Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:28:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 12:24:04
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door Eric v C
Vandaag om 12:07:42
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 12:02:50
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 12:01:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 11:47:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:47:01
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
  

Auteur Topic: Hoek van Holland 1953?  (gelezen 19245 keer)

Dpc Fo

  • Online Online
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #75 Gepost op: 06 October 2014, 21:58:39 »
Nu liggen de lijnen inderdaad ver uit elkaar, maar ze hebben ook een tijdje dichter bij elkaar gelegen. De lijn uit Alphen heeft nu te Gouda een eigen brug gekregen, maar heeft vanaf 1934  tot een jaar of 15 (?) geleden meer gebundeld met de Rotterdamse en Haagse lijn gelegen om van dezelfde Gouwebrug gebruik te kunnen maken. Met de bouw van een eigen brug keerde de Alphense lijn weer terug op het trace van voor 1934.

Ondertussen zit ik wel met die rijksweg in de maag, want volgens de kaart van 1958 zou die dan wel zichtbaar moeten zijn. Goh, zo moeilijk moet het toch niet zijn, een enkelsporige diesellijn met zo'n grote boog?

@Marc: het is dan ook niet hetzelfde dijklichaam als het huidige, zie hierboven.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #76 Gepost op: 06 October 2014, 22:04:00 »
Gouda is het zeker weten ook niet: Google maps
Die spoordijk is veel minder hoog en bovendien niet voorbereid op dubbelspoor. Ook de slootjes liggen/lagen fout.

Ik ben nu ook overtuigd dat het Baanhoek is en niet Wantij/Stadspolders. :)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #77 Gepost op: 06 October 2014, 22:17:15 »
@Marc: het is dan ook niet hetzelfde dijklichaam als het huidige, zie hierboven.
Op de plek die bedoelt wordt toch wel?
No dress rehearsel, this is our life.

Dpc Fo

  • Online Online
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #78 Gepost op: 06 October 2014, 22:19:09 »
Zie mijn verhaal hierboven, het is een andere spoordijk dan de huidige. De Gouwebrug voor de lijnen uit Rotterdam en Den Haag ligt hoger dan de huidige draaibrug voor de Alphense lijn, dat zie je vanuit de trein Rotterdam - Gouda.

Een ding is wel zeker; het is stel 61, want als je inzoomt, dan zie je dat de voorste bak zowel een 2e als een derde klasse-afdeling heeft en een bagageafdeling. Alleen de 61 had aanvankelijk de bakindeling Bk + ABDk, later werd dat ABk + BDk. Dat plaatst de foto tussen 1953 (jaar van in dienst komen van de 61) en 1956 (afschaffen derde klasse). Op de Rails van 1953 zegt dat de 61 in de zomerdienst tussen Dordrecht en Geldermalsen reed, dus dat zou dan wel weer kloppen met de theorie van de Baanhoekbrug.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #79 Gepost op: 06 October 2014, 22:24:37 »
Maarrrr, het dijklichaam bij de Vijfde Tochtweg ligt zo ver van de brug vandaan dat die niet aangepast zal zijn vanwege een hogere brug, of is dat een verkeerde aanname?
No dress rehearsel, this is our life.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #80 Gepost op: 06 October 2014, 22:32:19 »
Bij Gouda ook niet vergeten dat de autoweg toen op een heel andere plek lag als het huidige trace. De autoweg liep over wat nu de lokale brug over de Gouwe is.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dpc Fo

  • Online Online
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #81 Gepost op: 06 October 2014, 22:32:41 »
Die Vijfde Tochtweg ben ik van teruggekomen, Marc. Ik zoek het nu meer oostelijk. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het talud van de huidige Alphense lijn niet hetzelfde is als op de bedoelde foto. Op de foto zie je naar mijn idee het talud van de gecombineerde Haagse/Rotterdamse/Alphense lijn tussen 1934 en pakweg 1999. De Alphense lijn ging toen over dezelfde brug als de huidige Haagse en Rotterdamse lijn.

Even in chronologische volgorde:

tot 1911 liggen zowel de Haagse, Rotterdamse en Alphense lijn gebundeld; ze kruisen de Gouwe op het punt waar nu de draaibrug voor de Alphense lijn ligt.
1911: De Haagse en Rotterdamse lijn worden omgelegd naar waar nu de hefbrug over de Gouwe ligt. De Alphense lijn blijft liggen, ondanks dat de nieuwe baan ruimte voor drie sporen heeft.
1934: De Alphense lijn wordt alsnog via de Haagse/Rotterdamse baan geleid. De Alphense brug vervalt.
ca. 2000: Er wordt een nieuwe brug gebouwd voor de Alphense lijn, een meter of 150 noordelijker, op het oude tracé van voor 1911.

Ik zit te bazelen; de Alphense lijn bestaat pas sinds 1934 :-[ :-[ :-[ De eerste brug verviel dus al in 1911
« Laatst bewerkt op: 06 October 2014, 22:46:52 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #82 Gepost op: 06 October 2014, 22:33:39 »
Inderdaad, de 61 is later als enige verbouwd/aangepast. We hebben dus al drie redenen om Baanhoek te kiezen:
- De datum (in die periode reed de 61 daar)
- Het koersbord met iets korts erop (Tiel)
- De plek heeft veel passende elementen bij Baanhoek

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #83 Gepost op: 06 October 2014, 22:40:22 »
Zie mijn verhaal hierboven, het is een andere spoordijk dan de huidige. De Gouwebrug voor de lijnen uit Rotterdam en Den Haag ligt hoger dan de huidige draaibrug voor de Alphense lijn, dat zie je vanuit de trein Rotterdam - Gouda.

...
Hoe dan ook, deze foto zou westelijk zijn van de kruising van de oude/nieuwe/hergebruikte dijklichamen (huidige meest westelijk overloopwissels). Westelijk van dit punt is door de tijd niks veranderd, dus ik ga nog steeds voor Baanhoek voorlopig.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2014, 22:45:23 door Martijnstein »

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #84 Gepost op: 06 October 2014, 22:43:35 »
Ik heb de originele scan gekregen, om de locatie te kunnen achterhalen.

Even twee uitsnedes gemaakt (ik weet nog niet of ik de foto helemaal mag delen) van de meest interessante delen (links en rechts van het stel).





In ieder geval iets meer detail om te bekijken.

:)
« Laatst bewerkt op: 07 October 2014, 19:05:49 door guest7823 »

Dpc Fo

  • Online Online
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #85 Gepost op: 06 October 2014, 22:44:35 »
@Timtrein: Op de Rails van juni 1953 heeft het er inderdaad over dat de 61 gedurende de zomerdienst met een DE-III een 2-uursdienst Dordrecht - Tiel rijdt.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #86 Gepost op: 06 October 2014, 22:45:18 »
Ik zou bijna zeggen dat ik de Domtoren zie, op die tweede uitsnede...  ;D

Dpc Fo

  • Online Online
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #87 Gepost op: 06 October 2014, 22:48:40 »
Nee, het is een electriciteitsmast van het type dat je in Gelderland ziet. Ik begin nu ook meer aan de Baanhoek te denken...
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #88 Gepost op: 06 October 2014, 22:53:20 »
Zijn die glimmende dingen boven mijn rode strepen 2 auto's op de rijksweg bij Sliedrecht?


Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #89 Gepost op: 06 October 2014, 22:56:44 »
De kerktoren voor de neus van de DEII in het verlengde van de sloot is dan de huidige Nederlands hervormde kerk van Bleskensgraaf.