Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
henk
Vandaag
om 20:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:32:28
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
Mitchell
Vandaag
om 20:06:05
19 Toen
door
Rick
Vandaag
om 19:40:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
Dave.......
Vandaag
om 19:30:36
20 jaar BNLS
door
Marco1044
Vandaag
om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
ES44C4
Vandaag
om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic
door
laurent
Vandaag
om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 17:59:07
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
KNed
Vandaag
om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
Vandaag
om 16:33:28
Spoorhumor
door
Eric B
Vandaag
om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:43:27
EifelBurgenBahn
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
damngrazy
Vandaag
om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Rick
Vandaag
om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel)
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Frank 123
Vandaag
om 07:02:43
LS Models 2025
door
spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern
door
Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool
door
Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
GTM Silvolde in 1:45 0e
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: GTM Silvolde in 1:45 0e (gelezen 8276 keer)
Sven
Offline
Berichten: 8298
Eton Wick, UK
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #15 Gepost op:
19 October 2014, 10:52:37 »
Ja, ha ha, dat zei ik ook. Er is er maar eentje die het tot nu toe rijdend heeft gemaakt. Er zijn meer liefhebbers dan knutselaars, is duidelijk geworden. Deze lok is te zien in Houten bij de stand van Ruud Wittekoek.
http://youtu.be/jyMTVnEncxw
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9884
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #16 Gepost op:
19 October 2014, 11:02:57 »
klopt, tis een lamlendig zootje. Maar is dat jouw probleem? dan hebben ze maar geen rijdende trein. Als ze dat graag genoeg willen beginnen ze vanzelf.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Sven
Offline
Berichten: 8298
Eton Wick, UK
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #17 Gepost op:
19 October 2014, 11:09:26 »
Da's precies waarom ik dus meer tijd wil besteden aan 1:87. Dan doe ik het voor mezelf en maakt het niet uit als niemand het wil kopen. Spoor nul ontwerp ik voornamelijk voor anderen, dus dan is het een beetje zonde van mijn tijd als je er dan maar eentje van verkoopt. Maar ik zie het toch wel weer als een uitdaging om er een aandrijving voor voor elkaar te krijgen, dus helemaal ongeïnteresseerd ben ik ook weer niet.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9884
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #18 Gepost op:
19 October 2014, 11:13:08 »
ff bij slatrs rondgekeken, die wielen zitten gewoon op een gladde as toch? (kun je dus inkorten?)
7830SL 2'6" 8 Spoke Bogie Wheel (Swedish) (1/8" Axle)
kejje daar niks mee? diameter in t echt 75 cm, komt aardig in de buurt van die 72 die je nodig had, edan gewoon een klontje printen dat tussen de spaken past waar je een kruktap in jast. Zijn beide assen direct aangedreven dan is dat geen bezwaar, ding hoeft alleen maar mee te hobbelen.
Als dat lukt hebbie hier de wielen voor die andere:
7832D 2'8" Plain Disc Bogie Wheel (1/8" Axle)
Boormalletje fabrieken om er een gat voor een kruktap in te raggen en daar ga je.
Ja, t blijft een gekloot, maar als je je op een onmogelijke missie wil begeven, ga gerust je gang, succes!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Sven
Offline
Berichten: 8298
Eton Wick, UK
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #19 Gepost op:
19 October 2014, 11:26:15 »
Ah, hier zie je waar E-P met zijn koudwatervrees een beetje gelijk heeft: de Engelse blinken uit in slechte websites met alleen Victoriaanse maten en alleen maten van het origineel, geen tekening of foto's van het product etc. Kortom, geen duidelijke informatie voor een buitenstaander, alleen voor ingewijden. Ze denken dat iedereen weet waar je het over hebt met hun summiere beschrijving. Het is net als wanneer ik bij mijn vrienden van de Mini club ben. Je moet echt een fanaat zijn en in de materie thuis zijn om met ze te kunnen praten, dus ik begrijp meestal niet waar ze het over hebben. Ik moet daar echt eens een keer voor gaan zitten. Een 1/8" as is ook al zo'n speciale, waar de rest van de wereld met 1.5 mm en 2 mm assen werkt. Rare jongens, die Engelsen.
Ik zal volgende maand in Birmingham eens op zoek gaan naar die wielen, zodat ik ze kan zien. Bedankt voor het zoeken.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9884
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #20 Gepost op:
19 October 2014, 11:36:41 »
1/8"-assen is ook wat alan gibson en romford gebruiken voor 00/H0. Een ouwe tri-ang loc had dat ook, dus eventueel ook grootseriespul maar van alle troep die ik hier heb liggen is er vrijwel niks engels, dus daar zul je zelf ff voor moeten rondkijken. Een voor 00 bedoelde aandrijving past dus gewoon en er zijn zat lagertjes en dat soort rommel in de goede maat verkrijgbaar.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #21 Gepost op:
19 October 2014, 18:34:34 »
Beste Sven,
We hebben het er al eens eerder over gehad.Die wielen zijn gewoon bij Slaters te bestellen.Voor een éénmalig bedrag van 90 pond Sterling maken ze custom made wielen.Per geleverd wiel betaal je dan de gebruikelijke prijs die afhangt van de diameter van het wiel.Ze hebben alleen een goede tekening nodig.Een goede aandrijving levert SB-Modellbau.zie
http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=2169&cPath=247_252
.In grote rode letters staat erbij dat de afmetingen individueel aangepast kunnen worden.Standaard is de radstand 35 mm.Voor de TNHT en SBM moet dat 33 mm zijn en voor de RTM 38 mm.Dat lijkt mij geen groot probleem.Alleen zit je nog met de asdiameter.Voor het geval SB-Modellbau geen asdiameter van 1/8 " (=3,175 mm) kan leveren zou je een asdiameter van 3,0 mm kunnen nemen en de gaten met een ruimer op de juiste diameter te brengen.We kunnen hierover nog eindeloos blijven leuteren maar de oplossing ligt m.i. voor de hand.Voor mij hoef je het niet te doen omdat ik nog steeds met mijn eigen RTM loc bezig ben.Dat gaat niet snel omdat ik ook veel anderen verplichtingen maar ik heb geen haast en beleef plezier aan het zelf bedenken van de juiste constructie en de uitvoering daarvan.Echter er zijn wel anderen die je er een dienst mee zou bewijzen.Ik zou natuurlijk wel enkele van jouw RTM om locs bestellen als die er gaan komen.Een goed initiatief verdient ondersteuning.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9884
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #22 Gepost op:
19 October 2014, 19:01:10 »
sterker nog, bedenk me net dak ooit nog es verloopbusjes gehaald heb bij GM&S voor 1/8" naar 2mm. Kun je dus dat SB-ding prima van slaters-wielen voorzien, dikkere assen konden voor SB weleens een probleem zijn gezien de astandwielen, meestal nemen ze daarvoor dacht ik roco en dan zit je aan 2mm-assen vast.
Wordt dan wel een rijkelijk duur ding, en een star onderstel.
Laat je bij slaters de correcte wielen met kruktappen maken dan kun je weer een eenasaandrijving gebruiken en zelf een messing geëtst chassis ontwerpen met een kantelas.
De tweede optie is een stuk meer werk maar als er belangstelling is voor redelijke aantallen uiteindelijk goedkoper.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #23 Gepost op:
19 October 2014, 19:36:28 »
Zelf heb ik voor mijn RTM 0m loc een flexibele aandrijving gemaakt met twee Exactoscale tandwielkastjes zie
http://www.youtube.com/watch?v=HubJ-xPwQVw
.Ik moet toegeven dat de flexibiliteit is wat overdreven en meer voor het technische experiment bedoeld.Over het algemeen rijdt zo'n star frame ook best goed.Een tram rijdt ten slotte doorgaans vrij langzaam en dan ontspoort het niet zo snel.Het belangrijkste nadeel is dat wanneer zo'n loc op drie wielen staat dan de stroomafname slechter wordt, maar daarvoor is een stroombuffer een goede oplossing en die is in gemakkelijk in te bouwen in een 0(m) loc.
Een nadeel van het gebruik van een verloopbusje van 1/8" naar 2 mm is dat je geen gebruik kan maken van de kwartering die bij Slater's wielen zo gemakkelijk is wegens de vierkante aseinden en vierkante asgaten in de wielen.
De prijs is een kwestie van wat je er voor over hebt.Die aandrijvingen van SB doen het goed.Zelf prutsen is goedkoper.Het kan altijd nog duurder.Heinrich
http://www.praezisionsmodellbau-heinrich.de/
maakt het nog mooier en dan kost het viermaal zoveel als bij SB.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
«
Laatst bewerkt op: 19 October 2014, 19:39:19 door JanHdH
»
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Sven
Offline
Berichten: 8298
Eton Wick, UK
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #24 Gepost op:
19 October 2014, 21:21:15 »
Jan, ik ben dat helemaal niet vergeten en mijn plan is die wielen te bestellen. Ik wilde het hier ook eigenlijk helemaal niet over de aandrijving hebben, maar dat is dan toch weer gebeurd. Voor mij is deze lok meer een bijzaak geweest. Als ik het aan mij lag, ontwierp ik 'm voor ontwerp in Frosted Ultra Detail, zodat je een perfecte lok zou hebben met ongelooflijk mooie details. Maar dan wordt ie weer duurder. Mijn tijd en financiën laten experimenten met schaal 0 modellen momenteel gewoon niet toe, maar daar lijkt verandering in te komen. Misschien moet ik mijn ontwerp voor de RTM maar afkijken van jouw lok. Dan kan het niet fout zijn. Op welke was die van jou ook alweer gebaseerd?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #25 Gepost op:
19 October 2014, 22:25:22 »
Zelf bouw ik de door Werkspoor gebouwde loc dus RTM 35-40 omdat ik al de ovale rookkastdeur gemaakt heb.Verder zitten er in vergelijking met de door Backer & Rueb gebouwde locomotieven o.a. verschillen in de afsluiter voor de stoomverwarming en de plaatsing van de wasluikjes.Overigens hoe meer details des te liever. Ik ben best bereid daarvoor te betalen.Ik zou trouwens liefst de messing versie willen hebben.Die zou naar ik begrijp bij de Silvolde op ongeveer 400 Euro uitkomen.Ik hoop dat daarop die details goed overkomen.Ik zou dan wel de B&R versie willen hebben.Maar haast je niet.Zelf zal ik wel weer eens gaan opschieten.Ik heb nu wat vertraging wegens de verjaardag van mijn jongste dochter.Ik hoop deze week ik mijn eigen draadje wat foto's te laten zien van de injecteurs.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Sven
Offline
Berichten: 8298
Eton Wick, UK
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #26 Gepost op:
19 October 2014, 23:40:50 »
Dan ga ik dat ding van jou nabouwen, net zo makkelijk.
Helemaal in messing lijkt me ook wel tof, maar mijn ervaring met 3D geprint messing is dat het niet perfect glad wordt. Misschien wel realistischer, wie weet. Hij zal denk ik wel topzwaar worden. Het is overigens niet zo dat je iets dat voor FUD is ontwikkeld, zomaar in messing kan laten printen. Messing kan wat minder gedetailleerd geprint worden als FUD, ik moet ik dikker ontwerpen. Misschien zou ik de buitenkant kunnen etsen, de binnenkant printen. Net zoals ik nu met de 1:87 versie van Silvolde aan het doen ben. Waarover dus later in een nieuw draadje meer.
Misschien heb ik 'm wel eerder klaar dan jij.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #27 Gepost op:
21 November 2014, 17:28:06 »
Hallo Sven,
Gisteren ben ik in Keulen geweest op de modelspoor beurs.Ik heb met de heren van SB Modellbau overlegd over de mogelijkheden.Zij hebben een onderstel met een radstand van 33,2 mm.Andere radstanden kunnen zij ook leveren.De spoorbreedte of beter gezegd de back-to-back afstand van de wielen is ook aan te passen.De asdiameter kan ook 1/8 inch zijn.De beperkende factor is slechts dat de asdiameter en daarmee het asgat van het tandwiel dat op de drijfas gaat niet zo groot mag zijn dat dit tandwiel zou gaan breken omdat er te weinig messing tussen asgat en tanden overblijft.De overbrengingsverhouding van de tandwielen en daarmee de maximum snelheid is ook naar wens aan te passen.De prijs voor frame, worm- en tandwielen en motor komt op 150 à 180 Euro.Je kan ze het beste een email sturen voor verder overleg.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Sven
Offline
Berichten: 8298
Eton Wick, UK
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #28 Gepost op:
21 November 2014, 17:32:16 »
Bedankt voor het informeren, Jan. Ik ben er van overtuigd dat het een mooi motortje zou zijn, maar wel een prijzig eentje. Ik ga eerst eens met een Halling Vario Antrieb aan de slag, waarvan ik het plastic frame opnieuw ga printen in een langere uitvoering. Ook nog de wielen regelen bij Slaters.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
GTM Silvolde in 1:45 0e