Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Noud
Vandaag om 18:00:46
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38

Auteur Topic: h0e gebruiken in kleine ruimte? (En effe voorstellen)  (gelezen 13851 keer)

Silvolde

• Offline Offline
Re: h0e gebruiken in kleine ruimte? (En effe voorstellen)
« Reactie #45 Gepost op: 25 September 2014, 21:11:56 »
@VFR

Hallo Hijlco,

Ik heb net de link bekeken. Ik weet niet welke Triebwagen je gekocht hebt maar de prijzen voor de NKB Wagens van Bemo buiten elke proportie.

Ik plan vandaag nog een bijdrage aan dit topic te leveren en ga ook dit weekend met mijn partner naar Valkenburg.

Groet, Rob

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #46 Gepost op: 25 September 2014, 21:50:56 »
Hoi Rob,

Ik heb de Fliegende Spreewalder van Bemo gekocht voor € 191,-. Prima prijs.
Het ding is niet meer in productie bij Bemo, maar het heeft een zeer charmante vorm  en je kunt er nog wat wagonnen achterhangen ook. Precies wat ik zocht en SBW had er nog één staan.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

kuls

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 25 September 2014, 22:20:49 »
Hallo Paul,
Wat wil je eigenlijk.
Sterkte met het maken van je keus maar ik denk dat het zeer verstandig is om eens te gaan praten met echte bouwers, op schaal H0e zoals o.a. Gerard en mijzelf. Beide in Valkenburg aanwezig met nog tal van andere smalspoor liefhebbers.

Hugo

hoi Hugo,
ja wat wil ik eigenlijk , ik dacht dat ik het wist met die startset van roco . Maar nu die pas over een half jaar uitkomt ben ik weer gaan tweifelen  . Vandaag heb ik weer veel gegoogeld  op zowel H0e als ook op N .

Ik ga me eerst een orienteren a.s zaterdag in valkenburg  en ik zal  jullie zeker aanspreken over het hoe en wat .

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #48 Gepost op: 25 September 2014, 22:33:51 »
Waarom niet een lose multimaus op houten ofzo kopen. Ovaaltje 9mm rails. En een leuk locje met wagentjes.

Hoef je geen halfjaar te wachten.
Ga je toch voor N.
Verkoop je de h0e trein en ga je verder in N
 Multimaus is dan ook nog steeds geschikt.

Groet martijn
« Laatst bewerkt op: 25 September 2014, 22:35:50 door martijn v m »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 25 September 2014, 22:41:51 »
Hijco, ik heb het model ook alhoewel het op dit moment niet rijvaardig is. Ik denk dat dit model - gezien de stickers - voor Bemo in China gefabriceerd is. Wellicht dat ik 'm ga 'omkatten' en dan bij de NKB ga inzetten.

Groet, Rob   

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 25 September 2014, 23:03:34 »
Heb je dit topic al gelezen? klik

Marius.
Marius

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 26 September 2014, 14:43:39 »
Hi Paul,

Leuk te horen dat je op smalspoor over wilt stappen. Voor schaal h0 (1:87) ligt keuze bij modellen naar Europees voorbeeld. Zoals door andere forumleden hier aangegeven kun je kiezen uit h0e (9 mm spoorbreedte, overkomend met 750 of 760 mm bij het origineel) en h0m (12 mm spoorbreedte, overeenkomend met 1000 mm of 1067 mm bij het origineel). Daarnaast bestaan er zowel in h0 als in het origineel nog andere spoorbreedtes. Op Internet is hieromtrent de nodige informatie te vinden.

Qua grootte vergelijk bestaan er tussen normaalspoor en smalspoor modellen de nodige verschillen die groter worden naarmate de spoorbreedte meer verschilt. Echter als je in Zwitserland in Landquart of Chur een SBB Re 4/4 loc naast een Ge 4/4 II smalspoorloc van de Rhätische Bahn ziet staan valt het verschil in grootte best wel mee.  Bij de Oostenrijkse smalspoorlocs die op 760mm spoor rijden wordt het verschil groter.

Voor h0e, welke spoorbreedte ook als 009, h0n2½ of h0n30 bekend is, hebben een aantal bekende fabrikanten zoals Bemo, Liliput, Roco, Tillig en Weinert modellen naar (West-)Europees voorbeeld in hun programma. Voor electro- en dieseltractie zijn dit modellen met een opbouw uit kunststof; bij de meeste stoomlocs van Bemo en Weinert wordt de opbouw vanwege het benodigde gewicht bijna uitsluitend uit witmetaal vervaardigd. Weinert levert deze uitsluitend als bouwset met gemonteerde aandrijving terwijl de modellen van Bemo zowel gebouwd als in bouwset verkrijgbaar zijn.

Naast de maatschappijen die zowel voor personen- als goederenvervoer zorg(d)en wordt/werd smalspoor als industriespoor bij o.a. steenbakkerijen gebruikt. 50 (!) jaar geleden bracht Egger h0e industrie smalspoor uit. Alhoewel de rijeigenschappen niet uitblonken was het een goede uitbreiding op het toenmalige aanbod op h0 schaal. Inmiddels zijn er andere fabrikanten waaronder Minitrains op dit gebied actief en heeft Busch een h0f industriespoorprogramma op 6,5 mm spoorbreedte.
Voor h0m zijn modellen naar Duits en Zwitsers voorbeeld populair. Zo produceert Bemo in deze spoorbreedte modellen van de RhB, MGB, FO, BVZ en MOB; Tillig (en Weinert)  richten zich op de modellen van de HSB (Harzer Schmalspur Bahn).

Naast de genoemde merken zijn er veel kleinserie fabrikanten en toeleveranciers actief en actief geweest, ook betreffende modellen naar Nederlands voorbeeld. Zo heeft Sven op dit forum een
Backer & Rueb stoomtramlocje in 3D technologie gepresenteerd. Ook Cees van der Vis en Harry Kaffa hebben smalspoor modellen van de RTM en de GTW als kleinserie model (bouwset of gebouwd) uitgebracht.

Voor trajecten met een groot stijgingspercentage zoals MGB (= FO+BVZ) is tandrad onontbeerlijk. Voor h0m heeft Bemo tandrad materieel (rails en tractie) beschikbaar; exclusieve kleinserie modellen zijn van Ferro Suisse, Fulgurex, HRF en Lemaco/Lematec leverbaar.
Voor bergbanen heeft Gerard jaren geleden een model van de Schafbergbahn en Schneebergbahn op h0n3z 10,3 mm tandradspoor op de markt gebracht. Inmiddels is het programma door Ferro Train overgenomen. Daarnaast hebben de kleinserie fabrikanten Ferro Suisse en HRF messing tandrad modellen naar Zwitsers voorbeeld in h0e uitgebracht.

Op railgebied kun je terecht bij Bemo, Peco of Tillig. Wil je smalspoor met normaalspoor combineren dan heeft Tillig de bijbehorende 3-weg flexrails en wissels.
Smalspoor rails en rijdend materieel zijn bij slechts enkele Nederlandse detaillisten op voorraad. De beurzen (Houten e.d.) en vanzelfsprekend Internet bieden uitkomst.

Groet, Rob

Hugo Baart

• Offline Offline
  • Hugo Baart
« Reactie #52 Gepost op: 29 September 2014, 21:53:27 »
Hallo Paul,
Ik heb je gemist het afgelopen weekend in Valkenburg (ZH). Je hebt je hopelijk toch niet laten ompraten en gekozen voor een andere schaalgrootte dan smalspoor H0e of H0m.
Hugo

kuls

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 29 September 2014, 22:19:26 »
hoi hugo,
idd op het laatste moment verhinderd , ik baalde er behoorlijk van .
ik ben me momenteel op internet behoorlijk aan het orienteren van  het wat en hoe .
Op moment zit ik behoorlijk te twijfelen  tussen n en H0e en daar kom ik op het moment nog niet uit.
Wel is er een verandering in de beschikbare ruimte. Ik heb nog een andere kamer leegstaan (moet wel effe puinruimen) en dan kan ik een tafel tegen de muur plaatsen van ong 4 mtr x 80cm en op 2 plaaten ( hoek en halverwege ) kan ik nog evt stukken aanbouwen van 120 x 80 a 90 cm .

maar de keuze blijft moeilijk voor mij . Teveel keuzes  hahaha
ik denk dat ik eerst maar eens de tafel ga bouwen en dan eind oktober naar eurospoor  ga

groetjes
paul

ps : wat ik me nu eigenlijk bedenk is dat het  ook nog niet uitmaakt welke schaal ik kies ( dat komt pas bij landschap maken )
voorlopig heb ik eerst de rails nodig en dat is hetzelfde .
corrigeer me aub als ik nu helemaal fout ga
« Laatst bewerkt op: 29 September 2014, 22:36:14 door kuls »

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #54 Gepost op: 29 September 2014, 23:04:16 »
De spoorbreedte is hetzelfde ja

maar de afstand tussen de bielzen is anders

en de wissels zijn anders.

de n wissels zijn 1:160 normaalspoor wissels met die radius
de H0e zijn 1:87 smalspoor met de bijbehorende bielsafstand en radius

voor een test baantje geen probleem uiteraard maar niet mooi in het zicht als je begint met bouwen.

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 29 September 2014, 23:04:33 »
Jammer dat het niet gelukt is zaterdag.. Maar kan gebeuren...

Op onzichtbare gedeelten kun je rustig N rails gebruiken maar hou bij paralelle sporen wel rekening met het "profiel van vrije ruimte"  H0e materieel is een stuk breder als N... Dus met de standaard spoorafstand voor N ga je het niet redden met H0e materieel...

Op zichtbaar spoor moet je echt passende amalspoorrails gebruiken vanwege de zichtbare dwarsliggers.. Die zijn in H0e natuurlijk groter en liggen veel verder uit elkaar als bij N

Groeten

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Hugo Baart

• Offline Offline
  • Hugo Baart
« Reactie #56 Gepost op: 29 September 2014, 23:38:26 »
Dag Paul,
Op Eurospoor staan we met onze clubbaan 'B.A. Bodil". Dat is een smalspoor van heel andere dimensie. Wij hebben 4 schalen gebouwd 1: 25 tot 1:400 op één modelbaan. Zie onze website www.msgvalkenswaard.nl. Klik daar bovenaan op B.A. Bodil. Zoals het er nu naar uit ziet ben ik zelf vrijdag en zaterdag aanwezig. Wellicht bestaat dan de mogelijkheid eens van gedachten te wisselen.
Hugo

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #57 Gepost op: 02 November 2014, 20:23:21 »
Leuk draadje dit en ben benieuwd wat het geworden is.

Wat ik met toch afvraag of N of HOe nu wel echt een keuze is. Natuurlijk wordt HOe net als N vaak ingegeven door ruimte gebrek. Toch kan ik me niet voorstellen dat de doorslag geeft.
Smalspoor (om HOm, HOe en HOf even op een hoop te gooien) heeft een aantal unieke aspecten die gewoon spoor niet heeft. En andersom natuurlijk.

Volgens mij kies je voor smalspoor vanwege de charme en de kneuterigheid (het knuffelgehalte van een HOe stoomlokje os toch anders dan van een BR01) van dit spul. Ook het aspect dat smalspoor op plaatsen komt waar gewone treinen niet komen. Denk aan een turfveld, mijntunnel en het geeft je veel ruimte om zelf een werkspoor creatief in te zetten.

Zelf ben ik als herintreder een projectje gestart in HOe. Bedoeld als grap voor een treindag op kantoor later dit jaar. Ik heb wat spulletjes gekocht en raakte zo gefascineerd dat ik "bang" ben dat een permanente smalspoorbaan onvermijdelijk wordt. Strikt genomen heb ik ruimte voor een HO baan maar het HOe-virus heeft me flink gegrepen  ;D

Hier is goed te zien hoe het materiaal "over" het spoor hangt. Let op met rails te dicht op elkaar!

Heel klein zijn sommige wagonnetjes:

Mijn pleidooi is vooral gericht om van smalspoor een keuze te maken vanwege de andere charme aspecten.  Wil je imposante erts of container treinen? Dan smalspoor links laten liggen en op de beschikbare ruimte voor N kiezen.

Florijngroen

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 02 November 2016, 21:19:26 »
Ik weet dat er al heel lang niet gereageerd is op dit topic, ben benieuwd naar het resultaat?
Wat betreft het zoeken naar handelaren: als student reizend tussen een dorpje bij utrecht en maastricht stap ik soms uit bij utrecht cs om langs kuijpers' hobbyhuis (minrebroederstraat) te gaan. de winkel is zeker een bezoekje waard (ik ga er heen voor H0m rhb/bemo materiaal), het doet me steeds denken aan olivander's uit de Harry Potter films met alle kasten met de opgestapelde dozen.
Vanuit maastricht is ook Aken goed bereikbaar, de winkel daar (Huenerbein) is voor zover ik weet de grootste in de regio, met ook een redelijk assortiment N. nadeel voor mij is dat het een stukje lopen is vanaf de bushalte.
Tot slot ben ik erg tevreden over modellbahnshop-lippe.com, veel keus, en bezorgen ook in nl (het is een duitse winkel)

Floris

P.S. wat betreft meterspoor naast normaalspoor, dat valt toch wel mee (bij vergelijkbare loks)?

« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 21:24:13 door Florijngroen »

Twinkie

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 02 November 2016, 22:00:24 »
Mijn pleidooi is vooral gericht om van smalspoor een keuze te maken vanwege de andere charme aspecten.  Wil je imposante erts of container treinen? Dan smalspoor links laten liggen en op de beschikbare ruimte voor N kiezen.

Is dit niet imposant dan ;D?
En het is ook maar 762mm smalspoor, en een leeg kolentrein(tje) van 42 wagons...
Maar ik geef toe, het is wel charmant  :D

gr. Twinkie