Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 12:11:08
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door henk
Vandaag om 12:05:34
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:38:39
Sikje 225 door DH1-3104
Vandaag om 11:32:09
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 11:22:25
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:27
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:15:02
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door piet keppel
Vandaag om 10:51:59
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
  

Auteur Topic: De treinnummers in de jaren '70  (gelezen 9056 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #15 Gepost op: 12 October 2014, 14:55:25 »
Mooi, hartelijk dank! Weer een stapje verder.

Toch weer een vraag. Een bepaalde trein die rond 2200 uur in Hengelo aankomt (Amsterdam - Enschede) heeft in 1970 treinnummer 273, in 1971 - '73 treinnummer 473 en daarna 1673. Betekent dat dus dat dat voor alle treinen geldt, dus in 1970 treinnummer 269 --> 469 --> 1669 in 1974 en bijv. treinnummer 229 in 1970 --> 429 --> 1629?

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #16 Gepost op: 12 October 2014, 18:00:55 »
Dat kan best, in die tijd had je wel 'Spoorslag '70' met een dienstregeling die lange tijd dezelfde zo'n beetje was. Een starre dienstregeling zodat de reiziger er op kon vertrouwen dat er elk uur een trein reed. Dus of eerder de treinen ook elk uur reden ??? Dan moeten we toch in die oude spoorboekjes duiken!
Las in het lijfblad van de NVBS dat hun thuishonk tijdens de 'Spoorparade' in Amersfoort ook geopend is dus misschien kan je daar kijken, mocht je er heen gaan...

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #17 Gepost op: 12 October 2014, 18:04:43 »
Hoho, treinen onder de 800 zijn D-treinen en de nummers daarvan zijn vastgelegd europabreed. Als daar iets verandert is dat per D-trein(paar) niet voor andere D-treinen geldig. Boven de 800 kun je de treinseries van de NS redenering wel vasthouden.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #18 Gepost op: 12 October 2014, 18:08:22 »
Ah, is dat dan misschien vanaf 1974 het geval? Vanaf dat moment wordt namelijk trein 473 opeens trein 1673. Minder belangrijk zal de verbinding Amsterdam - Enschede denk ik niet geworden zijn.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #19 Gepost op: 12 October 2014, 19:13:18 »
Het kan zijn dat de trein vanaf 1974 in een treinserie is opgenomen die op het traject reed. Na spoorslag 70 werd er een aantal jaren nog aan de dienstregeling gedraaid. Misschien is de trein daarom in de treinserie opgenomen omhet passend te maken en een trein uit te sparen.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #20 Gepost op: 12 October 2014, 20:36:13 »
Excuseer dat ik blijf doorvragen, maar ik blijf vragen tot ik het gevoel heb dat ik het helemaal weet.

Betreft de treinserie 1600 vòòr 1974, dus <=1973 ook al Amsterdam - Enschede, of gaat  die dan ergens anders naartoe?
Was Amsterdam - Enschede misschien tussen 1971 - '73 serie 400 en vòòr 1971 serie 200?

Ik vermoed dat er in 1973/'74 een wijziging is geweest in de treinseries. Eén van de aanwijzingen vind ik hier:
http://www.stortenbeker.eu/groot.asp?f1=alle%C2%A0velden&q1=Amersfoort&o2=en&f2=alle%C2%A0velden&q2=&o3=&f3=&q3=&start=4
(serie 1600 is in 1969 stoptrein Utrecht - Zwolle?).


Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #21 Gepost op: 12 October 2014, 20:47:02 »
Er zijn wel vaker wijzigingen van treinnummers... Nogmaals, probeer ergens oude spoorboekjes vandaan te krijgen. Daarin staan ze netjes boven elke trein en weet je meteen welke serie in welk dienstregeling jaar waar heeft gereden!

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #22 Gepost op: 12 October 2014, 20:47:33 »
Hoho, treinen onder de 800 zijn D-treinen en de nummers daarvan zijn vastgelegd europabreed. Als daar iets verandert is dat per D-trein(paar) niet voor andere D-treinen geldig. Boven de 800 kun je de treinseries van de NS redenering wel vasthouden.
De serie 1700 (Den Haag / Rotterdam - Utrecht - Amersfoort - Enschede) was (tot) begin jaren tachtig de serie 600.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #23 Gepost op: 12 October 2014, 21:22:59 »
Dat is een mooi voorbeeld, want over die treinserie zou ik heel binnenkort wat meer hebben willen weten. Weet je tot welk jaar dat precies was Illya? En werd die trein altijd met Mat ´54 gereden, of ook ander materieel (Mat´46)?

@Chris
Ik heb een heleboel spullen opgeruimd een jaar of 15 geleden en opnieuw aanschaffen zit er niet in.
Ik vind het bovendien leuker het zo op zo'n forum gezamenlijk uit te vogelen.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2014, 21:26:15 door 1200blauw »

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #24 Gepost op: 13 October 2014, 12:41:04 »
@Chris, bedoel je de "symmetrie van de dienstregeling"?

@1200blauw: In principe kunnen treinserienummers bij elke nieuwe dienstregeling wijzigen. Daarbij hoef je geen verband te veronderstellen tussen de oude en nieuwe nummers. Met Spoorslag '70 ging de voordien bestaande dienstregeling finaal op de  schop en ook daarna werd er regelmatig iets aangepast.

Pas met Spoorslag 70 werd er een strikte scheiding tussen Intercities en stoptreinen doorgevoerd en reden er IN PRINCIPE in de Intercities alleen Hondekoppen en getrokken treinen. Mat 46 en eerder Mat 36 waren geen uitzoderingen in de sneltreinen vóór 1970.

Dirk

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #25 Gepost op: 13 October 2014, 23:55:14 »
Zo heeft jarenlang de IC naar Enschede vanaf Den Haag onder de treinnummerserie 1700 gereden en vertrok altijd iets na het hele uur. Zo was één van de eerste (zo niet de eerste) de 1719, die van een uur later de 1723. Aangezien die vanaf Amersfoort de lijn deelde met de trein uit Amsterdam, welke dan een half uur later reed, moeten die bijna wel zeker de 1621 en 1625 hebben geheten!
Dat klopt inderdaad. In de Noord-Oost-IC's werkte het tot de Hanzelijn in dienst kwam zo. En in Amersfoort was dan als volgt zichtbaar in de treinnummers (uit het spoorboekje 2004):

18.10 uur spoor 1: trein 1763 naar Es, spoor 2 trein 763 naar Zl-Gn/Lw
18.40 uur spoor 1: trein 1665 naar Es, spoor 2 trein 565 naar Zl-Gn/Lw
19.10 uur spoor 1: trein 1767 naar Es, spoor 2 trein 767 naar Zl-Gn/Lw
19.40 uur spoor 1: trein 1669 naar Es, spoor 2 trein 569 naar Zl-Gn/Lw

Groetjes,
Emiel

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #26 Gepost op: 18 October 2014, 18:30:20 »
Weet je tot welk jaar dat precies was Illya? En werd die trein altijd met Mat ´54 gereden, of ook ander materieel (Mat´46)?
Nee, ik denk tot 1984 ofzo, maar ik kan niet makkelijk bij mijn oude spoorboekjes.
Maakt het exacte moment echt uit voor je dan?
Mat.'46 kwam ook in hun laatste jaren nog wel eens voor in een IC (tot eind 1982 in Zoetermeer wonend nog wel eens langs zien komen), dus vast ook wel daarin.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #27 Gepost op: 22 October 2014, 19:43:50 »
Hier een voorbeeld van 17 juni 1983 met de gele 299 in een Intercity van Den Haag / Rotterdam naar Enschede in Utrecht CS (17.50). Dat was dus met 140 schuddend over de Veluwe gesleurd worden...  ::)
Opname wijlen C. Vaes.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #28 Gepost op: 22 October 2014, 19:58:24 »
Dat is een mooie foto! En heel illustratief ook voor een jaartalindicatie  (y)

Nee, ik denk tot 1984 ofzo, maar ik kan niet makkelijk bij mijn oude spoorboekjes.
Maakt het exacte moment echt uit voor je dan?

Het zou fijn zijn (vanwege het draadje over Deventer-Hengelo in de jaren '70), maar mijn leven staat niet op zijn kop als ik het niet weet hoor.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #29 Gepost op: 22 October 2014, 20:54:30 »
299 zat in trein 663, ik had het spoorboekje toevallig op mijn bureau liggen.

Mooie plaat Vaesmans!

PS
Op vrijdag 1 juli 1983 reed de 680 trein 659 (Haagse tak, overgaand in Dv op stoptrein 7059 naar Es)
1½ uur later Plan T+V als trein 2247. De NS was een beetje gek geworden die dag...
« Laatst bewerkt op: 22 October 2014, 21:09:35 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.