Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 14:48:32
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 14:27:50
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Luc2000
Vandaag om 14:23:38
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door spoorzeven
Vandaag om 14:17:39
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 14:03:47
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:25:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 12:52:26
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:50:56
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 11:36:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:16:06
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 10:48:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Gerrit H
Vandaag om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door g-j
Vandaag om 06:40:45

Auteur Topic: Eindelijk mijn hobby op de rails  (gelezen 3332 keer)

wimpie 23

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Eindelijk mijn hobby op de rails
« Gepost op: 03 October 2014, 20:56:11 »
Hallo medespoorders.

Ik wil me bij deze ook even voorstellen op dit geweldige forum.
Willem is mijn naam, en ik ben 47, waarvan 44 jaar treinengek. Mijn vader had een Marklin, waar ik in de weekends veel mee speeldde. Alleen was dit op de grond, op mijn veel te krappe kamer. Maar ik kon rijden en daar gaat het om toch? Later ben ik lid geweest van modelspoor vereniging Spijkspoor, en toen zag ik het verschil tussen "met treintjes spelen", en  het betere modelspoorwerk, dat wilde ik ook!! Alleen de ruimte ontbrak, en de visie om toch wat te bouwen binnen de beperkte mogelijkheden.
Omdat ik later op de vrachtwagen ging tuffen had ik geen tijd meer voor het railzenwerk helaas, maar sinds ik tegenwoordig als buschauffeur de kost verdien, en de ruimte heb, ben ik ongeveer 2 jaar terug met mijn baan begonnen.
Het kostte me wel moeite om al dat HO materiaal te verkopen, maar ik was er inmiddels wel achter dat schaal N de juiste keuze was voor mij, met mijn wensen, en de ruimte.
Peco code 55 is de keuze van mijn rails geworden met alleen maar 10 graden wissels, het rollende materieel is van de bekende merken.

De baan is op 2 niveaus uitgevoerd, gesitueerd in het Sauerland in de jaren 60. Ik ben eenmaal stoomfreak, en er stroomt diesel door mijn aderen, hoe zou dat komen?
Ik heb de ruime helft van een niet gebruikte kamer tot mijn beschikking. De baan ligt in een u-vorm, de kopse kant is 250 cm, de ene poot is 170 cm, en de andere is 150 cm, die eindigt in een fiddle yard. Als ex Marklin rijder had ik geen flauw benul hoe makkelijk, electrisch gezien dan, Marklin werkt, zeker tegenover Peco. Maar ook zeker mede door dit forum werkt alles inmiddels naar behoren!
 Ik ga binnenkort met het rangeergedeelte beginnen, waar 2 engelsmannen in zitten, ik ben benieuwd wat voor problemen ik daar nog ga meemaken.
Vanwege de kosten rijdt ik voorlopig nog anoloog, en ik vind het ook erg leuk om zelf dingen te bouwen, zoals de gebouwen perrons, hekken, e.d. Het kost wel tijd, maar ook veel minder knaken. En dat is voor mij het belangrijkste, en ik vind het veel leuker om te zeggen:,, Dat heb ikzelf gebouwd." Dan een gebouwtje in elkaar te plakken.

Ik zat alleen nog met de besturing in mijn maag, maar door het topic over de Gaugemaster, is dat ook inmiddels opgelost.

Ik heb alleen nog een vraagje, kan ik die regelaars alleen online bestellen, of ook op bijv. Eurospoor?

Bedankt alvast iedereen die aan dit forum meewerkt, ik kan er echt van genieten, en mijn kennis over treintjes groeit met de dag.

Oh ja, ik vind de rij eigenschappen van de meeste N locs bedroevend, is het inbouwen van andere motoren de beste remedie, of dan toch maar digitaal?

Groeten Willem

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re: Eindelijk mijn hobby op de rails
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2014, 21:03:34 »
Hallo Willem,

Als eerste welkom op het forum!
Verder zie je linksboven 2 belangrijke knoppen: "plaatje uploaden" en "hoe werkt plaatje uploaden", met andere woorden: we vinden het wel leuk om te zien hoe ver je bent met bouwen.

Als de slechte rij-eigenschappen te maken hebben met de stroomtoevoer, dan gaat digitaal rijden je niet helpen! De stroomvoer is iets te allen tijde goed moet zijn. Daarna ga je pas profiteren van de bijzondere eigenschappen van digitaal rijden.

Succes, gr,

Bert

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #2 Gepost op: 04 October 2014, 00:47:51 »
Oh ja, ik vind de rij eigenschappen van de meeste N locs bedroevend, is het inbouwen van andere motoren de beste remedie, of dan toch maar digitaal?
Deze uitspraak behoeft wat verduidelijking denk ik: rij-eigenschappen kunnen 2 kanten op. De eerste is puur elektrisch: als de lok gewoon slecht rijdt, vaak stopt en met de hand even geholpen moet worden, kun je dat slechte rij-eigenschappen noemen.
De andere kant op is meer mechanisch: De lok 'waggelt' wat veel bij een aantal rijtuigen aan de haak of heeft altijd al mechanische problemen gehad: de lok rijdt wel prima wat betreft stroomvoorziening, maar ontspoort bijvoorbeeld steeds op bepaalde stukken.

Voor elektrische problematiek is naar mijn mening slechts 1 remedie: schone baan, schone wielen en stroomafnemers op de lok en dan nog eens proberen. Als het dan wéér niet wil, op onderzoek uit in de lok.
Digitaal is (naar mijn mening) geen oplossing voor loks die vaak blijven steken wegens wat voor elektrische oorzaak dan ook. Analoog moet de lok gewoon goed rijden voordat je er ook maar aan denkt digitaal te gaan.

Een nieuwe motor kan iets oplossen, maar ik denk dat je al snel aan kostbare vervangers vast zit.

Let op: bovenstaande adviezen zijn puur gebaseerd op mijn H0-ervaringen. Van N heb ik zo goed als geen verstand.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #3 Gepost op: 04 October 2014, 08:59:17 »
Menno het maakt toch nu niet uit of je of ervaring hebt met HO en niet met N,qua stroom zaken blijven de dingen toch gewoon t zelfde  ;)
Dat de locs wat en dergelijke wat kleiner zijn,dat maakt niet uit,ze werken in beide schalen op t zelfde principe  ;D

Dus wimpie allereerst welkom hier,
En zoals Menno en anderen al aanhalen,rails schoonmaken indien nodig met poetsblokje van b.v. roco en daarna even stof weghalen,vervolgens loc wielen nazien ofdat deze vuil zijn,indien vuil schoonmaken,en dan is zien of dat dat heeft geholpen   :)
Wat we ook nog niet weten hoeveel stroomvoorzieningen zitten er aan deze baan vast ?
(Ook wel trafo/voedingen genaamd)
Kan anders ook nog zijn dat je teveel oppervlakte moet voorzien van stroom en te weinig voedingen hebt aangesloten.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #4 Gepost op: 05 October 2014, 00:37:22 »
Mijn waarschuwing was vooral bedoeld omdat ik geen idee heb van de mechanische problemen die bij N komen kijken. In H0 weet ik dat een model kan gaan waggelen (vooral Lima's hebben daar nog wel eens last van ;) ) en dat je dat als een slechte rij-eigenschap mag bestempelen.

Maar omdat het in N allemaal wat kleiner is, kan ik me voorstellen dat dat misschien helemaal niet voor komt en je van andere dingen last hebt.

wimpie 23

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2014, 20:09:37 »
Dank dank Bert en Menno en Tijgernootje voor de reacties. :D :D

Ik zal zo snel mogelijk ff een paar foto's uploaden.

De slechte rij eigenschappen heeft idd bij de meeste locs met slechte stroom toevoer te maken, want somigge locs rijden wel goed de hele baan rond, maar de meeste niet.
Het zijn er 2 op 8 die wel probleemloos rijden.
Ik ben al wel aan de slag geweest om bij een Br 65 de wielen schoon te maken met de gum van Roco, wat een geweldig stukje gereedschap! (y) Die wielen blinken nu wel tenminste.
Ik heb onder mijn baan een ringleiding liggen van 2,5 mm2, waar elke meter een draad naar de baan aftakt, dus de stroomtoevoer op de baan zelf is wel voldoende lijkt me.
Bedankt allemaal voor de reactie, ik zal voortaan proberen iets uitgebreider de klachten te omschrijven, om voor jullie het plaatje in een keer duidelijk te maken. Ik ga de meest problematische loc eerst maar eens aanpakken, draadjes rechtstreeks op de motor, en dan kijken of hij wel goed draait, en dan maar weer het volgende proberen.
Het hele ding uit elkaar halen. ik hou jullie op de hoogte!!
Gr :D :D :D :D

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2014, 20:38:56 »
Een schoonmaakbezem van Minitrix (groen plastic met messing borstels) is ook een onmisbaar gereedschap. Je zet het op de rails waardoor het stroom afneemt, dan zet je de train op de borstels. Lekker schoonrijden!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2014, 21:00:01 »
@wimpie 23,

Ook namens een mede N-spoorder welkom op dit forum. Graag wil ik je een waarschuwing geven over de railgum/gum van roco. De wielen en rails worden wellis waar blinkend schoon, het veroorzaakt ook krassen op de wielen en rails waarin weer vuil kan gaan zitten. Hetzelfde geld voor de ''roco clean'' of andere wagons waar dit soort zaken onder hangen. Meestal gebruik ik een wattenstaafje met een beetje wasbenzine eraan (wel rekening houden met de antislipbandjes, die zijn geen fan van wasbenzine  ;) ). Als ik rij, heb ik onder bepaalde treinen, Noch schoonmaak-borsteltjes. Deze kun je gewoon aan de assen van de wagons hangen en glijden over de rails. Na ongeveer 5 rondjes is de stroomafname al wat beter. Pas als echt niets meer werkt, pak ik de gum erbij.

MVG, Hielke1501

wimpie 23

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2014, 21:42:01 »
Dank je Sven voor reactie, dat borsteltje van Minitrix, dat heb ik, ik heb het idee dat ik dan erg hard op de loc moet duwen, om de vuiligheid weg te krijgen.
Beschadig je dan niet je wielen?  :) :)

Hielke 1501, jij ook bedankt voor je reactie.
Dat is denk ik de beste oplossing, om het constant mee te laten hobbelen over je baan.
Zijn die dingen nog te koop? (y) (y) (y)

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 October 2014, 11:11:37 »
@Wimpie 23,

Die borsteltjes zijn zeker nog te koop. Er zitten er 5 in een verpakking. Ik heb een tijd geleden nog een setje gekocht. Artiekelnummer is 60158 van Noch.

Die borsteltjes van minitrix zijn ook niet echt prettige dingen (vind ik) omdat het niet bevorderlijk is voor je wielen.

MVG, Hielke1501

wimpie 23

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 October 2014, 20:07:11 »
Dank je Hielke voor je reatie. Ik ga volgende week naar Utrecht, daar zal ik vast wel een setje of 2 kunnen scoren.
Je hoort het nog.
Gr. Willem :D :D

wimpie 23

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 October 2014, 20:10:04 »
Ik zou nog steeds een paar plaatjes uploaden, morgen heb ik een fatsoenlijke camera tot mijn beschikking, dan kan ik een paar mooie plaatjes schieten, en dan moeten er morgen een paar foto's opstaan.
Tot morgen Gr.