Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: eBay Duitsland onveilig?  (gelezen 22969 keer)

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
Re: eBay Duitsland onveilig?
« Reactie #15 Gepost op: 17 November 2014, 14:37:48 »
Vervelend Ruud, goed dat je ons erop wijst. Een gewaarschuwd mens... Hopelijk kun je je geld nog terugkrijgen.

@ jowi
Controle is niet nodig. Bij belangrijke nummers waarbij vergissing van één cijfer vervelende gevolgen kan hebben, wordt al heel lang gebruik gemaakt van (een systeem mer) controlegetallen. Bijvoorbeeld bij bankrekeningnummers (elfproef) en BSN. In Nederland gebruikte de Postbank geen systeem met controlegetallen, deze bank controleerde daarom naam en rekeningnummer.

Door invoering van de IBAN heeft elk rekeningnummer nu een controlecijfer (zijn zijn de twee cijfers tussen landcode en bankcode), waardoor vergissen is uitgesloten.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

jowi

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 17 November 2014, 14:42:32 »
Toch, als ik jou mijn IBAN nummer geef (welke gewoon correct is) en ik zeg dat ik Pietje Puk heet, komt het geld echt wel bij mij aan hoor... Het IBAN zal dan wel gecontroleerd worden, maar niet of de naam er mee overeenkomt... Andersom, ik geef je mijn echte naam, maar het (geldige) IBAN nummer van mijn buurman, komt het geld gewoon bij mijn buurman aan...

Ik bedoel dus dat als je per ongeluk een tikfout maakt in het IBAN nummer, op een manier zodat het nog steeds toevallig een geldig nummer is, ben je je geld kwijt.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #17 Gepost op: 17 November 2014, 14:44:34 »
Welke NL bank is dat dan, dat ze bij een aanwijsbaar/bewijsbaar duidelijk fraudegeval weigeren actie te ondernemen?

Op ligt het natuurlijk compleet niet aan de bank, maar toch.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #18 Gepost op: 17 November 2014, 14:45:44 »
ING weigert dit.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #19 Gepost op: 17 November 2014, 14:48:54 »
Aan de andere kant zou het een mooie boel worden als je iets koopt van iemand, je maakt het geld over, je ontvangt de goederen en je zegt doodleuk tegen je bank, maak de overboeking maar ongedaan hoor.  (y) Da's lekker binnenlopen...

Of betalen met Paypal (is er speciaal voor kopers) of de rek. apart nog eens checken bij de verkoper per email als je toch wilt overmaken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #20 Gepost op: 17 November 2014, 14:49:52 »
Zeker is ook dat eBay niet veilig is: een hacker kan blijkbaar de betalingsgegevens nog steeds vervangen door die van een ander/hemzelf.

Dit is niet zozeer eBay dat niet veilig is, als wel gebruikers waarvan de wachtwoorden gehackt zijn volgens mij.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 17 November 2014, 14:52:26 »
Je kunt een overboeking alleen binnen een termijn van 8 dagen terug laten storten Ewout.
Mvh Steef

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #22 Gepost op: 17 November 2014, 14:52:46 »
De bank hoeft inderdaad niets terug te boeken, storneren kan alleen bij incasso's. Overigens denk ik dat je met de fraudemelding de Ebay organisatie wel degelijk aansprakelijk kan stellen: zij weten dat zij zijn gehackt, terwijl ze de verantwoordelijkheid hebben een veilig veilingplatform te bieden. Ze kunnen zich niet meer verschuilen achter het bericht dat je dan maar Paypal had moeten gebruiken, die hebben zich immers onafhankelijk gemaakt van Ebay.
RETROBAHN A.G.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #23 Gepost op: 17 November 2014, 15:37:49 »
Je kunt een overboeking alleen binnen een termijn van 8 dagen terug laten storten Ewout.

Nee hoor. Net nog gechecked met een overboeking van eergisteren.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #24 Gepost op: 17 November 2014, 15:44:51 »
Ruud, check altijd even linksboven in je browser. Daar staat bij de site als je betaalt altijd een hangslotje in de adresregel. Dat verteld je dat je op een beveiligde site zit. Weet niet of deze hacker daar ook iets voor verzonnen heeft, maar het is maar een tip.

En ja, internationaal en eBay betaal ik ALTIJD met PayPal. Zoals gezegd, toch een vorm van zekerheid bij dit soort gevallen.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 November 2014, 16:06:49 »
Aan de andere kant zou het een mooie boel worden als je iets koopt van iemand, je maakt het geld over, je ontvangt de goederen en je zegt doodleuk tegen je bank, maak de overboeking maar ongedaan hoor.  (y) Da's lekker binnenlopen...

Of betalen met Paypal (is er speciaal voor kopers) of de rek. apart nog eens checken bij de verkoper per email als je toch wilt overmaken.
En dat is precies hoe makkelijk Paypal is  ;) Als koper ideaal, als verkoper een ramp. Binnen een paar klikken ben je van je geld en je goederen af omdat het is terug geboekt. Komt nog bij dat Paypal binnenkort niet meer van eBay is.

En ja, eBay is een lijst met gebruikersdata kwijt met ea versleutelde wachtwoorden. Maar dit betekend nog niet dat er zomaar code van de site onopgemerkt aangepast kan worden. Een database dump is vele malen makkelijker dan werkelijk de site van een gebruiker weten te manipuleren. Is het nog eenvoudiger om je computer te hacken en het lokaal aan te passen.

Wat natuurlijk wel kan is dat de verkoper "gehackt" is. (Gehackt tussen haakjes want dan had hij geen deugdelijk wachtwoord.) En dat dus zijn gegeven zijn aangepast door iemand anders ten tijde van de koop. Dan doet de verkoper er goed aan zijn gegevens aan te passen.

En nog een extra veiligheidstip bij gebruik van Paypal. Geef GEEN zinnig antwoord op de beveiligingsvraag. Dit is werkelijk het grootst mogelijk gapende beveiligingsgat in Paypal. Kan je nog zo goed wachtwoord kiezen maar als het antwoord op die vraag gewoon makkelijk is dan is dat niets waard. Beter kan je gewoon een random antwoord opgeven (bijvoorbeeld door dit) en dit ergens op te schrijven. (Zeker aangezien Paypal iedere dag een x aantal gebruikers gewoon random om hun antwoord vraagt. Ben ik "the hard way" achter gekomen  ::) )

En vertrouw je eBay Duitsland niet dan moet je heel eBay niet vertrouwen. Dan geen gebruik maken van eBay in het geheel of altijd verschuilen achter de kopersbescherming van Paypal.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 17 November 2014, 16:32:47 »
Nou, voorlopig vertrouw ik eBay inderdaad helemaal niet meer. Als het mogelijk is dat een hacker op de site van eBay de bankgegevens van een verkoper kan vervangen door die van hem, is dat voor mij einde verhaal.

Ik ben met eBay bezig om ze op hun gebrekkige veiligheid / verantwoordelijkheid aan te spreken, maar dat wil nog niet erg lukken.

Groet,
Ruud

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 17 November 2014, 16:36:35 »
Ik zou de banken ook niet meer gebruiken die naam en nummer niet met elkaar controleren.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 17 November 2014, 16:44:24 »
Ben ik wel nieuwsgierig welke bank dat nog wel doet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 17 November 2014, 16:46:45 »
Het toppunt: nadat ik op de eBay-community Duitsland de naam van de hacker bekend had gemaakt, werd dit bericht binnen tien minuten door de moderatoren van eBay zo aangepast dat de naam van de hacker verwijderd werd omdat dit in strijd zou zijn met de privacy-regels. Schurken worden beschermd, eerzame burgers zijn de pineut. Ik heb het nu helemaal gehad met eBay.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 17 November 2014, 17:16:00 door Ruud K »