Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 14:22:46
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
23 augustus modelspoorbeurs Houten door TonM
Vandaag om 14:01:21
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door hervé
Vandaag om 13:53:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 13:47:16
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
maatvoering AKI door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:11:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53

Auteur Topic: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko  (gelezen 5574 keer)

Freefarm

• Offline Offline
Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
« Reactie #15 Gepost op: 03 October 2014, 06:59:49 »
Ja, Frits,
Die doen het perfect alleen de binnenverlichting niet.
Groetjes Frank.

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 03 October 2014, 17:42:07 »
Als je sluitverlichting brandt dan zou je binnenverlichting ook moeten branden als je e.e.a. op onderstaande manier hebt aangesloten.
Groet Frits

Freefarm

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 October 2014, 18:58:24 »
Hallo Klaas en Frits,
Naar aanleiding dat jullie beiden zo vol hielden dat deze schakeling zo zou moeten werken, liet het mij niet met rust. Hierop heb ik de gehele schakeling weer los gesoldeerd en hersteld in originele staat. Hierbij viel me op dat als ik deze trein achteruit liet lopen de 2 onderste koplampen van het geduwde rijtuig nier meer branden alleen het bovenste van het A-sein, maar dit heeft niets te maken met de schakeling. Hierna heb ik de schakeling weer opnieuw opgebouwd en gesoldeerd en ja hoor de binnenverlichting brandt nu als de trein in beide richtingen rijdt. Of er een slecht soldeercontact heeft plaats gevonden de eerste keer, ik weet het niet maar het kan. Voor die defecte frontverlichting van het geduwde rijtuig, heb ik de kap weer van het rijtuig afgehaald. Indien ik nu een kleine spanning op de witte en de gele draad zet, dan brandt alleen het bovenste ledje van het A-sein, dus ik vermoedt dat tijdens het solderen deze ledjes te veel warmte hebben gekregen.
Weet iemand hoe dit zwarte blokje waarin deze ledjes zitten open moet?  Of is dit los te verkrijgen bij Piko? In elk geval ik weet nu hoe ik mijn groene en gele Hondekop moet maken voor het juiste resultaat. In elk geval jongens heel veel dank door jullie doortastendheid waardoor ik het nu voor elkaar heb gekregen.
Groetjes Frank.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #18 Gepost op: 05 October 2014, 19:13:47 »
Dat zwarte kastje kan open, weet even niet meer hoe. Maar gezien het feit dát je niet weet hoe dat open moet, kun je vernieling van de LEDs door soldeerhitte uitsluiten.
Daarvoor moet je echt secondenlang met een bout stoken op het pad waar de LED zijn aansluiting heeft of op de aansluiting van de LED zelf en zelfs dan is het maar de vraag of je de LED vernielt: ik heb al meerdere keren SMD LEDs 10 seconden lang verhit en die doen het nog steeds.

Freefarm

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 06 October 2014, 11:36:10 »
Hallo Menno,
Als ik het kastje bekijk waar het vermoedelijk defecte ledje inzit dan zie ik dat het open kan (kon). Ik heb geprobeerd om het via de lipjes te verbuigen en te openen maar dat lukte toch mooi niet. Verder verbuigen durfde ik niet, bang dat ze afbreken maar het lijkt wel of ze met vermoedelijk lijm verkleefd zijn aan elkaar.
Misschien is er een lezer die dit ook al eens geprobeerd heeft te openen, gaarne verslag hiervan.

Groetjes Frank.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 06 October 2014, 13:05:13 »
Soms worden ledjes wel verkeerd om gesoldeerd. Dan staan ze in sper en doen ze het niet.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 06 October 2014, 13:24:17 »
Maar volgens de starter hebben ze het wel gedaan. Ze raken niet spontaan verkeerd om gesoldeerd   ;D Lijkt me dat je een draadje hebt laten afbreken.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #22 Gepost op: 06 October 2014, 15:24:23 »
Om even in te haken op de naar mijn menig nog al omslachtige manier van het inbouwen van de
binnenverlichting, ik heb enkele jaren terug ook een 2 tal treinstellen voorzien van ledstroken en
deze zijn via de Aux 1 op de decoder geschakeld.

Hoe? er zit een vrije pin op de stekkerverbinding tussen de bakken waarop je met enig kunst en
vliegwerk een draad kan solderen, in dit geval Aux 1 (Groen) of welke andere functiedraad dan ook.
Deze draad soldeer je dan ook aan de stekkerverbinding aan de motorloze bak en zodoende kan er in
combinatie met de reeds aanwezige blauwe draad in de motorloze bak een circuitje gemaakt worden.

Zodoende kan je de binnenverlichting ook gewoon schakelen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #23 Gepost op: 06 October 2014, 17:20:11 »
Indien ik nu een kleine spanning op de witte en de gele draad zet, dan brandt alleen het bovenste ledje van het A-sein.
Groetjes Frank.

Spanning op de witte of gele draad ??? Dat is niet de juiste manier. Die gele en witte draden zitten via een transistor (FET) aan de min van de gelijkrichter (die op de decoderprint zit). Dus ten opzichte van ''wat'' zet je dan een spanning op die draden?
Mocht je de + van die spanningsbron op de witte of gele draad aangesloten hebben, en gaat er dan een LED branden, dan bestaat grote kans dat je de zaak verkeerd-om hebt aangesloten.

Ten tweede mag je nooit zomaar een spanning op een LED zetten. Altijd de spanning via een weerstand (van circa 1K2) toevoeren aan de LED. Zet je plompverloren, zonder voorschakelweerstand, een spanning op een LED, dan is het vrijwel zeker dat die LED maar heel kort licht geeft (is dan meer een flitsLED).

Wanneer je dan ook nog de spanning abusievelijk omgepoold (dus plus- en min verwisseld) op de LED aansluit, en de spanning langzaam opvoert, om te kijken of de LED het doet (dit laatste voorval, daar kwam ik achter via een vraag van een gebruiker via de e-mail), is die LED in no-time naar de gallemiezen.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Freefarm

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 06 October 2014, 19:17:12 »
Hallo allemaal,
als ik alles op een rijtje zet dan vermoed ik dat Timo gelijk heeft, ik vermoed ook dat er een draadje vermoedelijk door er enige trekkracht op uit te oefenen, is overgetrokken. Naar Robert Jan toe ik had deze oplossing reeds gekregen maar als beginner pak je natuurlijk de gemakkelijkste oplossing en dat was voor mij de oplossing van Klaas nl. 2 diodes ertussen solderen. Fred met je theorie over de spanning daar heb ik niets tegen in te brengen, te hoge spanning leidt tot vernietiging van de led's. Dit heb ik er nl. niet bij geschreven; ik ben in het bezit van een led-tester van Conrad en heb de rode en zwarte krokodilleklem van de testeruitgang
aangesloten op de gele en witte draad. Hierna ging alleen het bovenste licht van het A-sein aan, polen verwisselen gaf geen resultaat.
Groetjes Frank.

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 06 October 2014, 19:44:02 »
ik ben in het bezit van een led-tester van Conrad en heb de rode en zwarte krokodilleklem van de testeruitgang
aangesloten op de gele en witte draad.
Groetjes Frank.

Ja, daar heb je er weer een. :) Die Conrad LED-tester (heb er hier ook 1tje liggen) is bedoeld en gemaakt voor het testen van losse LEDs, dus voordat je ze in een schakeling zet! Ga je daarmee in een schakeling testen, dan bestaat de kans dat je iets kapot maakt. En je mag ook absoluut geen spanning op de witte en gele draad samen zetten, dat zijn, zoals ik hiervoor al aangegeven heb, min-draden. Daar hoort helemaal geen spanning op te staan (of gezet te worden). Stelregel: blauw is +, wit en geel zijn - (min).
Hier
kun je zien dat spanning op de gele en witte draad zetten zelfs zinloos is, want dan kan er niets gaan branden, omdat er LEDs in sperrichting staan.
mvg, Fred

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 06 October 2014, 21:25:20 »
Hier[/url] kun je zien dat spanning op de gele en witte draad zetten zelfs zinloos is, want dan kan er niets gaan branden, omdat er LEDs in sperrichting staan.
Fred, wel eens van negatieve spanning gehoord?  ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 06 October 2014, 21:55:08 »
Yep, al heel lang geleden. Was bij mijn tweede werkgever (medio 1968).
Maar hoe wil je in de schakelingen 10 en 11 op de pagina van mijn link de LEDs laten branden op een negatieve spanning op de gele en witte draad? Frank sluit daar namelijk zijn tester op aan, en verder is die nergens mee verbonden.
mvg, Fred