Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
door
JoopSpoort
Vandaag
om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
JoopSpoort
Vandaag
om 21:51:14
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:09:11
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
cor_b
Vandaag
om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Spoolder1972
Vandaag
om 21:01:35
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
hmmglaser
Vandaag
om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
JoopSpoort
Vandaag
om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Bob11
Vandaag
om 18:15:35
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
Vandaag
om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Seinen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Seinen (gelezen 1691 keer)
jvdscheur
Seinen
«
Gepost op:
19 November 2014, 21:53:31 »
Is hier iemand op het forum die mij het principe van seinen uit kan leggen in jip en Janneke taal. Ben een absolute nono wat dat betreft en heb nog nooit iets gedaan met seinen. Ik wil in eerste instantie analoog gaan rijden. Kan ik dan ook seinen gebruiken en de treinen automatisch voor zon sein bijv laten stoppen ? Hoe werkt dit dan ?
Reinout van Rees
Team forummoderators
Forummoderator
Re: Seinen
«
Reactie #1 Gepost op:
19 November 2014, 22:48:47 »
Een sein is in principe een mast met lichtjes. Misschien een arm eraan als het een armsein is. In dat geval zit er ook nog een electromagneet ofzo bij die de arm omhoog/omlaag doet. Draadjes goed aansluiten en een schakelaar op je bedieningspaneel, dan gaan de juiste lichtjes branden.
Treinbeïnvloeding? Da's ergens een los verhaal. Kan prima. In de eenvoudige versie blijft het er wel toe beperkt dat je een stuk rails stroomloos kan schakelen. Je trein stopt dan onsubtiel binnen de paar centimeter. Je kan uitgebreidere zaken met vertragingen regelen, maar dan ben je gelijk ingewikkelder bezig.
Überhaupt moet je wel een stukje rails bij je sein isoleren (één kant is genoeg) om het aan/uit te kunnen zetten, natuurlijk.
Hoe dan beïnvloeden? Als je een rood/groen lichtsein hebt kan je een dubbelpolige schakelaar nemen. De ene schakelt één van de wisselstroomdraadjes afwisselend naar het groene en het rode lampje. De andere pool laat je dan de stroom naar je rails aan (groen) en uit (rood) schakelen.
Heb je bijvoorbeeld die mooie viessmann DB armseinen met de langzame aandrijving? Daaraan zit een tweetal rode draden die alleen doorverbonden zijn als het sein op groen staan. Daar kan je ook je geïsoleerde spoor mee schakelen, dus.
Het hangt dus van je systeem af, maar het kan in principe prima.
Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Forummoderator
«
Reactie #2 Gepost op:
19 November 2014, 22:50:04 »
Aanvulling: mocht je nog verder willen gaan dan kan je treinen het sein achter hen automatisch op rood laten zetten. Ik ga er maar even van uit dat dat niet is wat je bedoelt. Dan wordt het weer flink ingewikkelder, namenlijk
Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn
Eifelgeschiedenis
jvdscheur
«
Reactie #3 Gepost op:
20 November 2014, 10:55:06 »
Waar plaats ik normaal gesproken de seinen en welke soort sein doet in het echie wat ? Kan ik als ik een analoge baan heb er voor zorgen dat door de seinen ergens een trein stopt, als ik het goed begrijp kan ik dit doen door rails op bepaalde plekken te isoleren. Hoe doe ik dit überhaupt ? Maar waar dan tov het sein, en hoe zorg ik er dan voor dat het sein op een gegeven moment weer op groen ga. Maw hoe schakel ik dat met een ander gedeelte van de baan. Veel vragen denk ik, maar ik heb echt nog geen flauw benul. Kan ik ergens op een duidelijke site zien hoe en wat het werkt met seinen op een modelbaan. Weet iemand toevallig een dergelijke sein. Ik heb op het moment nog geen enkel sein, dus sta aan het begin van iets nieuws. Wat voor sein zou ik kunnen aanschaffen, waar op de baan zou ik dat dan bijv moeten plaatsen zodat het ook echt een functie heeft en hoe sluit ik het dan aan zodat het ook daadwerkelijk gaat werken.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Forummoderator
«
Reactie #4 Gepost op:
20 November 2014, 12:34:23 »
Het hangt ook af van de voorbeeldsituatie die je nabouwt. Lichtseinen of armseinen? DB? NS? Verweggistan?
Oei, complete uitleg? Er staan ook uitgebreide versies online, bijvoorbeeld
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Nederlands_seinstelsel
. Idem voor de duitse situatie. Viessmann heeft een boek in het assortiment die uitlegt waar je al hun seinen voor kunt gebruiken. Het assortiment is goed, dus ik vermoed dat het boek dat ook is. Zal wel duitstalig zijn.
Het basisprincipe is altijd gelijk. Een spoorwegnet is in blokken opgedeeld. Dat kan een compleet traject tussen twee stations zijn aan een enkelsporige lijn of een stuk van anderhalve kilometer aan een dubbelsporige lijn, bijvoorbeeld. Kern is: in elk blok mag maar één trein zijn.
Als er een trein is: dan gaat het sein aan het begin van het blok op rood.
Enkelsporig zijlijntje in Duitsland met seinen? Dan staat er aan het begin van het station een "inrijsein" dat aangeeft of je het station in mag rijden. Aan het eind van het (perron)spoor staat een uitrijsein dat aangeeft of je de lijn (=blok) naar het volgende station mag berijden. Enz.
Analoog qua stroomloos schakelen? Met geïsoleerde raillassen (=plastic) kan je een stukje spoor isoleren. Één van de railstaven is voldoende. Stukje van 50 cm isoleren. Sein staat aan het eind. Staat het sein op rood, dan moet er geen stroom op staan. Trein stopt automatisch (tenzij het een geduwde trek-duw trein is enzo, maar goed).
Alternatief:
seinen alleen als decoratie gebruiken
. Dus wel de goede seinbeelden tonen, maar verder geen beveiliging. Als je in je eentje op een baan rijdt is het ook nergens voor nodig.
En dan zou ik naar lichtseinen kijken, die zijn eenvoudiger en goedkoper.
Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn
Eifelgeschiedenis
Reinier Z.
«
Reactie #5 Gepost op:
20 November 2014, 13:26:05 »
Een sein bewaakt altijd 'iets'. Dat kan het begin van een blok zijn zoals Reinout al aangeeft, maar ook splitsingen, wisselstraten, kruisingen enz. Elk gebied waar geen 2 treinen tegelijk mogen komen, maar ook gebieden waar tijdelijk even niets mag komen omdat de wissels verkeerd liggen of net omgezet worden, openstaande bruggen etc....
In Nederland heb je in grote lijnen eigenlijk twee soorten seinen: 1) automatische seinen, die staan langs de vrije baan en bewaken het achter het sein liggende blok: het sein gaat vanzelf op groen als de baan achter het sein veilig is, en vanzelf op rood als er een trein voorbij het sein is gereden en het blok dus bezet is. De volgende trein moet dan wachten tot het blok weer vrij is. En 2), bediende seinen, die bijvoorbeeld stationsgebieden met wisselstraten bewaken. Deze seinen staan standaard op rood, behalve als de treindienstleider (of de computer...) een rijweg door het gebied heeft ingesteld. Als alle wissels goed liggen (en die sporen zijn vrij natuurlijk) gaat het sein pas op groen.
Ga maar eens op een wat groter station kijken, dan zie je dat doorgaans alles op rood staat, behalve op sporen waar binnenkort een trein moet passeren. En kijk dan eens langs de vrije baan, en zie dat alles meestal op groen staat, behalve wanneer er net een trein langs gereden is.
Reinier
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|