Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 18:35:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:28:02
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:26:14
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Piko 2025 door Ben
Vandaag om 18:07:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:40:30
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
  

Auteur Topic: 1cm hoog ballastbed: wat onder de rails te leggen?  (gelezen 1486 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
1cm hoog ballastbed: wat onder de rails te leggen?
« Gepost op: 24 September 2014, 22:08:52 »
Ik vrees dat het wel eens eerder langs is gekomen, doch ik kan het niet vinden.

Probleem: ik wil een keurig ballastbed op de vrije baan. De NEM normen (en wat FREMO spul) bekijkend moet het ballastbed 1cm hoog zijn, gerekend van onderkant ballastbed tot bovenkant dwarsligger (h0). 2mm hoge dwarsliggers, ongeveer, van m'n peco code 75 rails, dus er moet een laag van ongeveer 8 mm onder.

Tja, en dan zie ik vooral tips hier en in de encyclopedie om die blauwe platen te gebruiken. Leuk spul, ligt in mijn schaduwstation. Maar 't is 3mm dik. Om nou drie lagen op elkaar te leggen...

Er zijn groene platen van 7 mm. Is dat wat? Ik zoek ook een beetje geluidsdemping. Het ballast ben ik van plan vast te zetten met voorstrijk (random huismerk pot van de Praxis).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: 1cm hoog ballastbed: wat onder de rails te leggen?
« Reactie #1 Gepost op: 24 September 2014, 23:29:21 »
Track-bed van Woodland Scenics? Zie http://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/category/HOScaleTrackBedSystem

Is geen 8 mm, maar met 5 mm toch vrij dik.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: 1cm hoog ballastbed: wat onder de rails te leggen?
« Reactie #2 Gepost op: 24 September 2014, 23:42:26 »
De NEM normen (en wat FREMO spul) bekijkend moet het ballastbed 1cm hoog zijn, gerekend van onderkant ballastbed tot bovenkant dwarsligger (h0).
Klopt niet helemaal. In NEM122 zie ik 10 mm van onderkant ballastbed tot bovenkant spoorstaaf. Reken voor spoorstaaf en dwarsligger samen 4 mm, dan moet er dus nog 6 mm onder.

Verder hangt het ook af van het tijdperk dat je uitbeeldt. In de moderne tijd, met langgelaste spoorstaven, moet er meer massa voor de koppen van de dwarsliggers komen, om zijdelings uitspatten te voorkomen. Dat bereiken ze door naast het ballastbed een verhoogd voetpad aan te leggen. Het verschil tussen bovenkant voetpad en onderkant dwarsligger is dan nog maar ongeveer 10 cm in werkelijkheid. Dat betekent ongeveer 1 mm in H0. En dat is heel andere koek.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2014, 23:59:39 door Klaas Zondervan. Reden: typefout »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 1cm hoog ballastbed: wat onder de rails te leggen?
« Reactie #3 Gepost op: 25 September 2014, 00:19:20 »
Ah, Klaas, je hebt gelijk! Het is tot bovenkant spoorstaaf. Ok, dat scheelt.

6mm, dan zou je er met twee laagjes blauw spul zijn. Blijft de vraag op zich staan hoe goed dat 7mm ondertapijt werkt. Het komt op mij wat vezel-achtiger en wat steviger over.

Tijdperk is eind III en in de foto's en video's van de betreffende spoorlijn (Eifelquerbahn, Duitsland) is op de vrije baan erg goed een stevig ballastbed volgens NEM normen herkenbaar :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)