Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Prestige Models : ervaringen door bellejt
Vandaag om 16:04:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals  (gelezen 24354 keer)

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #15 Gepost op: 24 October 2014, 09:07:32 »
Tja Jos, zeker een behoorlijke afmeting. Maar een prachtig object voor een modelspoorclub. Dan heb je wel iets wat uniek is. Van de LTM lijn Vaals - Maastricht is er nog geen modulebaan gemaakt.

Gr. Bert.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #16 Gepost op: 24 October 2014, 10:23:31 »
Dat viaduct is niet moeilijk; alleen een heel aantal gelijke staanders met hier en daar wat stabiliteitsverbanden ertussen. Wel veel werk om te maken, maar dat is wat anders.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #17 Gepost op: 24 October 2014, 18:23:49 »
Maar hij overspon wel een zeer mooi gebied.
Hij liep in een boog van Pesaken naar Euverem over het mooie Gulpdal.
Daar is wel een hele mooie module van te maken.

Kun je beter zeggen, dan doe iets met het stationnnetje van Wijlre.
Daar kwam de tram ook aan de voorkant.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #18 Gepost op: 24 October 2014, 18:45:20 »
Nou Jos de LTM had een behoorlijk emplacement in Wijlre. Als je dit op schaal moet nabouwen zit je al vlug op 5 meter. Maar er is inderdaad iets moois van te maken.

Gr. Bert

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #19 Gepost op: 24 October 2014, 23:56:06 »
Tjonge jonge.... en zit ik maar 1 wagonnetje te maken...... :)
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #20 Gepost op: 25 October 2014, 09:11:34 »
Hallo Johan.

Ergens moet er een begin zijn. Wat heb je aan een baan als je het passende materieel niet hebt. ::)

Groet Bert

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #21 Gepost op: 27 October 2014, 00:45:20 »
Het begin van de definitieve opbouw van de rijtuigbak.


Dit zijn de onderdelen.


Eerst de lijmvlakken vrij maken van lak zodat de lijmverbinding goed gebeurt.


Zo ziet het er uit als alle lijmvlakken vrij gemaakt zijn.


Toch bleek het noodzakelijk om het middendeel van de tussenschotten in de bodemplaat ruimer te maken.
Eerst een flinterdun streepje polystyreen wegsnijden aan 1 kant...


dan een flinterdun streepje aan de andere kant. Dan het mes omdraaien en het streepje verwijderen.


En zo aan de andere kant.


Dan moet het tussenschot in de uitsparing passen.


Bij dit rijtuig komen er 2 tussenschotten in de bak te zitten. Hierdoor ontstaan er 2 compartimenten voor de 1ste klasse.

Morgen proberen om de zij- en kopwandeninterieur te plaatsen.

Wordt vervolgt.....
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #22 Gepost op: 27 October 2014, 08:28:54 »
Hij is al bijna klaar!  ;D

AUB Jos, "wordt vervolgd" met een 'd'. Het doet elke keer zo'n pijn aan mijn grammaticaal hersencelletje.  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #23 Gepost op: 27 October 2014, 10:49:23 »
Niet zeveren Sven.
Tegen koppijn heeft het pillen.   ;D ;D ;D ;D


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #24 Gepost op: 27 October 2014, 18:53:44 »
Nog meer grammaticale fouten?  :o Daar helpen geen pillen tegen, ik moet nu echt aan de harde drugs.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #25 Gepost op: 27 October 2014, 19:56:09 »
Ik, als Fries in Groningen, heb zelfs iets met de LTM. Heb er een mooi boek over en ben vroeger een paar keer op vakantie geweest in Zuid-Limburg. Het landschap is daar weer zo heerlijk anders dan ons platte Noorden (Gaasterland en alle terpen even wegdenken zeg maar).

Maar elk stukje (oud) Nederland wat in model wordt nagemaakt vind ik mooi. 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #26 Gepost op: 29 October 2014, 23:42:22 »
Uiteraard had ik te weinig tussen-wanden gemaakt.



Dus maar enkele bijfresen.


Intussen het glas tegen de binnenwanden lijmen.


Ook hier eerste kleine braampjes verwijderen door en met een mesje langs te gaan.


Met een zacht doekje en wat wasbenzine, de ramen reinigen.


Dan met een droog zacht doekje de waas van de ramen afhalen die de wasbenzine achter laat.


Dan kunnen de ramen verlijmd worden.


Ik neem daarvoor secondelijm van het merk zapp en daarvan de foam safe.


Met een tandenstoker de lijm egaal verdelen en de overtollige lijm eraf halen.


Het "glas" voorzichtig op de wand uitrichten en langzaam laten zakken op de binnenwand.


NIet teveel aandrukken, anders komt de lijm onder de raamopeningen uit.


Snel erna de wand met de lange kant aandrukken zodat deze gelijk met de wand zit ( niet scheef dus...).


Dan effe op fijn schuurpapier naschuren...


Waarbij de kopse kanten mooi gelijk komen te lopen t.o.v. het "glas". De zijwand moet precies tussen de 2 buitenste tussenwanden gaan passen.
Maar dit vor de volgende keer. Eerst dit goed laten uitharden.

Wordt vervolgt...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #27 Gepost op: 01 November 2014, 22:35:48 »
Leuk om te volgen!
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Limbo afrikaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • Twee sterren, dat is **
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #28 Gepost op: 02 November 2014, 07:49:20 »
Vandaag kan je de voortgang live zien op de 25e (jubileum-)tentoonstelling Spoor Groep Zuid in Helmond!
LTM, dat andere miljoenenlijntje waar limburg trots op was.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #29 Gepost op: 02 November 2014, 08:22:15 »
Leuk om te weten, maar helaas kan ik niet.
Vandaag ga ik eens proberen te zorgen voor een veilige treinenloop bij de Z.L.S.M


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)