Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
Vandaag om 21:22:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:10:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 21:04:53
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
  

Auteur Topic: Verlichting mappen, wat is het handigst?  (gelezen 1210 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Gepost op: 17 October 2014, 19:03:22 »
Ik wil het volgende met een Roco 1800.
Frontseinen rijrichtingafhankelijk met f0.
Sluitseinen rijrichtingafhankelijk met f1.
En slechts aan één kant front- en sluitseinen rijrichtingafhankelijk met f2. Dit als de lok wordt ingezet voor trek-duwbedrijf.

De verlichting zit aangesloten op de vier versterkte uitgangen van een Lokpilot3.
Hoe regel je dat het handigst? Moet f2 dan f0 en f1 kunnen overrulen of zo?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2014, 19:21:59 »
Yep,

Neem aan een LoPi 4.0 ?? Dan kun je condities aangeven als 'Not F2' bij F0 en F1

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2014, 19:30:46 »
Nee, LP3 dus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2014, 19:39:31 »
Dan gaat dat niet zonder extra electro.

Makkelijker dan:

F0 wisselende frontseinen

F1 wisselende front/sluit seinen Cab 1
F2 wisselende front/sluit seinen Cab 2

F0 --> normaal gedrag van een standaard loc

F1 aan F2 uit. Loc staat met cab2 tegen een trein
F2 aan F1 uit. Loc staat met cab1 tegen een trein

F1 aan F2 aan Loc rijdt een 'Lokzug'

Grtzz,

Karst

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Reactie #4 Gepost op: 17 October 2014, 20:05:34 »
Download vanaf de esu site de lokprogrammer software.
Vervolgens kan je ingeven welke aux bij welke functie en rij richting wel of niet aan moet.
Via het menu kan je vervolgens een cv lijst opvragen, zodat je die in de lok kunt programmeren.
Indien je over een Lokprogrammer (hardware) beschikt, kan je dit direct in de decoder programmeren.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2014, 20:30:10 »
bij de 1600 en reeks 11 heb ik het zo gedaan: F0 voor losse loc, dus de hele kerstmis verlichting aan/front en sluitseinen. F1 seinen aan één cabine aan (front en sluitseinen) en andere cabine dus lekker niet, en F2 omgekeerd. Ik gebruik een LoPi 4 maar gebruik niet de 'not f1 with f2' dinges. verantwoordelijkheid van de meester om de verlichting goed in te stellen :P

Mvg,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Reactie #6 Gepost op: 17 October 2014, 21:10:22 »
Als Robert en Karst hetzelfde idee adviseren, moet dat wel goed zijn.  (y)
Het ging nog even meer om een beter idee, dan om de cv'tjes Treinenhobby. Overigens heb ik altijd ruzie met de software van de programmer, maar dat ligt aan mij.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Reactie #7 Gepost op: 18 October 2014, 08:59:59 »
Mijn voorkeur gaat ook naar de mapping van Karst. Als je aan het rijden bent gaat richting wisselen dan gewoon goed. Als je F0 = frontseinen en F1 = sluitseinen doet ben je steeds ook zelf F0 en F1 aan het wisselen als je van richting wisselt. Toch jammer als dit iets is dat vanzelf kan  8)

Moet wel zeggen dat ik zelf op F0 en F1 het cab wisselen zet zoals Karst aan geeft en het "normale" licht doe door F0 en F1 aan te zetten. Dit omdat een loc toch bijna nooit (niet rangerend) los rijdt. Maar idee van Karst is ook slim :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox