Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
Vandaag om 22:25:45
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 22:24:40
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 22:16:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:10:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:04:41
Lichtprintjes NS2400 door patrick
Vandaag om 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:42:38
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:41:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:33
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12

Auteur Topic: Rudy's Model Railway  (gelezen 58661 keer)

Cor Stoom

• Offline Offline
Re: Rudy's Model Railway
« Reactie #120 Gepost op: 14 June 2015, 12:10:51 »
Ruud, even een vraagje, waarom heb je de readcontacten in de rijrichting van de trein liggen en niet dwars tussen of in de bielzen?
mvg,
Cor.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
reed contact richting
« Reactie #121 Gepost op: 14 June 2015, 13:34:11 »
Hoi Cor,

Met de reed switch in de lengterichting zal de magneet onder het rollend materieel het contact iets langer gesloten houden. Omdat in mijn geval de uitlezing van de reeds softwarematig gebeurt met een Arduino, kan dat van belang zijn voor de betrouwbaarheid. De software scant de status van 16 ingangen. Als het contact korter gesloten is dan de duur van 1 scancyclus, dan zou de puls gemist kunnen worden. Hoe langer het contact gesloten blijft hoe beter.

Nou heb ik gisteren net een meting gedaan hoe snel de software scant. De trein mag meer dan 1000 km/u (werkelijke schaal) rijden voordat er een kans bestaat dat het mis gaat. Tussen de bielzen zou dus ook wel kunnen, dan zijn ze wel iets mooier weggewerkt.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 14 June 2015, 17:01:45 »
Cor,

Als je reeds overdwars plaatst zul ook goed de manier van plaatsen van je magneetjes in de gaten moeten houden.
Kijk hier maar eens, en dan vooral als ze daar over "iets geks" beginnen te reppen.
https://bernardblogt.wordpress.com/2010/06/24/smartboard-reedcontact-reedrelais/
Groet, Ronald.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #123 Gepost op: 14 June 2015, 17:07:40 »
Hoi Calimero,

Ja, het is een bekend verschijnsel dat als de magneet precies midden boven de contacten staat de reed niet schakelt. Langsrijdend in de lengterichting schakelt ie 2x. Ligt de reed overdwars en zit de magneet in het mudden dan zou het zomaar kunnen dat ie helemaal niet schakelt. De magneet moet dan iets uit het midden onder de locs / wagons geplaats worden.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 14 June 2015, 17:38:40 »
Nah ja, dit is wel info wat beter een keer te vaak gezegd kan worden dan dat er iemand zich wezenloos zoekt waarom het niet werkt  ;)
Er loopt ook nog een "beginners" draadje waar met reeds gewerkt wordt. Daar had ik de link beter kunnen plaatsen.
Groet, Ronald.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Testrit met Traincontroller ‘Auto Train by Drag and Drop’
« Reactie #125 Gepost op: 22 June 2015, 14:50:20 »

Wat betreft de baan heeft het plaatsen van de sensors nu de hoogste prioriteit. Afgelopen dagen zijn 60 gaatjes geboord en hebben 30 reeds hun aansluitdraadjes om door de plank te voeren aangesoldeerd gekregen. Dat was even puur 'productie draaien' ... 't is therapeutisch :).

Wat nu rest is de komende dagen / weken stuk voor stuk de sensors plaatsen, aansluiten op de Arduino en testen. Een aantal is reeds geplaatst, waaronder twee die gebruikt worden voor de meetsectie voor het 'Speed Profile'.

Van alle locs is inmiddels het 'Speed Profile' gemeten. Hierover volgt nog een aparte Traincontroller video. Wat mooi is om te zien, is de nauwkeurigheid waarmee nu geremd wordt. Gemeten over verschillende treinen, en met verschillende ingangssnelheden van het blok, staan de locs allemaal binnen +/- 1 cm nauwkeurig stil.

Voor mij is dat meer dan nauwkeurig genoeg om geen tweede sensor te hoeven plaatsen (met een 'stop sensor' kan je stil staan op de mm nauwkeurig). Gebaseerd op herhaalde stop nauwkeurigheid metingen ga ik 1 sensor per blok gebruiken.

Natuurlijk kon ik de verleiding niet weerstaan om, nu enkele sensors geplaatst zijn, alvast een testje te doen met automatisch rijden. Twee treinen worden automatisch, na elkaar, naar station West gedirigeerd.

De video toont hoe het werkt en ook de stopnauwkeurigheid is goed te zien.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 22 June 2015, 15:16:44 »
Nice Ruud,

Meteen de vraag stellen die Ronald Koerts mij deze week ook stelde. :)
Stoppen de treinen ook (nog steeds) op de juiste plek als de motoren door en door warm zijn gelopen?

Ik heb met Railmaster een duurtest uitgevoerd bij mij op de zolder. De locs stopten steeds op de juiste plek.
Wil nog een controle-test uitvoeren in de hal van de EMV. Met wisselende temperaturen.

Grzz, Hans

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Koude remtest
« Reactie #127 Gepost op: 22 June 2015, 15:57:03 »
Ik heb hier nog geen echt gekke dingen gezien. Ook direct na 'koud' opstarten stond ie op dezelfde plek stil. Maar hoe het zit over een groot temperatuurbereik, verschil tussen 's zomers of 's winters op zolder, dat weet ik niet. Een tweede sensor toepassen geeft i.i.g. zekerheid over de stop plek.

De software brengt de snelheid trapsgewijs terug naar nul. De afstand wordt bepaald door die stapjes steeds op het juiste moment te doen. Zonder een tweede (stop) sensor weet de software niet wat zich onderweg afspeelt. Als de motor meer of minder wrijving heeft dan zal dat invloed kunnen hebben op de stop plek. Aan de andere kant zal de DCC 'load compensation' hier helpen, die zal de motor willen laten draaien op de snelheid die hoort bij de DCC speedstep, en die geeft dus meer 'gas' als er wrijving is.

Een leuke test kan zijn een loc een uurtje in de koelkast te zetten, dan een stop test. Dan 10 minuten opwarmen met een föhn en weer een stop test. Maar dat dan liever met jouw loc dan met de mijne! :).

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 22 June 2015, 17:48:28 »
@Ruud,

Inderdaad een leuke test. :)

Er is wel een verschil tussen onze systemen.
Railmaster kent automatisch een vertragingstijd resp. versnellingstijd toe aan de locs op basis van de ingestelde 'shunt' en 'cruise' snelheid.
RM werkt (nog) niet met een terugmeld- of loco detection system.
Traject controle, en ook het stoppen wordt  dmv een script afgehandeld op basis van tijdsintervallen.
Dus niet op basis van (externe) triggers, zoals bij jou.
Desalniettemin, stoppen de locs op de mm precies.

Grzz, Hans

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Alle sensors aangesloten > automatisch rijden!
« Reactie #129 Gepost op: 25 July 2015, 13:37:27 »
Het is even geleden sinds er enige voortgang aan de baan te melden was. Een korte vakantie en het warme weer maakten dan ik al een tijdje niet meer 'onder de plank' geweest was. Nu het iets koeler is, is het er eindelijk van gekomen om de bedrading te trekken voor de 29 reed switches en het benodigde soldeerwerk onder te tafel te doen.

Dit is een belangrijke mijlpaal ... automatisch rijden is nu mogelijk!

Natuurlijk ging het allemaal niet zonder slag of stoot. Bij het testen bleken 5 sensors niet binnen te komen in de ECoS en eentje was continu aan. Uit metingen bleek (gelukkig) dat het niet de bedrading of de software was, dat scheelde een hoop 'gepiel'. Het waren de reeds zelf die kapot waren, het glas was gebroken. Blijkbaar zijn ze nogal fragiel en hadden ze de 'brute' behandeling van pootjes buigen en tussen de rails plaatsen niet goed doorstaan.

Vervangen was relatief gemakkelijk te doen. Wat extra werk, maar geen bedrading toestanden onder de tafel.

En nu? Nu is het speelkwartier! :) Op de video rijden 4 treinen volautomatisch rond op 'Schedules' met 'successors'. Heb elke trein een eigen kleurtje gegeven, zo is gemakkelijk te zien welke trein een route gereserveerd heeft.

Link naar video RMR042: All Sensors Mounted – Automatic Driving!

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 25 July 2015, 13:46:51 »
Loon naar werken Ruud... :)

Grzz, Hans

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 25 July 2015, 16:32:22 »
Geweldig om te zien  (y)
Groet Frits

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Tuning Traincontroller for Improved Throughput (video)
« Reactie #132 Gepost op: 27 July 2015, 12:53:04 »

Nu alle sensors geplaatst zijn kan ik natuurlijk geen genoeg krijgen van spelen met de treintjes! :)

Heb een aantal instellingen gewijzigd in de Traincontroller Schedule Rules om the doorloop te verbeteren. Niet dat zoiets 'prototypical is', integendeel, het is gewoon een experiment.

1. De instelling voor wachttijd na groen sein op 0 gezet. Die tijd is leuk als je seinen op de baan hebt staan, het simuleert dat de machinist even tijd nodig heeft om te reageren. Default staat die op 2s. Ik heb (nog) geen seinen, dus die 2s is er nu even af. Een intercity op topsnelheid is dan toch alweer een eind verder voor de stilstaande trein begint op te trekken. Da's nu wat sneller na elkaar.

2. Wat ook hielp is het moment van vrijgeven van het voorgaande blok aan te passen. default satt dat op 'bij de stop marker'. Dat is meestal aan het einde van een blok. Bij lange blokken is dat dus een tijd nadat de trein het vorige blok verlaten heeft. Het staat nu op 'trein volledig in blok'. Dat werkt alleen als je ook treinlengtes opgeeft. Daar heb ik dan nog 20 cm mee gesmokkeld wat de start van de wachtende trein nog weer iets vooruit trekt.

Heb de geplande stops niet korter gemaakt, het ging me alleen om 'speed up' van de rijdende treinen.

De video heeft 5 minuten trein verkeer, met muziek deze keer. Aan het einde is goed te zien dat de tweede goederentrein opstart als de eerste geheel binnen zijn blok is. Het werkt dus mooi. En wat te zeggen van de stopposities?

Link naar video RMR043 - Tuning for Higher Throughput

.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Tuning Traincontroller for Improved Throughput (video)
« Reactie #133 Gepost op: 27 July 2015, 12:55:05 »
Nu alle sensors geplaatst zijn kan ik natuurlijk geen genoeg krijgen van spelen met de treintjes! :)

Heb een aantal instellingen gewijzigd in de Traincontroller Schedule Rules om the doorloop te verbeteren. Niet dat zoiets 'prototypical is', integendeel, het is gewoon een experiment.

1. De instelling voor wachttijd na groen sein op 0 gezet. Die tijd is leuk als je seinen op de baan hebt staan, het simuleert dat de machinist even tijd nodig heeft om te reageren. Default staat die op 2s. Ik heb (nog) geen seinen, dus die 2s is er nu even af. Een intercity op topsnelheid is dan toch alweer een eind verder voor de stilstaande trein begint op te trekken. Da's nu wat sneller na elkaar.

2. Wat ook hielp is het moment van vrijgeven van het voorgaande blok aan te passen. Default staat dat op 'bij de stop marker'. Dat is meestal aan het einde van een blok. Bij lange blokken is dat dus een tijd nadat de trein het vorige blok verlaten heeft. Het staat nu op 'trein volledig in blok'. Dat werkt alleen als je ook treinlengtes opgeeft. Daar heb ik dan nog 20 cm mee gesmokkeld wat de start van de wachtende trein nog weer iets vooruit trekt.

Heb de geplande stops niet korter gemaakt, het ging me alleen om 'speed up' van de rijdende treinen.

De video heeft 5 minuten trein verkeer, met muziek deze keer. Aan het einde is goed te zien dat de tweede goederentrein opstart als de eerste geheel binnen zijn blok is. Het werkt dus mooi. En wat te zeggen van de stopposities?

Link naar video RMR043 - Tuning for Higher Throughput

.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Suikerbieten en sluitlichten
« Reactie #134 Gepost op: 11 August 2015, 20:04:26 »
Hoewel al mijn wagentjes van de beurs komen, type 'el cheapo', waren ze toch nog wel 'nieuw in doos'. Ik ben verre van een 'weathering artiest', maar het is toch wat saai als alles er nog zo 'plastic' uitziet. Maar weer eens een beetje geprutst aan wat wagentjes.

Een tankwagen is van een paar streken oogschaduw voorzien. Weinig werk en toch een redelijk effect (van een afstandje dan  ::) ).

Een tweetal open wagens vervoeren nu 'suikerbieten'. Een druivenpit is een redelijke HO variant van een suikerbiet. Kilootje druiven halen op de markt en eten maar! ;D

Vier gesloten wagens hebben een sluitlicht gekregen. Geïnspireerd door ruudns (zie deze forum post) leek het me leuk om ook zo'n lampje aan de achterkant te hebben. Ze zijn lang niet zo netjes geworden als die van naamgenoot Ruud, en ze zijn ook iets te groot uitgevallen voor schaal HO, maar het sfeertje dat ze geven vind ik toch aardiger dan niets.

Het resultaat van dit alles is te zien op deze blog post.

« Laatst bewerkt op: 11 August 2015, 20:06:49 door RudyB »