Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15

Auteur Topic: Standaardstation 5e klasse  (gelezen 6899 keer)

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
Standaardstation 5e klasse
« Gepost op: 30 October 2014, 11:09:37 »
Ik ben opgegroeid in het dorp Noord-Scharwoude (tussen Alkmaar en Schagen). Dit dorp heeft, zoals zovelen, ook spoor gehad. Als ik het goed begreep waren er twee haltes.

- Noord-Scharwoude Station. Aan de doorgaande lijn tussen Heerhugowaard en Schagen.
- Noord-Scharwoude Dorp. Een aftakking vanaf de doorgaande lijn naar het dorp. Wat volgens mij alleen voor goederen gebruikt werd.

Het station was een Standaardstation van de 5e klasse. Veel stations van dit type zijn in de loop der jaren gesloopt of verbouwd, maar die van Reuver is een aantal jaar teruggebracht in oorspronkelijke staat (volgens mij).

Bron: stationsweb.nl

De bedoeling is om zoiets te maken, beetje in de stijl van station Reuver (wit gestuct aan de buitenkant, i.p.v. zichtbare bakstenen). Het lijkt namelijk op de foto's van Noord Scharwoude dat dit daar ook zo was. Hoewel wel moeilijk te zien. Het eingelijke station is in 1951 gesloopt meen ik, maar we doen net alsof het er nog jaren gestaan heeft en dienst heeft gedaan :)

Nu heb ik nog nooit zoiets gebouwd, dus dat maakt de uitdaging groot :)

Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Foto's maken en opmeten bij station Reuver is misschien een goed idee. Hoewel Reuver wel een eind reizen is  :P Zijn er plekken waar eventueel de bouwtekeningen te krijgen zijn? Alle hulp is welkom. Ik heb overigens niet de illusie dat dit even in een paar maanden tijd gebouwd is.

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: Standaardstation 5e klasse
« Reactie #1 Gepost op: 30 October 2014, 11:29:58 »
Joran: Je kunt kijken bij het Utrechts Archief en als je het goed wil doen probeer dan toch een dagje naar Reuver te gaan. Kun je alle breedtematen opnemen en als je geen bouwtekening kan vinden voor de hoogte, dan moet je, als er bakstenen zijn deze opmeten plus de voeg, dan meet je 10 bakstenen en dan heb je in ieder geval een maar en maak dan veel foto”s, dan kun je thuis op de computer de stenen tellen en zo kom je aan de hoogte. Een andere manier is om een stok van 87 cm mee te nemen en deze tegen de gevel zetten en foto’s maken. Thuis ga je bijvoorbeeld in Photoshop de stok verkleinen naar 1 cm en zo kom je dan ook aan de juiste maat, als je teminste in H0 gaat werken. Veel notities en foto’s maken  (y)

Succes met het bouwen.
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

ErikW

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 October 2014, 11:35:08 »
Heb je al eens op www.stationsweb.nl gekeken? 

Redelijke kans dat mijn opa dit station gebouwd heeft :)

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 October 2014, 11:41:42 »
Dat heeft ie.  ;) Zie bronvermelding onder foto  :)
Groeten Joop, machinist Lls

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #4 Gepost op: 30 October 2014, 11:44:56 »
Joran: Je kunt kijken bij het Utrechts Archief en als je het goed wil doen probeer dan toch een dagje naar Reuver te gaan. Kun je alle breedtematen opnemen en als je geen bouwtekening kan vinden voor de hoogte, dan moet je, als er bakstenen zijn deze opmeten plus de voeg, dan meet je 10 bakstenen en dan heb je in ieder geval een maar en maak dan veel foto”s, dan kun je thuis op de computer de stenen tellen en zo kom je aan de hoogte. Een andere manier is om een stok van 87 cm mee te nemen en deze tegen de gevel zetten en foto’s maken. Thuis ga je bijvoorbeeld in Photoshop de stok verkleinen naar 1 cm en zo kom je dan ook aan de juiste maat, als je teminste in H0 gaat werken. Veel notities en foto’s maken  (y)

Succes met het bouwen.

Ik ga het Utrecht Archief eens checken! Dank je wel. Ik wil er zeker een keer heen. Om het "sfeertje" te proeven. Echter is het huidige station van Reuver volgens mij gestuct aan de buitenkant. Wat het lastig bakstenen tellen maakt.  ::) Die stok is een goed idee. Gaan we doen  (y) De schaal is inderdaad H0.

Tijmen

• Offline Offline
    • Modify Miniatures
« Reactie #5 Gepost op: 30 October 2014, 15:49:02 »
Je kan ook wachten tot er een bouwpakket uitkomt ( en dat duurt niet lang meer)

eerder is er hier op het forum een bericht geplaatst:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59972.0.html

haes

• Offline Offline
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
« Reactie #6 Gepost op: 30 October 2014, 15:58:49 »
hi joran heb je deze al eens gezien op het N-spoorforum? Helaas nooit afgemaakt

Noord-Scharwoude vanaf 1935 via http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1513

gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Jamie

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 October 2014, 16:36:37 »
Is dit het station wat je bedoeld?
Deze is verkrijgbaar in h0
http://www.modeltreincentrumhoogeveen.nl/a-27094935/highmoor-scale-ho-1-87/art-nr-8020-ns-station-5e-klasse/

Ook Artitec had/heeft er eentje.
Zie reactie #9 in dit draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=38878.0
Artitec Artnr 10.175 is een 5e klasse station.

Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 30 October 2014, 16:41:16 door Jamie »

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #8 Gepost op: 30 October 2014, 17:31:12 »
Hoi Joran,

Leuk onderwerp, temeer daar ik zelf bezig ben met gelijksoortige plannen met als basis het station van mijn geboortedorp Obdam.
Jouw informatie klopt voor wat betreft het feit dat Noord-Scharwoude Dorp alleen voor goederen gebruikt werd, daarom vindt je het ook niet terug op Stationsweb, Wichor plaatst daar alleen stations waar reizigerstreinen stoppen/stopten.
Op Sporenplan.nl is wel het sporenplan terug te vinden.
De lijn naar Dorp, takte ten zuiden van Nsw van de lijn Alkmaar - Nieuwediep (Den Helder) af naar het westen en liep over het nu nog zichtbare baanlichaam (beschermd landschap), over de Roskamsluis naar het veilingterrein, waar tegenwoordig, behoudens het pand van Combitex (zo lang het nog duurt), niets herkenbaars meer van over is.
Enige jaren geleden is zelf de laatste zichtbare verwijzing naar het verleden verdwenen, toen café "Spoorzicht" een andere eigenaar en naam kreeg.

Ik weet vrijwel zeker dat ik in mijn speurtocht naar stukken over de lijn Alkmaar - Hoorn, bij het Utrechts Archief ook de bestekken voor de stationsgebouwen langs staatslijn K tussen Alkmaar en Nieuwediep ben tegengekomen.

Succes bij je queeste naar informatie en het daaropvolgende bouwproject :)

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #9 Gepost op: 31 October 2014, 10:06:10 »
@Tijmen: Die had ik inmiddels ook gevonden. Ben benieuwd waar dat heen gaat.

@haes: Die had ik ook gevonden, maar alle foto's doen het bij mij niet  :(

@Jamie: Het model van Artitec en modeltreincentrum Hoogeveen hebben aan de zijkanten nog een soort aanbouw zitten. Wat het oorspronkelijke station niet had. Ze zien er wel goed uit en zijn vast te verbouwen. Maar het lijkt me erg leuk om te verdiepen in het zelf bouwen.

@Eric B: Dat baan lichaam ligt er inderdaad nog, mooi om te zien. Ook bij het sluisje (zoals wij het noemden vroeger) kan je nog zien waar het spoor gelopen heeft. Veel meer is inderdaad niet terug te vinden. Overigens is er nog een Spoorstraat welke aan de overkant van de N504 ligt.

Ik kan op de oude foto's van station Noord-Scharwoude maar moeilijk zien of het nu gestuct was aan de buitenkant of dat het gewoon bakstenen waren.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2014, 10:13:23 door Joran »

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #10 Gepost op: 31 October 2014, 10:52:10 »
Joran, bij het station van Reuver, kun je goed zien dat de middenbouw en de rollagen bakstenen zijn en de uitbouw en verdikte muren stucwerk is. Mag aannemendat Noord-Scharwoude dit ook had!?

Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #11 Gepost op: 31 October 2014, 11:17:27 »
Ik neem dat ook aan, maar de foto's zijn van lang geleden en erg onduidelijk. Op mijn werk zeggen we wel altijd 'assumption is the mother of all ***-ups':)

Het model van Artitec bestaat volledig uit bakstenen. Ik zal vanavond ook wat onderzoek doen bij de andere stations van dit type welke er nog zijn. Zoeken naar foto's e.d.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #12 Gepost op: 31 October 2014, 11:21:19 »
De vleugels van het Artitec bouwwerk kun je gewoon weglaten.
Het pleisterwerk was niet standaard, voor zover ik weet. In de regel was het een extra bescherming tegen regen en wind, indringend vocht.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #13 Gepost op: 31 October 2014, 11:25:28 »
Aja, baksteen. Op het Artitec gebouw is de baksteen negatief aangebracht. Dwz dat de voegen opliggend zijn. Die zijn dus ook heel makkelijk weg te vijlen. Paar laagjes witte verf en klaar is het pleisterwerk  (y)

Joad

• Offline Offline
  • SS klasse 3
« Reactie #14 Gepost op: 06 September 2015, 21:19:43 »
Hoi,

sinds begin 2015 ontwerpt en print (3D) Saenhub alle stationsmodellen van Lijn K, Staats Spoorwegen, Amsterdam - Den Helder. Zij zijn bereikbaar via :
printyourpart@gmail.com

Succes
Roco, Fleischmann, Peco, Rosoft worden allen aangestuurd door RAPTOR