Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ronald Halma
Vandaag om 11:34:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:30:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 11:13:21
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door bask185
Vandaag om 10:51:19
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 10:48:38
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 10:42:46
20 jaar BNLS jubileum door Jeroen Water
Vandaag om 10:37:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:29:23
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 10:23:17
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 09:52:20
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis94
Vandaag om 09:49:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Karben
Vandaag om 09:38:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:28:05
Probleem met inloggen iTrain Forum door Modeltreinmulder
Vandaag om 08:07:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:44:29
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 00:40:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:02:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
17 November 2025, 23:06:10
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
17 November 2025, 23:04:59
Bahnstrecke 5867 door RobVille
17 November 2025, 22:53:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
17 November 2025, 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
17 November 2025, 21:29:51

Auteur Topic: Module(s) naar NL voorbeeld met bovenleiding  (gelezen 11485 keer)

MB6400

• Offline Offline
Module(s) naar NL voorbeeld met bovenleiding
« Gepost op: 04 November 2014, 23:00:32 »

Dit draadje start niet zoals veel topics in deze sectie met een concreet getekend sporenplan maar meer met een idee/concept om te kijken of dit idee iets kan worden met input en hulp van het forum.  ;D
Daarnaast spelen misschien anderen ook met een dergelijk idee en ik hoop dat dit topic dan kan helpen of als inspiratie kan dienen.

Al een wat langere tijd speel ik met de gedachte om een keer een stukje spoor naar Nederlands voorbeeld in ca de jaren ’90 te maken.
Op zich natuurlijk niet zo heel bijzonder, er zijn tenslotte diverse banen met dit thema, maar ik stel me dit voor met een bovenleiding “op schaal”  en E-locs (1100, 1200, 1300 etc) waarvan de pantografen tegen de rijdraden lopen.
Verdere wensen zouden zijn om het spoor en de wielen ook meer in finescale uit te voeren dus bv in RP25 fine/88 (of misschien zelfs P87 ?!)

Al een tijd volg ik op een ander forum een topic waarin de bouw van een P4 (finescale 00) baan naar modern engels voorbeeld door ene Jim Smith-Wright;
http://www.finescalerr.com/smf/index.php?topic=888.0
De website van de baan vinden jullie hier;
http://www.p4newstreet.com/

Naast het feit dat dit een enorm project is en in P4, intrigeert me dit project om nog een reden namelijk er wordt een finescale bovenleiding in verwerkt !

Tot op heden is het stukje naar NL voorbeeld echter bij een idee gebleven, met name door tijdgebrek maar ook wel door de gedachte of dit niet “een brug te ver is” zeker voor heel baan.
Het gevolg was dat het idee op de achtergrond verdween.

Dit jaar stond er op Eurospoor een Franse baan La Bosse genaamd waarvan hier op het forum en op Youtube diverse foto’s en filmpjes te vinden zijn.
Helaas kon ik dit jaar zelf niet naar Eurospoor maar de foto’s en filmpjes laten zien hoe op deze baan een fijn uitgevoerde bovenleiding en de pantografen “lopen” tegen de hele fijne rijdraden !

Daarnaast heeft Jim Smith-Wright een proefstukje gemaakt met een schitterende bovenleiding genaamd “The Plank”;
(Stiekem toch een soort van sporen plan)

Bron: bovengenoemde website

Met deze 2 voorbeelden in het achter hoofd zat ik te denken dat een variatie op “The Plank” ook een idee zou kunnen zijn 1 of 2 NL’s modules waarbij de treinen aan weerzijden onder bv een viaduct uit het zicht en van de module verdwijnen.
Nu vraag ik me echter af we ook dergelijke voorbeelden in NL kennen bv in de buurt van een station om zo een interessant stuk spoorverloop te hebben ?
Als ik namelijk door de boeken blader kom ik bij bv de station just relatief veel tunnels tegen waarbij de weg onder het spoor door lopen of juist gelijkvloerse kruisingen met slagbomen  ???

Kan iemand me daarnaast verder helpen aan gedetailleerde bovenleiding informatie zoals tekeningen van de masten, het draadverloop en dan met name het verloop boven wissels en tenslotte het afspanwerk ?

Alvast bedankt en ik ben verder ook benieuwd of er nog anderen zijn die ook met een dergelijk idee spelen.

Groeten,
Marc

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Module(s) naar NL voorbeeld met bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2014, 07:33:34 »

Bij Arnhem liggen een aantal viaducten over het spoor en er loopt onder een van deze viaducten volgens mij ook nog een dive-under (waar het spoor onder ander spoor door kruist).

Verder zijn er bij Rotterdam Zuid ook wel wat viaducten te vinden  die mogelijk interessant zijn.

Andere voorbeelden komen zo niet boven drijven.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2014, 08:51:25 »
Ik neem aan dat je de bovenleiding niet over de grens van de modules wil laten lopen, of wel?

Ik heb er namelijk ook aan zitten denken voor op een fotodijk/tentoonstellingsdijk. Maar kwam er qua afspannen niet uit, omdat ik geen kop schotten wilde.

Overigens heeft station Zaandam een viaduct (en verderop een tunnel) na het station, richting Amsterdam. En bij Amsterdam Sloterdijk loopt er een viaduct over de onderste sporen langs aan de noordzijde. Vlak na station Beverwijk is er ook een viaduct en ook daar verderop een tunnel.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2014, 09:00:14 door Joran »

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2014, 09:38:52 »
Bovenleiding over meerdere modules door laten lopen kan wel, zelfs met beugel tegen de rijdraad:

Plaatje van een Fremo-bijeenkomst in Zwitserland.

Op de overgang zijn de draden aan elkaar gehaakt/gebogen. Boven in de mast loopt de spandraad (?) door een oogje, zodat deze wat kan verschuiven bij het koppelen/opspannen.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2014, 09:42:42 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2014, 12:20:02 »
Zoals Edgar al aangeeft zijn hiervan al veel modules in gebruik. Voor het nederlandse systeem inclusief afspanning en gebruik van stroomafnemers aan de draad zijn een aantal modules al in bouw, inclusief een station. Als standaard NS portaal, met duidelijk andere afmetingen als die van Sommerfeld, gebruiken we deze.  De rijdraad is 0,3 mm met hangdraden van 0,2mm, uiteraard daardoor alles zelfbouw. Ook zal het materieel zijn voorzien van RP25/88 wielen, ik heb zelf al wat 1100en, een 1300 en wat blokkendozen omgebouwd, een 1000 gaat binnenkort. Je kunt met een paar modules prima daaraan meedoen, zonder meteen een heel grote baan te hoeven bouwen.

Wat linkjes over bovenleiding:
algemeen
http://www.energievoorziening.info/start.html

Hier veel tekeningen van de verschillende constructies:
http://energievoorziening.funnymedia.nl/BVLM,OBEV%20en%20BVLD/bvlm.htm

dirkjan

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2014, 16:34:38 »
Ergens tussen eindhoven en venlo bij best geloof ik ook een aardig viaduct stuk incl tunnel,delft is een voorbeeld mogelijkheid  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

MB6400

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 November 2014, 20:56:48 »

Bedankt voor de diverse suggesties van enkele viaducten en de lnkjes.  (y)
Hebben jullie wellicht ook foto's van deze viaducten. Ik heb al even gegoogled maar kon daar nog niet echt mooi foto's uit mooie hoeken van de viaducten vinden.

@ Joran; dat hangt er een beetje vanaf. Als ik me beperk tot een module zoals het voorbeeld " The plank" is dit niet nodig.
Echter in oa het draadje van Edgar & Dirkjan lees ik dat er al wel modules zijn waar men dit wel over de diverse module grenzen laat lopen.