Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11

Auteur Topic: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle  (gelezen 41067 keer)

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
  • Sölbëringen en Hülzemühle (Zuid Duitsland)
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #120 Gepost op: 25 January 2015, 14:12:49 »
Het duurde allemaal ietsie langer dan gewild en vooral gepland, maarrrr..... het stationsgedeelte; staat!
Hier even een kort verslagje met wat foto's

De kale plaat, net vastgespijkerd aan de balkjes. Alleen de rails ligt er al. Roest rust, zullen we maar zeggen  ;D

Doorkijkje aan de achterkant

'Voorkant', is nog een rommel, maar dat moet nog allemaal netjes worden neergezet  :) dorp etc. gaat dus allemaal op de schop

Und Sölbëringen Bahnhof onder een heel fout licht..... SORRY!

Wat nu nog rest is de helling naar beneden

Wordt vervolgd

Groetzels;

Marten
De Box met treinen nostalgie (Facebook)
Rondom het Spoor (YouTube)
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 30 January 2015, 10:20:22 »
Inmiddels, 5 dagen na de laatste update, heb ik gisteren weer geklust aan de modelspoorbaan.
Het plateau met daarop 'Het Stationsplein' is drastisch verlaagd. Dit leidde wel eerst tot een klein, maar vervelend probleem. Het plateau stond eerst op balken, op maat gezaagd op 10 cm hoogte. Echter, als ik de helling moest bouwen, zou ik lelijk uitkomen onderaan de helling en daarmee in de knoop komen met het plateau.

Ik besloot toen eenvoudig en simpelweg het plateau te verlagen. Eerst alle spijkertjes loswrikken, gebouwen en stationssporen er af halen (zaten niet vast), zo aftekenen dat er een loc (zonder panto's) genoeg ruimte heeft om zonder vast lopen onder het plateau te gaan (+/- 2 cm).
Toen kwam ik tot de lelijke ontdekking, dat in de hoek van het plateau de trein er echt nét niet onder door paste. Toen ben ik weer gaan zagen zagen wiede wiede wagen, toen bleek ik weer te kort hebben gezaagd, na flink puzzelen en denken heb ik twee reststukjes hout laagje voor laagje op het balkje geramd (met spijkerts) en toen onder de plaat gezet, toen paste de trein wel  :D

Na dit gepuzzel en gemodder was ik het even zat en ben ik vrolijk verder gegaan met het 'herbegrassen' van mijn diorama voor de MSVD, want al die losse vlakjes gras met lijmresten, das geen gezicht. Overigens moet ik ook mijn modelbaan 'herbegrassen', vanwege het bovenstaande probleem.
Er rest nu nog slechts een afdaling van 5 á 6 cm, ipv 12 cm die ik eerst had; toch beter en al helemaal voor de motortjes van de treinen.

Goed, genoeg geleuterd, straks nog een proef examen (eet u smakelijk  ;D ) En dan ga ik de helling maken, en me irriteren omdat ik net geen kortere stukken rails heb, dus die heb ik al besteld bij Marnan. Ook ga ik 'herbegrassen', wegen schilderen en foto's maken (als ik de ruzie met mijn USB aansluitingen heb uitgevochten  ::) )

Al met al; ik ben lekker druk bezig en dan met 3 projecten tegelijkertijd; mijn spoorbaan, diorama en ook voorbereiden voor m'n grote 1200  8)

En ja, ik heb tijd teveel over  ;D

Groetzels;

Marten
klik
Flickr
klik

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #122 Gepost op: 30 January 2015, 14:30:18 »
..., ik heb tijd teveel over  ;D

Die wil ik wel van je overnemen.  ;)

Die scholieren van tegenwoordig...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 30 January 2015, 20:40:12 »
Dacht ut nie!  ;D
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 05 February 2015, 11:29:47 »
Gisteren weer in Dronten geweest, kom je terug met een verkleurde Plan Victor  :-X Heb ik dat ding anderhalf jaar, bijna 2, heeft ie een andere kleur, ook heb ik tips gekregen hoe ik de bakken weer kan koppelen.
Ook terug gekomen met 1 wagonnetje en 2 rijtuigjes. Straks een foto en verder werken aan de baan.
De helling is gebouwd, eergisteren zijn de laatste stukjes rails binnen gekomen en de baan is klaar voor rijden (na digitaliseren  :D )

Straks dus weer even wat nieuwe foto's!

Tot dan!

Groetzels;

Marten
klik
Flickr
klik

thijsdekok

• Offline Offline
  • dyslectie
« Reactie #125 Gepost op: 05 February 2015, 11:50:43 »
hoi Marten hoe heb je die baanplanen gemaakt?
leuke baan trouwens zo reed ik vroeger ook nu rij ik zelf digitaal met multimaus.

Groetjes Thijs

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 08 February 2015, 15:12:44 »
Hoi Thijs,

Baanplan heb ik gekregen van een vriend. Die stuurde mij een link met daarin de beschrijving om een baanplan te maken.

---------

Sinds gister ben ik een vies mannetje geworden  ;D We hadden bij de ModelSpoor Vrienden Dronten een cursus vervuilen / verfraaien. Ik heb enkele van mijn locs en rijtuigen meegenomen en met wat gezonde angst maar ook wel interesse en nieuwsgierigheid ben ik voorzichtig aan de slag gegaan en ben ik aan het einde van de dag tot de conclusie gekomen dat vervuilen verslavend is  ;D

Nou zeggen foto's meer dan een stukje tekst, en anders zonder foto's is het misschien niet gebeurd.

Zo zag mijn V100 er aan het eind van de dag uit. Zwart van het roet en op de loopplanken zit roest, eveneens lichte roestaanslag op de wielen en verenpakket en de buffers. De wielen was eigenlijk een ongelukje, ik zette hem in de roestpoeier dat op de tafel lag... Eigenlijk zag het er best leuk uit, dus ik heb het lichtelijk afgemaakt.

Ook nog wat roet op het dak van dit oude rijtuig

Dit rijtuig heeft, naast roet op het dak ook enkele plekjes roest

En als laatste is mijn railbus ook 'beroet'

Alles is gefixeerd met blanke lak, komende uit een Airbrush, wat ik ook nog nooit eerder had gedaan, was dus ook spannend!
Raampjes altijd afdichten met een of ander blauw spulletje wat je er naderhand ook weer afhaalt.

Ik ben best tevreden zo voor de eerste keer, al zijn er altijd wat verbeter punten.

Groetzels;

Marten
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 08 February 2015, 18:07:34 »

Zo ziet het diorama voor de MSVD er nu nog uit, maarrr.... ik ga het radicaal veranderen! Hoe en wat? De weg wordt een sloot, er komt een dijk met een bruggetje wat dieren en bovenop de dijk een stuk rails en een Plan Victor er boven op.
Het diorama is gebaseerd op het traject Leiden - Alphen A/d Rijn.
Er komt onder de huidige plaat nog een plaat waar wat elektronica ingepropt zal worden en het geheel iets steviger zal laten zijn.

Wellicht morgen al wat nieuws!

Groetzels;

Marten
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 03 March 2015, 12:29:47 »
Vanwege een extreem drukke en overvolle periode met sociale bezigheden hebben het treinverkeer en de modelspoorbaan, de diorama-bouw en afbouw van de grote 1200 even stilgelegen.
Voordat ik aan de nieuwe sociale periode vol met verjaardagen, verjaardagstaarten, visite spelen en visite ontvangen, ga beginnen ga ik weer even een stuk verder aan mijn projecten.

Ten opzichte van mijn laatste post (8 februari jl) is er weinig veranderd. Wel ben ik de afgelopen tijd bezig met graslanden leggen op de modelspoorbaan. Dit vordert op het gangetje "stoomtrein met lege kolentender die op zijn laatste kooltjes sukkelt". Mijn diorama is gemolesteerd (= gesloopt), daar ik niet tevreden was over wat ik had liggen en ik finaal inspiratieloos ben wat ik met een oppervlakte van 50 bij 20 cm moet bouwen dat interessant genoeg is voor de kijker om te bekijken.... (komt vast bekend voor)

Mijn 1200 is ook nog niet ver gevorderd, wel ga ik voor mijn verjaardag deze maand een airbrush startset vragen om de loc kap te voorzien van een nieuwe verflaag. Vanaf morgen ga ik cabines bouwen, daar ik een plaat styreen heb weten te bemachtigen via de modelspoorclub. Ook ga ik bedenken wat voor verlichting ik er in ga bouwen.

Na enig denken ben ik er uit gekomen dat ik de loc als dummy laat en later wel rijtuigen bouw om hem in de vitrine te zetten of met dubbeltractie op een LGB baan in te zetten. Dit omdat de verwachte prijzen voor de vele details en onderdelen te hoog boven mijn petje gaan. De wielen worden waarschijnlijk ge 3D-print op de club.

Tot zover even een update met een boel woordjes van de afgelopen maand. Nu maar eens mijn hersenen uit het stof halen en diep laten kraken over mijn diorama.

Groetzels;

Marten
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 07 March 2015, 18:06:19 »
Inmiddels kan ik met 2 trafo's 80 % van de baan gebruiken om te rijden. De overige 20 % worden zsm aangesloten op een derde trafo. Ik zal in de loop van de week (als ik mijn 3e trafo heb) weer eens een filmpje maken :-)

Groetzels;

Marten
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 15 March 2015, 17:33:39 »
Vandaag derde trafo weten te bemachtigen inclusief aansluitrail, aangesloten en tot de conclusie gekomen dat de locs allemaal goed rijden, maar zodra ik er rijtuigen / wagons achter hang, ontsporen de wagons / rijtuigen steeds, kan iemand mij vertellen hoe dit is op te lossen?! (al mijn rijtuigen op de baan zijn 1:100, dus korte rijtuigen)

Zelfs de tram (1 rijtuig van 8 assen) en een goederenwagon (2assen) ontspoort op de baan (!!) heb alles nagelopen, maar kan zelf niks vinden....
Groetzels;

Marten
« Laatst bewerkt op: 15 March 2015, 17:39:09 door Sölbëringen »
klik
Flickr
klik

Noordpool

• Offline Offline
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
« Reactie #131 Gepost op: 15 March 2015, 18:37:56 »
Als rijtuigen/wagons loslaten denk ik aan het volgende:
1/ Koppelingen niet goed gekoppeld of niet goed. (lijkt mij sterk dat dit bij alles is)
2/ De radius van de bogen zijn te krap, zodat de rijtuigen/wagens eruit gewrongen worden.
3/ De rails ligt niet helemaal strak. Dat betekent dat een losse lok het nog wel lukt om er over heen te waggelen, maar zodra er wagens achter koppelt raken de koppelingen los of zijn er tegen gestelde bewegingen wat tot ontsporing brengt.

Ik zoek het snel in punt 2 en 3. Dus opnieuw leggen die handel en niet te strakke bogen.

Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 15 March 2015, 19:31:56 »
Denk, of vrees, dat het inderdaad een combinatie van 2 en 3 is, maar ik vindt het zo maf dat ik de rails niet netjes neergelegd krijg, zonder kieren enzo erin..... Want ik heb mijn hele baanplan nagelopen, maar er zijn geen bijzondere stukjes ofzo...

Groetzels;

Marten
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 21 March 2015, 14:41:42 »
Drukte van belang op de baan! Inmiddels heb ik een derde trafo, aangesloten, werkend en al; het spoor is nagelopen, alle losse stukjes zijn beter vastgezet, her en der hebben wat sporen hun plek moeten verruilen of werden verwijderd omdat het een overbodig stuk was. Sommige stukken rails zijn opnieuw aangesloten, daar er een schoentje niet goed zat. Verder is het stationsgebied op de schop. Er komt een locloods voor onderhoud, de perrons worden verlengd, er gaat een stomer (hopelijk) omgebouwd worden van 2 naar 3rail en hopelijk ook een V100 en er is even gespot door uw fotograaf.
Veel kijk plezier!  :D

Even rond een uur of 14 een bijzonder transport op het Bahnhof. Een V160 met oude Oost-Duitse wagonnetjes met daar tussenin een stoomlocomotief die op transport gaat voor onderhoud. De bedoeling is de loc om te bouwen naar 3-rail, maar de treinfabrikant die deze loc gebouwd heeft (tis een Roco BR17) weet niet hoe je dat moet doen. Daarom gaat de loc op transport. Uw fotograaf legde dit transportje vast op het middenspoor van het station

Vijf minuten later kwam ook de tram boven op Gleis 1, de loc is inmiddels omgelopen en aangekoppeld, klaar voor vertrek naar beneden

De Schienenbus van het andere dorp kwam ook boven gereden om weer om te lopen voor de terugrit

En op het laatst toen de tram zich in beweging zette kwam was kwam er nog een derde en laatste trein aan, en die foto is genomen vanaf het viaduct.
  De fotograaf kon voldaan naar huis om zijn rolletjes te laten ontwikkelen, welke een half uur later klaar waren.

Groetzels;

Marten
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 04 April 2015, 17:27:35 »
De rust is wedergekeerd. De maand maart is in mijn familie altijd een drukke maand met verjaardagen en de daarbij behorende bezoeken. Vorige week sloot ik de maand af met mijn 18e verjaardag. En voordat ik straks na de meivakantie ga beginnen met examens ga ik even verder aan de modelspoor projecten die liggen te wachten.
Ik ben inmiddels mijn baan aan het herbouwen, daar ik mijn kopstation een struikelpunt bleef vinden, omdat het sporenplan te onrustig lag. Ik ben begonnen aan een klein doorgangsstation op een 'heuvel' met helling. Echter vanwege het bekende ruimtegebrek is het een beetje improviseren met wat gekke bewegingen welke aan een 3wegwissel gekoppeld gaan worden en die gaat weer aan een meegebogen wissel gekoppeld worden, zodat er van 2 kanten het station ingegaan en uitgegaan kan worden. m

Ik ben er nog niet over uit of dit een goed baanplan is / zal zijn, dus mogelijk wordt dit opnieuw gebouwd....
In iedergeval wil ik in plaats van een kopstation een doorgaand station, zodat ik ook meer met goederen aan de slag kan.

Ik heb een diorama gebouwd, welke tevoorschijn kwam toen ik een 'fotoplankje' wilde maken. Hierop staan enkele huizen, een perronetje en een trammetje midden jaren '30 in Nederland.

De grote NS 1200 ligt op dit moment stil, omdat het (vrij) lastig is om aan de juiste onderdelen te komen... Dus die komt in de toekomstige toekomst wel eens aan bod, maar nu nog even niet...

Al met al, ik geloof niet dat mijn openingszin meer klopt...  ;D

Groetzels en tot de volgende!

Marten
klik
Flickr
klik