Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1171089 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1005 Gepost op: 21 December 2015, 19:35:47 »
Zo, ik ben een beetje aan het opruimen. De hoofdbegrassing van de Monreal-modules is nu wel gedaan. Als ik ze naast elkaar zet zal er op de overgangen nog wel wat bijgewerkt moeten worden. En de van de voorkant van de modules te bereiken grasveldjes heb ik minder uitgebreid gedaan, dat komt als ze op hun plek staan.

Ik heb nu eindelijk ruimte om één van de modules op z'n plek te zetten om op te meten hoe hoog het "achtergrondplaatje" moet worden dat ik tegen de achterkant van de module aan wil magneten/klittebanden. 30 centimeter.

Straks nog wat electra bijwerken en dan kan ik morgen ofzo de baan weer rijdend hebben, hopelijk. (Voordat ik meer ga klussen, uiteraard).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1006 Gepost op: 21 December 2015, 21:36:50 »
Om de vloer te kunnen stofzuigen moest ik een module kwijt. Laat ik hem dan voor de lol gelijk maar op z'n plek leggen (hoewel hij daar morgen weer weg moet). Ik wil zien hoe het overkomt. Ha!

Gaaf gaaf gaaf.

Van dichterbij, de voorkant van de modules waar ik nog het minste heb gedaan qua begrassen:

Drie opmerkingen:

• De helling van de linker module is nog duidelijk uit het plakkaten-met-gras tijdperk. Daar moet ik nog met graspollen aan de slag.
  • Met een beetje bijwerken is de overgang tussen de modules wel prima, lijkt me.
  • Normaliter zie je weinig van het gras aan de achterkant van de spoordijk.

Waar ik heel tevreden over ben is over hoe het er op de volgende foto uitziet:

Dit had ik niet van te voren expliciet zo gepland, maar ik zie daar in gedachten al een trein rustig de bocht door rijden richting de camera... Een heerlijk rustig leeg landschap. Met straks het inrijsein van het schaduwstation als kleuraccent.

Wanneer kan ik weer rijden?  ;D

Reinout

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #1007 Gepost op: 22 December 2015, 09:03:17 »
Hoi Reinout,

Het ziet er gaaf uit. Het doet mij aan de hooglanden denken. Kaal, grijs weer, sombere lucht, de wind die je van de voeten blaast en ergens in de verte is een herberg. Op de achtergrond knarst een scharnier van een verlaten stal....
Ik word nieuwsgierig naar je uiteindelijke herfstplaatje. Voor de ondergrond zit het er al aardig in. Een best wel goede indruk dus  (y) ;)

• (...) is de overgang tussen de modules wel prima, lijkt me.
Persoonlijk vind ik um wat groot  ::)

Groet,
Michel

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1008 Gepost op: 22 December 2015, 10:41:00 »
Het mag dan een sullig zijlijntje zijn, de loks die er rijden kunnen best over zo'n gaatje heenspringen, hoor! Tsk...

Reinout

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #1009 Gepost op: 22 December 2015, 10:46:15 »
 ;D

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #1010 Gepost op: 22 December 2015, 11:07:50 »
't Gaat er alsmaar beter en beter uit zien Reinout! Mijn complimenten, moet misschien ook maar eens gaan overwegen om een degelijk begrassingsapparaat aan te gaan schaffen.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1011 Gepost op: 23 December 2015, 00:04:56 »
Even een filosofische verhandeling copy/pasten die ik in het draadje over "Adorp grens" heb geplaatst omdat ik het nogal belangrijk vind:

Als je maar "voorwaartse beweging" blijft hebben komt het uiteindelijk wel goed.

"Voorwaartse beweging" is een term die ik in programmeerkringen eens van een Israëlische programmeur hoorde. Fire and motion. Die had bij de Israëlische parachutisten gezeten. Ze werden gedrilt op "forward movement". Zolang je maar op de vijand af ging (en schoot) ging het goed. Dan had je de beste kans op succes. Geeft niet als er wat mis gaat, uiteindelijk lukt het als je zoveel mogelijk naar voren blijft bewegen. Zoiets.

Dus: elk afgezaagd hoekje van een multiplex plaat is een extra stap richting de uiteindelijke baan die af is! Iedere stap die je verder bent mag wat mij betreft hier op het forum getoond worden ter meerdere inspiratie van degenen die je topic volgen.

Iemand zei "iedere stap is er eentje: zo worden koninkrijken gebouwd". Klopt! Dus: als jij met jouw baan voldoende stappen naar voren zet en continu in beweging blijft komt het succes vanzelf (mits je enigszins competent bent).

Reinout
« Laatst bewerkt op: 23 December 2015, 16:38:12 door Reinout van Rees. Reden: d/t gefixt »

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #1012 Gepost op: 23 December 2015, 20:10:06 »
Hoi Reinout,

Ik heb de afgelopen weken iedere avond even de tijd genomen om je topic door te lezen. Nu ben ik eindelijk helemaal bij.
Erg leuk om te lezen, en mooi om te zien wat je allemaal maakt  (y)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1013 Gepost op: 23 December 2015, 21:53:13 »
Dank voor de feedback, Benno. Ik heb zelf ook een paar draadjes die ik langzamerhand van begin tot eind doorlees. Leuk om te doen.

Ik heb zonet de modules op z'n plek gezet omdat er tweede kerstdag (verjaardags)bezoek langs komt en ik de boel dan weer rijdend wil hebben. Lekker dat het modules zijn, dan kan je ze tenminste loshalen. Maar om alles weer netjes uitgelijnd te krijgen is toch wel een uitdaging. Bij sommige module-overgangen gaat het gelijk goed, bij sommige kost het meer moeite. Dat is iets waar ik in de toekomst minder lichtvaardig over moet denken. Ik gebruik ook diverse systemen door elkaar, naar gelang hoe het uitkwam qua ruimte.

Wat ik me ook net met schik realiseerde: nù gaat het nog makkelijk, dat jongleren met de modules. Maar als er bomen en telegraafmasten en seinpalen op staan... Ach, dat zien we dan wel weer :)

Tadaaah! Stand drie weken geleden:

En nu:

Hoera! Hieronder nog wat sfeerplaatjes:

Op bovenstaande foto is de moduleovergang door de lichtinval vrij goed zichtbaar. Daar moet ik nog naar kijken.

Ja! Het ziet er mooi uit als zo'n trein de bocht door komt. Hier ben ik erg tevreden over. Tot slot een foto van bij de tunnelingang:

Nu nog wat ballastkorrels wegwerken en de uitlijning van de rails weer goed genoeg krijgen en dan zijn we weer "in bedrijf".

Reinout

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #1014 Gepost op: 23 December 2015, 22:44:06 »
Knap hoe je de "view" hebt weten te vangen.

Wat ik bedoel is dat je vanachter of over de heuvels kijkt.
Echt landschapsvorming. (y)
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1015 Gepost op: 24 December 2015, 09:54:28 »
Even kort over de "landschapsvorming", waar ik zelf ook tevreden mee ben. Hoe is dit zo ontstaan? Deels door het aanhouden van een paar basisprincipes.

• Werk met "view blockers", zoals ze het in de Engelse literatuur noemen (Barry Norman, Iain Rice). Dus zorg dat er aan de voorkant af en toe iets in de weg staat zodat alles in losse scenes opgehakt wordt, dan lijkt de baan groter en is het interessanter om naar te kijken. In mijn geval heb ik prominent aan de voorkant een kasteel op een heuvel gepland (waar hij in het echt ook staat). Links en rechts kan je eromheen kijken.
  • Door die openingen tussen de view blockers moet er wel wat te zien zijn. Dus rechts van de burchtheuvel heb ik een geleidelijk naar achter aflopend landschap gepland zodat je mooi de diepte in kijkt. Komt ook door het schuin alflopende dak.
  • Aanhouden van een verhouding 2:3 hoogte:lengte bij het aanleggen van spoordijken en heuvels (tenzij het een rotswand is). Daardoor "loopt" het landschap lekker. En ben je gedwongen je landschap wat rustig vorm te geven. En een deel van de vorm volgt er vanzelf uit, dat is ook makkelijk. "Hier is het hoog, hiertussenin wil ik nog een beekje hebben en daar moet het weer hoger zijn, nou dan is dit de enige mogelijke vorm".
  • Pure mazzel. Bij het bouwen van de baan twijfelde ik aan welke kant van de baan ik de burcht zou doen. Aan de achterkant had ook gekund. Maar het bleek voor de stevigheid van de module handiger te zijn een hoge "ruggegraat" over de lenge van de module te hebben (dat heb ik ergens aan het begin van dit draadje beschreven). Nou, daaruit volgde voor een groot deel het leuke landschap dat ik nu heb :)

Reinout

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #1016 Gepost op: 24 December 2015, 12:30:46 »
Precies.

Ook gebruik maken van wat er buiten de baan meespeelt.
Zo heb ik te maken met een schoorsteen door de kamer heen, die gebruik om er een leuke hoek van te maken mbv een pand.

Op deze manier heb je weinig middelen nodig om een verdwijnpunt te creëren en wordt je oog naar bepaalde hoeken getrokken.

Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1017 Gepost op: 27 December 2015, 17:41:44 »
Er is een kindeke geboren op aard... Onder andere op eerste kerstdag 1972 :) Tweede kerstdag kwam er familie langs voor een rollade en om enige zaken over te dragen. onder andere de twee door mij gewenste delen over Duitse beveiliging:

Daar ben ik nu hard in aan het lezen. Een paar van de vragen die ik van te voren had zijn beantwoord, maar een enkeling niet. Handig, het hoofdstuk over de verschillende manieren van afdekken van trekdraden en überhaupt hoe er met trekdraden werd omgegaan. Ook ben ik er achter dat ik bij mijn seinen waarschijnlijk een Spannwerk voor het opspannen van de draden moet plaatsen. Voor de wissels hoeft dat niet omdat ik ze op voorbeeldfoto's van de Eifelquerbahn niet heb gezien. Ik ga er van uit dat er een kelder onder het stationsgebouw was die ze hebben uitgebreid toen er een uitbouwtje voor de Fahrdienstleiter kwam.

Het bevestigd krijgen van dit soort feiten is toch best lastig. Ik heb wel eens een vraag op een forum hierover gesteld (Duitse fora uit de omgeving van de Eifel), maar lang niet alles is bekend.

En dan zit je als eerzame modelbouwer een beetje met je handen in je haar als je niet kan vinden hoe het zit met de beveiliging op stations MET inrijseinen maar ZONDER uitrijseinen. En dan vooral of je dan wel een rijweg (Fahrstraße) kon schakelen met afhankelijkheden richting wissels/seinen.

Ik kan prima terugvinden hoe het geregeld is voor stations met volledige beveiliging. En ook prima hoe het zit op stations zonder seinen, met Zugleitbetrieb. Maar de tussenvorm... Lastig.

Reinout

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #1018 Gepost op: 27 December 2015, 21:32:13 »
Bij een stationsform MET inrijseinen zonder uitrijseinen gelden deze regels

1. De treindienstleider (vind Fahrdienstleiter beter klinken) van Station A bespreekt met Station B over de toestemming om het baanvak te gebruiken, of indien A een Zugleitbahnhof is, bepaald hij zelf wanneer welke trein waar mag rijden. Hij is daarvoor verantwoordelijk. (voorbeeld was Tübingen-West)

2. De inrijwegen kunnen worden vergrendeld op de hendelbank, omdat anders de inrijseinen niet getrokken kunnen worden. De Uitrij-wegen kunnen meestal niet apart worden vergrendeld, daar er geen uitrijseinen zijn. Echter, als de inrijweg gelijk is aan de uitrijweg van de tegenrichting, wordt simpelweg de inrij-rijweg van de tegenrichting vergrendeld, zonder dat het bijbehorende inrijsein wordt getrokken. Het is de verantwoordelijkheid van de Fahrdienstleiter om er zeker van te zijn dat de wissels correct liggen.

3. Het vertrek van een trein wordt ALTIJD door de Fahrdienstleiter gegeven. Hij loopt hiervoor uit het stationsgebouw en geeft een zichtbaar sein (even vergeten wat) aan de machinist van de te vertrekken trein. Hij mag pas weer het stationsgebouw in nadat de machinist van de te vertrekken trein een attentiesein heeft gegeven ter teken dat hij het teken heeft gezien.

4. Indien een trein mag doorrijden in zo'n station, staat de Fahrdienstleiter al langs het doorgaande spoor op het moment dat de trein het station binnen rijdt en mag pas weer het stationsgebouw in als de machinist met het attentie-sein heeft gereageerd.

Wat kan er fout gaan ?
Een prachtig (eigenlijk afschuwelijk) voorbeeld van wat er mis kan gaan vond plaats in Wuppertal. Een goederentrein die op een station zonder uitrijseinen moest wachten op een tegemoetkomende railbus-garnituur vol schoolkinderen zag het stopsein van de Fahrdienstleiter aan voor het teken dat hij door mocht rijden. Resultaat vele doden en gewonden.  :o
« Laatst bewerkt op: 27 December 2015, 21:34:32 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1019 Gepost op: 28 December 2015, 12:16:43 »
Sander: goede punten. Dat "machinist moet attentie-sein geven" had ik nog niet gezien. Wel had ik in sommige youtube filmpjes zoiets van "waarom wordt er zoveel getoeterd"... :)

Dat je bij inrijseinen een Fahrstrasse moet zetten is wel logisch, ja. Alleen zit op alle plaatjes bovenop die Fahrstrassen-handles nog zo'n groene kast met electro-magnetische blokken ("Blockfelder") die ik met een Streckenblock associeer. En zo'n Streckenblock heb ik nou juist niet op dit lijntje. En vervolgens draai ik lekker rondjes in de cirkelredenering...

Maar... ik ben er een beetje uit aan het komen. Gisteravond heb ik drie uur zitten googlen en lezen en zoeken. En uiteindelijk kwam ik bij een plaatje van Wilsenroth uit. Het tweede plaatje Daar zit er een blokkast bovenop de rijweg-handles met slechts twee Blockfelder. Eentje voor het vastleggen van een Fahrstrasse f/n en eentje voor a/p. Dat betekent dat per kant van het station een fahrstrasse vastgelegd kan worden, welke je daar ook gekozen hebt.

In dat geval zijn er wel aparte rijwegen voor "van" en "naar", dus "van Mayen naar spoor 1" apart van "van spoor 1 naar Mayen". Dus qua hendel geen dubbel van/naar gebruik, maar wel qua blok. In dit geval.

Ok, nu is m'n cirkelredenering in ieder geval verbroken en gaan we weer ergens naartoe :)

Ik ben er nog niet helemaal, echter. Zo'n Felderblok is iets electrisch wat electro-mechanisch vervolgens de Fahrstrassenhebel vastzet. Waarna het inrijsein op groen gezet mag worden (of de trein een fluitje+groen spiegelei mag krijgen). Maar vervolgens moet het Felderblok wèl een keer ont-blokt worden. Hoe gebeurde dat nou weer :)

Je hebt schakelcontacten ("Gleiskontakte") waarmee dit soort zaken deels automatisch werden geschakeld. Bijvoorbeeld een contact net na het inrijsein dat, als je het station uit rijdt, automatisch het blok ontblokt. Bij inrijden zou dat ook kunnen, maar dan zit je met de plekken waar je langs het perron wilt stoppen, da's niet altijd optimaal. En omdat er maar één Felderblock is voor zowel "in" als "uit" moet maar één van de contacten reageren...

Bij het FREMO station Walburg staat bij de vierde foto nog iets interessants:

Citaat
Rechts hängt ein Brett mit den drei Schlüsselschaltern an die Rückwand, die zugleich auch das Regal versteift. Mit diesen Schaltern werden die Fahrstraßen von eingefahrenen Zügen aufgelöst – die ausfahrenden Züge lösen ihre Fahrstraßen automatisch durch Gleiskontakte auf.

Sleutel-schakelaars om het blok op te heffen. Op die foto bedoelen ze de drie vierkante kastjes met sleutels, aan de rechterkant. Oh. Dan denk ik gelijk "ja maar, de sleutel zit er al in, moet die niet in de handen van de Fahrdienstleiter zijn", maar goed.

Voorlopige conclusies

• Leuke materie om uit te zoeken, maar het is voor mij wel een beetje verbazingwekkend dat lang niet alles makkelijk terug te vinden is. Niet erg, om wat uit te moeten zoeken, overigens. Maar het lijkt af en toe wat gokwerk te worden.
  • Ik ben er wel uit dat ik 8 Fahrstrassen heb: van/naar, links/rechts, spoor 1/2. 2x2x2=8.
  • Fahrstrasse betekent Felderblock. Ik neem de uitvoering met twee Felder "van/naar links" en "van/naar rechts". Tenzij ik nog iets vind waardoor een uitvoering met vier Felder toegestaan lijkt. "van rechts", "naar rechts" + idem voor links. Dan is het ontblokken makkelijker.
  • Ontblokken: moet ik nog uitzoeken. Spoorcontacten danwel sleutels: wat waren de mogelijkheden in het echt?
  • "Spoorcontacten" vertaalt zich in model mogelijk naar reedcontacten. Om nou op een paar plekken een infraroodpoortje neer te zetten... Dan liever overal een magneetje onder, denk ik. Moet ik nog verder naar kijken. Digitale detectie via de twee-diodes-methode: lijkt me niet praktisch omdat de trein dan, neem ik aan, op dat stukje even iets langzamer rijdt. Ik laat me graag corrigeren op dit punt, want het zou wel goed uitkomen als dat wel zou werken :)
  • Felderblock betekent niet, zoals ik eerst dacht, automatisch ook Streckenblock. En dat laatste, met schakelingen tussen stations en automatisch ook uitrijseinen, heb/wil ik dus niet.

Sander: dat ongeluk dat je noemt was me al bekend. Ik heb zelfs gegoogled of ik van dat station (Dahlerau) kon terugvinden hoe het fahrstrassengedoe daar eruit zag. Niet te vinden. Ik heb aan het ongeluk nog aandacht besteed in mijn verhalendraadje:

Hij rilt nog een beetje bij de gedachte aan dat ongeluk in Dahlerau laatst. Zijn collega op dat station wilde, zo begreep hij het verhaal, extra zeker zijn dat een goederentrein stopte en pakte een rode lamp. Die trein was gewend normaliter een groene lamp te zien en geen rode lamp. Zo'n rode lamp was ook helemaal niet standaard, die stond niet in het Fahrdienstvorschrift. Hij had gewoon niets moeten laten zien, dan was als het goed is de goederentrein gestopt omdat ze geen vertrektoestemming hadden, zucht... De arme kerel kon alleen maar hulpeloos toezien hoe de stevige, zware v100 met zijn goederentrein zijn station uitreed op weg naar de railbus met schoolkinderen... En kon alleen de ambulances nog bellen... Brrrrr. Jakob heeft zoiets gelukkig nog nooit meegemaakt.

Trrrrrrriiiiing! Jakob loopt naar de telefoon. Netjes volgens het Fahrdienstvorschrift zegt hij "Fahrdienstleiter Kelberg, Jakob Bodeman".

"Fahrdienstleiter Berenbach. Darf Zug P1204 kommen?" zegt de stationschef van Berenbach via de telefoon.

Jakob: "Ja, Zug P1204 darf kommen."

Berenbach: "Ich wiederhole: Zug darf kommen."

Jakob: "Richtig und Schluss"

Hij schrijft het netjes op in zijn Zugmeldebuch.

Vandaag hoorde hij via-via dat die Dahlerau-collega van hem omgekomen was bij een nachgewiesenermaßen nicht selbst verschuldeten Autounfall. Tja. Wat moet hij daar nu van denken....

Reinout