Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 20:17:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
  

Auteur Topic: Hoek van Holland 1953?  (gelezen 19154 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #15 Gepost op: 02 October 2014, 19:35:54 »
Het is zeker niet op de Staverse lijn genomen, deze foto.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #16 Gepost op: 02 October 2014, 22:12:01 »
De huidige Hoekselijn is ooit gebouwd als enkelspoor, maar al heel vroeg geëlektrificeerd en dubbelsporig uitgebouwd.
Met uitzondering het deel naar Kijkduin, dit liep echter door de duinen voor zover ik weet en diende voor zandvervoer. Ik verwacht dat deze foto daar dus ook niet gemaakt is.
Ik zal dit eens voorleggen bij m'n vader, hij heeft in die tijd in Hoek van Holland gewoond.

Groeten,

Christoph

die van oorsprong ook uit Hoek van Holland komt.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #17 Gepost op: 03 October 2014, 13:25:04 »
Het is echt Hoek van Holland niet, die lijn werd in 1935 elektrisch en de Blauwe Engelen zijn van 1953/54. De oude WSM tramlijn werd lang zo goed niet onderhouden.

Dirk

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #18 Gepost op: 03 October 2014, 13:38:48 »
Dat gaat op voor de hoofdlijn :)De laatste keer dat de zandlijn gebruikt werd was dat met loc's uit de serie 24-2500 (eigen waarneming) Maar dit is absoluut niet in de duinen tussen de Hoek en s-Gravenzande.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #19 Gepost op: 03 October 2014, 15:53:03 »
's-Gravenzande is het niet. Ben het niet tegengekomen in publicatie's dat er een DE-2 heeft gereden op de lijnen van de WSM. Denk dat de asdruk van een DE-2 een tikkie te hoog is geweest, zeker voor de brug over Schipluiden.

Gr Hans
Dat valt wel mee. De NS 450-serie heeft er ook op gereden en is qua tonmeter gewicht bijna 2,5 keer zwaarder. Een DE2 heeft 14,1 ton asdruk en een tonmeter gewicht van 1,8 ton. De NS 450-serie heeft 12,6 ton asdruk en een tonmeter gewicht van 4,2 ton. Die brug in Schipluiden kan een DE2 dus makkelijk aan.
Groetjes,
Emiel

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #20 Gepost op: 03 October 2014, 16:13:41 »
Dir lijkt me toch echt de noordelijke oprit van de Baanhoekbrug. De bocht klopt qua radius, het trace is op dubbelspoor aan de buitenkant voorbereid en het landschap is kaal, zoals het daar in '53 was.

dirkjan

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #21 Gepost op: 03 October 2014, 20:06:08 »
Je hebt zeker een punt,maar wat dan nog wel vreemd is, is dat http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Schiedam_-_Hoek_van_Holland daar genoemd wordt dat de spoorlijn in 35 al geëlektrificeerd werd. (al kunnen ze bij wikipedia natuurlijk ook foute info hebben).

Mogelijk is DIT inderdaad een meer plausibele optie.
Landschap is totaal veranderd, maar de boog en plek van het spoor en het talud (hoogte en breedte) lijken te kloppen.
Ook het feit dat de lijn in 57 pas onder de draad kwam EN enkelsporig was maken dit wel aannemelijk.

Nog niet helemaal overtuigd...
« Laatst bewerkt op: 03 October 2014, 20:24:31 door PKM »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #22 Gepost op: 03 October 2014, 20:31:53 »
Vergeet hoek van Holland. In 35 zijn daarvoor de eerste stroomlijktreinstellen gebouwd en die reden echt onder bovenleiding. En dat komt echt niet van Wikipedia. De lijn Dordrecht Geldermalsen is pas veel later onder de draad gekomen, de plan U reed hier heel lang, ook in t geel.

Dirkjan

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #23 Gepost op: 03 October 2014, 21:26:07 »
De huidige Hoekselijn is ooit gebouwd als enkelspoor, maar al heel vroeg geëlektrificeerd en dubbelsporig uitgebouwd.
Met uitzondering het deel naar Kijkduin, dit liep echter door de duinen voor zover ik weet en diende voor zandvervoer. Ik verwacht dat deze foto daar dus ook niet gemaakt is.
Ik zal dit eens voorleggen bij m'n vader, hij heeft in die tijd in Hoek van Holland gewoond.

Groeten,

Christoph

die van oorsprong ook uit Hoek van Holland komt.

en de reactie van m'n pa:
Citaat
Deze foto komt absoluut niet uit Hoek van Holland of omgeving. De spoorlijn naar Hoek van Holland was destijds al dubbelsporig en geëlektrificeerd.Ook de zandlijn is het niet. Ik bezit een stukje film (te groot om zo over te sturen) van de zandtrein bij de kruising met de Schelpweg . Wat je daarop ziet is een provisorisch aangelegde rail met zeker niet zo’n mooi ballastbed als op de foto. De foto lijkt eerder gemaakt tussen Dordrecht en Geldermalsen, deze lijn was destijds niet geëlektrificeerd en deels ook enkelsporig.

Ik weet niet of het filmpje van hem zelf is of iemand anders en weet dus niet of dit op de joubuis kunnen zetten.

Groeten,

Christoph

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #24 Gepost op: 03 October 2014, 22:13:02 »
De link onder het woordje DIT is ook van de merwede-lingelijn bij Baanhoek. Die optie lijkt me tot dusver de meest waarschijnlijke.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2892
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #25 Gepost op: 04 October 2014, 09:36:15 »
Van welk jaar is die A15 dan? Lag er destijds zelfs geen provinciale weg? Daar zou je dan wel ìets van moeten zien op de foto denk ik. De rest van de omgeving lijkt helemaal te kloppen (afgaande op de leeftijd van de huizen die er nu staan), dus als er destijds geen grote doorgaande weg was zou het heel goed deze plek geweest kunnen zijn...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #26 Gepost op: 04 October 2014, 11:04:39 »
Rijksweg 15 bestond voor de oorlog al, compleet met Brug over de Noord en betonnen viaducten bij Sliedrecht. Met dit fotostandpunt zal het stel even verderop Rijksweg 15 moeten passeren. Maar als het spoor net als nu boven de weg ligt en het talud dus tot voorbij de weg doorloopt, hoef je daar niet veel van te zien. Het was nog maar een tweebaansweg. Het stel zelf ontneemt ook het zicht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #27 Gepost op: 04 October 2014, 12:54:33 »
Volgens een bekend spoorweghistoricus, die om moverende redenen zijn naam niet genoemd wil zien, is dit de lijn door de Zak van Zuid-Beveland. Er bestaan soortgelijke foto's van Bonthuis.

Dirk

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #28 Gepost op: 04 October 2014, 12:59:47 »
 ;D Tuurlijk op de tramlijn door Zuid-Beveland, met rijen telegraafmasten en een zeer goed onderhouden ballastbed rijden we hier vast op dat lijntje.
Ik vind de westelijke Betuwelijn steeds meer aannemelijk.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #29 Gepost op: 04 October 2014, 13:23:27 »
Kom maar op met de bewijs foto's van Zuid-Beveland. Ik zou niet weten waar dit omhooggaand talud zich zou moeten bevinden. De lijn gaat hier in de zak DOOR ipv over de dijk heen. Hou het maar op de boog bij Sliedrecht :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.