Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 22:06:55
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Startvraagjes: Digitaal/N  (gelezen 6772 keer)

Boudewijn Redeker

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Startvraagjes: Digitaal/N
« Gepost op: 14 September 2007, 18:08:23 »
Binnenkort heb ik eindelijk weer de mogelijkheid om wat met mn treintjes te gaan doen, na 5 jaar. Ik heb redelijk wat spoor N spul, alles analoog; redelijk wat rails, maar in slechte staat. En ik heb een hoop vragen :-)

Na een hoop lezen op het forum heb ik in eerste instantie de volgende vragen:
1) begrijp ik het goed dat je als je digitaal rijdt, geen baanvakken oid nodig hebt? Dat lijkt me een stuk makkelijker met bouwen als je daar niet over na hoeft te denken.

2) welke digitale opties heb je voor spoor N? Een Intellibox heb je zo te zien voor zo'n 350 euro, maar over de decoders lees ik veel verschillende berichten. Zijn er goedkopere alternatieven?

3) (maar mss is dit meer iets voor een vers draadje)
Bouwen kost (heel veel) tijd. Prima, maar ik vind het wel zo leuk als je in elke fase toch ook een beetje kan rondrijden. Heeft iemand daar tips voor hoe je dan handig aanpakt?

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Startvraagjes: Digitaal/N
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2007, 19:50:59 »
Hoi Boudewijn,

1.
Als je met baanvakken bedoeld dat de verschillende stroomkringen heb elk met een eigen trafo en een trein die elektrisch gescheiden zijn van elkaar dan heb je gelijk. Bij een digitale baan is dat niet nodig. Dat wil niet zeggen dat elekrische scheidingen in een digitale baan niet gebruikt worden.
Als je gebruik wil maken van bezetmelders zal je je baan moeten opdelen in verschillende van elkaar geisoleerde delen zodat de bezetmelder het stroomverbruik (van een lok bijv) op een deel van de baan kan meten. Daarnaast kan het zo zijn dat de baan te groot is voor 1 trafo, en dan geldt dat, net zoals bij analoge banen, twee trafo's op een baan zonder elektrische scheidingen nooit een succes is.

2a.
Er zijn veel meer centrales, de ene kan meer dan de andere. Intellibox (maar ook het Twincenter van fleischmann) zijn volledige centrales die in staat zijn naast loks ook wisseldecoders kunnen aansturen. Ze spreken meerdere protocollen (ook de twee van belang in schaal N te weten: DCC en Selectrix). Mogelijke centrales zijn
  • Lokboss (Fleischmann)
  • Multimaus (Roco)
  • Trix Mobile station (Trix)
  • Central Control 2000 (Trix, oude generatie centrales)
Deze zijn wel beperkter in hun functies en hun protocollen.

2b.
Wat betreft decoders er zijn zo veel fabrikanten, ik heb alleen ervaring met D&H-selectrix/DCC-decoders, die overigens perfect werken. Als je weet wat voor een centrale je voorkeur heeft dan volgt de keuze voor een bepaalde decoder meestal vanzelf.

3.
Die laat ik graag aan de baanbouw-experts over.

Gr.
Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Boudewijn Redeker

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Startvraagjes: Digitaal/N
« Reactie #2 Gepost op: 16 September 2007, 05:36:17 »
Dank je wel voor de antwoorden!
Meteen een paar vervolgvraagjes :-)

1a) die bezetmeldingen zijn vooral ook interessant als je met een programma als koploper wilt rijden denk ik? Of misschien ook al als grote delen van je baan onzichtbaar zijn?

1b) "te groot voor 1 trafo"... moet ik dat zien in meters spoor of in aantallen locs?

2) die multimaus scheelt kwa prijs een hoop met de IB, zo te zien. Ik neem aan dat later een keer upgraden (als je die andere functies wel wilt) niet zo'n probleem is? Ze werken immers allemaal met de zelfde decoders.

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Startvraagjes: Digitaal/N
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2007, 08:33:05 »
Hoi Boudewijn

Ja, bezetmelding is met name iets voor banen die computergestuurd zijn of als ze veel schaduwstations en andere verdekte sporen hebben. Dat was echter wel een goed voorbeeld van een digitale baan met baanvakken.

Wat betreft de trafo. Als ik het me goed herinner kan je op de meeste starterset trafo's maximaal 5 of 6 N-loks inclusief front/sluitverlichting laten rijden zonder dat er problemen ontstaan. Als de loks meer vermogen nodig hebben dan de trafo kan leveren dan zullen ze igg slecht rijden.
Daarnaast speelt de lengte van rails en draad ook een rol.

IB en Multimaus werken slechts ten dele met dezelfde decoders of eigenlijk protocollen. De IB kan naast het DCC van de multimaus ook Trix-Selectrix (Sx) en Märklin-Motorola (MM). Die laatste is overigens niet echt relevant voor de schaal N.
In hoeverre de multimaus te upgraden is weet ik niet, dit omdat ik een selectrix-centrale heb.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26658
    • Pagina van klaas
Re: Startvraagjes: Digitaal/N
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2007, 16:19:53 »
Daarnaast speelt de lengte van rails en draad ook een rol.

Hoe dan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Startvraagjes: Digitaal/N
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2007, 18:32:29 »
Hoi,

Als er een ding is wat ik me niet meer herinner van de middelbare school dan is het wel natuurkunde. Volgens mij speelt de weerstand een rol in het geheel.
Het kan natuurlijk ook dat ik een extra uitgebreide portie onzin loop uit te kramen.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Startvraagjes: Digitaal/N
« Reactie #6 Gepost op: 16 September 2007, 18:47:34 »
En daar hebben de meesten onder ons een wat dikkere ringleiding voor aangelegd om de 'weerstands-invloeden' enigzins te beperken.

Over dat onderwerp is ook de nodige informatie te vinden hier op 't forum.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26658
    • Pagina van klaas
Re: Startvraagjes: Digitaal/N
« Reactie #7 Gepost op: 16 September 2007, 21:03:11 »
De weerstand speelt inderdaad een rol, maar pas als er ook treinen zijn die stroom trekken. Rails zonder meer vormen nauwelijks een belasting voor de digitale spanning. Tenzij je natuurlijk over kilometers gaat praten, maar zover kom je op de gemiddelde modelbaan niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Startvraagjes: Digitaal/N
« Reactie #8 Gepost op: 16 September 2007, 21:27:42 »
En daar hebben de meesten onder ons een wat dikkere ringleiding voor aangelegd om de 'weerstands-invloeden' enigzins te beperken.

Over dat onderwerp is ook de nodige informatie te vinden hier op 't forum.

Groetjes,
Dave

Pak gewoon installatiedraad!
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Startvraagjes: Digitaal/N
« Reactie #9 Gepost op: 16 September 2007, 21:54:06 »
Tsjonge jonge... Doe even kalm...  :-|

Normaal reageren op een normale post kan ook hoor.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Startvraagjes: Digitaal/N
« Reactie #10 Gepost op: 17 September 2007, 07:29:52 »
Het weerstands probleem in lange leidingen kan onderandere ondervangen/opgelost worden door een draad te gebruiken met meerdere koperkernen,speakerdraad bijvoorbeeld, is een van dit soort draden.
Het gebruik van een draad met massieve kern geeft al gauw ' parasitaire capaciteit ' ,oftewel de draad gedraagt zich als een kleine condensator wat storingen kan veroorzaken omdat het daarmee ook een weerstand heeft (impedantie), welke overigens geheel frequentie afhankelijk is.

Ook is het beter om draden waar een hoge belasting(stroom) overheen gaat wat verder weg te leggen van de draden die digitale signalen voeren, leg bijvoorbeeld geen snoer waar 220 volt overheen gaat pal naast de voedingsdraden die naar de rails toegaan omdat dit dan ook weer magnetische interferenties (verstoringen)geeft, wat dan vervolgens  resulteert in verstoringen van het digitale signaal.


Met vriendelijke groet,

Peter.


burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Startvraagjes: Digitaal/N
« Reactie #11 Gepost op: 17 September 2007, 10:03:25 »
Tsjonge jonge... Doe even kalm...  :-|

Normaal reageren op een normale post kan ook hoor.

Groetjes,
Dave

Dit was geheel niet onaardig bedoeld en was even een korte reactie in 3 woorden. Verder niks aan de hand.

Ferry
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Riber

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Beter analoog, dan ongeregeld.
Re: Startvraagjes: Digitaal/N
« Reactie #12 Gepost op: 17 September 2007, 10:32:20 »
Ook analoog is er op dit moment veel mogelijk, evenals digitaal ook met bloksecties en alle toeters en bellen, zoals blokbeveiliging, signalering zowel op de baan als controle paneel, natuurgetrouw rijden enz.

Voor meer zie ook www.terailways.nl

groeten Riber

Beter analoog dan ongeregeld!!

Beter analoog, dan ongeregeld.      www.TERailways.nl

Boudewijn Redeker

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Startvraagjes: Digitaal/N
« Reactie #13 Gepost op: 17 September 2007, 15:50:20 »
Het gebruik van een draad met massieve kern geeft al gauw ' parasitaire capaciteit ' ,oftewel de draad gedraagt zich als een kleine condensator wat storingen kan veroorzaken omdat het daarmee ook een weerstand heeft (impedantie), welke overigens geheel frequentie afhankelijk is.

Hrm, dat is idd goed om te onthouden, juist omdat je in feite een soort frequentiemodulatie doet. Heb je dus dat soort storingen, dan zijn ze ook nog es heel lastig te traceren.

(als ik het nou goed begrijp)

Toch trekt dat digitale gedoe me wel (sorry Riber) en de optie om met de computer te sturen ook. Ik ga maar es goed verder lezen op het digitale forum.

Toch nog een paar beginnersvraagjes hier:
- hoeveel werk is het om een decoder in een lok in te bouwen? Ik ben een vreselijke sukkel  met een soldeerbout namelijk.
- wie kan me precies uitleggen wat er allemaal komt kijken bij wisseldecoders en bezetmelders? Vooral ook kwa solderen en zo.
- ff niet digitaal, maar ook in het kader van sukkel : als je een bocht maakt met flexrails, moet je ergens iets gaan zagen en dat luistert toch vrij nauw (lijkt me). Hoe doe je dat sukkel-proof?

Voor al die drie geldt: als er ergens een linkje is waar dit haarfijn staat uitgelegd, dan graag :-)

Edit: hihi, blijkbaar mag je jezelf geen kn*us noemen op dit forum :-)
« Laatst bewerkt op: 17 September 2007, 15:57:24 door Boudewijn Redeker »

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Startvraagjes: Digitaal/N
« Reactie #14 Gepost op: 17 September 2007, 19:23:59 »
Dit was geheel niet onaardig bedoeld en was even een korte reactie in 3 woorden. Verder niks aan de hand.

Ferry

Ok, no problem. Je kwam nogal erg kort-af en schreeuwerig over terwijl ik alleen iets noemde van een wat dikkere ringleiding.

Reactie op 3-tal vragen van Boudewijn:
- Als je niet overweg kunt met 'n soldeerbout, zou ik persoonlijk de decoders in laten bouwen. Je zou het uiteraard ook een keer kunnen proberen met toeziend oog van iemand die het vaker gedaan heeft.
- Aan kant-en-klare wisseldecoders hoef je zelf niets te solderen, dat is meestal schroef-werk. Bij bezetmelders kijkt het vaak het meest netjes als je de bijbehorende draden naar de secties onder de spoorstaaf soldeert. Maar een beetje oefenen met solderen kan nooit geen kwaad.  ;)
- Sukkel-proof zagen, tja... Goeie vraag eigenlijk.  ;D

Groetjes, Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.