Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 10:58:05
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
Treinbestuurder
Vandaag
om 10:51:04
Wat was jullie allereerste loc?
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:43:11
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 10:41:52
Bauarbeiten im gange
door
Eric v C
Vandaag
om 10:31:47
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:30:51
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 10:25:34
Modelbaan Beltheim.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk
door
Wouter W
Vandaag
om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Theovh
Vandaag
om 10:03:33
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Karben
Vandaag
om 09:57:48
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:01:55
De fabriek - Spoor 0
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:40:52
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:44
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Göhrener Viaduct
door
MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
06 August 2025, 12:41:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
GTM Silvolde in 1:45 0e
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: GTM Silvolde in 1:45 0e (gelezen 8338 keer)
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Gepost op:
18 October 2014, 14:45:28 »
Op verzoek van een mede hobbyist heb ik al eerder mijn TNHT Backertje in 1:45 gemaakt. Ik ben helaas nog niet zover dat ik er een aandrijving voor heb, maar daar heeft de mede hobbyist zelf al voor gezorgd. Naar aanleiding van dit Backertje heeft een andere hobbyist mij gevraagd 'm iets smaller te maken, zodat de loc ook op zijn baan kan rijden. Daar ik niet zomaar fantasielokjes wil maken, ben ik maar gelijk aan de slag gegaan om Silvolde te ontwerpen. Ik was er afgelopen jaar toch en heb er samen met Len de Vries de maten ervan op zitten nemen, dus waarom niet gelijk gebruiken? Enfin, ca 30 uur ontwerpen op de computer en ik had ik de buitenkant. Vanwege tijdgebrek heb ik de binnenkant maar bijna hetzelfde gelaten, daar was het de klant ook niet om te doen. De binnenkant zal ik gelijkend het origineel maken nadat ik het in 1:87 heb gemaakt. Maar over dat model later in een ander draadje meer. De onderstaande modellen zijn
geprint in 3D door Shapeways
in het materiaal White, Strong & Flexible.
De foto's:
Links het TNHT model, rechts het beduidend smallere GTM trammetje. Beiden in dezelfde schaal en exact op maat. Handgrepen zijn los te bevestigen met 0.6 mm messing staafje.
«
Laatst bewerkt op: 18 October 2014, 17:43:04 door Sven
»
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10768
Re: GTM Silvolde in 1:45 H0e
«
Reactie #1 Gepost op:
18 October 2014, 17:07:31 »
Fraai.
Opmerkelijk ook dat verschil in afmetingen, had ik me nooit zo gerealiseerd.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: GTM Silvolde in 1:45 H0e
«
Reactie #2 Gepost op:
18 October 2014, 17:32:21 »
Sjiek!
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
Ed K.
Offline
Berichten: 518
Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: GTM Silvolde in 1:45 H0e
«
Reactie #3 Gepost op:
18 October 2014, 17:34:38 »
Moet het niet zijn 1:45 0e?
Gr. Ed
Gelogd
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #4 Gepost op:
18 October 2014, 17:43:40 »
Ach, ik blijf dat elke keer fout doen. Gelijk aangepast.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
guest7823
Gast
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #5 Gepost op:
18 October 2014, 17:46:03 »
Weet je zeker dat die opkriksteunen aan de bufferbalk juist zijn qua verhoudingen??
Puntje van overweging: lampen op deze schaal separaat printen, dan kan je ze vrij laten staan van het huis
Verder diep onder de indruk.
Groeten,
Kniesoor
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #6 Gepost op:
18 October 2014, 20:15:08 »
De steunen voor de krikken zijn bij deze loc (ook bij het prototype) inderdaad wat groot uitgevallen evenals trouwens de middenbuffer die beduidend breder is dat ander materiëel met vicinaux trek- duwwerk.Zoals Sven het gemaakt heeft klopt het wel.Alleen zit bij loc Silvolde de knalpot van de vacuümejector boven de vuurkist en niet naast de schoorsteen.Daar zit dan ook nog een zandkist.
Overigens zie ik op Shapeways dat er ook een gouden versie is die €14.424,22 kost.En dan zeg je nog dat je er niet rijk van wordt, Sven!
Het ziet er wel weer fraai uit.Ga zo door (totdat je bij de RTM uitkomt).
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Marc tramt
Offline
Berichten: 10768
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #7 Gepost op:
18 October 2014, 22:36:05 »
Citaat van: JanHdH op 18 October 2014, 20:15:08
Ga zo door (totdat je bij de RTM uitkomt).
En dan heb je gelijk al
twee
klanten.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #8 Gepost op:
19 October 2014, 00:12:22 »
@Paul: elk los onderdeel kost €1,50 extra tegenwoordig. Plus dat de lampen dan kwetsbaar zijn, dat gaat echt een keer fout. Ik vind het wel goed zo. Als iemand er behoefte aan heeft kan ik ze wel loskoppelen, maar mijn ervaring leert dat er naar deze modellen heel weinig vraag is. Komt voornamelijk omdat er nog geen complete oplossing voor de aandrijving is.
@Jan: de binnenzijde klopt wel meer niet, maar de knalpot is wel de duidelijkste natuurlijk. Alles op zijn tijd, net als de RTM versie. Daar begin ik pas aan als ik de aandrijving voor elkaar heb.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #9 Gepost op:
19 October 2014, 09:57:33 »
Heb je wel een adres voor eenasaandrijvingen en wielen? want dan is t gewoon een kwestie van een etsplaatje om een eenvoudig frame te vouwen en een paar passende koppelstangen.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #10 Gepost op:
19 October 2014, 10:10:49 »
Floris, bedankt voor de suggestie. Uiteraard kan ik van Romford/Markits een
gearbox
aanschaffen, maar ik moet me er nog helemaal in verdiepen welke ik dan nodig zou hebben. Ik zit er ook aan te denken om een vervangend frame voor de Halling Vario Antrieb te maken, zodat deze langer wordt. Dat moet volgens mij ook goed werken.
Het grootste probleem zijn de wielen. Die zijn in het echt 800 mm = 17.77 mm (schijfwielen) voor de GTM en 720 mm = 16 mm (spaakwielen) voor de TNHT, beiden met een aansluiting voor de koppelstang. Laatst genoemde wielen zou ik speciaal moeten laten maken bij Slaters, naar de eerste heb ik nog niet gezocht.
Omdat mijn liefde bij het ontwikkelen van de 1:87 modellen ligt, heeft de aandrijving voor 1:45 een lagere prioriteit. Ik had gehoopt dat in de tussentijd een oplossing zou komen aanwaaien, maar helaas, het is windstil.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #11 Gepost op:
19 October 2014, 10:34:33 »
Volgens mij is het koudwater vrees. Kies gewoon de best overeenkomende wielen van slaters( zelf kijk ik niet op een spaak meer of minder. Bij Markits kun je kiezen uit 3 overbrengingen, volgens mij is dan ook snel duidelijk of de motor rechtop in de ketel past en of de onderkant dan dicht kan
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #12 Gepost op:
19 October 2014, 10:38:23 »
ja das wel de ellende met smalspoormeuk, dan zit je altijd in de incourante wielmaten. Kom het ook steeds tegen bij n maat van me die met frans 0m bezig is...
Voor wat betreft de 16mm-spaakwielen, als je iets smokkelt kun je H0-locwielen met plastic kern gebruiken, en dan eentje uitzoeken met even aantal spaken en om de spaak er eentje wegknabbelen. Heb t destijds zo gedaan bij een oud piko br 55-onderstel voor een 0e-locje (15 mm diameter, 16 spaken). Ging prima. Roco br 58 heeft ook 16 spaken trouwens, dat zijn iets minder vervelende wielen (asmaat 2 mm in plaats van 2,5mm zoals bij piko)
Omdat je dan met gewoon grootserie H0-spul zit qua asmaat enzo is t nog t makkelijkste om gewoon een dieselloc ofzo te zoeken met de juiste radstand in t draaistel en zo'n draaistel dr onder te prakken als tandwielkast. Mashima op dat draaistel en gaan.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #13 Gepost op:
19 October 2014, 10:44:56 »
Jullie moeten niet vergeten dat het niet om een enkele tram gaat. Als ik iets rijdend heb, krijg ik altijd vraag of ik het ook voor anderen wil maken. Spaken uit wielen snijden vind ik een fris idee, maar zeer arbeidsintensief voor "productie". Ik moet ook nog tijd hebben om naar mijn werk te gaan...
De asafstand is op schaal 33 mm, suggesties altijd welkom.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #14 Gepost op:
19 October 2014, 10:49:24 »
dan laat je ze dat toch gewoon lekker zelf doen... stelletje verwende papzakken, ik heb altijd geleerd dat je moet werken voor een loccie
rijdend maken is 1 ding, spaakjes knabbelen kan bijna elke aap met een klein freesje in zn dremel wel.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
GTM Silvolde in 1:45 0e