Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
Vandaag
om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
Vandaag
om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
Vandaag
om 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
Vandaag
om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
Vandaag
om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc?
door
marctrein
Vandaag
om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
Vandaag
om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
GTM Silvolde in 1:45 0e
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: GTM Silvolde in 1:45 0e (gelezen 8314 keer)
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Gepost op:
18 October 2014, 14:45:28 »
Op verzoek van een mede hobbyist heb ik al eerder mijn TNHT Backertje in 1:45 gemaakt. Ik ben helaas nog niet zover dat ik er een aandrijving voor heb, maar daar heeft de mede hobbyist zelf al voor gezorgd. Naar aanleiding van dit Backertje heeft een andere hobbyist mij gevraagd 'm iets smaller te maken, zodat de loc ook op zijn baan kan rijden. Daar ik niet zomaar fantasielokjes wil maken, ben ik maar gelijk aan de slag gegaan om Silvolde te ontwerpen. Ik was er afgelopen jaar toch en heb er samen met Len de Vries de maten ervan op zitten nemen, dus waarom niet gelijk gebruiken? Enfin, ca 30 uur ontwerpen op de computer en ik had ik de buitenkant. Vanwege tijdgebrek heb ik de binnenkant maar bijna hetzelfde gelaten, daar was het de klant ook niet om te doen. De binnenkant zal ik gelijkend het origineel maken nadat ik het in 1:87 heb gemaakt. Maar over dat model later in een ander draadje meer. De onderstaande modellen zijn
geprint in 3D door Shapeways
in het materiaal White, Strong & Flexible.
De foto's:
Links het TNHT model, rechts het beduidend smallere GTM trammetje. Beiden in dezelfde schaal en exact op maat. Handgrepen zijn los te bevestigen met 0.6 mm messing staafje.
«
Laatst bewerkt op: 18 October 2014, 17:43:04 door Sven
»
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10768
Re: GTM Silvolde in 1:45 H0e
«
Reactie #1 Gepost op:
18 October 2014, 17:07:31 »
Fraai.
Opmerkelijk ook dat verschil in afmetingen, had ik me nooit zo gerealiseerd.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: GTM Silvolde in 1:45 H0e
«
Reactie #2 Gepost op:
18 October 2014, 17:32:21 »
Sjiek!
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
Ed K.
Offline
Berichten: 518
Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: GTM Silvolde in 1:45 H0e
«
Reactie #3 Gepost op:
18 October 2014, 17:34:38 »
Moet het niet zijn 1:45 0e?
Gr. Ed
Gelogd
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #4 Gepost op:
18 October 2014, 17:43:40 »
Ach, ik blijf dat elke keer fout doen. Gelijk aangepast.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
guest7823
Gast
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #5 Gepost op:
18 October 2014, 17:46:03 »
Weet je zeker dat die opkriksteunen aan de bufferbalk juist zijn qua verhoudingen??
Puntje van overweging: lampen op deze schaal separaat printen, dan kan je ze vrij laten staan van het huis
Verder diep onder de indruk.
Groeten,
Kniesoor
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #6 Gepost op:
18 October 2014, 20:15:08 »
De steunen voor de krikken zijn bij deze loc (ook bij het prototype) inderdaad wat groot uitgevallen evenals trouwens de middenbuffer die beduidend breder is dat ander materiëel met vicinaux trek- duwwerk.Zoals Sven het gemaakt heeft klopt het wel.Alleen zit bij loc Silvolde de knalpot van de vacuümejector boven de vuurkist en niet naast de schoorsteen.Daar zit dan ook nog een zandkist.
Overigens zie ik op Shapeways dat er ook een gouden versie is die €14.424,22 kost.En dan zeg je nog dat je er niet rijk van wordt, Sven!
Het ziet er wel weer fraai uit.Ga zo door (totdat je bij de RTM uitkomt).
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Marc tramt
Offline
Berichten: 10768
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #7 Gepost op:
18 October 2014, 22:36:05 »
Citaat van: JanHdH op 18 October 2014, 20:15:08
Ga zo door (totdat je bij de RTM uitkomt).
En dan heb je gelijk al
twee
klanten.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #8 Gepost op:
19 October 2014, 00:12:22 »
@Paul: elk los onderdeel kost €1,50 extra tegenwoordig. Plus dat de lampen dan kwetsbaar zijn, dat gaat echt een keer fout. Ik vind het wel goed zo. Als iemand er behoefte aan heeft kan ik ze wel loskoppelen, maar mijn ervaring leert dat er naar deze modellen heel weinig vraag is. Komt voornamelijk omdat er nog geen complete oplossing voor de aandrijving is.
@Jan: de binnenzijde klopt wel meer niet, maar de knalpot is wel de duidelijkste natuurlijk. Alles op zijn tijd, net als de RTM versie. Daar begin ik pas aan als ik de aandrijving voor elkaar heb.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #9 Gepost op:
19 October 2014, 09:57:33 »
Heb je wel een adres voor eenasaandrijvingen en wielen? want dan is t gewoon een kwestie van een etsplaatje om een eenvoudig frame te vouwen en een paar passende koppelstangen.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #10 Gepost op:
19 October 2014, 10:10:49 »
Floris, bedankt voor de suggestie. Uiteraard kan ik van Romford/Markits een
gearbox
aanschaffen, maar ik moet me er nog helemaal in verdiepen welke ik dan nodig zou hebben. Ik zit er ook aan te denken om een vervangend frame voor de Halling Vario Antrieb te maken, zodat deze langer wordt. Dat moet volgens mij ook goed werken.
Het grootste probleem zijn de wielen. Die zijn in het echt 800 mm = 17.77 mm (schijfwielen) voor de GTM en 720 mm = 16 mm (spaakwielen) voor de TNHT, beiden met een aansluiting voor de koppelstang. Laatst genoemde wielen zou ik speciaal moeten laten maken bij Slaters, naar de eerste heb ik nog niet gezocht.
Omdat mijn liefde bij het ontwikkelen van de 1:87 modellen ligt, heeft de aandrijving voor 1:45 een lagere prioriteit. Ik had gehoopt dat in de tussentijd een oplossing zou komen aanwaaien, maar helaas, het is windstil.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #11 Gepost op:
19 October 2014, 10:34:33 »
Volgens mij is het koudwater vrees. Kies gewoon de best overeenkomende wielen van slaters( zelf kijk ik niet op een spaak meer of minder. Bij Markits kun je kiezen uit 3 overbrengingen, volgens mij is dan ook snel duidelijk of de motor rechtop in de ketel past en of de onderkant dan dicht kan
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #12 Gepost op:
19 October 2014, 10:38:23 »
ja das wel de ellende met smalspoormeuk, dan zit je altijd in de incourante wielmaten. Kom het ook steeds tegen bij n maat van me die met frans 0m bezig is...
Voor wat betreft de 16mm-spaakwielen, als je iets smokkelt kun je H0-locwielen met plastic kern gebruiken, en dan eentje uitzoeken met even aantal spaken en om de spaak er eentje wegknabbelen. Heb t destijds zo gedaan bij een oud piko br 55-onderstel voor een 0e-locje (15 mm diameter, 16 spaken). Ging prima. Roco br 58 heeft ook 16 spaken trouwens, dat zijn iets minder vervelende wielen (asmaat 2 mm in plaats van 2,5mm zoals bij piko)
Omdat je dan met gewoon grootserie H0-spul zit qua asmaat enzo is t nog t makkelijkste om gewoon een dieselloc ofzo te zoeken met de juiste radstand in t draaistel en zo'n draaistel dr onder te prakken als tandwielkast. Mashima op dat draaistel en gaan.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #13 Gepost op:
19 October 2014, 10:44:56 »
Jullie moeten niet vergeten dat het niet om een enkele tram gaat. Als ik iets rijdend heb, krijg ik altijd vraag of ik het ook voor anderen wil maken. Spaken uit wielen snijden vind ik een fris idee, maar zeer arbeidsintensief voor "productie". Ik moet ook nog tijd hebben om naar mijn werk te gaan...
De asafstand is op schaal 33 mm, suggesties altijd welkom.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
«
Reactie #14 Gepost op:
19 October 2014, 10:49:24 »
dan laat je ze dat toch gewoon lekker zelf doen... stelletje verwende papzakken, ik heb altijd geleerd dat je moet werken voor een loccie
rijdend maken is 1 ding, spaakjes knabbelen kan bijna elke aap met een klein freesje in zn dremel wel.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
GTM Silvolde in 1:45 0e