Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 21:55:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
  

Auteur Topic: Atlas autorail X5500  (gelezen 8411 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #15 Gepost op: 20 October 2014, 10:11:16 »
Gisteren te moe om me te buigen over dit treinstel. Alleen maar draadjes gesoldeerd aan de baan, zodat er iets te rijden valt. Antwoord gekregen van Paul, wieltjes zijn besteld en waarschijnlijk binnenkort onderweg. Misschien eens kijken of ik een oude kettingpost kan molesteren tot werktuig voor de modelbaan. En anders gewoon met een tangetje en bankschroefje.

Groet,
michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #16 Gepost op: 22 October 2014, 13:24:29 »
De wielen zijn binnen, en de assen. En wat een verrassing, de wielen zijn los van de assen. Daar is dus geen gepriegel nodig.

En voor de goede teller, jawel het is 1 setje teveel. Ik vond dat ik wel wat ruimte mocht hebben om het een en andere te kunnen verprutsen ;)

Groet,
michel


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #17 Gepost op: 22 October 2014, 14:37:26 »
heel verstandig!  ;D

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #18 Gepost op: 22 October 2014, 20:54:39 »
Beter mee verlegen, dan om verlegen  ;)
Mvh Steef

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #19 Gepost op: 27 October 2014, 12:09:23 »
“Mann hat gesagt, du kannst mir helfen”
Peter is naar 'Pimp your Vehikel' gegaan. Deze zit in een oude loods, ergens weggestopt op het industrieterrein.



“Ik kan alles, dus het is logisch dat je hier komt”: was het bescheiden antwoord.
“Nu heb ik het volgende, deze heb ik net aangekocht, maar ik vind um nogal saai. Veel budget heb ik niet, maar ik zou um wel spectaculair willen veranderen. Stoerder maken, dat is het eigenlijk. Kan jij dat?”
“Bij dit ontwerp? We kunnen um verlagen, spoilertje hier, accentje daar. Maar het is bij dit model ook mogelijk wat grotere wielen aan te brengen. Wel stoerder, niet sneller. Maar dat zijn deze machines toch ook niet. Eventueel kleuren?”
“Nou, liever heb ik dat je de technische snufjes doet. Kleuren zou ik later zelf nog wel kunnen. Maar van die techniek heb ik geen kaas gegeten. Dus grotere wielen, sportievere uitlaat, dat soort dingen staan me wel aan. Het ding komt eigenlijk alleen nog maar op particulier terrein, dus je kunt je gang gaan.”

Een weekje of wat later:
De telefoon gaat.
“Met Peter”
“...................”
“Het basis idee is af?”
“..................”
“Staat wat hoger op de pootjes? Hoe veel hoger precies?”
“..................”
“Man!!!! Dat lijkt me cool om te zien. Kan die even naar buiten? Dan kom ik eraan!”
“..................”
“Grotere wielen was ik mee accoord gegaan, maar de breedte veranderd? Oh, dat kan misschien een probleem worden. Weet je, ik kom er nu aan, dan kan ik er ook over oordelen”

Nieuwsgierig geworden door het telefoontje vertrekt Peter naar de loods. Daar aangekomen slaat hij stijl achterover van verbazing.
“Ik moet zeggen, wat een hoogte! Het is wel knap dat je dat je dit kunt. Gafe wielen, mooi stoer uiterlijk. Zet de rest er ook maar op, we gaan knallen met dat ding!”



 ;D

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #20 Gepost op: 27 October 2014, 12:13:42 »
 :o  :o :o :o

Dubbel

 :D :D  :D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #21 Gepost op: 27 October 2014, 12:16:56 »
Met andere woorden, de eerste fase is gelukt. De N-spoor asjes lieten zich vrij gemakkelijk ontdoen van een wieltje en tandwieltje. Even wat prutsen met een twee tangetjes en ze waren vrij. Ook het monteren van de wieltjes en tandwieltjes ging  eenvoudig. Binnen een halfuurtje (en ik geloof zelfs nog sneller) was het N-onderstel getransformeerd tot een H0-onderstel.




Het volgende wat ik eerst ga doen is de stroomvoorziening. Want beide draaistellen zou ik willen gebruiken voor de autorail. Misschien kan ik gebruik maken van de huidige aansluiting, alleen moet ik die transformeren tot H0 formaat. Ook moet ik eens gaan nadenken over de bevestiging van de draaistellen aan het onderstel.
Misschien wel slim om het treinstel eens open te maken  ::) ;)

Groet,
Michel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #22 Gepost op: 27 October 2014, 12:29:02 »
als je het je niet te moeilijk wilt maken zou ik dus gewoon het bestaande N-frame in de bodemplaat inbouwen en achter de motor afzagen. Het uitstekende motorasje kun je afzagen of er een vliegwiel op knallen als je dat nog hebt liggen. Hangt een beetje af van je afweging rijeigenschappen/meer interieur overhouden.
Eventueel stroomafnemertjes lospeuteren van het draaistel, klontje styreen op t draaistel lijmen en stroomafnemers daar weer op, draadjes eraan, en gaan. (die sleperconstructie met contactplaatje op t frame zou ik niet meer gebruiken, geeft weer aanleiding tot slecht contact) 
Andere draaistel kun je wel gebruiken maar dan zou ik niet helemaal moeilijk gaan doen om daar ook aandrijving heen te krijgen, dit hobbel krijg je prima weg met aandrijving op 2 assen. Tandwielen eruit dus en gewoon onder de bodemklonteren, ook weer even de stroomafnemers met een klontje styreen ertussen verbreden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #23 Gepost op: 27 October 2014, 12:32:29 »
Gewoon de kap eroverheen? Hoe ziet dat eruit?

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Die nu weet hoe hij terug kan naar H0  ;D
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #24 Gepost op: 27 October 2014, 12:45:18 »
@ Floris: het hergebruik van de stroomafnemers had ik nog niet overwogen. Goeie tip! Verder leek het me ook te moeilijk om alle assen aan te drijven. Ik heb het wel even overwogen, maar afgewezen. Het probleem lijkt tot nu toe te zitten in de bevestiging van het motordraaistel aan het frame van de autorail. En natuurlijk op de juiste hoogte. Maar daarvoor moet eerst de autorail open. En dat heb ik nog niet gedaan.
En voor het andere draaistel moet ik eerst eens kijken hoe deze vast zit aan het N-onderstel. Je hoort en ziet nog van mij!

@ Gerard: Ik heb een Lima kap op het Piccolo onderstel geplaatst. En dat past niet. Voor deze plaatjes heb ik de omloop gebruikt die jij had meegeleverd, de motor verwijderd en heel voorzichtig de Limakap er opgedrukt. Verder dan dit gaat ie niet, althans niet zonder geweld en het risico dat de kap splijt of er niet meer zonder geweld vanaf kan. Dus helaas, tenzij er iemand in omgeving Ede even langs wil komen met zo'n kap, gewoon om even een plaatje te schieten  ;D
Die nu weet hoe hij terug kan naar H0  ;D
Zo moeilijk is dat niet  ;D

Groet,
michel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #25 Gepost op: 27 October 2014, 12:50:50 »
Michel,

Ik bedoel de kap van de X5500. Hoe een N V100/BR212 eruit ziet weet ik wel. Deze versie die een beetje gepimpt is is schitterend. De foto staat inmiddels op de hardeschijf.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #26 Gepost op: 27 October 2014, 13:09:49 »
De combinatie X5500 met de V100 draaistellen:


Staat nog te hoog op de poten, dat komt door de aansluiting van de plastic draaistellen van Atlas. Mij trof een eenvoudige, maar slimme verbinding van de piccolo draaistellen.

Groet,
Michel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #27 Gepost op: 27 October 2014, 13:38:17 »
oogt los van de hoogte aardig in verhouding zo he!  (y)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Atlas autorail X5500
« Reactie #28 Gepost op: 27 October 2014, 18:15:04 »
idd. er is hoop  ;D