Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Probleem met inloggen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:02:16
Resin kits best met of zonder grondlaag
door
borotof
Vandaag
om 10:59:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 10:54:23
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 10:42:42
Contact gegevens Roco NL
door
Herb73
Vandaag
om 10:39:19
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:20:24
Probleem met Trix wagon
door
klusser
Vandaag
om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
tothebeach
Vandaag
om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 07:38:10
EifelBurgenBahn
door
Eric B
Vandaag
om 07:31:26
Wat hebben treintjes met Kerst te maken?
door
ES44C4
Vandaag
om 07:02:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Maartenw
Vandaag
om 07:00:36
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal
door
Martijn193
Vandaag
om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 05:00:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Piko EUROCITY 2969 traxx
door
the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Modellbau Lingen 2026
door
Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep
door
Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0
door
gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein
door
Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting
door
ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage
door
WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express (gelezen 3505 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3883
Modelleisenbahner mit Volldampf
WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express
«
Gepost op:
09 September 2007, 23:10:29 »
Het project om de Holland-Skandinavië Express in model te laten herleven neemt vastere vormen aan nu stukje bij beetje info loskomt van contacten in Nederland, Duitsland, Denemarken en Zweden. Leve web en mail
.
Nu een vraag over de WR in de trein;
In de jaren zestig reed in de internationale treinen F191/F192 "Holland-Skandinavië Express" een blauw restauratierijtuig van de CIWL mee.
Vraag is welk type WR (welke nummerserie) werd in de 'Scandex' ingezet en is dit type in model (Rivarossi?) verkrijgbaar?
Beste wagenexperten, graag uw oplossing!
vr. gr.
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Lolke Bijlsma
Offline
Berichten: 874
Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
Re: WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express
«
Reactie #1 Gepost op:
10 September 2007, 01:06:55 »
Wim,
Ben zeer geinteresseerd in jouw bevindingen.
Ik heb twee boeken over internationale treinen zitten doornemen om te kijken of ik iets over de restauratierijtuigen kan vinden.
In "Internationale tog via Rødby Færge" staat niets over CIWL restauratierijtuigen, er wordt alleen gesproken over slaaprijtuigen van de CIWL.
In "Internationale tog via Jylland" staat dat het laatste CIWL restauratierijtuig verdween met de opening van de Vogelvlucht route. Vanaf 1963 reed de Holland-Skandinavië Express via Puttgarden-Rødby.
Volgens het laatste boek reden de WR 4243-4249 vanaf 1954 tot 1963 in de Nord-Express. Deze rijtuigen werden in 1943 in Roemenië gebouwd.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Groeten,
Lolke
Gelogd
modelspotter
Gast
Re: WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express
«
Reactie #2 Gepost op:
10 September 2007, 10:39:42 »
Over een paar maanden zal hopelijk in Op de Rails een artikel verschijnen van al het stalen CIWL-materieel dat, voorzover het WR's, WP's, WPC's en WR's (type AP) betreft, dienst deed in Nederland. Uit dat artikel (in voorbereiding) het volgende voor de nabouwers in model:
1952... in de Nord-West Ex. reed een omgebouwd Pullmanrijtuig met bar, 4036, mee. In Odz bleef deze achter om de volgende dag met de tegentrein terug te keren naar Hld. In de Rheingold (Express): WR's (AP) 4008,4015,4083, Rheinpfeil: serie 4201 (4 stuks).
1954... een achttal AP's was voor de diensten van Asd naar Mt (gezamenlijk met de nieuwe plan E's!!), Basel en D171/172 Hld- Odz. (AP's: 4002,08,10,15, 24,32,46,78,83,91,99,4103,121,127)
1964... met ingang van de winterdienst 1964 verdwenen de 4091 en 4127 naar Belgie. 4250, 4259 en 4262 gingen terug naar Oostenrijk, 3782 ging naar Belgie. Feitelijk werd in de winter '64 al het verkeer in Nederland afgewikkeld door 5 stuks serie 4201-18 (02,11,12,13,15) en vijf uit de serie 4242-49 (42,43,45,46,47).
1965... met ingang zomerdienst arriveerden 2975, 3694 en 3786 voor de Zon Express, Mediterraneo en militair vervoer naar Seedorf/Hohne. Alle reguliere diensten werden gereden door tien rijtuigen types 4201 en 4242.
1966... 3694 en 3786 buiten dienst en vervangen door 2750 en 2752.
De serie's 4201 en 4242 waren identiek, 42 zitplaatsen in 2 + 1 opstelling.
De serie 4201 was in 1940 gebouwd biju Nivelles in België, serie 4242 was in 1943 gebouwd bij Astra in Roemenië. Deze serie deed oorspronkelijk dienst in Roemenië, na 1948 vanuit Denemarken. Na 1963 zette Denemarken geen WR's meer in.
1970...NS huurde 4259 en 64 (wegens verbouwing RD's plan D in stuurstandrijtuigen voor de Benelux) voor Asd-Mt-Luxemburg-Basel. Een seizoen dienst. 4259 werd daarna broodjesmagazijn annex kantoor CIWL te Zl.
De reguliere diensten bleven voor rekening tien stuks 4201 en 4242 series.
1980... WR's 2750 en 52 uit de IC-plus en weer ingezet op Hld-Hannover tot zomer 1981.
Nb1. Type AP = Ancienne Pullman zoals WR 4008 en 4010 van Rivarossi.
Nb2. Type 4201 France Trains/Tram/Jouef
Modelspotter
«
Laatst bewerkt op: 10 September 2007, 10:43:09 door modelspotter. Reden: taal
»
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7775
Re:WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express
«
Reactie #3 Gepost op:
21 June 2013, 08:26:31 »
Hallo allemaal,
Hierbij warm ik even een draadje uit 2007 op. Ik ben op zoek naar informatie over het in Roemenie gebouwde CIWL restauratie rijtuig van het NSM. Modelspotter had het hier over een artikel in voorbereiding dat in 'Op de rails' zou gaan verschijnen.
Is dat artikel ook verschenen en naar welk nummer moet ik precies op zoek?
Alvast bedankt, Paul
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Falkenberg
Offline
Berichten: 4083
Re:WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express
«
Reactie #4 Gepost op:
21 June 2013, 08:44:09 »
Op de Rails 2008-4 en -5
dirkjan
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7775
Re:WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express
«
Reactie #5 Gepost op:
21 June 2013, 09:52:01 »
Dank je!
Ik zit hier op loopafstand van Boekhandel Van Stockum. Ik zal eens kijken of deze nummers nog in de aanbiedingsbakken rondslingeren.
mvg, Paul
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express