Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Atlas autorail X5500  (gelezen 8421 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #15 Gepost op: 20 October 2014, 10:11:16 »
Gisteren te moe om me te buigen over dit treinstel. Alleen maar draadjes gesoldeerd aan de baan, zodat er iets te rijden valt. Antwoord gekregen van Paul, wieltjes zijn besteld en waarschijnlijk binnenkort onderweg. Misschien eens kijken of ik een oude kettingpost kan molesteren tot werktuig voor de modelbaan. En anders gewoon met een tangetje en bankschroefje.

Groet,
michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #16 Gepost op: 22 October 2014, 13:24:29 »
De wielen zijn binnen, en de assen. En wat een verrassing, de wielen zijn los van de assen. Daar is dus geen gepriegel nodig.

En voor de goede teller, jawel het is 1 setje teveel. Ik vond dat ik wel wat ruimte mocht hebben om het een en andere te kunnen verprutsen ;)

Groet,
michel


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #17 Gepost op: 22 October 2014, 14:37:26 »
heel verstandig!  ;D

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #18 Gepost op: 22 October 2014, 20:54:39 »
Beter mee verlegen, dan om verlegen  ;)
Mvh Steef

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #19 Gepost op: 27 October 2014, 12:09:23 »
“Mann hat gesagt, du kannst mir helfen”
Peter is naar 'Pimp your Vehikel' gegaan. Deze zit in een oude loods, ergens weggestopt op het industrieterrein.



“Ik kan alles, dus het is logisch dat je hier komt”: was het bescheiden antwoord.
“Nu heb ik het volgende, deze heb ik net aangekocht, maar ik vind um nogal saai. Veel budget heb ik niet, maar ik zou um wel spectaculair willen veranderen. Stoerder maken, dat is het eigenlijk. Kan jij dat?”
“Bij dit ontwerp? We kunnen um verlagen, spoilertje hier, accentje daar. Maar het is bij dit model ook mogelijk wat grotere wielen aan te brengen. Wel stoerder, niet sneller. Maar dat zijn deze machines toch ook niet. Eventueel kleuren?”
“Nou, liever heb ik dat je de technische snufjes doet. Kleuren zou ik later zelf nog wel kunnen. Maar van die techniek heb ik geen kaas gegeten. Dus grotere wielen, sportievere uitlaat, dat soort dingen staan me wel aan. Het ding komt eigenlijk alleen nog maar op particulier terrein, dus je kunt je gang gaan.”

Een weekje of wat later:
De telefoon gaat.
“Met Peter”
“...................”
“Het basis idee is af?”
“..................”
“Staat wat hoger op de pootjes? Hoe veel hoger precies?”
“..................”
“Man!!!! Dat lijkt me cool om te zien. Kan die even naar buiten? Dan kom ik eraan!”
“..................”
“Grotere wielen was ik mee accoord gegaan, maar de breedte veranderd? Oh, dat kan misschien een probleem worden. Weet je, ik kom er nu aan, dan kan ik er ook over oordelen”

Nieuwsgierig geworden door het telefoontje vertrekt Peter naar de loods. Daar aangekomen slaat hij stijl achterover van verbazing.
“Ik moet zeggen, wat een hoogte! Het is wel knap dat je dat je dit kunt. Gafe wielen, mooi stoer uiterlijk. Zet de rest er ook maar op, we gaan knallen met dat ding!”



 ;D

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #20 Gepost op: 27 October 2014, 12:13:42 »
 :o  :o :o :o

Dubbel

 :D :D  :D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #21 Gepost op: 27 October 2014, 12:16:56 »
Met andere woorden, de eerste fase is gelukt. De N-spoor asjes lieten zich vrij gemakkelijk ontdoen van een wieltje en tandwieltje. Even wat prutsen met een twee tangetjes en ze waren vrij. Ook het monteren van de wieltjes en tandwieltjes ging  eenvoudig. Binnen een halfuurtje (en ik geloof zelfs nog sneller) was het N-onderstel getransformeerd tot een H0-onderstel.




Het volgende wat ik eerst ga doen is de stroomvoorziening. Want beide draaistellen zou ik willen gebruiken voor de autorail. Misschien kan ik gebruik maken van de huidige aansluiting, alleen moet ik die transformeren tot H0 formaat. Ook moet ik eens gaan nadenken over de bevestiging van de draaistellen aan het onderstel.
Misschien wel slim om het treinstel eens open te maken  ::) ;)

Groet,
Michel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #22 Gepost op: 27 October 2014, 12:29:02 »
als je het je niet te moeilijk wilt maken zou ik dus gewoon het bestaande N-frame in de bodemplaat inbouwen en achter de motor afzagen. Het uitstekende motorasje kun je afzagen of er een vliegwiel op knallen als je dat nog hebt liggen. Hangt een beetje af van je afweging rijeigenschappen/meer interieur overhouden.
Eventueel stroomafnemertjes lospeuteren van het draaistel, klontje styreen op t draaistel lijmen en stroomafnemers daar weer op, draadjes eraan, en gaan. (die sleperconstructie met contactplaatje op t frame zou ik niet meer gebruiken, geeft weer aanleiding tot slecht contact) 
Andere draaistel kun je wel gebruiken maar dan zou ik niet helemaal moeilijk gaan doen om daar ook aandrijving heen te krijgen, dit hobbel krijg je prima weg met aandrijving op 2 assen. Tandwielen eruit dus en gewoon onder de bodemklonteren, ook weer even de stroomafnemers met een klontje styreen ertussen verbreden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #23 Gepost op: 27 October 2014, 12:32:29 »
Gewoon de kap eroverheen? Hoe ziet dat eruit?

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Die nu weet hoe hij terug kan naar H0  ;D
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #24 Gepost op: 27 October 2014, 12:45:18 »
@ Floris: het hergebruik van de stroomafnemers had ik nog niet overwogen. Goeie tip! Verder leek het me ook te moeilijk om alle assen aan te drijven. Ik heb het wel even overwogen, maar afgewezen. Het probleem lijkt tot nu toe te zitten in de bevestiging van het motordraaistel aan het frame van de autorail. En natuurlijk op de juiste hoogte. Maar daarvoor moet eerst de autorail open. En dat heb ik nog niet gedaan.
En voor het andere draaistel moet ik eerst eens kijken hoe deze vast zit aan het N-onderstel. Je hoort en ziet nog van mij!

@ Gerard: Ik heb een Lima kap op het Piccolo onderstel geplaatst. En dat past niet. Voor deze plaatjes heb ik de omloop gebruikt die jij had meegeleverd, de motor verwijderd en heel voorzichtig de Limakap er opgedrukt. Verder dan dit gaat ie niet, althans niet zonder geweld en het risico dat de kap splijt of er niet meer zonder geweld vanaf kan. Dus helaas, tenzij er iemand in omgeving Ede even langs wil komen met zo'n kap, gewoon om even een plaatje te schieten  ;D
Die nu weet hoe hij terug kan naar H0  ;D
Zo moeilijk is dat niet  ;D

Groet,
michel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #25 Gepost op: 27 October 2014, 12:50:50 »
Michel,

Ik bedoel de kap van de X5500. Hoe een N V100/BR212 eruit ziet weet ik wel. Deze versie die een beetje gepimpt is is schitterend. De foto staat inmiddels op de hardeschijf.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #26 Gepost op: 27 October 2014, 13:09:49 »
De combinatie X5500 met de V100 draaistellen:


Staat nog te hoog op de poten, dat komt door de aansluiting van de plastic draaistellen van Atlas. Mij trof een eenvoudige, maar slimme verbinding van de piccolo draaistellen.

Groet,
Michel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #27 Gepost op: 27 October 2014, 13:38:17 »
oogt los van de hoogte aardig in verhouding zo he!  (y)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #28 Gepost op: 27 October 2014, 18:15:04 »
idd. er is hoop  ;D