Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door MathynK
Vandaag om 18:40:46
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Kees-Jan
Vandaag om 18:36:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 18:13:53
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 17:48:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58

Auteur Topic: Draaischijf digitaliseren  (gelezen 5563 keer)

erik2

• Offline Offline
Draaischijf digitaliseren
« Gepost op: 28 October 2014, 05:59:22 »
Hallo,

Afgelopen weekend op de stand van BNLS weer de perfect werkende draaischijf gezien op de demobaan.
Kan iemand me vertellen met welke onderdelen deze draaischijf gedigitaliseerd is?
Ik kom allerlei varianten tegen van digitaliseren, maar het levende bewijs van de werking ervan is toch de beste overtuiging.
(ik wel graag een FL6152 ombouwen)

Groet,

Erik

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Draaischijf digitaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 28 October 2014, 07:25:29 »
Een draaischijf digitaliseren ?
Je bedoelt zeker automatisch laten werken in een baan ?
In principe is er weinig digitaal te maken aan een draaischijf.
De grote draaischijven worden standaard geleverd met besturing erbij in de vorm van een mini schijfje als controller,en de hand draaischijven van Flm,die zou je enkel van een motortje moeten voorzien en een manier om de schijf te "besturen".
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #2 Gepost op: 28 October 2014, 07:28:57 »
Het enige wat je kan is een keerlusmodule inbouwen om kortsluiting tegen te gaan als de schijf 180 graden draait.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2014, 07:37:26 »
Hoi Erik2,

Alles over de bouw, dus ook hoe de draaischijf bediend wordt op de BNLS Demo baan, kan je hier op je gemak terug lezen.

Let op!! Zijn maar 145 pagina's  ;) Veel leesplezier  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Marco EB

• Offline Offline
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
« Reactie #4 Gepost op: 28 October 2014, 07:57:13 »
De draaischijf op de demo baan bij BNLS, werd aangestuurd met DinaSys DTC/DTS  draaischijfbesturing.
De rest van de baan reed met rosoft, en allesgestuurd door I-train.

het verhaal over deze baan vind je hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48963.0.html
mvg
Marco

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 28 October 2014, 08:37:47 »
Da's een andere baan dan de demo baan Marco ;) Maar principe is inderdaad het zelfde  (y)
« Laatst bewerkt op: 28 October 2014, 08:47:29 door Joop_L »
Groeten Joop, machinist Lls

rjr

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 28 October 2014, 08:38:01 »
Een draaischijf digitaliseren ?
Je bedoelt zeker automatisch laten werken in een baan ?

Kan best hoor, zie de railhobby van December. Ook hier staat er wat over genoemd:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55027.msg3221425325.html#msg3221425325

Dit is een mooie oplossing die ook goed werkt, maar die dus inderdaad wel een aanpassing van de draaischijf zelf tot gevolg heeft. Je maakt de draaischijf echt digitaal. Met als extra voordeel. Je hebt de mogelijkheid voor drie terugmelders op de brug van de schijf. Je hebt de mogelijkheid voor 2 verlichtingspunten op de brug ( verlichting in het huisje, en een zwaailicht er op ) en je hebt de mogelijkheid voor 4 seinen op de brug. Ook een geluidsmodule kan hiermee gekoppeld worden.

Aansturing kan dan via een besturingssysteem, en dus ook automatisch laten werken in je baan. Maar de aansturing kan ook handmatig, toch digitaal met de bijbehorende functies, zelfs op een analoge baan is dit mogelijk.

Groet,
Roelco

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 28 October 2014, 09:22:43 »
Hoi Erik,

dat is mijn baan waar je hebt staan kijken.  Dankjewel dat je het mooi vindt.

Ik gebruik dus de DTS/DTC van DinaSYS.   HIER te koop

Daarbij heb ik ook het originele motortje vervangen voor een maxxon variant, ook bij bovenstaand adres verkrijgbaar, omdat het originele motortje kapot was.

hopelijk heb je hier iets aan.

Als je meer wilt weten stuur maar even een pm.

groeten,

Daniel

rjr

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28 October 2014, 09:32:57 »
Klopt het nu dat deze niet met koploper kon draaien?
Volgens mij stonden ze zelf ook op de beurs en hadden ze het er daar over dat koploper deze decoder niet ondersteunde. Wel waren ze bezig met, of hadden ze intussen en oplossing hiervoor. Maar of dat nu een andere decoder was, of een aanvulling hierop weet ik niet. Heb zelf een andere oplossing, dus was niet heel uitgebreid aan het luisteren

En als Erik geen koploper gebruikt maakt dat ook niet zo veel meer uit. Als die wel met koploper wil sturen is het wel even van belang dit duidelijk te hebben. ( en voor andere besturingsprogramma's is het misschien ook wel goed even uit te zoeken of dit werkt. I-train is in elk geval geen probleem.

Groet,
Roelco

Alex_is_lang

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 October 2014, 09:50:26 »
Hallo Roelco,

Het klopt dat de dtc/dts niet werkte met Koploper.
Ze hebben binnen kort een extra toevoeging die in december in Houten te zien zal zijn dat het ook met Koploper en meer software dan kan werken.
Kwa aanpassen van draaischijf is vooral een magneet goed plaatsen onder de brug en onder de tafel de printplaat met sensoren.
Dan ben je al erg ver op weg.
Op de site van Piccommit staat de handleiding voor de draaischijfbesturing.

gr Alexander

erik2

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 October 2014, 21:54:18 »
Allen,

Ik bedoelde inderdaad de modulebaan Bahnhof Waldbrunn van Daniel.
Die schijf werkte super. Jammer dat ik niet even heb door kunnen vragen (daar was m'n kleine telg te ongeduldig voor  :))

Ook al leek hij super te werken, er zijn toch ook andere opties:

DTS/DTC van DinaSYS
of
DSD2010
of
Ldt TT-Dec-g

Is er veel verschil tussen deze oplossingen of zijn het totaal verschillende systemen?

Groet,

Erik

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29 October 2014, 22:59:22 »
Hoi Erik,

Ik heb werkelijk geen idee, ik ben voor dit systeem gegaan omdat ik de werking zag en meteen 'om' was.

Inbouwen is relatief simpel, en weinig aanpassingen aan de draaischijf zelf.

Ja je hebt voor alsnog iTrain nodig, maar ik had nog geen programma, dus dan is de keuze makkelijk. Het kost geld, dat absoluut, maar ik vind het het zeker waard.  Maar een koploper oplossing is onderweg.

Het prettige vind ik ook dat iTrain de schijf live volgt, dus de stand van de brug in iTrain klopt altijd met de werkelijkheid.

Ik zal niet beweren dat dit DE oplossing is, maar wel dat ik er zeer tevreden mee ben.

Hij staat ook op houten digitaal 13 december.  En je mag het ook rustig een keer komen bekijken. Nogmaals stuur maar een pm.

Ik heb me niet verdiept in de andere systemen dus ik spreek maar vanuit 1 hoek.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 30 October 2014, 08:37:03 »
Ik ken zelf met name de DSD2010 en dan in combinatie met koploper.
Weet niet hoe iTrain die schijf live volgt, maar dat zou ook met DSD2010 kunnen. Die geeft de stand van de schijf ook terug via de S88 terugmeld bus.

Koploper heeft die functionaliteit niet, (dus zal het met een andere decoder ook wel niet kunnen) echter is het wel mogelijk via speciale acties, om in te grijpen als de schijf niet daar staat waar hij zou moeten staan.
Hierdoor is er dus een controle mogelijk om te zien of de schijf daar staat waar die moet. Koploper laat dat alleen dan niet op het scherm goed zien.

Daarnaast heeft de DSD2010 ook een eigen programma. En die laat wel precies zien waar de schijf staat. Ook heel handig tijdens het programmeren van de decoder. Hiermee kun je de schijf ook bedienen als je zou willen, maar daar is ook nog een mooiere oplossing voor, de besturingsprint. Gemaakt voor besturing en overzicht van de stand buiten een besturingsprogramma om. Je bent dan dus niet meer afhankelijk van het bet programma je te bieden heeft.
Hierdoor is dus ook in de gaten te houden wat de echte stand is, niet op het scherm, maar op een display er naast.

Persoonlijk ben ik ook iemand die liever niet op het computerscherm kijkt, dus om te weten wat de echte stand van de schijf is kijk ik graag naar de draaischijf zelf :).

Wel vergt deze redelijk wat aanpassingen aan de brug, maar dat komt ook omdat je daar dus extra de mogelijkheid hebt voor 3 bezetmeld punten, 4 seinen en 2 extra verlichtingspunten.
En de decoder heeft een heel serie S88 terugmeld opties. Voor de huidige stand, voor of de brug links of rechts staat, voor of de brug draait of niet. Maar ook voor fouten, als hij ergens aanloopt komt dit ook als error terug.
De brug heeft vervolgens de mogelijkheid voor 4 draaisnelheden. Voor grote draaiacties is er een hogere snelheid, die dan ongeveer de laatste stap omgezet wordt naar een trage snelheid. En dit kan linksom en rechtsom verschillend zijn.
En een mogelijkheid om een geluidsmodule er aan te koppelen. Heb ik zelf niet, maar heb dat intussen wel ergens in gebruik gezien. En ook dat is niet verkeerd.
Daarnaast zit er een automatische positie herkenning in. Dus als je de brug handmatig op een andere positie zet, en je laat hem draaien tot over de vastgestelde positie dan weet de decoder weer dat hij daar is. Een soort 0 punt meeting door middel van een magneetje onder de brug.

Zelf heb ik alles als bouwpakket gekocht, en de gehele printen zelf in elkaar gezet, ook de SMD onderdelen.
Maar je kunt ook deels gebouwde printen kopen, zodat alle SMD er op zit, maar je kunt zelf je hele draaischijf om laten bouwen zodat je die helemaal klaar weer thuis krijgt.

Nu had ik al wel koploper in gebruik toen ik op zoek ging naar een draaischijf decoder, dus was ik daarin beperkt.
Ben vooral op deze uit gekomen vanwege de mooie draai eigenschappen gezien op filmpjes.
De uitdaging hem zelf in elkaar te zetten, en de mogelijke effecten op de brug.
Dit laatste maakt functioneel natuurlijk helemaal niets uit, maar het is wel heel mooi om de seinen eerst langzaam om te zien gaan van wit/geel licht naar rood licht, zwaailicht aan. En bij stilstaan weer andersom van rood naar wit/geel licht.

Geen idee of deze decoder ook in gebruik te zien is op 13 december in Houten, zal wel niet aangezien er meer een hobbyist achter zit en geen bedrijf die belang heeft bij promotie.

Ik heb me naast deze ook wel verdiept in de LDT decoder, daar heb ik ook wissel decoders van naar alle tevredenheid. Maar wat ik hier aan filmpjes van heb gezien draait deze niet mooi in 1 soepele draaibeweging. Voordeel is wel dat deze geen aanpassing aan de draaischijf vraagt. dus net als bij een wissel zo tussengevoegd kan worden.

Heb op de beurs ook de werking gezien van DTS/DTC van DinaSYS, en moet zeggen dat ook deze een mooie draaiactie heeft.
Er zijn tegenwoordig dus echt wel meer mogelijkheden die te overwegen zijn. En welke je dan neemt zal per persoon afhankelijk zijn van wat zijn de zwaarste punten die je mee laat wegen. En iets goed zien werken zegt dan altijd meer dan van horen zeggen.

Groet,
Roelco

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 30 October 2014, 13:08:08 »
Precies Roelco,

Zien is geloven.

De dtc/dts volgt terug omdat er een magneetje onder de brug zit en de dts (de print die onder de schijf komt) voorzien is van read contacten die zo de positie  registreren en doorgeven.

De dtc (het brein) vertaald op basis van de huidige stand en de aankomende stand ( gekregen via usb uit bijv iTrain) wat de motor moet gaan doen.

De draaisnelheid is vollefig variabel instelbaar, net als de optrek en afrem vertraging van de schijf.  Ook het punt waarop het ompoolrelais moet schakelen stel je zelf in.

Dit werkt erg mooi en is mooi in te stellen via bijgeleverd programma.

Eigenlijk zou je de systemen eens naast elkaar moeten zetten om een mooi vergelijk verslag te maken.

In deze hobby is gelukkig veel keuze uit systemen, en er is naar mijn idee niet per definitie een goed of fout maar sprake van verschillende benadering.

Joeke

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 November 2014, 14:28:39 »
Met veel interesse dit topic gelezen, ook met name het project van Roelco de ombouw van een fleischmann draaischijf met een DSD2010 decoder. Zelf heb ik een draaischijf type fleischman 6154c die we willen ombouwen om deze daarna met de computer te kunnen besturen. De treinbaan word nu nog digitaal aangestuurd met een multimaus. De plannen zijn om het geheel t.z.t aan te sturen met s88XPressNetLI en s88SD16-n in combinatie met Koploper.

Maar ons eerste doel is het ombouwen van de draaischijf. Via internet allerhande informatie opgezocht en dit systeem spreekt ons wel aan. Om de printplaten zelf te gaan bouwen dat zie ik niet zitten. Bij Moba-Digital kun je de DSD2010 compleet gebouwd aanschaffen en dat lijkt me wel wat.

Hebben jullie ook ervaring met deze winkel, en ook de combinatie van DSD2010 met bovenstaand systeem?

Groeten,
Joeke 
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.