Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:34:26
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
  

Auteur Topic: Hoek van Holland 1953?  (gelezen 19200 keer)

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #60 Gepost op: 05 October 2014, 20:25:45 »
De site blijft traag.
Ik heb ondertussen wel wat verder gekeken.
De zuidelijke boog http://watwaswaar.nl/#Rc-Oe-7-1-1v-1c-2n5s-1erI---fX5 lijkt me minder logisch, aangezien het talud daar minder breed lijkt (iig in 1945).
De noordelijke boog blijft voor mij wat aannemelijker, zeker in combinatie met de foto van de halte Baanhoek in 1953 (talud lijkt qua breedte te kloppen).

Wat ik nog als optie heb, is dat de fotograaf op het viaduct van de rijksweg staat (Dus iets verder noordelijk).
Dan is de DEII bijna aan het eind vd boog, maar dat kan (de boog is maar deels zichtbaar).
Als je op de kaart rechts kijkt, zie je een sloot (die lijkt ook zichtbaar op de foto, voor de neus) met wat wilgen.
Op foto zie je rechts, mogelijk ook een weg lopen die er op de kaart ook te zien is (Tol)
En de kerk rechts op de achtergrond zou dan van Giessendam / Neder-Hardinxveld kunnen zijn.

Maar goed, het blijft gissen voor mij.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #61 Gepost op: 05 October 2014, 23:06:02 »
Volgens mij is de  foto van WieWatWaar ,die jij laat zien van de Wantijbrug.
Dat is in de Gemeente Dordrecht ,zoals erbij vermeld staat.
 Dus niet  van de halte Baanhoek waar steeds over gesproken wordt.,die ligt in de Gemeente Sliedrecht.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #62 Gepost op: 05 October 2014, 23:20:56 »
Klopt, ik had deze foto alleen nog niet gezien en deze lijkt te bevestigen dat het die boog iig niet is.
De zuidzijde was nl wel een keer genoemd.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #63 Gepost op: 06 October 2014, 00:00:55 »
Ik heb even wat Op de Rails'en van 1953 doorgelezen. Treinstel 61 kwam begin 1953 in dienst en reed ingaande de zomerdienst, samen met een DE3, een twee-uursdienst op de spoorlijn Dordrecht - Tiel. De andere tweewagenstellen die in de loop van het jaar in dienst gingen zijn naar (met name) het noorden gegaan. Als de datum klopt, dan is het dus waarschijnlijk de 61 in die dienst, en zou Baanhoek ook goed kunnen kloppen.
De 61 is op wel meer gekke plekken verschenen, oa ook op de lijn Bhv - Zt.
Wat mij zo snel opvalt is dat het stel iig niet helemaal fabrieksnieuw meer is aangezien het dak van de achterste bak al aardig zwart van de uitlaatroet is...

De 41 op Bhv- Zt op 2-5-1952;
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151346
« Laatst bewerkt op: 06 October 2014, 00:09:26 door Thom »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #64 Gepost op: 06 October 2014, 11:00:10 »
Als jongeman van ca 14 jaar heb ik in  1952 en1953  samen met mijn neef in Dordrecht op de luchtbrug bij de Dubbeldamseweg naar de (Stoom)treinen gekeken.
 Als ik me goed herinner ,reden er toen alleen stoomtreinen van Dordt naar Nijmegen /Kranenburg ,dat stond tenminste op de koersborden van de couperijruigen.
 De Diesel twee reed dus blijkbaar bij uitzondering .
Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Dpc Fo

  • Online Online
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #65 Gepost op: 06 October 2014, 16:27:35 »
Ik ga even een andere mogelijkheid in het hoenderhok gooien: volgens mij is het de boog bij Gouda van de lijn uit Alphen. Slootjes genoeg daar. De foto zou dan vanaf de Vijfde Tochtweg genomen zijn, vlak bij het punt waar de lijnen uit Alphen a/d Rijn en de lijnen uit Den Haag en Rotterdam samen komen.

https://maps.google.nl/maps?q=Gouda&hl=nl&ll=52.009004,4.650993&spn=0.009285,0.022316&sll=52.227799,5.081177&sspn=2.365401,5.712891&oq=gouda&t=h&hnear=Gouda,+Zuid-Holland&z=16

Volgens mij heeft de 61 daar een tijdje proef gereden, dus 1953 à 1954 kan kloppen.

Carlo
« Laatst bewerkt op: 06 October 2014, 16:29:32 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #66 Gepost op: 06 October 2014, 16:39:15 »
Interessante optie.
Gevoelsmatig is het talud daar alleen niet hoog genoeg in vergelijking met de foto, maar dat kan natuurlijk een vertekend beeld zijn.

Als ik de kaart van 1958 bekijk, dan mis ik ook de begroeiing 'voor de neus'. Die zou in het verlengde van de huidige A20 moeten liggen.
Tenslotte is de huidige A12 ook lastig te plaatsen op de foto.

Maar ik sluit niks uit. De beheerder van HuA is weer terug van vakantie, hij is het er i.i.g. mee eens dat het HvH waarschijnlijk niet is, maar heeft nog geen alternatief aangedragen.

Peter
« Laatst bewerkt op: 06 October 2014, 16:44:15 door PKM »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #67 Gepost op: 06 October 2014, 16:44:38 »
Qua bocht bij Gouda: er staat een stuk recht op de foto voordat de lijn een bocht naar rechts neemt. Bij Gouda sta je dan direct naast de lijn naar Den Haag. Waar je niets van ziet. En ook de A12 die je zou moeten zien is er niet. Die was er al in 1939/1940.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #68 Gepost op: 06 October 2014, 16:45:37 »
Er is geen noemenswaardig talud op die plaats, bovendien is links van het spoor niet zoveel ruimte als op de foto. Lijkt me geen kandidaat.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22526
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #69 Gepost op: 06 October 2014, 16:49:01 »
Dan moet de fotograaf met de rug naar de Vijfde Tochtweg hebben gestaan, kijkend in Noordelijke richting, met zicht op het allerlaatste stuk van de boog. Op de foto is een groter stuk van een boog te zien.
Waar nu de A20 is, moet toen al een rijksweg hebben gelegen, ik geloof dat die toen Rijksweg 3 werd genoemd. Dat is dan eerder een geschikte plek.
Wat echt ontbreekt is het brede talud.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #70 Gepost op: 06 October 2014, 21:13:21 »
Het negatief zelf heeft weinig opgeleverd.
Enkele citaten uit de reactie van iemand van HUA.

Inderdaad is rechts van de kop heel vaag een kerktorentje te zien en links van de uiterste boog van de spoorlijn is een wat Noord-Hollands of Fries aandoende stolpboerderij te zien.
Ook opvallend is dat de telegraaflijnen opeens eindigen.
Op zich vind ik Baanhoek geen slechte suggestie. De sloot rechts lijkt echter niet overeen te komen met het kavelpatroon.

Op de achterzijde staat iets onleesbaars geschreven, waarschijnlijk Baanvak Hld, maar dat is vermoedelijk weer op basis van de oudste foto-albums van NS die in het spoorwegmuseum liggen. De foto staat dan ook op de site Geheugen van Nederland, ook als Hoek van Holland gekwalificeerd en bovendien uitgescholden voor éénwagenstel… (zie http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/SPOOR01:KB-FOTO-9800/&p=1&i=3&t=10&st=9800&sc=%289800%29/&wst=9800

Het is op deze manier niet meer duidelijk welke fout zich op welke fout stapelt…

Het koersbord toont onder en boven de streep onleesbare bestemmingen, maar het bovenste opschrift lijkt een heel korte te zijn: Elst? Tiel? Sneek? Hoorn?

De foto lijkt niet te zijn gepubliceerd in een NS-publicaties.
De foto maakt verder geen onderdeel uit van een serie. Het enige dat ik er van kan zeggen is dat de fotograaf met dezelfde film een dag later een stoomtrein bij Koedijk fotografeerde.


Dus, geen uitsluitsel.
Heb de mensen van het Sliedrechts archief ook om hulp gevraagd. Mogelijk kunnen zij Baanhoek bevestigen of ontkrachten.

Wordt vervolgd.

Dpc Fo

  • Online Online
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #71 Gepost op: 06 October 2014, 21:19:53 »
De Vijfde Tochtweg is bij nader inzien niet de locatie, want dit is een lang recht stuk NA de bocht en dan ben je al meer richting Gouda. Wat wel voor mijn theorie pleit is het feit dat achter de trein het talud slechts aan één zijde afloopt (naar rechts), terwijl het links op hoogte blijft. Dit zou er op kunnen duiden dat er toch een samenkomst van sporen is. Sterker nog, ik denk dat deze foto gemaakt is vanuit een rijdende trein uit Gouda richting Rotterdam/Den Haag, of vanaf de Noord-Ringdijk. De A 20 is volgens http://www.wegenwiki.nl/A20_%28Nederland%29#Geschiedenis pas vanaf 1962 aangelegd, dus kan niet zichtbaar zijn op deze foto.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #72 Gepost op: 06 October 2014, 21:30:52 »
Een foto uit een rijdende trein, gezien het fotostandpunt niet eens zo'n heel rare suggestie  (y)

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #73 Gepost op: 06 October 2014, 21:33:17 »
Interessante redenatie inderdaad. Nog niet eerder bedacht (think out of the box Peter).

Even de kaart van 1958 bekijken.
Daar zie ik wel een viaduct over het spoor lopen (wat later de A20 zou worden), 'dus' zou het dan links van dat viaduct moeten zijn, want daar zie ik geen sporen van.

Ook is er een groot aantal sloten ingetekend, die ik niet direct herken op de foto(al kunnen die ook achter het stel verstopt zijn) en de sloot die wel op de foto zichtbaar is, komt weer niet op de kaart terug op die plek.

Aangezien het een Kadaster kaart is, ga ik er van uit dat die redelijk betrouwbaar is (aanname).

Tenslotte liggen de beide lijnen (richting Rdam  en die richting Waddinxveen) volgens mij gescheiden en niet op hetzelfde talud.
Al kan dat vroeger natuurlijk anders zijn geweest.
Maar nu liggen de lijnen i.i.g. wel ver uit elkaar.

Wat mij ook opvalt is dat het spoor inderdaad afloopt (in de boog).
« Laatst bewerkt op: 06 October 2014, 21:35:18 door PKM »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #74 Gepost op: 06 October 2014, 21:55:06 »
Als ik op streetview kijk lijkt het dijklichaam van de lijn Gouda-Waddinxveen niet zo hoog. Kan ook geen reden bedenken waarom op die plek een dijklichaam gelegd zou zijn. De bodemgesteldheid is vreselijk slecht ('dik water'  ;D) en dan breng je liefst zo min mogelijk extra gewicht op de slappe veenbodem aan.
No dress rehearsel, this is our life.