Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door René 4312
Vandaag om 19:57:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:53:30
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 19:30:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:49:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45

Auteur Topic: Rudy's Model Railway  (gelezen 58654 keer)

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Dremel
« Reactie #75 Gepost op: 01 March 2015, 13:51:33 »
Rails doorgeslepen met de Dremel.

Dat hoefde maar een keer of 20 a 30 ... valt buiten het 'most used' lijstje.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Gaatjes
« Reactie #76 Gepost op: 02 March 2015, 12:18:14 »
Deze morgen de voorbereidingen gedaan voor het boren van de laatste gaatjes voor de track fixatie. Tot op heden deed ik het in clustertjes van een stuk of 20. Deze keer had ik zoiets van 'laten we het in een ruk afwerken' ... 80 gaatjes te gaan!

Dat is dan nog niet het laatste boorwerk. Nog zo'n 100 gaatjes nodig voor DCC en andere voedingslijnen en dan nog eens zo'n 100 voor de reed switches voor trein detectie. Die boor die ik onlangs gekocht heb wordt goed gebruikt!

Op de foto's het voorbereidend werk ... bij elke speld moet een gaatje komen.

« Laatst bewerkt op: 02 March 2015, 13:38:14 door RudyB »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Peco buffer met licht
« Reactie #77 Gepost op: 06 March 2015, 16:29:32 »
Vandaag de laatste hand gelegd aan het vastzetten van de track aan de tafel. Dat karwei zit er op ... vanaf hier staat alles in het teken van 'leven in de brouwerij' zien te krijgen.

De eerst 'signs of life' zijn de lampjes in de Peco buffers. Toen ik een paar buffers aan de rail vastklikte vond ik ze er een beetje saai uitzien. Er zit een knobbeltje op de buffer dat een lamp moet voorstellen. Hoe zou het eruit zien als dat een echte lamp zou worden? Een poging waard.

Op de club hebben we een echte miniatuur hobbyist die zijn hand er niet voor omdraait om draadjes te solderen aan een 0402 SMD led. Zelf hou ik het 't liefst toch iets groter, zodat ik nog kan zien wat ik doe :)  In een van de voorraadlaatjes vond ik kleine ledjes die heel aardig leken te passen.

Paar gaatjes in de buffer, weerstandje eraan, 5V eraan en kijken hoe het staat. Wel ... best aardig eigenlijk. Ik denk dat ik ze alle 11 op deze manier ga doen.

Meer foto's op de blog

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
DCC bedrading gestart
« Reactie #78 Gepost op: 08 March 2015, 15:14:51 »
Dit weekend een start gemaakt met het aanleggen van de bedrading. Ook hier vind ik het de sport om te proberen het low-cost te houden, zonder er een rommeltje van te maken. Er zijn vele handige en mooie systemen te koop voor bedrading en interconnects ... ik wil het eerst proberen met kroonsteentjes en verpleegsterstape :).

Het DCC bedradingsschema is een ster. De 5 hoofdaders van de ster kunnen kort blijven, waardoor ze ook niet overdreven dik hoeven te worden: 1 mm². Ze moeten max 6 treinen voeden, een max stroom van zeg 4 A (meer kan de EcOS ook niet leveren).

Vanuit elke punt van de ster vertrekken 5 of 6 draden voor de verbindingen naar de rails. Deze zijn 0.15 mm² in doorsnee, ze moeten max 1 trein voeden, max 0.7 A (schatting).

Op de blog staan nog een aantal meer foto's.

« Laatst bewerkt op: 08 March 2015, 20:21:10 door RudyB »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Solderen van DCC 'rail droppers'
« Reactie #79 Gepost op: 13 March 2015, 17:21:32 »
Gisteren al de DCC 'rail droppers' onder de plank aangelegd. Vandaag begonnen om ze aan de rails te verbinden, 52 stuks.

Per stuk volg ik deze stappen:
1. De draad ongeveer 1 cm strippen en vertinnen.
2. De vertinde draad in L vorm van ongeveer 2mm buigen.
3. Draad zodanig manoeuvreren zodat de L haaks tegen de rails aan zit.
4. Beetje tin op de soldeertip smelten en de tip tegen de draad en de rails houden.
5. Beetje tin erbij houden (met mate) en wachten tot het netjes vloeit.
6. Hopen dat het een mooie soldeerverbinding is geworden, een glimmende, niet zo'n doffe.
7. Doormeten met de multimeter en ... door naar de volgende.

Op de blog staat een video.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Trouble in paradise ...
« Reactie #80 Gepost op: 15 March 2015, 12:04:24 »
Dit weekend tegen twee problemen aangelopen.

Het eerste was gewoon een stomme fout. Na het solderen van een aantal 'DCC rail droppers' had ik een kortsluiting. Hoe kan dat ineens? Nauwkeurige inspectie van de track leidde naar de noordelijke wisselstraat. In het midden van de 3 wissels was ik vergeten isolatie joiners te gebruiken!

@%&$ ... dat betekent dat ik van alles los moet maken om daar bij te kunnen en de fout te herstellen. Toen het zover was bleek ook nog eens dat er nog maar 1 isolatie joiner in mijn doosje zat ... ik heb er 2 nodig! Hehe ... misère komt zelden alleen. De testrit over de volledige baan moet helaas wachten tot later deze week!

Het tweede probleem is lastiger. Bij testritjes over wisselstraten (waar ik niet de isolators verheten was :) ) bleek dat bij een tweetal wissels de loc stil blijft staan! Een probleem met elektrisch contact. Ik gebruik de wissels recht uit de doos, niet met 'frog-switching'. De goede werking hangt af van een goed contact tussen rails en 'vork'.

Schoonmaken hielp niet. Nadere inspectie leverde een theorie op waarbij het contact wordt verloren door een mechanisch probleem dat min of meer ingebakken is in het ontwerp van de wissel. Op de blog heb ik het in detail beschreven.

Ben benieuwd of er meer Peco gebruikers zijn die een dergelijk probleem ervaren (hebben)?

Joop_L

• Offline Offline
Re: Rudy's Model Railway
« Reactie #81 Gepost op: 15 March 2015, 12:18:53 »
Yup, die ervaring heb ik ook. Maar was niet verrast, want het stond op de verpakking dat er elektrisch afgeschakeld werd.
Ik gebruik overigens de ST-245, ST-240 en de ST-247 PECO wissels.
Groeten Joop, machinist Lls

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #82 Gepost op: 15 March 2015, 12:25:39 »
... het stond op de verpakking dat er elektrisch afgeschakeld werd ...

Joop ... ik denk dat ik niet precies begrijp wat je bedoelt? Wat stond er op de verpakking?

Volgens de handleiding kan je de wissels 'standaard' gebruiken. Het probleem met bepaalde typen locs is dat er kortsluiting gemaakt kan worden door de wielen en dat daarvoor frog switching de oplossing is. Ja ... en natuurlijk voor betrouwbaar contact :)   

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 15 March 2015, 12:50:24 »
Ik zal zo even kijken of ik de verpakking nog heb liggen. Van kortsluiting heb ik (nog) geen last gehad.

Edit: helaas geen verpakking meer aanwezig.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2015, 13:28:49 door Joop_L »
Groeten Joop, machinist Lls

Theo v Wijngaarden

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 15 March 2015, 17:59:43 »
Hallo Rudy,

Je mag bij Peco nooit vertrouwen op de mechanische polarisering van de wissels, als je consequent ook elektrisch polariseerd via je aandrijving is je probleem voor eeuwig opgelost, en anders blijf je altijd tobben. Want nu is je rails nog schoon/blank. Als je bv. Wilt vervuilen dan ben je ook je mechanische polarisatie kwijt.

Mvg Theo

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Briljant
« Reactie #85 Gepost op: 15 March 2015, 19:27:12 »
Ik ben bang dat je gelijk hebt Theo. Ik wilde bij m'n eerste baan proberen het zo simpel mogelijk te houden. De extra elektrofrog omschakelaars brengen nogal wat extra werk met zich mee. Maar wellicht zijn ze onvermijdbaar.

Het is nu alleen nog een mechanisch probleem, wat oplosbaar lijkt door via de servo wat extra veerkracht op de tong uit te oefenen. Maar als het gaat vervuilen wordt het contact alsnog onbetrouwbaar. Als het rijden straks echt een frustratie dreigt te worden, dan heb ik een behoorlijk ombouw project te pakken! Het houdt je van de straat :)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 15 March 2015, 20:20:25 »
@Ruud,

De Hornby wissels die ik gebruik, worden ook conventioneel aangesloten.
De elektrische verbinding is echter niet alleen afhankelijk van het aanraken van de spoorstaven.
Vlakbij het aanraakpunt, is een extra metaalstripje waar de bewegende spoorstaaf over heen glijdt.
Zo krijgt deze altijd spanning.

Grzz, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 15 March 2015, 20:45:10 »
Peco wissels zo uit de doos werken met stroomdoorvoer via klemverbindingen langs oxyderend nikkelzilver.  :-\
Voor een optimale werking moet je Peco electrofrog wissels DCC-vriendelijk maken.
Hier staat het allemaal beschreven:
http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Het komt erop neer dat je:
1. De 2 railverbindingen vanaf de frog van een isolatielas voorziet.
2. De 2 linker en de 2 rechter buitenste rails van het wissel met elkaar verbindt
3. Onderaan het wissel het bruggetje naar de "frog" doorknipt
4. De frog op een of andere manier bij het omzetten schakelt.

Leen.

Leen.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Wissels
« Reactie #88 Gepost op: 15 March 2015, 22:03:17 »
@Hans: Da's mooi, dan zullen de Hornby wissels waarschijnljk iets betrouwbaarder elektrisch contact maken. Zoiets bij de Peco's zelf aanbrengen zal een lastige klus zijn denk ik.

Indien nodig bouw ik de frog switching er alsnog bij. Met de Arduino geen probleem om via een extra uitgang een relais te schakelen. Zie alleen een beetje op tegen het werk. Op dit moment lijkt de  servo aandrukkracht het adequaat op te lossen ... voorlopig even aankijken.

@Leen: bedankt voor de uitleg.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2015, 22:08:17 door RudyB »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Testrit over de hele baan
« Reactie #89 Gepost op: 19 March 2015, 15:57:34 »
De ene missende isolatie joiner is geplaatst en de laatste 10 DCC rail droppers zijn gesoldeerd. Tijd voor een testrit!

Hmm ... bij de wisselstraat geeft de goederenloc wel heel wat lichtflikkering. Die Peco rail contacten zijn echt niet erg lekker. Montage van de servo en de extra kracht die de servo geeft lost het wel op, maar het is niet zeker of dat ook een betrouwbare oplossing over de tijd is. Als rijden een frustratie wordt, dan moet ik alsnog 'frog-switching' aansluiten. Geen leuk werkje, maar gelukkig ook niet onmogelijk, de rails zit alleen maar vast aan de plank met wat bloembindmetaaldraadjes (3x woordwaarde :) ).

Verder lijkt de baan wel lekker smooth te rijden. De rails nog een keer goed schoonmaken. Later misschien ook wat ATF gebruiken?

Volgende deelproject: aansluiten van 19 wissel servo's (4 reeds gedaan).

Link naar de video op de blog.

..
« Laatst bewerkt op: 19 March 2015, 16:08:45 door RudyB »