Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:32:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Mar-Cas
Vandaag om 17:24:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:41:46
Au bord de la Cèze door Jelmer
Vandaag om 16:34:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 16:30:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 15:55:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 14:27:50
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Luc2000
Vandaag om 14:23:38
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
  

Auteur Topic: Twee soorten conrad wisselaandrijvingen  (gelezen 3118 keer)

OpaMarc

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Twee soorten conrad wisselaandrijvingen
« Gepost op: 10 October 2014, 13:29:14 »
Ik heb een 12-tal jaren geleden Conradwisselmotoren aangekocht. Ik wist niet goed wat te kiezen toen tussen de drie of de vijf draden aansluiting. Ik heb dus de drie dradenaansluiting gekocht met name rood-bruin-bruin en nooit gebruikt  :-[.
Vraag is nu kan ik deze wisselmotoren gebruiken om ook seinen aan te sluiten en tevens een terugmelding te krijgen op mijn nog te construeren analoog schakelbord met led's?

Mvgr,
Marc
« Laatst bewerkt op: 15 October 2014, 15:41:20 door Bert van Gelder. Reden: Titel nu met hoofdletters... »
Mvgr,

Marc

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: twee soorten conrad wisselaandrijvingen
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2014, 14:04:49 »
Ja je kunt deze ook gebruiken om armseinen op aan te sluiten, let er wel op dat ze dan rap 'om' gaan. Terugmelding zit er echter niet op.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: twee soorten conrad wisselaandrijvingen
« Reactie #2 Gepost op: 10 October 2014, 14:07:37 »
Hoi,

Terugmelding met LEDs op je schakeltableau is mogelijk. Dat kun je hier zien.

Misschien dat het mogelijk is, dat je parallel aan de LEDs een relais zet, dan zou je daar de seinen mee kunnen schakelen.
Voor dat laatste is er misschien wel iemand op het forum die je dat uit kan leggen.

(Heb al wel een oplossing in gedachten, maar heb helaas momenteel geen tijd om een schema te tekenen en de schakeling uit te testen op mijn breadboard, vanwege druk-druk-druk-en-bezig met woningonderhoud en andere verplichtingen, vandaar dat ik verwijs naar andere gebruikers)
« Laatst bewerkt op: 10 October 2014, 21:17:36 door Fred Eikelboom. Reden: Aanvulling/toelichting »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

OpaMarc

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: twee soorten conrad wisselaandrijvingen
« Reactie #3 Gepost op: 10 October 2014, 14:17:07 »
Thanks voor de antwoorden. Ik zou wel lichtseinen gebruiken.

Geen terugmelding mogelijk dus. Wil dit dan zeggen dat ik nieuwe Conradwisselmotoren (5 draads) of iets dergelijk moet aanschaffen?

Mvgr,
Marc
Mvgr,

Marc

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: twee soorten conrad wisselaandrijvingen
« Reactie #4 Gepost op: 10 October 2014, 14:26:56 »
Tja, terugmelding... analoog... Is letterlijke terugmelding nodig?

Wat ik bedoel: als je de aandrijving wilt laten terugmelden heb je de 5-draadjes-versie nodig. Wat op de twee extra draadjes staat geeft dan weer wat de stand is van de aandrijving.

Dit is bijvoorbeeld nodig/handig als je analoog drukknoppen gebruikt.

Maar... Als je een schakelaar gebruikt (analoog) en vertrouwt op de eindafschakeling van de aandrijving, dan kan je ook een 2x om schakelaar gebruiken en de tweede pool voor het "terugmelden" van de stand gebruiken.

Dus: heb je echte terugmelding nodig of kun je ook op de stand van de schakelaar vertrouwen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: twee soorten conrad wisselaandrijvingen
« Reactie #5 Gepost op: 10 October 2014, 14:31:21 »
Even ter aanvulling, zie deze beschrijving, vooral het derde plaatje in dat bericht (rechtstreekse link naar het plaatje). Daar staat mijn bedieningspaneel.

Voor zowel de seinen als de wissels heb ik schakelaars gebruikt i.p.v. drukknoppen. De drukknoppen zijn voor de ontkoppelrails. Ik moet de schakelaars van de seinen nog van een kleurtje voorzien voor een beter overzicht  :)

Zelf vond ik het niet nodig, maar ik had parallel aan de sein-schakelaars een tweetal ledjes kunnen zetten.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

OpaMarc

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: twee soorten conrad wisselaandrijvingen
« Reactie #6 Gepost op: 10 October 2014, 16:10:15 »
Reinout,

Ik zou op de stand van de schakelaar kunnen betrouwen maar ik vind het mooier als er op het schakelbord twee led's per wissel zouden staan (rood/groen= afbuigend/rechtdoor). Ook wanneer het wat duister is komt dit laatste beter uit.
Met deze uitleg van mij Reinout, denkt u dat ik dan beter af ben met de 5-draadjes?

Mvgr,
Marc
Mvgr,

Marc

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: twee soorten conrad wisselaandrijvingen
« Reactie #7 Gepost op: 10 October 2014, 16:23:46 »
Wat ik eigenlijk bedoelde: die LEDjes kan je toch ook "direct" door de schakelaar laten schakelen i.p.v. "indirect" door de wissel?

Maar: dan moet je wel schakelaars gebruiken i.p.v. drukknoppen. Schakelaars kan prima omdat de conrad wisselmotoren eindafschakeling hebben (die gebruik ik zelf ook).

Dan zou je dus voldoende hebben aan je huidige wisselmotoren!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

OpaMarc

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: twee soorten conrad wisselaandrijvingen
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2014, 16:26:57 »
Dank je wel Reinout. Ik ben geholpen. Duidelijk antwoord.
Mvgr,

Marc

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: twee soorten conrad wisselaandrijvingen
« Reactie #9 Gepost op: 10 October 2014, 20:22:14 »
Ik heb de Conrad wisselmotoren ook gebruikt voor ledjes met de wisselstand, maar echt betrouwbaar is het niet gebleken in de loop der jaren. Ik zou toch kijken of je iets van een relais kan meeschakelen of een microschakelaar tegen de wisselstang.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: twee soorten conrad wisselaandrijvingen
« Reactie #10 Gepost op: 10 October 2014, 21:35:07 »
Mark: dat is dus alleen nodig als je niet kunt vertrouwen op de stand van de schakelaar.

  • Schakelen met drukknoppen: jouw tip van relais of microschakelaar is prima
  • Schakelen met schakelaar: gewoon LEDje op je schakelaar aansluiten

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re: twee soorten conrad wisselaandrijvingen
« Reactie #11 Gepost op: 10 October 2014, 23:53:10 »
Je kunt op de driedradige Conrad motor wel degelijk een terugmelding aansluiten, volgens fig. 3 op deze pagina, dezelfde waar Fred naar verwijst. Alleen moet je dan één van de leds andersom zetten, omdat de diodes in de bruine draden ook in verschillende richtingen wijzen.

Direct koppelen aan een schakelaar vind ik geen terugmelding. Je meldt dan nl. de stand van de schakelaar terug, en niet de stand van de wisselmotor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: twee soorten conrad wisselaandrijvingen
« Reactie #12 Gepost op: 11 October 2014, 00:58:12 »
Klaas: klopt, het is geen echte terugmelding. Dat zei ik zelf ook al:  "Is letterlijke terugmelding nodig?".

Soms is echte terugmelding door de wisselmotor nodig, maar in dit geval was het voldoende om visueel de stand van de wissel aan te geven. Dus letterlijke terugmelding was niet nodig, alleen stand-indicatie.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re: twee soorten conrad wisselaandrijvingen
« Reactie #13 Gepost op: 11 October 2014, 10:02:22 »
Ja, maar als je stuurt met een schakelaar, waar heb je dan nog leds voor nodig? De stand van de schakelaarhefboom is dan toch al je indicatie?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: twee soorten conrad wisselaandrijvingen
« Reactie #14 Gepost op: 12 October 2014, 15:42:34 »
Hoi,

Er begon gisteren een lampje te branden. Ik bedacht plotsklapsopeens dat in het verleden ook al eens iemand vroeg om advies over signalering met LED's op zijn wisseltableau, in combinatie met Conrad-wisselaandrijvingen. Heb net mijn aantekeningen eens doorgespit en ja hoor, daarin stond ook de link: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53860.msg3221369845.html#msg3221369845

Dat is een heel simpele en doeltreffende oplossing met een DuoLED. Is dan wel de vijfdraads-aansluiting, maar met de eerdergenoemde schakeling is het ook met de driedraads-uitvoering te doen.

Bedacht toen ook een manier om de seinen aan te sturen. Weet alleen niet of er al weerstanden in de aansluitdraden van de seinen zitten. Dus als iemand dat kan (en wil) aangeven, kan ik een schema gaan tekenen. Zal het schema later ook toevoegen aan de ''encyclopie''.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2014, 15:47:06 door Fred Eikelboom. Reden: Tekst aangevuld/verbetert. »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.