Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 17:18:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:00:35
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
BR 54 Minitrix problemen. door Michaël dB
Vandaag om 16:09:00
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Deetrein
Vandaag om 13:10:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 07:46:48
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
  

Auteur Topic: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen  (gelezen 6044 keer)

fons gribling

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
« Reactie #15 Gepost op: 16 November 2014, 14:47:43 »
Beste Klaas,

Dank voor de info.
Voor mij is dit alles nog geen gesneden koek want op papier snap ik het wel en kan ik ook de Roco 10520 en de Roco 10019 in de catalogus terugvinden.
Vraag 1: Is het voor jou een kleine moeite om daarvoor een aansluitschema met de wissel te tekenen omdat het me nog niet duidelijk is hoe ik dit alles kan verbinden.

Uitgangspunt is nog steeds de wissel 10 van mijn baanontwerp met de Roco Wissel 42440 en de e-aandrijving R 40295. De wissel isoleer ik aan de linkerkant met vier isolatoren en zorg er uiteraard voor dat ik spanning op het rechterdeel krijg. De e-aandrijving moet ik zowel aansluiten op de wisselschakelaar R 10520 als ook op de relais R 10019. Wat er daarna moet gebeuren weet ik dus niet.

Vraag 2: Dit rechter rangeer gedeelte wil ik ook stroomloos maken of te wel zonder spanning omdat hier ook rijdend materieel komt te staan die ik interieurverlichting heb gegeven. Is het een kleine moeite om dit tegelijkertijd aan te brengen; kan ik een soort schakelaar ergens tussen zetten. Nu heb ik één rangeerspoor via een handgeschakelde wissel. Daar komt dus alleen spanning op als de wissel afbuigt om de trein naar het rangeerspoor te laten rijden.

Met vriendelijke groet, Fons

guest7823

  • Gast
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
« Reactie #16 Gepost op: 16 November 2014, 15:02:56 »
Ik wil graag werken met de module DR410 van Digikeijs.

Vraag 2: Dit rechter rangeer gedeelte wil ik ook stroomloos maken of te wel zonder spanning omdat hier ook rijdend materieel komt te staan die ik interieurverlichting heb gegeven. Is het een kleine moeite om dit tegelijkertijd aan te brengen; kan ik een soort schakelaar ergens tussen zetten. Nu heb ik één rangeerspoor via een handgeschakelde wissel. Daar komt dus alleen spanning op als de wissel afbuigt om de trein naar het rangeerspoor te laten rijden.
Fons,

Even vraagje: rij je analoog of DCC, dat vermeldt je namelijk volgens mij nergens expliciet

- bij DCC zal je rijtuigverlichting het gewoon doen, ook als de loc's stilstaan
- bij analoog: ik weet niet of een Digikeijs DR410 ook met analoog werkt


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8827
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
« Reactie #17 Gepost op: 16 November 2014, 15:07:04 »
Hoi Fons,

Je kan ook overwegen om over te stappen op andere aandrijvingen. De spoelaandrijvingen van Roco zijn nogal aan de dure kant. Je kan ook bijvoorbeeld iets met de motoraandrijvingen van Conrad of juist wat tegenwoordig helemaal in begint te komen: servo's. Het gebruik van servo's of Conrads in combinatie met de rocoline wissels is zeer eenvoudig.

Ik zag ergens staan dat je aan het digitaliseren bent. In principe hoef je bij digitaal geen stukken stroomloos te maken. De treinen luisteren toch alleen naar hun eigen adres. Over de interieurverlichting: Hebben we het dan over lampjes of ledjes? Waarom zou je willen dat het stroomloos kan worden? Warmte of stroomverbruik?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
« Reactie #18 Gepost op: 16 November 2014, 16:21:43 »
Fons, kan je hier wat mee?
De spanning van de centrale sluit je links van wissel 10 aan, dus op het ovaal.
De opstelsporen worden dan omgeschakeld.
Als het verkeerdom schakelt, de draden blauw en zwart aan het spoor rechts van het wissel omwisselen.
In één van deze twee draden kun je nog een schakelaar zetten om de opstelsporen spanningsloos te maken.

 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

fons gribling

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
« Reactie #19 Gepost op: 16 November 2014, 17:24:54 »
Beste Paul, Ronald en Klaas,

Opnieuw dank voor jullie reacties en inbreng. Wat een fantastisch forum is dit!

Paul,
ik rijd digitaal. Ik wil soms geen spanning op het rangeerspoor omdat daar bijv. mijn DDM rijtuigen staan met sleepcontacten voor de verlichting. Die hoeven niet altijd aan te staan.

Ronald,
Een hele uitdaging om me meer te gaan verdiepen in servo's, nooit eerder gedaan. Wel slechte ervaring met Peco wissels en Peco e-aandrijving. Stoppen er soms mee op de gekste momenten waar je moedeloos van wordt. Als alles vastligt en vastzit moet dat niet met regelmaat tot problemen leiden. Wat zijn de positieve ervaringen met de servo's, zijn daar voorbeelden van of draadjes in dit forum?

Klaas,
Ik denk dat ik het snap en zal me daar verder in verdiepen, dank voor dit schema. Anders kom ik graag nog bij je langs.

vriendelijke groet, Fons

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8827
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
« Reactie #20 Gepost op: 16 November 2014, 17:47:30 »
Wat zijn de positieve ervaringen met de servo's, zijn daar voorbeelden van of draadjes in dit forum?

Heelveel.... Wat ik al schreef ze zijn mateloos populair aan het worden ;) Het voordeel is bijna geen uitval, relatief goedkoop, ze kunnen heel langzaam omgaan en niet met een klap, relatief stil. Ik heb ze in mijn bouwdraadje (wereldbolletje). Ook de conrads trouwens ook. Even zoeken met de zoekfunctie wil ook nog wel eens helpen ;) Ik zag zowiezo in de Encyclopedie een heel hoofdstuk over servo's en bijhorende decoders: Servodecoders.

Dat van de rijtuigen kan ik begrijpen. Je kan eventueel de rijtuigen voorzien van een functiedecoder zodat je de verlichting kan uitzetten ;) :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

fons gribling

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
« Reactie #21 Gepost op: 16 November 2014, 22:58:51 »
Beste Ronald,

Hartelijk dank voor de info over jouw bouwdraadje (prachtig en zelfs spannend om te volgen) en de verwijzing naar de Encyclopedie zelf. Chapeau, ik wist niet dat er zoveel informatie op/in stond. Ik bleef meestal hangen bij de hoofdpagina en klikte niet altijd door. In eerste instantie vind ik het over het algemeen al snel erg technisch worden.
Op deze wijze heb ik wel lekker veel leesvoer en ga de tijd er voornemen om het te snappen en om keuzes te maken.

Met vriendelijke groet,  Fons