Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 15:17:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:02:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 14:25:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bellejt
Vandaag om 13:43:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 12:23:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25

Auteur Topic: Eurospoor 2014, van de organisatie  (gelezen 42877 keer)

HJ

• Offline Offline
Re: Eurospoor 2014, van de organisatie
« Reactie #45 Gepost op: 25 October 2014, 23:59:19 »
Of anders deze....

een filmpje over hard werken

http://youtu.be/ltHrA3FlWWY

fijne avond allen

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Rich M.

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 26 October 2014, 01:47:32 »
Eric waar was je gisteren...heb je niet gezien
Rich

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #47 Gepost op: 26 October 2014, 07:11:14 »
ik was elders  :D vandaag ben ik er weer hoor (y)

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #48 Gepost op: 26 October 2014, 09:05:22 »
Reinout

Mooi video, dank !

gr Bert

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #49 Gepost op: 26 October 2014, 10:18:45 »
Even een klein verslagje van mijn rondlopen op Eurospoor:

Omdat er wat voetbalvelden verregend waren werden veel wedstrijden op zaterdag, waaronder de mijne, afgelast. Omdat mijn vriendin had gepland om het hele huis schoon te maken, en ze dat graag doet als ik er niet ben ( topwijf  ;D ) ben ik maar in de middag richting Eurospoor gegaan.

De toegangsprijs was €17,50 aan de kassa. Ik ben maar gezond gaan doen en gaan lopen, de pendel heb ik maar links laten liggen. Voor die 200 meter… :P Eenmaal binnen eerst maar even een hapje gegeten, daar was keuze genoeg in.  (y) Vervolgens eerst hal 12 gedaan en daarna de handel in hal 11. Wat betreft de banen ben ik weinig blijven hangen, op 2 banen na die tegenover elkaar stonden. De Franse baan was echt schitterend, en de daar tegenoverliggende smalspoortandradbaan vond ik ook bijzonder fraai. Beide banen hadden een zeer natuurlijke uitstraling en fraaie details. Plus dat het aanwezige rollend materieel met een gepaste snelheid over de baan bewoog. Ook leuk vond ik de a4 diorama's, daar zaten enkele juweeltjes tussen. Ook een noemenswaardig diorama was degene met diepte, gecreëerd door alles achterin kleiner te maken, inclusief het rijdende trammetje/treintje. Bijzonder leuk gedaan, jammer dat ik de naam niet meer weet. Voor de rest veel bekends, en grote banen waar helaas mijn interesse niet ligt. Wat betreft de bnls stand, ik heb daar de noest werkende mannen gadegeslagen waar men aan belangstelling geen gebrek had. Modulebaan is ook een leuk project geworden!

De handel was voor mij zeer teleurstellend, nauwelijks Italiaans materieel. Sowieso is dat altijd wel lastig, maar op een paar rijtuigen, locs en 2 verdwaalde treinstellen na was er voor die liefhebbers niets te vinden. Ik heb me ook wederom verbaasd over de prijsstelling van sommigen, ik begrijp dat je geld moet verdienen maar je kunt ook overdrijven. Na een gezellig praatje met een medewerker van Harlaar ( oud-collega van Railion ) en de laatste stands te hebben afgestruind leek ik met lege handen naar huis te gaan, ware het niet dat helemaal links achterin er nog een aantal 1300'en van Rivarossi werden verkocht voor een nette prijs. De 1304 ( met correcte seinbalk dus ) die al heel lang op mijn lijstje stond dus meegenomen, dus de economie is door mij toch nog een beetje gestimuleerd.

Overall: ik heb me toch best vermaakt, alhoewel ik graag wat meer "aparte" banen had gezien. Wel een motivatie voor mij om te beginnen aan Giriosca, mijn project dat alleen nog op de tekentafel ligt maar wat een Italiaanse baan op moet gaan leveren. Zoals gezegd was het wat handel betreft niet mijn ding. Wel ben ik van mening dat de kaartprijs aan de kassa fors is. Prijs/kwaliteit was naar mijn idee niet helemaal in orde. Online kaarten kopen scheelt al 2 euro, maar het is volstrekt onduidelijk waarom dat is. Volgend jaar weer? Geen idee, ik denk dat ik dan wel eerst even onderzoek doe naar welke banen er zijn voor ik besluit te gaan  :)

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #50 Gepost op: 26 October 2014, 10:52:55 »
Gisteren ben ik geweest met mijn broer(tje) die hier ook regelmatig mee leest.

Ondanks dat we ons prima vermaakt hebben en ik thuis gekomen ben met de spullen waar ik naar opzoek was heb ik toch wel het nodige commentaar.

Zo vind ik de toegangsprijs van €17,50 behoorlijk hoog. Zeker als je kijkt naar de kwaliteit van een aantal banen die je voorgeschoteld worden terwijl het aantal banen voor mijn gevoel minder was dan afgelopen jaar (maar dat is puur een gevoelskwestie en durf ik niet met zekerheid te zeggen). Ook het pendeltje naar de ingang was niet de moeite waard en hebben wij dus overgeslagen. Deze reed vorig jaar nog mooi van de voorzijde van de jaarbeurs naar de achterzijde waar de ingang was (en dit jaar ook is), dat was dus meer de moeite waard om te nemen, zeker na een hele dag lekker slenteren.

Maar ondanks deze punten hebben wij ons verder wel prima vermaakt. De hoogte punten vond ik zoals hierboven al vaker gezegd is de Franse baan en smalspoor tandradbaan die er tegenover stond. Ook de Duitse stedelijke n-spoorbaan was prachtig om te zien. Hopelijk zijn deze volgend jaar ook weer terug te zien.

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
« Reactie #51 Gepost op: 26 October 2014, 12:46:33 »
Hoi Dennis,

Dan mis ik nog de gipsel bahn smal spur nul dat is ook een hele mooie module baan en zeer de moeite waard om deze gezien te hebben. De duitse spoor HO baan vond ik ook een erg mooie baan om te bewonderen. Ook de spoor 1 baan van spoor 1 vrienden vond ik ook erg mooi gedaan. De spoor o via viaduct met station gogh is ook erg mooi. 

De rest van de banen viel mij inderdaad tegen en ben het met jou eens de toegangs prijs mag wel omlaag naar zo 12 euro

Met vriendelijke groeten.

Ben

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #52 Gepost op: 26 October 2014, 12:53:54 »
12 euro was inderdaad een nettere prijs geweest.

Wat betreft de banen waren dit uiteraard voor mij de hoogte punten en wellicht dat ik er een vergeten ben. En verder hangt het natuurlijk ook van je persoonlijke smaak af.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 26 October 2014, 15:11:50 »

De handel was voor mij zeer teleurstellend, nauwelijks Italiaans materieel. Sowieso is dat altijd wel lastig, maar op een paar rijtuigen, locs en 2 verdwaalde treinstellen na was er voor die liefhebbers niets te vinden. Ik heb me ook wederom verbaasd over de prijsstelling van sommigen, ik begrijp dat je geld moet verdienen maar je kunt ook overdrijven.

Hallo Arjen,

Jouw mening deel ik. Wel vermoed ik dat de organisatoren van Eurospoor nauwelijks invloed kunnen uitoefenen welke handelaren mogen reflecteren voor een plekje op de beurs.

Voorts was er iets vreemds met de opstelling van de kramen waar ik pas later achter kwam. Je kon al flanerend door de looppaden langs de kramen je nauwelijks oriënteren waar je je nou eigenlijk in die grote vierkante jaarbeurshal bevond. De plattegrond hielp ook al niet. Dat had tot gevolg dat toen ik even van mijn voorgenomen route was afgeweken (ik maak van tevoren altijd een tamelijk strak plan met betrekking tot de route die ik op een beurs ga lopen)  ik daarna gewoon niet meer wist of ik me nu in een "noord-zuid" dan wel in een "oost-west" looppad bevond. Het had een soort "doolhof - effect". Zou het mijn gevorderde leeftijd zijn? Ik ben bang dat ik daardoor een paar handelaren die ik kende gewoonweg gemist heb! En nog erger: ik had een financieel aantrekkelijk nieuw exemplaar van een wat oudere maar niet zeldzame loc op het oog, maar wilde alvorens hem te kopen even wat prijzen bij andere kramen vergelijken, dat doe ik uit principe meestal. Nou, die oorspronkelijke kraam met de gezochte loc heb ik daarna niet meer teruggevonden! Er was dan ook geen enkel referentiekader (zoals standnummer of zo) waar ik me op kon oriënteren. Nee, wat dat betreft geef mij "Houten" maar. Daar weet je precies waar je je bevindt tussen al die kramen. Er zijn daar met name in de twee oorspronkelijke zalen uitsluitend parallele looproutes (met uitzondering uiteraard van de uiteinden daarvan) en in de derde ( "nieuwe") zaal is het overzicht zondermeer heel goed.

Gegroet,

Rob

Noordpool

• Offline Offline
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
« Reactie #54 Gepost op: 26 October 2014, 18:47:05 »
Vandaag ook geweest. Ik heb mij bijzonder vermaakt en heb zeker van een aantal banen erg genoten. Maar toch vind ik de verhouding entreegeld ten opzichte van het wat er te zien was aan banen en de marktkramen totaal niet in verhouding staan. Ik zou de organisatie toch wil adviseren:

1/ De kosten voor standhouders te verlagen, zodat er meer en (beter) aanbod komt. Je merkt aan standhouders dat ze moeilijk uit de kosten komen en daardoor ook niet echt kunnen aanbieden. Ook krijg ik het idee dat standhouders vanwege de de hoge kosten hun vloeroppervlakte verlagen, wat resulteert in minder aanbod. Ook krijg ik het idee dat enkele bedrijven vanwege deze onkosten ook wegblijven.
2/ Idem voor de tweede hands handelaren. Ook ik vond de kramen een beetje rommelig staan. Er moest nagedacht worden om in patroonvorm alles af te lopen.
3/ Verlaag de eisen van niet commerciële deelnemers. Laat gerust een baan twee of drie keer achter elkaar komen, of als ze al op een andere beurs hebben gestaan toch gewoon uitnodigen. Niet iedereen (of vereniging) is in staat elk jaar een nieuwe baan te bouwen. Modelspoor is een langzame hobby.

Conclusie: Verlaag de kosten voor de bezoeker (zodat deze meer kan besteden op de beurs) en verlaag de kosten voor standhouders en handelaren (zodat het aantrekkelijk wordt om deel te nemen).

Overigens als de jaarbeurs en te dure locatie is, is het helemaal niet erg te verkassen naar een andere geschikte en goedkopere lokatie. Krijg de indruk dat de serieuze bezoeker het helemaal niet erg vind om wat aan te reizen en er een dagje uit van te maken.

Deze adviezen zijn overigens geheel gratis.

« Laatst bewerkt op: 26 October 2014, 21:42:17 door Bert van Gelder. Reden: Witregels verwijderd »
Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

henk

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 26 October 2014, 19:05:33 »
Vroeger ging ik op vrijdag naar Eurospoor, om wat leuke dingen van de markt weg te snaaien, tegenwoordig op zondagochtend. Bij aanvang stond op vrijdag altijd al een grote groep te wachten, die vervolgens in stampede richting de kramen denderde. Is dat nog zo? De echte marktlol met bijzondere dingen is nu eenmaal naar internet verhuisd. Op zondagochtend vind ik een bezoek lekker ontspannend. Dus fiets voor de deur geparkeerd, kaartje gekocht (ik wil een echt kaartje  ;D)l, een paar uur rondgekeken, wat decoders gekocht, wat mensen gesproken. Niks mis mee, gewoon Eurospoor. En voorlopig is de entreeprijs lager dan de prijs van een goede decoder, laten we wel zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #56 Gepost op: 26 October 2014, 19:41:10 »
Vandaag ook geweest. Ik heb mij bijzonder vermaakt en heb zeker van een aantal banen erg genoten. Maar toch vind ik de verhouding entreegeld ten opzichte van het wat er te zien was aan banen en de marktkramen totaal niet in verhouding staan. Ik zou de organisatie toch wil adviseren:

1/ De kosten voor standhouders te verlagen, zodat er meer en (beter) aanbod komt. Je merkt aan standhouders dat ze moeilijk uit de kosten komen en daardoor ook niet echt kunnen aanbieden. Ook krijg ik het idee dat standhouders vanwege de de hoge kosten hun vloeroppervlakte verlagen, wat resulteert in minder aanbod. Ook krijg ik het idee dat enkele bedrijven vanwege deze onkosten ook wegblijven.

Ik sprak vrijdag een handelaar die in Houten normaliter wel staat maar op Eurospoor als bezoeker rondliep. Op mijn vraag waarom als bezoeker was zijn antwoord: TE DUUR, een marktkraampje kost volgens hem 1000,00 euro en dat loont voor hem niet de moeite omdat het hem dan geld kost. Volgens hem is het publiek waar hij het van moet hebben ook in Houten waar de kosten stukken lager zijn, de extra dagjesmensen rekent hij niet tot zijn doelgroep want die kopen niet in een opwelling een loc van 200 euro, maar eerder een wagonnetje of huisje van max 5-10 euro....

2/ Idem voor de tweede hands handelaren. Ook ik vond de kramen een beetje rommelig staan. Er moest nagedacht worden om in patroonvorm alles af te lopen.
3/ Verlaag de eisen van niet commerciële deelnemers. Laat gerust een baan twee of drie keer achter elkaar komen, of als ze al op een andere beurs hebben gestaan toch gewoon uitnodigen. Niet iedereen (of vereniging) is in staat elk jaar een nieuwe baan te bouwen. Modelspoor is een langzame hobby.

Eens met het feit dat het bouwen van een goede modelbaan iets is van lange adem. Voor mij mogen de mooie banen gerust een paar keer achter elkaar komen, maar laten we wel wezen, ik geloof dat ik de Marklin baan van ik meen Railclub Utrecht de afgelopen 10 jaar ook al 10 keer gezien heb (zou de Jaarbeurshal soms hun clubgebouw zijn, zodat ze de baan gewoon kunnen laten staan?  ;D) Gelukkig is deze baan nog van een redelijk nivo, maar er staan ook een paar modulebanen met haakse bochten in R1 en R2 geloof ik die bijna van elende uit elkaar vallen, die mogen best wel niet meer komen hoor...... Helaas hebben de goede baanbouwers het helaas een beetje in de hoge bol gekregen en willen die meestal maar een of twee keer komen, das ook wel weer jammer. Als de hobby alleen nog maar uit kleine priegelkijkdoosjes mag bestaan met een prachtig landschap maar waar hooguit een veldspoorbaantje al stooterend overheen pruttelt is het voor mj ook over (Sommigen denken namelijk dat het publiek alleen maar tijdperk3 (liefst 2 of 1) treintjes wil zien pruttelen waar de bouwer in opperste concentratie een poging doet om met rug naar te publiek zijn rangeerwerk te verrichten, maar daar trek je zeker de jeugd niet mee!

Daarnaast zijn wij natuurlijk erg verwend! Vroeger had je geen internet en mocht je hopen dat er een paar foto's in de vakbladen een maand later te zien waren. Weet nog wel dat ik bijvoorbeeld Techniek in Vrije Tijd wel twee keer bezocht om nog een dag te genieten. Nu kan je nog op de dag zelf uitgebreide joetjoep filmpjes bekijken en zal de animo zeker gezien de hoge kosten zomaar eens minder kunnen worden, het is tenslotte nog steeds krisis...

Conclusie: Verlaag de kosten voor de bezoeker (zodat deze meer kan besteden op de beurs) en verlaag de kosten voor standhouders en handelaren (zodat het aantrekkelijk wordt om deel te nemen).

Overigens als de jaarbeurs en te dure locatie is, is het helemaal niet erg te verkassen naar een andere geschikte en goedkopere lokatie. Krijg de indruk dat de serieuze bezoeker het helemaal niet erg vind om wat aan te reizen en er een dagje uit van te maken.

Deze adviezen zijn overigens geheel gratis.

De locatie Jaarbeurs is zeker tegenwoordig gewoon veel te duur. Laten we even rekenen: 17,50 entree, 12,00 parkeren is samen al bijna 30 euro en dan ben je alleen nog maar binnen. Een kop verschrikkelijk slappe koffie voor 2,25 en een flesje fris met hamburger voor 10 euro.... dan is het niet leuk meer. Ben ook wel eens in Bremen geweest, waar de entree sowiso al een stuk lager was in een gelijksoortige grote hal overigens. Parkeren voor ik meen 5 euro en heerlijk eten, vers bereid voor ongeveer de helft van het geld in de Jaarbeurs... Mij viel het op dat de normaliter drukke vrijdag dit keer erg tegenviel, terwijl het buiten druilerig was en dus perfekt beursweer. Hoe het zaterdag en zondag was weet ik niet, maar het weer werkte ook die dagen mee dus zou het erg druk geweest moeten zijn, maar ik vrees dat dat niet het geval is. Een andere locatie lijkt mij iets om over na te denken anders vrees ik dat de prijzen volgend jaar de 30 euro (entree en parkeren) zullen overschrijden wat in mijn ogen de doodsteek zal zijn voor dit toch wel leuke evenement....

renew

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 26 October 2014, 19:45:40 »
Ik ben vandaag geweest en heb me goed vermaakt. De aanwezige banen hebben voor mij weer wat inspiratie gegeven voor de baan die ik ga bouwen nadat de huidige ivm zolder verbouwing is afgebroken.
Lag het aan mij of was het echt zo rustig?
Toegangsprijs kan een discussie zijn. Als je van de toegangsprijs de prijs van bv de beurs in Houten af haalt houd je ongeveer 11 euro voor de tentoonstelling over, wat tegenwoordig in de categorie goedkoop mag worden geschaard. Waar eurospoor niets aan kan doen maar wel eerder vermeld is, de prijs van de catering gaat nergens meer over. Koffie met wat erbij, daar nam je voorheen de hele catering voor over  >:( .

Je kan parkeerkosten besparen door te parkeren in de P&R en dan gratis met de tram naar de jaarbeurs te gaan.
Groet René
« Laatst bewerkt op: 26 October 2014, 19:49:01 door renew »
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #58 Gepost op: 26 October 2014, 19:53:05 »

Je kan parkeerkosten besparen door te parkeren in de P&R en dan gratis met de tram naar de jaarbeurs te gaan.
Groet René

Klopt niet helemaal hoor! parkeren alleen kost 4,50euro, inclusief U-OV (dus ook de stadsbussen) kost 50 cent extra.  ;D Goed alternatief, zelf ook gedaan. Maar dan wel bij de Graad van Roggenweg uitstappen anders loop je je echt te blubber.....

Allen jammer dat je dit alternatief niet goed word voorgeschoteld als argeloze bezoeker. Begrijpelijk, want anders heeft de Jaarbeurs nog minder inkomsten en komt Leo helemaal niet meer uit zijn kosten.....
« Laatst bewerkt op: 26 October 2014, 19:54:37 door Floris »

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #59 Gepost op: 26 October 2014, 19:55:28 »
Als ik het goed begrijp zien wij volgend jaar een stukje modelbouw van jou hand wat zijn weerga niet kent. Na zoveel commentaar zal je echt het goede voorbeeld moeten geven. Ik wacht in spanning af wat of dat het zal worden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.