Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door basjuh1981
Vandaag om 14:56:35
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 14:55:30
Bahnstrecke 5867 door Eric B
Vandaag om 14:51:31
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 14:50:05
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:38:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:15:02
Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 12:10:57
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:52:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 10:32:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:25:51
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
  

Auteur Topic: zou dit mogelijk zijn?  (gelezen 3707 keer)

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
zou dit mogelijk zijn?
« Gepost op: 13 November 2014, 13:03:21 »
Her en der gelezen  dat het mogelijk zou moeten zijn om een marklin loc met sleep om te bouwen naar 2 spoor zonder sleep door draadjes anders te solderen.
Nu heb ik de loc opengemaakt .. en er loopt welgeteld 1 draad naar de sleep toe    ja ik weet .. heb niet zo'n luxe telefoon,

zou dat draadje dan aan de as moeten worden gesoldeerd zodat de stroomopname niet meer via de sleep verloopt maar via de as?
of denk ik nu veel te simpel?

betere foto :
« Laatst bewerkt op: 13 November 2014, 13:04:52 door jeroen582 »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: zou dit mogelijk zijn?
« Reactie #1 Gepost op: 13 November 2014, 13:05:47 »
Zonder de plaatjes gezien te hebben, maar puur op basis van je tekst: Een draadje aan een as solderen lijkt mij niet heel snugger, gezien het feit dat de as moet kunnen draaien  ;)

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: zou dit mogelijk zijn?
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2014, 13:06:30 »
de as ligt in een koperen omhulsel dat niet meedraait met de as zelf

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • ***
Re: zou dit mogelijk zijn?
« Reactie #3 Gepost op: 13 November 2014, 13:07:11 »
Hoooo, niet zo vlug. Bouw je hem om van drie rail naar twee rail?
Dan moeten behalven het verwijderen van de sleper, er ook geïsoleerde assen in ;).
De bestaande AC assen maken anders sluiting op de beide spoorstaven!
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: zou dit mogelijk zijn?
« Reactie #4 Gepost op: 13 November 2014, 13:11:48 »
Is de zwarte draad ook op die manier verbonden?
Zijn de wielen aan de linkerkant geïsoleerd ten opzichte van de wielen aan de rechterkant van de loc?
Zijn de drijfstangen geïsoleerd ten opzicht van het locframe?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: zou dit mogelijk zijn?
« Reactie #5 Gepost op: 13 November 2014, 13:13:12 »
Hoooo, niet zo vlug. Bouw je hem om van drie rail naar twee rail?
Dan moeten behalven het verwijderen van de sleper, er ook geïsoleerde assen in ;).
De bestaande AC assen maken anders sluiting op de beide spoorstaven!

Het zijn al geisoleerde asjes (Rode plastic!)

Alleen de stroomafname zal anders ingericht moeten worden. Op de foto kan ik niet zien of er nou al per 'kant' wordt opgenomen of dat het een geheel is.

Edit: bij nader inzien toch niet zo correct, daar het metaal achter de rode spijlen doorloopt naar de as. Verder niet te zien of het anders nog geisoleerd is.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2014, 13:15:19 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • ***
Re: zou dit mogelijk zijn?
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2014, 13:16:49 »
 (y) in dat geval zul je er allen voor moeten zorgen dat je een stroomafname aan beide kanten krijgt waarop je je decoder voeding opzet ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: zou dit mogelijk zijn?
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2014, 13:17:32 »
de rode draad die nu te zien is ... loopt van de sleep naar de motor toe ...zwarte draad is nergens aanwezig en of de achterste as waar een koper omhulsel zit geisoleerd is .. kan ik niet zien

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2070
Re: zou dit mogelijk zijn?
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2014, 13:20:44 »
Het zijn al geisoleerde asjes (Rode plastic!)

Alleen de stroomafname zal anders ingericht moeten worden. Op de foto kan ik niet zien of er nou al per 'kant' wordt opgenomen of dat het een geheel is.

Edit: bij nader inzien toch niet zo correct, daar het metaal achter de rode spijlen doorloopt naar de as. Verder niet te zien of het anders nog geisoleerd is.

Welk rood plastic bedoel je? Als ik de foto zo bekijk dat zijn ze niet geïsoleerd hoor.
Ja je hebt rode spaken, maar als ik op de foto zo kijk dan zit er aan de binnen kant van de spaken wel degelijk een vebinding tussen as en loopdeel van de wielen. (niet heel duidelijk te zien op de foto, beste te zien bij de meest linkse as )
Dus zou het toch wel even goed nakijken. Zeker ook hoe de s88 bij 3rail banen ingericht worden gaan ze er vanuit dat de wielen toch echt niet geïsoleerd van elkaar zijn.

Roelco

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: zou dit mogelijk zijn?
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2014, 13:23:48 »
ff heeeeel goed gekeken ... assen zijn 1 geheel .. dus niet links en rechts geisoleerd ...

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: zou dit mogelijk zijn?
« Reactie #10 Gepost op: 13 November 2014, 13:35:13 »
Welk rood plastic bedoel je? Als ik de foto zo bekijk dat zijn ze niet geïsoleerd hoor.
Ja je hebt rode spaken, maar als ik op de foto zo kijk dan zit er aan de binnen kant van de spaken wel degelijk een vebinding tussen as en loopdeel van de wielen. (niet heel duidelijk te zien op de foto, beste te zien bij de meest linkse as )
Dus zou het toch wel even goed nakijken. Zeker ook hoe de s88 bij 3rail banen ingericht worden gaan ze er vanuit dat de wielen toch echt niet geïsoleerd van elkaar zijn.

Roelco

Zie mijn Edit Roelco ;)

Ik denk dat de motor direct al is aangesloten op de pool van de wielen. Om dat alles te omzeilen zul je stukken eruit moeten halen, omleiden, etc, etc. Moet er niet ook een ander motortje in?

Het lijkt mij een lastig werkje dat niet zomaar even te doen is. Verkopen en een gelijkstroomlocje ervoor terugkopen?
Check ook mijn Facebook

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: zou dit mogelijk zijn?
« Reactie #11 Gepost op: 13 November 2014, 13:40:46 »
als ik dit allemaal lees ...slim plan wekra ... gaat meer geld kosten dan dat die loc ooit heeft gekost

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2070
Re: zou dit mogelijk zijn?
« Reactie #12 Gepost op: 13 November 2014, 14:44:39 »
Of als statisch model ergens op de baan verwerken. In theorie kun je alles ombouwen. In de praktijk is dat alleen nog wel eens anders en wegen de voordelen niet meer op tegen de nadelen.

Roelco

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: zou dit mogelijk zijn?
« Reactie #13 Gepost op: 13 November 2014, 16:10:37 »
hmm ...zou ik de module eruit kunnen halen en gebruiken voor een analoge loc?

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: zou dit mogelijk zijn?
« Reactie #14 Gepost op: 13 November 2014, 18:48:25 »
Hallo,

Je bedoeld het printplaatje dat op de foto zichtbaar is?
Dat wordt normaal gesproken een loc-decoder genoemd. Als deze van het juiste type is, kan die ook bij een 2-rail loc gebruikt worden. Dat heeft te maken met de taal die centrale praat (DCC, Motorola of Selectrix), dus niet zozeer met de loc zelf.

Is het verhaal duidelijk zo? Als niet, blijf vragen  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl