Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door henk
Vandaag om 20:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:32:28
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 20:06:05
19 Toen door Rick
Vandaag om 19:40:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12

Auteur Topic: GTM Silvolde in 1:45 0e  (gelezen 8276 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
« Reactie #15 Gepost op: 19 October 2014, 10:52:37 »
Ja, ha ha, dat zei ik ook. Er is er maar eentje die het tot nu toe rijdend heeft gemaakt. Er zijn meer liefhebbers dan knutselaars, is duidelijk geworden. Deze lok is te zien in Houten bij de stand van Ruud Wittekoek.

http://youtu.be/jyMTVnEncxw
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #16 Gepost op: 19 October 2014, 11:02:57 »
klopt, tis een lamlendig zootje. Maar is dat jouw probleem? dan hebben ze maar geen rijdende trein. Als ze dat graag genoeg willen beginnen ze vanzelf. ;D

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #17 Gepost op: 19 October 2014, 11:09:26 »
Da's precies waarom ik dus meer tijd wil besteden aan 1:87. Dan doe ik het voor mezelf en maakt het niet uit als niemand het wil kopen. Spoor nul ontwerp ik voornamelijk voor anderen, dus dan is het een beetje zonde van mijn tijd als je er dan maar eentje van verkoopt. Maar ik zie het toch wel weer als een uitdaging om er een aandrijving voor voor elkaar te krijgen, dus helemaal ongeïnteresseerd ben ik ook weer niet.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #18 Gepost op: 19 October 2014, 11:13:08 »
ff bij slatrs rondgekeken, die wielen zitten gewoon op een gladde as toch? (kun je dus inkorten?)
7830SL   2'6" 8 Spoke Bogie Wheel (Swedish) (1/8" Axle)
kejje daar niks mee? diameter in t echt 75 cm, komt aardig in de buurt van die 72 die je nodig had, edan gewoon een klontje printen dat tussen de spaken past waar je een kruktap in jast. Zijn beide assen direct aangedreven dan is dat geen bezwaar, ding hoeft alleen maar mee te hobbelen.

Als dat lukt hebbie hier de wielen voor die andere:
7832D   2'8" Plain Disc Bogie Wheel (1/8" Axle)
Boormalletje fabrieken om er een gat voor een kruktap in te raggen en daar ga je.
Ja, t blijft een gekloot, maar als je je op een onmogelijke missie wil begeven, ga gerust je gang, succes! ;D

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #19 Gepost op: 19 October 2014, 11:26:15 »
Ah, hier zie je waar E-P met zijn koudwatervrees een beetje gelijk heeft: de Engelse blinken uit in slechte websites met alleen Victoriaanse maten en alleen maten van het origineel, geen tekening of foto's van het product etc. Kortom, geen duidelijke informatie voor een buitenstaander, alleen voor ingewijden. Ze denken dat iedereen weet waar je het over hebt met hun summiere beschrijving. Het is net als wanneer ik bij mijn vrienden van de Mini club ben. Je moet echt een fanaat zijn en in de materie thuis zijn om met ze te kunnen praten, dus ik begrijp meestal niet waar ze het over hebben. Ik moet daar echt eens een keer voor gaan zitten. Een 1/8" as is ook al zo'n speciale, waar de rest van de wereld met 1.5 mm en 2 mm assen werkt. Rare jongens, die Engelsen.

Ik zal volgende maand in Birmingham eens op zoek gaan naar die wielen, zodat ik ze kan zien. Bedankt voor het zoeken.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #20 Gepost op: 19 October 2014, 11:36:41 »
1/8"-assen is ook wat alan gibson en romford gebruiken voor 00/H0. Een ouwe tri-ang loc had dat ook, dus eventueel ook grootseriespul maar van alle troep die ik hier heb liggen is er vrijwel niks engels, dus daar zul je zelf ff voor moeten rondkijken. Een voor 00 bedoelde aandrijving past dus gewoon en er zijn zat lagertjes en dat soort rommel in de goede maat verkrijgbaar.

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #21 Gepost op: 19 October 2014, 18:34:34 »
Beste Sven,
We hebben het er al eens eerder over gehad.Die wielen zijn gewoon bij Slaters te bestellen.Voor een éénmalig bedrag van 90 pond Sterling maken ze custom made wielen.Per geleverd wiel betaal je dan de gebruikelijke prijs die afhangt van de diameter van het wiel.Ze hebben alleen een goede tekening nodig.Een goede aandrijving levert SB-Modellbau.zie http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=2169&cPath=247_252 .In grote rode letters staat erbij dat de afmetingen individueel aangepast kunnen worden.Standaard is de radstand 35  mm.Voor de TNHT en SBM moet dat 33 mm zijn en voor de RTM 38 mm.Dat lijkt mij geen groot probleem.Alleen zit je nog met de asdiameter.Voor het geval SB-Modellbau geen asdiameter van 1/8 " (=3,175 mm) kan leveren zou je een asdiameter van 3,0 mm kunnen nemen en de gaten met een ruimer op de juiste diameter te brengen.We kunnen hierover nog eindeloos blijven leuteren maar de oplossing ligt m.i. voor de hand.Voor mij hoef je het niet te doen omdat ik nog steeds met mijn eigen RTM loc bezig ben.Dat gaat niet snel omdat ik ook veel anderen verplichtingen maar ik heb geen haast en beleef plezier aan het zelf bedenken van de juiste constructie en de uitvoering daarvan.Echter er zijn wel anderen die je er een dienst mee zou bewijzen.Ik zou natuurlijk wel enkele van jouw RTM om locs bestellen als die er gaan komen.Een goed initiatief verdient ondersteuning.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #22 Gepost op: 19 October 2014, 19:01:10 »
sterker nog, bedenk me net dak ooit nog es verloopbusjes gehaald heb bij GM&S voor 1/8" naar 2mm. Kun je dus dat SB-ding prima van slaters-wielen voorzien, dikkere assen konden voor SB weleens een probleem zijn gezien de astandwielen, meestal nemen ze daarvoor dacht ik roco en dan zit je aan 2mm-assen vast.
Wordt dan wel een rijkelijk duur ding, en een star onderstel.

Laat je bij slaters de correcte wielen met kruktappen maken dan kun je weer een eenasaandrijving gebruiken en zelf een messing geëtst chassis ontwerpen met een kantelas.

De tweede optie is een stuk meer werk maar als er belangstelling is voor redelijke aantallen uiteindelijk goedkoper.

Jan den Haan

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 19 October 2014, 19:36:28 »
Zelf heb ik voor mijn RTM 0m loc een flexibele aandrijving gemaakt met twee Exactoscale tandwielkastjes zie http://www.youtube.com/watch?v=HubJ-xPwQVw .Ik moet toegeven dat de flexibiliteit is wat overdreven en meer voor het technische experiment bedoeld.Over het algemeen rijdt zo'n star frame ook best goed.Een tram rijdt ten slotte doorgaans vrij langzaam en dan ontspoort het niet zo snel.Het belangrijkste nadeel is dat wanneer zo'n loc op drie wielen staat dan de stroomafname slechter wordt, maar daarvoor is een stroombuffer een goede oplossing en die is in gemakkelijk in te bouwen in een 0(m) loc.

Een  nadeel van het gebruik van een verloopbusje van 1/8" naar 2 mm is dat je geen gebruik kan maken van de kwartering die bij Slater's wielen zo gemakkelijk is wegens de vierkante aseinden en vierkante asgaten in de wielen.

De prijs is een kwestie van wat je er voor over hebt.Die aandrijvingen van SB doen het goed.Zelf prutsen is goedkoper.Het kan altijd nog duurder.Heinrich http://www.praezisionsmodellbau-heinrich.de/  maakt het nog mooier en dan kost het viermaal zoveel als bij SB.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 19 October 2014, 19:39:19 door JanHdH »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #24 Gepost op: 19 October 2014, 21:21:15 »
Jan, ik ben dat helemaal niet vergeten en mijn plan is die wielen te bestellen. Ik wilde het hier ook eigenlijk helemaal niet over de aandrijving hebben, maar dat is dan toch weer gebeurd. Voor mij is deze lok meer een bijzaak geweest. Als ik het aan mij lag, ontwierp ik 'm voor ontwerp in Frosted Ultra Detail, zodat je een perfecte lok zou hebben met ongelooflijk mooie details. Maar dan wordt ie weer duurder. Mijn tijd en financiën laten experimenten met schaal 0 modellen momenteel gewoon niet toe, maar daar lijkt verandering in te komen. Misschien moet ik mijn ontwerp voor de RTM maar afkijken van jouw lok. Dan kan het niet fout zijn. Op welke was die van jou ook alweer gebaseerd?

Jan den Haan

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 19 October 2014, 22:25:22 »
Zelf bouw ik de door Werkspoor gebouwde loc dus RTM 35-40 omdat ik al de ovale rookkastdeur gemaakt heb.Verder zitten er in vergelijking met de door Backer & Rueb gebouwde locomotieven o.a. verschillen in de afsluiter voor de stoomverwarming en de plaatsing van de wasluikjes.Overigens hoe meer details des te liever. Ik ben best bereid daarvoor te betalen.Ik zou trouwens liefst de messing versie willen hebben.Die zou naar ik begrijp bij de Silvolde op ongeveer 400 Euro uitkomen.Ik hoop dat daarop die details goed overkomen.Ik zou dan wel de B&R versie willen hebben.Maar haast je niet.Zelf zal ik wel weer eens gaan opschieten.Ik heb nu wat vertraging wegens de verjaardag van mijn jongste dochter.Ik hoop deze week ik mijn eigen draadje wat foto's te laten zien van de injecteurs.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #26 Gepost op: 19 October 2014, 23:40:50 »
Dan ga ik dat ding van jou nabouwen, net zo makkelijk.  (y) Helemaal in messing lijkt me ook wel tof, maar mijn ervaring met 3D geprint messing is dat het niet perfect glad wordt. Misschien wel realistischer, wie weet. Hij zal denk ik wel topzwaar worden. Het is overigens niet zo dat je iets dat voor FUD is ontwikkeld, zomaar in messing kan laten printen. Messing kan wat minder gedetailleerd geprint worden als FUD, ik moet ik dikker ontwerpen. Misschien zou ik de buitenkant kunnen etsen, de binnenkant printen. Net zoals ik nu met de 1:87 versie van Silvolde aan het doen ben. Waarover dus later in een nieuw draadje meer.

Misschien heb ik 'm wel eerder klaar dan jij. ;)

Jan den Haan

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 21 November 2014, 17:28:06 »
Hallo Sven,

Gisteren ben ik in Keulen geweest op de modelspoor beurs.Ik heb met de heren van SB Modellbau overlegd over de mogelijkheden.Zij hebben een onderstel met een radstand van 33,2 mm.Andere radstanden kunnen zij ook leveren.De spoorbreedte of beter gezegd de back-to-back afstand van de wielen is ook aan te passen.De asdiameter  kan ook 1/8 inch zijn.De beperkende factor is slechts dat de asdiameter en daarmee het asgat  van het tandwiel dat op de drijfas gaat niet zo groot mag zijn dat dit tandwiel zou gaan breken omdat er te weinig messing tussen asgat en tanden overblijft.De overbrengingsverhouding van de tandwielen en daarmee  de maximum snelheid is ook naar wens aan te passen.De prijs voor frame, worm- en tandwielen en motor komt op 150 à 180 Euro.Je kan ze het beste een email sturen voor verder overleg.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #28 Gepost op: 21 November 2014, 17:32:16 »
Bedankt voor het informeren, Jan. Ik ben er van overtuigd dat het een mooi motortje zou zijn, maar wel een prijzig eentje. Ik ga eerst eens met een Halling Vario Antrieb aan de slag, waarvan ik het plastic frame opnieuw ga printen in een langere uitvoering. Ook nog de wielen regelen bij Slaters.