Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 12:51:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:42:45
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:39:25
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Minder wissels door Thom
Vandaag om 12:25:31
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Da's Daz 2 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:58:08
TEE / Rheingold door Martijn193
Vandaag om 11:55:29
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 08:22:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 07:00:32
NS 8400 van Werps door peterha
Vandaag om 02:27:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25

Auteur Topic: Kaaskop stelt zich voor...  (gelezen 3358 keer)

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
Kaaskop stelt zich voor...
« Gepost op: 01 October 2014, 00:55:36 »
Via deze weg wil ik me even voorstellen. Ik ben Joran geboren in 1981. Als kind was ik helemaal gek van treinen en had ook een H0 baan. Eigenlijk was dat niet meer dan een een plaat hardboard met wat rails. Van echt een baan maken kwam het nooit op een of andere manier. Nu was dit allemaal eind jaren 80/begin jaren 90. Dus moest vooral m'n vader het doen en die was druk genoeg met z'n eigen hobby's.

De modellen die ik tof vind zijn eigenlijk nog steeds dezelfde modellen (uit die tijd). Mijn favorieten zijn de 1100 (grijs/geel met botsneus) met wat ICR rijtuigen en de koploper (pre renovatie :)). Beide heb ik niet, maar staan wel op mijn verlanglijst. Wat ik wel heb, en wat nog uit die tijd komt is:

- Lima NS 1600 + DDM (3 rijtuigen)
- Lima NS 1300 (geel/grijs) + Roco NS Plan W, Lima NS ICR, Roco DB rheingold

Ik zit al een paar dagen hier te lezen en heb dat vorig jaar ook al eens gedaan en vind het erg tof om te zien hoe de ontwikkelingen ook hier gewoon doorgaan. Ruimte voor een baan heb ik niet, maar wil er wel iets mee doen. Ga morgen een plank van 190x26 ophangen op m'n werkkamer en wil daar een Nederlands tafereel op creëren. Wat eigenlijk voornamelijk wat gras is met wat sporen en daar de treinen op. Alsof ze elkaar tegemoet rijden. Incl. Nederlandse bovenleiding portalen etc.

Nu heb ik wat vragen (er komen er nog veel meer, maar eerste deze maar):

- Ik hier van alles over recensies van materieel. In hoeverre "voldoet" de mijne nog? De ICR heeft volgens mij veel te diepe ramen. Hoe staat het met de 1600 + DDM? Via Marktplaats kan ik die set makkelijk uitbreiden naar 5 rijtuigen.
- Ik zou graag een 1100 kopen (grijs/geel met botsneus) en wat ICR rijtuigen. Welke merken moet ik naar kijken?
- Van NS 1300 die ik heb is (als ik het goed heb) een aandrijf tandwiel afgebroken. Is daar wat aan tsoen? Van de week haal ik het spul eens op bij m'n ouders om te inspecteren.
- De DDM van Lima had destijds wat extra details erbij die je moest vastlijmen. Dit heeft toch (als ik het me goed herinner) voor wat 'zwarte' plekken op de trein gezorgd. Is dit te verwijdern zonder de gele verf op te lossen?

Ik heb nog zoveel vragen maar dat komt wel :)
« Laatst bewerkt op: 01 October 2014, 09:14:16 door Joran »

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Kaaskop stelt zich voor...
« Reactie #1 Gepost op: 01 October 2014, 07:59:07 »
Hallo Joran

Aller eerst welkom hier op de site.
Dat is best een uitdaging om een treintafel op te willen hangen.
Nu lees ik 190 x 60 cm dat is best een behoorlijk end die 190 om op te hangen, mag je wel
oppassen voor doorhangen.
misschien een tip maak een raamwerk met vakken van ± 40 cm groot, dit raamwerk kan je dan ophangen
en hierboven op een paar platen van 1 plaat 90x 60 cm en 1 plaat van of ook 90x 60 cm (samen 180 cm) of 1 plaat 100 x 60 (samen 190 cm) en kies daarvoor niet te zware platen.
Mijn idee hierachter is.
Een raamwerk om te voorkomen dat het geheel doorzakt en de 2 platen die je misschien los erop legt zodat je 2
modulen creeert zodat je deze apart eraf kan halen om er aan te kunnen werken mits je daar ruimte voor hebt.
Het voordeel van een open raamwerk is ook dat je wat hoogte verschil in je landschap beter kunt toepassen denk daarbij aan een sloot langs je spoorlijn of een kleine kanaal ergens dwars over je baan met een spoorbrug erover etc.
Ben wel heel benieuwd hoe je het geheel gaat ophangen, moet dat ook nog takel baar zijn of blijft het op één hoogte hangen ?
Antwoorden op jouw vragen over de loks dat laat ik liever aan anderen over.
Veel succes en laat je bouw aan ons zien op de site.
gr,
Herwim Frank

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #2 Gepost op: 01 October 2014, 09:12:40 »
Herwim, dank voor je reactie. Hoe ik bij de breedte kwam gisterenavond, geen idee :o. Het zal het late uur geweest zijn. De echte maat 190x26. Het is een standaard plank van de Zweedse meubelboer (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50282182/). Deze heeft een verborgen ophanging over een groot deel van de breedte, wat doorbuigen voorkomt. Echt veel aan landschap kan ik niet doen op deze oppervlakte, maar wil wel zo realistisch mogelijk gras maken.

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2014, 09:17:26 »
Hallo Joran, welkom.
Zal ik een bijdrage leveren over het materieel. Moet worden vooropgesteld dat je alleen zelf kan uitmaken of je het spul mooi vindt. Op zo'n forum kom je te weten in hoeverre een model wel of niet klopt en wat mensen van de techniek vinden, maar het is maar net wat je zelf belangrijk vindt. Dat gezegd hebbende maakte Lima 30 jaar gelden materieel dat ook toen zowel uiterlijk als technisch als eenvoudig gold.

De echte 1600 was afgeleid van een Franse loc en Lima heeft dus het model van de Franse loc geel gespoten zonder de veranderingen (minder schuine cabineramen bijvoorbeeld) aan te brengen. Je moet het maar weten. De vorm van de 1300 zit er juist goed in. Beide locs zijn technisch eenvoudig. Dat kon toen al beter. De Roco 1600 had ook wat schoonheidsfoutjes, maar was technisch superieur. Het huidige model van Roco is prima.
De dubbeldekkers kunnen nog goed mee vind ik. Goed gedaan van Lima intertijd. De mallen worden nog steeds gebruikt voor modellen onder de merknaam Rivarossi. De rijtuigen zijn in de lengte wel ingekort tot 1:100, maar dat was toen heel gebruikelijk.
Het geldt ook voor de ICR rijtuigen en daarvan heb je zelf al gezien dat ze nogal eenvoudig zijn. Märklin had toen al fraaiere rijtuigen en tegenwoordig heb je de niet ingekorte modellen van LSmodels. Heel andere koek.
De botsneus 1100 is al 30 jaar geleden gemaakt door Märklin en onder de merknamen Hamo en later Trix ook voor tweerail uitgebracht. Een paar jaar geleden heeft Roco een 1100 met botsneus uitgebracht met meer detaillering en een soepelder aandrijving. De berichten daarover vind je met de zoekfunctie gemakkelijk.
Koplopers zijn er van Lima (tweedehands en eenvoudig) en van Märklin en Trix in een recentere en dus fraaiere uitgave.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #4 Gepost op: 01 October 2014, 09:20:13 »

- Ik hier van alles over recensies van materieel. In hoeverre "voldoet" de mijne nog? De ICR heeft volgens mij veel te diepe ramen. Hoe staat het met de 1600 + DDM? Via Marktplaats kan ik die set makkelijk uitbreiden naar 5 rijtuigen.

- Van NS 1300 die ik heb is (als ik het goed heb) een aandrijf tandwiel afgebroken. Is daar wat aan toen?

Dag Joran, welkom!

De vraag of jouw materieel nog voldoet kun je eigenlijk zelf alleen beantwoorden. De een houdt er andere maatstaven op na dan de ander. In de loop der tijd kan het ook gaan schuiven. Om een voorbeeld te geven: halverwege de jaren negentig stapte ik over van lengteschaal voor de standaard rijtuigen. Van 1:100 stapte ik over naar 1:93,5 en zo'n 12 jaar later werd dat 1:87 (exacte schaal). Als jij de Lima DDM mooi vindt kun je voor relatief weinig geld een mooie stam samenstellen. Ik vind de Lima DDM, afgezien van de verkorte lengteschaal (scheelt zo'n 4 cm per rijtuig), een prima weergave. Het model zit er na ruim 25 jaar nog steeds goed in. Die van Artitec vind ik mooier maar daar hangt een ander prijskaartje aan.

Zie ook de opmerking van henk (hierboven) maar ik was ook al aan het tikken. ;)

Laat het tandwiel maar even zien op een foto misschien heb ik zo'n onderdeel wel reserve.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2014, 09:23:49 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Trixfanaat1962

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 October 2014, 12:55:47 »
Joran,

Wat stel je je voor als baanplan? Rondrijden op deze oppervlakte zal moeilijk gaan, wil je een rangeerbaan maken? Gezien je materieel voorkeur zou je ook, als je soortgelijk materieel wil, kunnen denken aan spoor N, omdat daarvoor ook de 1600, 1100 met botsneus, 1300 en ICR's te koop zijn.

Gerrit

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #6 Gepost op: 01 October 2014, 13:09:24 »
Hallo Joran

190 x 26 is heel weinig.
Ik denk inderdaad dat spoor N dan beter op z'n plaats is zo als Gerrit
ook al voorstelt.
Of je moet alleen een paar rangeer sporen willen maar zelfs hiervoor is 26 cm heel weinig.
kan je toch niet beter een bredere plank nemen.
Succes nogmaals.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #7 Gepost op: 01 October 2014, 16:03:40 »
Henk, Mispoes: Dank voor alle info. Heb de Roco 1145 reeds gevonden op internet. Ziet er goed uit! Ik zie dat er van de 16/17/1800 van Roco diverse modellen zijn. Zit daar nog verschil tussen? Ik weet nog niet wat ik van het 1:87 vs 1:100 verhaal vind. Moet daar nog even een mening over vormen  ;) Ik ga vanavond de treinen ophalen bij m'n ouders even kijken hoe het ermee staat.

Mispoes: Als ik de treinen hier heb ga ik het even nakijken. En plaats ik een foto. Is het handig om dit allemaal in deze thread te doen, of zal ik daarvoor een nieuwe starten?

Trixfanaat1962, Herwim: Het plan is om of twee sporen neer te leggen recht. Of nog een derde ernaast aan een kant en wat halverwege overgaat in twee sporen (met een wissel). Overigens was ik niet van plan om te gaan rijden. Meer een soort diorama, maar wel mooi met aandacht gemaakt. Daarnaast heb ik al wat spul in H0.

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 October 2014, 17:47:47 »
Joran, het oorspronkelijke Rocomodel had uiterlijk één belangrijke makke en dat was dat het grote zijrooster te laag stond. Een jaar of wat geleden heeft Roco dat eindelijk veranderd en het model gelijk van ledverlichting voorzien en nog zo wat. Dus als je er toch eentje uitzoekt, dan maar een recente. Die vind je momenteel her en der nog in de dump.

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #9 Gepost op: 01 October 2014, 18:20:12 »
Henk: Top! Bedoel je met dump, gewoon bij winkels die ze niet verkocht krijgen? Mocht ik de Lima DDM erachter hangen, moet het dan een 1600, 1700 of 1800 zijn?  :P

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 October 2014, 19:16:34 »
Een 1600 of een 1800. Een 1800 is een voormalige 1600. Zal dan wel een 1800 worden, want er is recent nog geen NS 1600 verschenen. Met dump bedoel ik dat Roco er niet vanaf kwam en de modellen goedkoop aan winkels aanbiedt die ze dan ook goedkoper mogen verkopen, 100 euro zoiets.

Overigens doen oudere exemplaren sinds het vernieuwde model gebruikt iets van 50 euro en die misstaan zeker niet bij de Lima rijtuigen.

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #11 Gepost op: 01 October 2014, 23:04:18 »
Henk, wederom bedankt voor je reactie. Is dit de juiste: R62673 op http://www.modeltreinexpress.nl/www/artikelen.asp

Heb zojuist de treinen opgehaald. Zal er morgen bij daglicht even een foto van maken en posten. :)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #12 Gepost op: 01 October 2014, 23:29:00 »
Volgens mij moet jij dit weekend eens een bezoek brengen aan Houten. Kun je snel weer een beetje bij zijn wat er nu aan materiaal te verkrijgen is. Niet teveel geld meenemen.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #13 Gepost op: 02 October 2014, 09:47:23 »
Is het handig om dit allemaal in deze thread te doen, of zal ik daarvoor een nieuwe starten?

Ik ben geen mod maar de vraag staat hier en dus is het meest handig om hier de foto te tonen. 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 October 2014, 10:27:05 »
Inderdaad.

Waarschijnlijk is het handiger de titel van dit draadje te wijzigen.. Als jij iets bedenkt, dan kunnen wij het aanpassen.

Gr, Bert