Ik ga er maar even van uit dat dat niet is wat je bedoelt. Dan wordt het weer flink ingewikkelder, namenlijk  :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Seinen
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2014, 10:55:06 »
Waar plaats ik normaal gesproken de seinen en welke soort sein doet in het echie wat ? Kan ik als ik een analoge baan heb er voor zorgen dat door de seinen ergens een trein stopt, als ik het goed begrijp kan ik dit doen door rails op bepaalde plekken te isoleren. Hoe doe ik dit überhaupt ? Maar waar dan tov het sein, en hoe zorg ik er dan voor dat het sein op een gegeven moment weer op groen ga. Maw hoe schakel ik dat met een ander gedeelte van de baan. Veel vragen denk ik, maar ik heb echt nog geen flauw benul. Kan ik ergens op een duidelijke site zien hoe en wat het werkt met seinen op een modelbaan. Weet iemand toevallig een dergelijke sein. Ik heb op het moment nog geen enkel sein, dus sta aan het begin van iets nieuws. Wat voor sein zou ik kunnen aanschaffen, waar op de baan zou ik dat dan bijv moeten plaatsen zodat het ook echt een functie heeft en hoe sluit ik het dan aan zodat het ook daadwerkelijk gaat werken.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Seinen
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2014, 12:34:23 »
Het hangt ook af van de voorbeeldsituatie die je nabouwt. Lichtseinen of armseinen? DB? NS? Verweggistan?

Oei, complete uitleg? Er staan ook uitgebreide versies online, bijvoorbeeld http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Nederlands_seinstelsel. Idem voor de duitse situatie. Viessmann heeft een boek in het assortiment die uitlegt waar je al hun seinen voor kunt gebruiken. Het assortiment is goed, dus ik vermoed dat het boek dat ook is. Zal wel duitstalig zijn.

Het basisprincipe is altijd gelijk. Een spoorwegnet is in blokken opgedeeld. Dat kan een compleet traject tussen twee stations zijn aan een enkelsporige lijn of een stuk van anderhalve kilometer aan een dubbelsporige lijn, bijvoorbeeld. Kern is: in elk blok mag maar één trein zijn.

Als er een trein is: dan gaat het sein aan het begin van het blok op rood.

Enkelsporig zijlijntje in Duitsland met seinen? Dan staat er aan het begin van het station een "inrijsein" dat aangeeft of je het station in mag rijden. Aan het eind van het (perron)spoor staat een uitrijsein dat aangeeft of je de lijn (=blok) naar het volgende station mag berijden. Enz.

Analoog qua stroomloos schakelen? Met geïsoleerde raillassen (=plastic) kan je een stukje spoor isoleren. Één van de railstaven is voldoende. Stukje van 50 cm isoleren. Sein staat aan het eind. Staat het sein op rood, dan moet er geen stroom op staan. Trein stopt automatisch (tenzij het een geduwde trek-duw trein is enzo, maar goed).

Alternatief: seinen alleen als decoratie gebruiken. Dus wel de goede seinbeelden tonen, maar verder geen beveiliging. Als je in je eentje op een baan rijdt is het ook nergens voor nodig.

En dan zou ik naar lichtseinen kijken, die zijn eenvoudiger en goedkoper.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Seinen
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2014, 13:26:05 »
Een sein bewaakt altijd 'iets'. Dat kan het begin van een blok zijn zoals Reinout al aangeeft, maar ook splitsingen, wisselstraten, kruisingen enz. Elk gebied waar geen 2 treinen tegelijk mogen komen, maar ook gebieden waar tijdelijk even niets mag komen omdat de wissels verkeerd liggen of net omgezet worden, openstaande bruggen etc....

In Nederland heb je in grote lijnen eigenlijk twee soorten seinen: 1) automatische seinen, die staan langs de vrije baan en bewaken het achter het sein liggende blok: het sein gaat vanzelf op groen als de baan achter het sein veilig is, en vanzelf op rood als er een trein voorbij het sein is gereden en het blok dus bezet is. De volgende trein moet dan wachten tot het blok weer vrij is. En 2), bediende seinen, die bijvoorbeeld stationsgebieden met wisselstraten bewaken. Deze seinen staan standaard op rood, behalve als de treindienstleider (of de computer...) een rijweg door het gebied heeft ingesteld. Als alle wissels goed liggen (en die sporen zijn vrij natuurlijk) gaat het sein pas op groen.

Ga maar eens op een wat groter station kijken, dan zie je dat doorgaans alles op rood staat, behalve op sporen waar binnenkort een trein moet passeren. En kijk dan eens langs de vrije baan, en zie dat alles meestal op groen staat, behalve wanneer er net een trein langs gereden is.
Reinier