Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 21:07:38
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 21:06:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:03:01
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 20:41:14
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Houten 23 Augustus 2025 door cor_b
Vandaag om 20:03:09
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Ik ben aan het opruimen. door Edsko Hekman
Vandaag om 19:46:24
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
  

Auteur Topic: Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?  (gelezen 4566 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6317
  • ***
Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?
« Gepost op: 11 November 2014, 19:53:59 »
Ik heb op MP enkele Roco Engelse wissels 4547 voor een hele nette prijs kunnen kopen. Nu zijn het twee verschillende uitvoeringen. Één net zoals de al oude Fleischmann Engelse wissel, gewoon met één enkele bedieningsspoel. De andere uitvoering heeft aan beide zijde een bedieningsspoel.
Waarom met enkel of dubbele bediening?
Wat is de meerwaarde van deze uitvoering. Ik zelf zie eigenlijk alleen maar een nadeel, je moet nu twee kanten apart aansturen en dan ook nog uitkijken wat je aanstuurt, anders wordt de wissel open gereden.
Hoe sturen jullie deze wissel aan?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2014, 19:59:15 »
Het is in ieder geval in overeenstemming met de werkelijkheid. Een Engels wissel bestaat in feite uit twee in elkaar geschoven wissels en zo worden ze dus ook bediend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6317
  • ***
Re: Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2014, 20:20:18 »
Dat klopt Henk, maar op de modelbaan zie ik nog steeds het voordeel van deze constructie niet :-\.
Kun jij het me uitleggen?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2014, 20:29:54 »
Nou, als je dus een modelbaan wilt bouwen die lijkt op het grote voorbeeld.  ;D

Wat betreft deze wissels ben ik het overigens met je eens hoor. Functioneel zijn het Engelse wissels, maar heel erg op het grote voorbeeld lijken ze ook weer niet. Dan kan je de aandrijving net zo goed functioneel bekijken. Maar bij beter lijkende wissels wil ik de tongen ook apart kunnen laten bewegen, zoals je in het echt ook ziet.
« Laatst bewerkt op: 11 November 2014, 20:33:21 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6317
  • ***
Re: Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2014, 20:33:52 »
Is er een mogelijkheid om de twee spoelen tegelijk te bedienen of geeft dat problemen? En dan bedoel ik wissel problemen, niet schakel/stroom problemen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2014, 23:41:56 »
De twee spoelen tegelijk bedienen gaat niet, dan kan je niet alle rijwegen instellen.

Een Engels wissel met 1 aandrijving geeft in de ene stand beide kruisende rechte rijwegen, in de andere stand beide gebogen rijwegen.
Dit noemen ze de schaarbeweging of kruisbeweging. Je ziet dan per kant twee tongen de ene kant op gaan, en twee tongen de andere kant.
In het grootbedrijf is deze constructie ook wel toegepast, maar er zaten nadelen aan. Om te beginnen worden er 8 tongen tegelijk bewogen, bij handwissels was dat veel te zwaar. En in het midden bewegen twee tongen van elkaar af of naar elkaar toe. Dat vraag te veel ruimte op een plaats waar die ruimte er eigenlijk niet is.

De uitvoering met twee aandrijvingen heet de parallelbeweging. Per groep gaan de vier tongen allemaal dezelfde kant op. Er kan ook maar 1 route tegelijk ingesteld worden. Omdat er maar 4 tongen tegelijk worden bewogen is de bediening lichter, en in het midden ontstaat meer ruimte omdat de twee tongen dezelfde kant op gaan. Feitelijk komt de ene tong daar op de plek te liggen waar eerst de andere tong lag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re: Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?
« Reactie #6 Gepost op: 12 November 2014, 01:45:19 »
Hmm lijkt me 1:1 boeiend om alle 8 de tongen in een keer om te leggen. De bulk van mijn collega's krijgt het al niet voor elkaar om 4 tongen in een keer om te krijgen bij een engelsman met ouderwetse (= ARBO onvriendelijke) kloot

Nachtelijke groeten,

Kapitein Kniesoor

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6317
  • ***
Re: Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?
« Reactie #7 Gepost op: 12 November 2014, 01:58:53 »
Het gaat mij enkel en alleen om de "modelbaan" variant. Beide uitvoeringen hebben toch maar twee rijwegen? De kruisende rechte of gebogen rijbeweging.
Worden deze dan straks in Koploper apart benoemd?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

guest7823

  • Gast
Re: Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?
« Reactie #8 Gepost op: 12 November 2014, 02:03:24 »
Nope.

Enkele bediening: twee rijweg settings (alles kruisend / alles krom)
Dubbele bediening: vier rijwegen (vergelijkbaar met twee wissels)

Hoe moet ik dat nu uitleggen zonder plaatjes  :-\

Zie een engelsman als twee wissels met de tongen bijna tegen elkaar, misschien snap je het dan beter??

Hoe Koploper d'r mee om gaat ....... geen idee
« Laatst bewerkt op: 12 November 2014, 02:07:06 door guest7823 »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6317
  • ***
Re: Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?
« Reactie #9 Gepost op: 12 November 2014, 02:08:00 »
Ik zal er effe vier stukken recht spoor aan leggen en er een wagonnetje over duwen ;).
Wordt hij in Koploper dus als twee wissels achter elkaar ingegeven als ik het goed begrijp?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

guest7823

  • Gast
Re: Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?
« Reactie #10 Gepost op: 12 November 2014, 02:17:01 »
Hmmmm, maak "straks" wel een plaatje  :-\

Troost je, ik heb 1:1 ook mensen gezien die hun vingertje, virtueel, langs de rails hielden om te kijken of e.a. goed lag. Het is misschien mijn afwijking dat ik het in een oog op slag kan zien  :-[

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?
« Reactie #11 Gepost op: 12 November 2014, 07:23:12 »
In koploper heb je zowel symbooltjes voor engelse wissels met enkele als met dubbele bediening.
Maar twee wissels achter elkaar ingeven kan ook.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?
« Reactie #12 Gepost op: 12 November 2014, 08:21:59 »
Hoi,

Ik heb ze zelf in de baan gehad. Geen probleem mee gehad ook niet in Koploper of RocRail. In ieder computerprogramma staan 9 van de 10 keer wel icoontjes voor de bediening van een hele of halve engelsman. Je moet gewoon 2 wisseladressen ingeven van de twee wisselaandrijvingen bij een hele Engelsman.

Even in de Encyclopedie gedoken en het artikel over polariseren opgedoken: Puntstuk polariserne. Het aantal rijwegen e.d. kan je mooi laten zien door deze plaatjes.









De moeilijkheid zal meer in het polariseren van het puntstuk zitten. De aandrijving polariseert de verst wegliggende puntstuk.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6317
  • ***
Re: Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?
« Reactie #13 Gepost op: 12 November 2014, 08:33:20 »
Duidelijk Ronald (y).
Lekker wisseltje. Is die met de enkele bediening wel wat gemakkelijker. Eens kijken of ik hem wel ga gebruiken :-\.
Zitten er nog wisselschakelaars in deze wissel zelf die voor de puntstuk ompoling te gebruiken zijn of zijn dit alleen eindschakelaars tegen doorbranden van de spoelen?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Roco Engelse wissel 4547 waarom met enkel of dubbele bediening?
« Reactie #14 Gepost op: 12 November 2014, 09:01:31 »
Een engels wissel met dubbele aandrijving heb ik wat betrouwbaarder ervaren, omdat ook in model met één aandrijving alle tongen omzetten een hele opgave is.
Ook is het polariseren van de puntstukken bij twee aandrijvingen veel makkelijker. Roco heeft daar in de aandrijvingen inderdaad een extra schakelaartje voor aangebracht.
Polariseren van een engels wissel met enkele aandrijving lukt alleen met externe relais en dan wordt het ineens een stuk ingewikkelder.
Overigens hoeft dat polariseren ook bij de dubbele aandrijving niet. Het kan, maar is niet verplicht.

Ieder zijn voorkeur, geef mij maar de dubbele aandrijving.  ;)