Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
Vandaag om 10:48:36
Zet in je agenda: zaterdag 30 maart Beneluxspoordag 2019 Nieuw-Vennep... door Bob R.
Vandaag om 10:43:35
Locomotief rijdt verkeerde kant op na vastlopen computer. door Ronaldp
Vandaag om 10:37:45
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Carel Ruysink
Vandaag om 10:36:06
Havnebane Aalborg Øst. door Hendrik Jan
Vandaag om 10:22:25
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:59:33
's-Heer Heinkenspolder door Frans Peeters
Vandaag om 09:58:17
Toerental vaststellen DC motor door oudebiels
Vandaag om 09:56:33
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Frans Peeters
Vandaag om 09:56:23
Roco rijtuigen ontsporen door Arjen52
Vandaag om 09:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:18:38
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:13:29
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
Vandaag om 09:00:18
Foto's Houten Digitaal 2018 door Marco EB
Vandaag om 08:21:42
MB-module: "L'Esimé" door Patrick1975
Vandaag om 07:55:50
Oude jeugdhobby weer oppakken door Frank 123
Vandaag om 06:40:30
Ik bouw nu echt een wedstrijd A3! door Ronald Halma
10 december 2018, 23:02:57
Aansluitklemmen Fleischmann Profi storen vaak door Sander.
10 december 2018, 22:51:07
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door tuurtje
10 december 2018, 22:50:49
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 december 2018, 22:26:57
  

Auteur Topic: Roco ICK, h0 versie 2007 en 2009.  (gelezen 25894 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Roco ICK, h0 versie 2007 en 2009.
« Gepost op: 08 september 2007, 23:45:02 »
Roco ICK, h0, versie 2007 en 2009.
Door: Huibert van Noord

Het voorbeeld


ICK's in de Sjoelbak, 2007


Geschiedenis
De ICK-rijtuigen zijn ontstaan uit de Bm235 van de Duitse spoorwegen (DB). In totaal 150 rijtuigen werden na aankoop door PFA Weiden omgebouwd tot 36 A-tjes, 96 B-tjes en 18 BD-'s. De indeling van de van de tweede klasse rijtuigen werd niet veranderd. De coupé's met zijgang bleven gehandhaafd. Bij de 1e klasse rijtuigen daarentegen werden iedere twee coupé's samengevoegd tot één met negen zitplaatsen. De rijtuigen waren oorspronkelijk bedoeld voor het opvangen van materieeltekort. In de loop van 2004 werden ze toegevoegd aan de z.g.n. strategische reserve en o.a. op de Amsterdamse Dijksgracht gestald. Sinds augustus 2006 worden de rijtuigen weer ingezet. Ze rijden in vaste stammen van enkel ICK.

Het model ala 2007


1e klasse

Het eerste waar je naar kijkt en wat dus ook meteen opvalt is dat het model een stuk beter in de verf zit dan z'n zusje met de lengtemaat 1:100. De eerste indruk is dan ook goed. Bij nadere beschouwing echter valt er op dit rijtuig wel het één en ander aan te merken. Bij het eerste klasse rijtuig is het oorspronkelijke interieur gehandhaafd. Ook zijn er bij het model twee wc's per rijtuig (herkenbaar aan de witte ramen) en ontbreekt daarmee het grote balkon aan één van de uiteinden van het rijtuig. Kleur van de banken is daarentegen goed.

Onder de rijtuigbak onbreken apparaten waardoor sommige op de verkeerde plek zitten. Echt storend is dat er verkeerde draaistellen onder de rijtuigen zijn gemonteerd. Daaardoor ontbreken schijfremmen en slingerdemper. Bij het model zijn dat draaistellen met blokkenremmen en een aandrijfas voor de dynamo. Bij de instaptreden is bij het voorbeeld sprake van klaptreden. Het model echter heeft vaste treden. Kortom: onder het model zit een onderstel van rijtuigen uit tijdperk III, vergelijkbaar met de Büm-63, zoals die in de set 45919 wordt geleverd. Dit is een beetje te vergelijken met het omschilderen van een Silberling om een Plan W te krijgen. Echt schrijnend wordt dit gegeven echter pas wanneer blijkt dat Roco een Bm235 in haar collectie heeft met èn de goede treden èn de goede draaistellen. Spuitwerk is echter dik in orde dit keer. Bij de goed leesbare opschriften ontbreekt een stamnummer. Misschien is dat maar goed ook: Bij de inzet van meerdere stammen is het wel zo handig wanneer je daarvoor zelf even aan de slag moet.


vaste trede

Klaptrede



Apparaatkasten en opschriften


Fout draaistel

Verzorging
De rijtuigen zitten in de bekende doos van Roco: piepschuim met kartonnen deksel met venster. Meegeleverd worden in- en opsteekzaken als handgrepen, diverse slangen en ketels. Ook wordt een aantal koperen klemmetjes meegeleverd alsmede 4 metalen stangetjes met een lengte van 2,3cm. De ingesloten gebruiksaanwijzing levert hierover geen duidelijkheid. Ze zijn bedoeld voor stroomafname ten behoeve van de eventuele interieurverlichting. Zie: leestips.

Conclusie
Het siert Roco dat men na de 1:100 versie een 1:87 versie heeft aangedurft. Des te spijtiger is het te moeten constateren dat men de kans heeft gemist een correct rijtuig uit te brengen, terwijl dit zo makkelijk had gekunt. Desalniettemin zal menig modelspoorder met plezier genieten van een aantal stammetjes van deze rijtuigen achter zijn of haar 17 of 1800. O, en verwijder ook even de "roken"-stikker....


Groot balkon, draaistel en verwijderde rooksticker

De Details:
Algemeen Merk: Roco
Type: ICK
Schaal: h0
Tijdperk: V
Catalogusnrs: A:45314 B45315/6
Frame: Kunststof
Opbouw: Kunststof
Koppeling: standaard Roco kortkoppeling, geen andere bijgeleverd
Prijs: Tussen de €35 en €45

Demontage
Klikverbinding, dus via wrikken. Lastig te sluiten. Rijtuig laat over hele lengte naad zien op de plek waar onderzijde en rijtuigbak horen aan te sluiten.

Zelf aan te brengen onderdelen
Diverse onder de wagenbak, op de draaistellen en rijtuigzijden

Maten (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 26,4m/30,34cm/30,4cm
Hoogte: ?/?/4,5cm
Breedte: ?/?/3,2cm
Wieldiameter: 10mm

Rijeigenschappen
Getest zowel getrokken als geduwd. Loopt soepel, ook indien kortgekoppeld. Kortkoppelingen van zowel Fleischmann als Roco en Märklin leveren geen problemen op.

Tijdperk indeling volgens NEM 818
V
bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html

Bronnen:
http://www.treinpunt.nl/
http://www.nvbs.com/
http://www.martijnhaman.nl/

Fotoverantwoording:
Alle foto's: Huibert van Noord

Leestips:
Naast de bovenstaande bronnen:
http://www.beneluxspoor.net/index.php?topic=5296.0

Rijtuig
Het rijtuig werd ter beschikking gesteld door Kuijpers Hobbyhuis, Utrecht
PS: Dat het gefotografeerde NS-rijtuig nou net het Roco-rijtuig is, berust op puur toeval. Echt......


Interieur 2e klasse

Interieur 1e klasse



En dan.... 2009!


Toch nog!
Na alle kritiek op bovenstaande rijtuigen ging al rap het gerucht dat Roco het niet in zijn hoofd zou halen om nogmaals ICK uit te brengen. Niet op basis van het verkeerde rijtuig en al helemaal niet op basis van het goede rijtuig.
De Nederlandse Modelspoorder moest leren zijn kritiek in te slikken en blij te zijn met wat er wordt voortgebracht, zo zoemde het rond. Al die kritiek zou er alleen maar voor zorgen dat de fabrikant het wel uit zijn hoofd liet om nog 's wat te maken voor die consument.
Welnu, de soep wordt niet zo heet gegeten alstie wordt opgediend. Dat blijkt uit het uitbrengen van een op het goede rijtuig gebaseerd ICK-rijtuig.

Het model

1e klasse


2e klasse


Uiteraard kijk je met name naar de kritiekpunten van het vorige model. Sterker, je zoekt gelijk de catalogus erbij om de Bm235 te vergelijken met wat hier voor je ligt: is het 'm of niet?
Wees gerust: het is 'm!
Dus klaptreden, apparaatkasten, raam- en wc-indeling, groot balkon... het is er allemaal. Roco heeft zo zijn best gedaan dat het zelfs in de tweede klasse de eerste klas banken heeft aangebracht. Het interieur van de eerste klasse blijft gebaseerd op de tweede klasse: zespersoons coupés dus. Voor zoveer ik zie zijn dat de enige zonden bij deze rijtuigen. Verder overtuigen de rijtuigen in hun voorkomen volledig. De kleurstelling is goed, en scherp, de opschriften zijn scherp en volledig, al ontbreekt bij het eerste klasse rijtuig het kader met maximum snelheid en landtoelating. 


Opschriften zònder kader


Opschriften mèt kader


Verzorging
De rijtuigen zitten in de bekende doos van Roco: piepschuim met kartonnen deksel met venster. Meegeleverd worden in- en opsteekzaken als handgrepen, diverse slangen en ketels. Ook wordt een aantal koperen klemmetjes meegeleverd alsmede 4 metalen stangetjes met een lengte van 2,3cm. De ingesloten gebruiksaanwijzing levert hierover geen duidelijkheid. Ze zijn bedoeld voor stroomafname ten behoeve van de eventuele interieurverlichting. Zie: leestips.

Conclusie
Na de 1:100 versie en vooral de foute 1:87 versie was er veel kritiek. Criticasters van deze criticasters hebben echter geen gelijk gekregen: Ondanks het interieur heeft Roco met deze rijtuigen alsnog ICK's uitgebracht die een vergelijking met het voorbeeld met glans kunnen doorstaan.


Draaistellen, klaptreden.


De Details:
Algemeen Merk: Roco
Type: ICK
Schaal: h0
Tijdperk: V
Catalogusnrs: A:64320 B64321/2
Frame: Kunststof
Opbouw: Kunststof
Koppeling: standaard Roco kortkoppeling, geen andere bijgeleverd
Prijs: €54,90

Demontage
Klikverbinding, dus via wrikken.

Zelf aan te brengen onderdelen
Diverse onder de wagenbak, op de draaistellen en rijtuigzijden

Maten (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 26,4m/30,34cm/30,4cm
Hoogte: ?/?/4,5cm
Breedte: ?/?/3,2cm
Wieldiameter: 10mm

Rijeigenschappen
Getest zowel getrokken als geduwd. Loopt soepel, ook indien kortgekoppeld. Kortkoppelingen van zowel Fleischmann als Roco en Märklin leveren geen problemen op.

Tijdperk indeling volgens NEM 818
V
bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html

Bronnen:
http://www.treinpunt.nl/
http://www.nvbs.com/
http://www.martijnhaman.nl/

Fotoverantwoording:
Alle foto's: Huibert van Noord

Leestips:
Naast de bovenstaande bronnen:
ICK versie 2007
ICK versie 2009
aanpassing versie 2007 (Sleutelspoor)
ICK-Wikipedia

Rijtuig
De rijtuigen werden ter beschikking gesteld door Kuijpers Hobbyhuis, Utrecht
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2009, 11:11:46 door Huibert van Noord »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: Materieel test : Roco ICK (H0)
« Reactie #1 Gepost op: 09 september 2007, 02:03:34 »
Teleurstellend dus... (het model) Maar dat wisten we onderhand wel... ;)

Wat fijn is dat het lakwerk top is.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gerard Rozeveld

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2199
Re: Materieel test : Roco ICK (H0)
« Reactie #2 Gepost op: 09 september 2007, 03:57:08 »
Tja, sta nog steeds in twijfel. Heb wel meer modellen gekocht die niet helemaal correct zijn. En een stammetje ICK's ziet er wel strak uit. In ieder geval bedankt voor de eerlijke uiteenzetting.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Materieel test : Roco ICK (H0)
« Reactie #3 Gepost op: 09 september 2007, 10:43:35 »
Citaat van: materieeltest
In de loop van 2004 werden ze toegevoegd aan de z.g.n. strategische reserve en o.a. op de Amsterdamse Dijksgracht gestald. Sinds augustus 2006 worden de rijtuigen weer ingezet.
Beetje kort door de bocht; een aantal rijtuigen heeft een tijd aan de kant gestaan, maar een deel is altijd blijven rijden. Na de sneeuwproblemen begin 2006 is men begonnen met reactiveren, in de loop van 2006 reed (nagenoeg) alles weer.
Citaat van: materieeltest
Bij de goed leesbare opschriften ontbreekt een stamnummer. (...) O, en verwijder ook even de ‘roken’-stikker....
Het stamnummer is pas na een paar jaar aangebracht, in het begin reden de rijtuigen gewoon 'los'. Roco heeft er kennelijk bewust voor gekozen de rijtuigen in de afleveringsstaat uit te brengen, het roken-pictogram wijst daar ook op. Die keuze is m.i. niet de meest voor de hand liggende, maar dat is een ander verhaal – op zich is het niet fout.

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
    • Autorijschool Kaman
Re: Roco ICK (h0)
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2008, 18:06:05 »
In hoeverre verschillen ze van de ICK-bakken van Märklin, iemand ervaring?
Back to the drawing board!

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
Re: Roco ICK (h0)
« Reactie #5 Gepost op: 07 april 2008, 18:30:30 »
Die van Märklin zijn korter én missen enkele ramen...

Gert1

  • Gast
Re: Roco ICK (h0)
« Reactie #6 Gepost op: 08 april 2008, 14:07:00 »
Bij mijn weten heeft Märklin nooit ICK-rijtuigen uitgebracht. Ik denk dat je de ICR rijtuigen perongeluk aanziet voor ICK's.

mvg,
Gert

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2181
Re: Roco ICK (h0)
« Reactie #7 Gepost op: 08 april 2008, 14:14:17 »
Marklin heeft ooit een 3 delige setje uitgebracht met 1x ICK A en 2x ICK B rijtuigen.

Artikelnummer: 42903

ICK-rijtuigen Set . bestaande uit 3 rijtuigen, 1 x ICK-A en 2 x ICK-B.
Op Basis 4221,  Bm 234, ex-DB in blauw/gele NS-kleurstelling 
Geproduceerd : 2003



Bron: http://www.bordertrain.net/model/nl/setmodel-nl.htm

mvg,

Matthijs

Gert1

  • Gast
Re: Roco ICK (h0)
« Reactie #8 Gepost op: 08 april 2008, 14:18:50 »
Oeps, dan had ik het mis...   :-[

Nou ja, overduidelijk 1:100 spul en zoals eerder vermeld dus met te weinig ramen. Nauwelijks serieus te nemen dus.

mvg,
Gert

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re:Roco ICK, h0 versie 2007 en 2009.
« Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2009, 16:52:35 »
Vandaag aangevuld met de rijtuigen versie 2009.

Groet,

Huibert van Noord
Beheerder materieeltests.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re:Roco ICK, h0 versie 2007 en 2009.
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2009, 17:13:58 »
Mooie aanvulling... Wel zijn de foto's erg donker van de 2009 test.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Roco ICK, h0 versie 2007 en 2009.
« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2009, 21:24:12 »
Om even mijn gelijk binnen te halen (daar hoeft dit draadje dan niet voor verwijderd te worden):

"Criticasters van deze criticasters hebben echter geen gelijk gekregen."

Zie je wel, lekker puhhh. (voor wie de "affaire-ICK" nog kent)

Maarten van der Burgt

(zo, dat doet een mens goed)

Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
Re:Roco ICK, h0 versie 2007 en 2009.
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2009, 22:32:46 »
Met het risico van offtopic:

Is het misschien mogelijk om een 2009 en een 2007 rijtuig naast elkaar te zetten zodat de verschillen goed zichtbaar zijn (overzichtsfoto / detailfoto's) ? Handig voor de mensen die hun 2007 rijtuig naar een 2009 versie willen updaten.

Mvg, Martin

Gerard Rozeveld

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2199
Re:Roco ICK, h0 versie 2007 en 2009.
« Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2009, 23:55:16 »
Komen er nog meer rijtuignummers uit?

Gerard.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17209
  • Nee.
    • Het Groterdam Project
Re:Roco ICK, h0 versie 2007 en 2009.
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2009, 01:33:20 »
Om even mijn gelijk binnen te halen (daar hoeft dit draadje dan niet voor verwijderd te worden):

"Criticasters van deze criticasters hebben echter geen gelijk gekregen."

Zie je wel, lekker puhhh. (voor wie de "affaire-ICK" nog kent)

Maarten van der Burgt

(zo, dat doet een mens goed)


Je hebt gedeeltelijk gelijk gekregen.  ;)
Achter de schermen hebben ik en het bestuur het andere stukje gelijk gekregen en destijds de juiste stappen genomen.  8)