Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
  

Auteur Topic: Seinen  (gelezen 1691 keer)

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Seinen
« Gepost op: 19 November 2014, 21:53:31 »
Is hier iemand op het forum die mij het principe van seinen uit kan leggen in jip en Janneke taal. Ben een absolute nono wat dat betreft en heb nog nooit iets gedaan met seinen. Ik wil in eerste instantie analoog gaan rijden. Kan ik dan ook seinen gebruiken en de treinen automatisch voor zon sein bijv laten stoppen ? Hoe werkt dit dan ?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Seinen
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2014, 22:48:47 »
Een sein is in principe een mast met lichtjes. Misschien een arm eraan als het een armsein is. In dat geval zit er ook nog een electromagneet ofzo bij die de arm omhoog/omlaag doet. Draadjes goed aansluiten en een schakelaar op je bedieningspaneel, dan gaan de juiste lichtjes branden.

Treinbeïnvloeding? Da's ergens een los verhaal. Kan prima. In de eenvoudige versie blijft het er wel toe beperkt dat je een stuk rails stroomloos kan schakelen. Je trein stopt dan onsubtiel binnen de paar centimeter. Je kan uitgebreidere zaken met vertragingen regelen, maar dan ben je gelijk ingewikkelder bezig.

Überhaupt moet je wel een stukje rails bij je sein isoleren (één kant is genoeg) om het aan/uit te kunnen zetten, natuurlijk.

Hoe dan beïnvloeden? Als je een rood/groen lichtsein hebt kan je een dubbelpolige schakelaar nemen. De ene schakelt één van de wisselstroomdraadjes afwisselend naar het groene en het rode lampje. De andere pool laat je dan de stroom naar je rails aan (groen) en uit (rood) schakelen.

Heb je bijvoorbeeld die mooie viessmann DB armseinen met de langzame aandrijving? Daaraan zit een tweetal rode draden die alleen doorverbonden zijn als het sein op groen staan. Daar kan je ook je geïsoleerde spoor mee schakelen, dus.

Het hangt dus van je systeem af, maar het kan in principe prima.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Seinen
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2014, 22:50:04 »
Aanvulling: mocht je nog verder willen gaan dan kan je treinen het sein achter hen automatisch op rood laten zetten. Ik ga er maar even van uit dat dat niet is wat je bedoelt. Dan wordt het weer flink ingewikkelder, namenlijk  :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Seinen
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2014, 10:55:06 »
Waar plaats ik normaal gesproken de seinen en welke soort sein doet in het echie wat ? Kan ik als ik een analoge baan heb er voor zorgen dat door de seinen ergens een trein stopt, als ik het goed begrijp kan ik dit doen door rails op bepaalde plekken te isoleren. Hoe doe ik dit überhaupt ? Maar waar dan tov het sein, en hoe zorg ik er dan voor dat het sein op een gegeven moment weer op groen ga. Maw hoe schakel ik dat met een ander gedeelte van de baan. Veel vragen denk ik, maar ik heb echt nog geen flauw benul. Kan ik ergens op een duidelijke site zien hoe en wat het werkt met seinen op een modelbaan. Weet iemand toevallig een dergelijke sein. Ik heb op het moment nog geen enkel sein, dus sta aan het begin van iets nieuws. Wat voor sein zou ik kunnen aanschaffen, waar op de baan zou ik dat dan bijv moeten plaatsen zodat het ook echt een functie heeft en hoe sluit ik het dan aan zodat het ook daadwerkelijk gaat werken.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Seinen
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2014, 12:34:23 »
Het hangt ook af van de voorbeeldsituatie die je nabouwt. Lichtseinen of armseinen? DB? NS? Verweggistan?

Oei, complete uitleg? Er staan ook uitgebreide versies online, bijvoorbeeld http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Nederlands_seinstelsel. Idem voor de duitse situatie. Viessmann heeft een boek in het assortiment die uitlegt waar je al hun seinen voor kunt gebruiken. Het assortiment is goed, dus ik vermoed dat het boek dat ook is. Zal wel duitstalig zijn.

Het basisprincipe is altijd gelijk. Een spoorwegnet is in blokken opgedeeld. Dat kan een compleet traject tussen twee stations zijn aan een enkelsporige lijn of een stuk van anderhalve kilometer aan een dubbelsporige lijn, bijvoorbeeld. Kern is: in elk blok mag maar één trein zijn.

Als er een trein is: dan gaat het sein aan het begin van het blok op rood.

Enkelsporig zijlijntje in Duitsland met seinen? Dan staat er aan het begin van het station een "inrijsein" dat aangeeft of je het station in mag rijden. Aan het eind van het (perron)spoor staat een uitrijsein dat aangeeft of je de lijn (=blok) naar het volgende station mag berijden. Enz.

Analoog qua stroomloos schakelen? Met geïsoleerde raillassen (=plastic) kan je een stukje spoor isoleren. Één van de railstaven is voldoende. Stukje van 50 cm isoleren. Sein staat aan het eind. Staat het sein op rood, dan moet er geen stroom op staan. Trein stopt automatisch (tenzij het een geduwde trek-duw trein is enzo, maar goed).

Alternatief: seinen alleen als decoratie gebruiken. Dus wel de goede seinbeelden tonen, maar verder geen beveiliging. Als je in je eentje op een baan rijdt is het ook nergens voor nodig.

En dan zou ik naar lichtseinen kijken, die zijn eenvoudiger en goedkoper.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Seinen
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2014, 13:26:05 »
Een sein bewaakt altijd 'iets'. Dat kan het begin van een blok zijn zoals Reinout al aangeeft, maar ook splitsingen, wisselstraten, kruisingen enz. Elk gebied waar geen 2 treinen tegelijk mogen komen, maar ook gebieden waar tijdelijk even niets mag komen omdat de wissels verkeerd liggen of net omgezet worden, openstaande bruggen etc....

In Nederland heb je in grote lijnen eigenlijk twee soorten seinen: 1) automatische seinen, die staan langs de vrije baan en bewaken het achter het sein liggende blok: het sein gaat vanzelf op groen als de baan achter het sein veilig is, en vanzelf op rood als er een trein voorbij het sein is gereden en het blok dus bezet is. De volgende trein moet dan wachten tot het blok weer vrij is. En 2), bediende seinen, die bijvoorbeeld stationsgebieden met wisselstraten bewaken. Deze seinen staan standaard op rood, behalve als de treindienstleider (of de computer...) een rijweg door het gebied heeft ingesteld. Als alle wissels goed liggen (en die sporen zijn vrij natuurlijk) gaat het sein pas op groen.

Ga maar eens op een wat groter station kijken, dan zie je dat doorgaans alles op rood staat, behalve op sporen waar binnenkort een trein moet passeren. En kijk dan eens langs de vrije baan, en zie dat alles meestal op groen staat, behalve wanneer er net een trein langs gereden is.
Reinier