De handel was voor mij zeer teleurstellend, nauwelijks Italiaans materieel. Sowieso is dat altijd wel lastig, maar op een paar rijtuigen, locs en 2 verdwaalde treinstellen na was er voor die liefhebbers niets te vinden. Ik heb me ook wederom verbaasd over de prijsstelling van sommigen, ik begrijp dat je geld moet verdienen maar je kunt ook overdrijven.
Vandaag ook geweest. Ik heb mij bijzonder vermaakt en heb zeker van een aantal banen erg genoten. Maar toch vind ik de verhouding entreegeld ten opzichte van het wat er te zien was aan banen en de marktkramen totaal niet in verhouding staan. Ik zou de organisatie toch wil adviseren:1/ De kosten voor standhouders te verlagen, zodat er meer en (beter) aanbod komt. Je merkt aan standhouders dat ze moeilijk uit de kosten komen en daardoor ook niet echt kunnen aanbieden. Ook krijg ik het idee dat standhouders vanwege de de hoge kosten hun vloeroppervlakte verlagen, wat resulteert in minder aanbod. Ook krijg ik het idee dat enkele bedrijven vanwege deze onkosten ook wegblijven.
2/ Idem voor de tweede hands handelaren. Ook ik vond de kramen een beetje rommelig staan. Er moest nagedacht worden om in patroonvorm alles af te lopen.3/ Verlaag de eisen van niet commerciële deelnemers. Laat gerust een baan twee of drie keer achter elkaar komen, of als ze al op een andere beurs hebben gestaan toch gewoon uitnodigen. Niet iedereen (of vereniging) is in staat elk jaar een nieuwe baan te bouwen. Modelspoor is een langzame hobby.
Conclusie: Verlaag de kosten voor de bezoeker (zodat deze meer kan besteden op de beurs) en verlaag de kosten voor standhouders en handelaren (zodat het aantrekkelijk wordt om deel te nemen). Overigens als de jaarbeurs en te dure locatie is, is het helemaal niet erg te verkassen naar een andere geschikte en goedkopere lokatie. Krijg de indruk dat de serieuze bezoeker het helemaal niet erg vind om wat aan te reizen en er een dagje uit van te maken.Deze adviezen zijn overigens geheel gratis.
Je kan parkeerkosten besparen door te parkeren in de P&R en dan gratis met de tram naar de jaarbeurs te gaan.Groet René