Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
  

Auteur Topic: WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express  (gelezen 3337 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express
« Gepost op: 09 September 2007, 23:10:29 »
Het project om de Holland-Skandinavië Express in model te laten herleven neemt vastere vormen aan nu stukje bij beetje info loskomt van contacten in Nederland, Duitsland, Denemarken en Zweden. Leve web en mail ;D.
Nu een vraag over de WR in de trein;

In de jaren zestig reed in de internationale treinen F191/F192 "Holland-Skandinavië Express" een blauw restauratierijtuig van de CIWL mee.
Vraag is welk type WR (welke nummerserie) werd in de 'Scandex' ingezet en is dit type in model (Rivarossi?) verkrijgbaar?
Beste wagenexperten, graag uw oplossing!

vr. gr.
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express
« Reactie #1 Gepost op: 10 September 2007, 01:06:55 »
Wim,

Ben zeer geinteresseerd in jouw bevindingen.

Ik heb twee boeken over internationale treinen zitten doornemen om te kijken of ik iets over de restauratierijtuigen kan vinden.
In "Internationale tog via Rødby Færge" staat niets over CIWL restauratierijtuigen, er wordt alleen gesproken over slaaprijtuigen van de CIWL.
In "Internationale tog via Jylland" staat dat het laatste CIWL restauratierijtuig verdween met de opening van de Vogelvlucht route. Vanaf 1963 reed de Holland-Skandinavië Express via Puttgarden-Rødby.
Volgens het laatste boek reden de WR 4243-4249 vanaf 1954 tot 1963 in de Nord-Express.  Deze rijtuigen werden in 1943 in Roemenië gebouwd.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groeten,
Lolke

modelspotter

  • Gast
Re: WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express
« Reactie #2 Gepost op: 10 September 2007, 10:39:42 »
Over een paar maanden zal hopelijk in Op de Rails een artikel verschijnen van al het stalen CIWL-materieel dat, voorzover het WR's,  WP's, WPC's en WR's (type AP) betreft, dienst deed in Nederland. Uit dat artikel (in voorbereiding) het volgende voor de nabouwers in model:

1952... in de Nord-West Ex. reed een omgebouwd Pullmanrijtuig met bar, 4036, mee. In Odz bleef deze achter om de volgende dag met de tegentrein terug te keren naar Hld. In de Rheingold (Express): WR's (AP) 4008,4015,4083, Rheinpfeil: serie 4201 (4 stuks).

1954... een achttal AP's was voor de diensten van Asd naar Mt (gezamenlijk met de nieuwe plan E's!!), Basel en D171/172 Hld- Odz.  (AP's: 4002,08,10,15, 24,32,46,78,83,91,99,4103,121,127)

1964... met ingang van de winterdienst 1964 verdwenen de 4091 en 4127 naar Belgie. 4250, 4259 en 4262 gingen terug naar Oostenrijk, 3782 ging naar Belgie. Feitelijk werd in de winter '64 al het verkeer in Nederland afgewikkeld door 5 stuks serie 4201-18 (02,11,12,13,15) en vijf uit de serie 4242-49 (42,43,45,46,47).

1965... met ingang zomerdienst arriveerden 2975, 3694 en 3786 voor de Zon Express, Mediterraneo en militair vervoer naar Seedorf/Hohne. Alle reguliere diensten werden gereden door tien rijtuigen  types 4201 en 4242.

1966... 3694 en 3786 buiten dienst en vervangen door 2750 en 2752.

De serie's 4201 en 4242 waren identiek, 42 zitplaatsen in 2 + 1 opstelling.
De serie 4201 was in 1940 gebouwd biju Nivelles in België, serie 4242 was in 1943 gebouwd bij Astra in Roemenië. Deze serie deed oorspronkelijk dienst in Roemenië, na 1948 vanuit Denemarken. Na 1963 zette Denemarken geen WR's meer in.

1970...NS huurde 4259 en 64 (wegens verbouwing RD's plan D in stuurstandrijtuigen voor de Benelux) voor Asd-Mt-Luxemburg-Basel. Een seizoen dienst. 4259 werd daarna broodjesmagazijn annex kantoor CIWL te Zl.
De reguliere diensten bleven voor rekening tien stuks 4201 en 4242 series.

1980... WR's 2750 en 52 uit de IC-plus en weer ingezet op Hld-Hannover tot zomer 1981.

Nb1. Type AP = Ancienne Pullman zoals WR 4008 en 4010 van Rivarossi.
Nb2. Type 4201 France Trains/Tram/Jouef


Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 10 September 2007, 10:43:09 door modelspotter. Reden: taal »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re:WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express
« Reactie #3 Gepost op: 21 June 2013, 08:26:31 »
Hallo allemaal,

Hierbij warm ik even een draadje uit 2007 op. Ik ben op zoek naar informatie over het in Roemenie gebouwde CIWL restauratie rijtuig van het NSM. Modelspotter had het hier over een artikel in voorbereiding dat in 'Op de rails' zou gaan verschijnen.

Is dat artikel ook verschenen en naar welk nummer moet ik precies op zoek?

Alvast bedankt, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express
« Reactie #4 Gepost op: 21 June 2013, 08:44:09 »
Op de Rails 2008-4 en -5

dirkjan

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re:WR restauratierijtuig CIWL in de Holland-Skandinavië Express
« Reactie #5 Gepost op: 21 June 2013, 09:52:01 »
Dank je!  (y) Ik zit hier op loopafstand van Boekhandel Van Stockum. Ik zal eens kijken of deze nummers nog in de aanbiedingsbakken rondslingeren.

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!