Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 13:38:36
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Sfeer op je modelbaan door spoorijzer
Vandaag om 13:36:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:29:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 13:11:47
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 11:15:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20

Auteur Topic: Details en features, wat hebben we ervoor over?  (gelezen 8054 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #30 Gepost op: 24 September 2014, 08:40:04 »
Waarom meer gaan betalen?

Citaat
Koop wel kleinserie. Is mooier afgewerkt en het kost al wat meer.

Dat lijkt elkaar tegen te spreken.

Tja, het ligt eraan of je merken als LS Models en ACME (of Vitrains) als "grote merken" beschouwt. Of het merk groot is of niet, boeit me niet zo. Wat ik wel merk is dat bij mij de nadruk naar zeer hoge detaillering (en bijbehorende prijs) is verplaatst. En Walthers is een groot merk, maar ze hebben modellen waar je de tranen in de ogen springen zodra je de rekening ziet.

Voor knutselen heb ik geen tijd. Ik zou het dolgraag doen, maar er zijn te veel andere beslommeringen die tijd en vooral energie vergen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

rjr

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 24 September 2014, 09:34:28 »
Ik vind ze tamelijk nep, hebben een zielig fluitje/toetertje en staan vaak zo hard afgesteld dat je meelij moet hebben met de preisertjes.

Groet,
michel

Ligt er wel aan welke je hebt dan denk ik. Heb er 3 met vol geluid, en nog 1 met alleen fluit en bel. En zit wel wat verschil in, maar vind het echt niet verkeerd. De sterkte kun je instellen, tenminste bij de loks die ik heb, en heb ze daar dus ook wat zachter gezet.  Als ik op een beurs eens bij een spoor 1 baan sta dan zit daar echt wel beter geluid in, maar voor mijn schaal, en met de juiste geluidssterkte vind ik het niet verkeerd, en voor deze loks ook de meerprijs waard.

Roelco

henk

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 24 September 2014, 09:43:21 »
Iedereen beluistert dat verschillend. De lage tonen ontbreken nu eenmaal en dus zit het geluid een paar octaven te hoog. Ik kan er geen realistisch treingeluid meer in ontdekken, maar je bent gezegend als je dat wel kan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #33 Gepost op: 24 September 2014, 12:53:20 »
Ik rij graag amerikaans met ABBA samenstellingen, dan is 4 sounddecoders wel leuk vooral als je niet synchroon laat lopen.

Hoe meer features hoe liever, dan verkoop ik wel een paar oudere loks.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #34 Gepost op: 24 September 2014, 16:26:05 »
Mijn selectie  (y)

1. zakje met los aan te zetten onderdelen    € 5,  mits wel compleet en de prigelspullen dubbel. Spuitgieten kost geen ruk aan materiaal. Mal kan bij  nagenoeg alle loco's worden gebruikt.
2. sound                                                   € 15
3. metalen behuizing                                 €  10
4. metalen frame                                    € 0, Dit hoort standaard te zijn
5. stille motor                                         € 0, Aandrijving maakt de meeste herrie
6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)  Standaard optiein mijn optiek, zeker met de huidige techniek.
7. digitaal te bewegen pantografen           €20
8. digitaal te openen / sluiten deuren        € 0, zelf geen behoefte aan.
9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd   € - 20  (min! 20) Alleen zinnig met bewegend perronvolk  :P
10. slinkende kolenvoorraad (stomers)      € 5
11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)   € 0, gewoon programeerbaar in de huidige chips  ;D
12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)  € 0,  laat alleen maar vettigheid en vuil achter op plaatsen waar ik het niet wil. Dat probleem eerst oplossen.

Echter ben ik bereid om €55 toe te betalen op een model waar dit alles bij geleverd wordt? Bij een Piko E41 bijvoorbeeld niet, maar een Artitec Mat24 (die er niet is, maar misschien ooit komt  ::) ) waarschijnlijk wel. Hangt dus van het model en vooral van de basis uitvoering af.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 24 September 2014, 18:01:02 »
Dat lijkt elkaar tegen te spreken.

Nee hoor peter, LS heeft voor mij niets wat ik zou willen. En Acme maar zelden iets.
Daarbij ging het mij om Roco, Märklin, Fleischmann. En kleinserie hoeft niet perse
duurder te zijn. Als je kijkt wat een bv loc kost en wat je daar dan voor krijgt. Zoals
gehele voorbereiding voor bv geluid. En de losse onderdelen die van messing zijn.
En de juiste schaal, dat is ook wel erg prettig. Maar goed, iedereen wil wat  :)
Mvh Steef

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 26 October 2014, 00:53:12 »
Vanavond eens langsgegaan bij de open dag van de scouts in Hamrun, ter gelegenheid van het chocoladefestival aldaar. Niet dat de scouts me kunnen boeien, maar ze zitten in het oude station van Hamrun en daar was ik nog nooit geweest. Het leuke is dat daar de werkplaats zat en dat vrijwel alle gebouwen nog helemaal intact zijn. Rails zijn uiteraard al lang weg, veel ramen zijn dichtgemetseld, maar zo'n beetje alles staat er nog.

Maar goed, de Malta Railway Association had daar een tentoonstellinkje met onder andere het station van Hamrun in model (erg grappig als je het gebouw waarin je je bevindt aan kunt wijzen op de baan) en iemand met een voorkeur voor MTH-modellen (Amerikaans). En die had een EP-2 "Bi-polar" van de Milwaukee Road bij zich, wat ik een erg mooie loc vind.

Dat model kun je alleen maar met alle toeters en bellen krijgen, dus meteen geluid en beweegbare pantografen. En ik moet zeggen, het is wel leuk. Het geluid kan me nog steeds niet interesseren, maar die beweegbare pantograaf was wel grappig en mooi gedaan.

Of ik er geld voor over zou hebben? Nee, waarschijnlijk nog steeds niet. Maar ik zit er nu wel over te denken om een slordige 400 Amerikaanse euro's te gaan sparen die dat model kost. En het is een overweging om de vitrine, wanneer die er eindelijk komt (Deo volente/insjallah) te digitaliseren.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 26 October 2014, 09:49:58 »
Sinds een paar maanden verdiep ik mij in de Britse tak van de modelspoorwegen.

Een van de belangrijkste leveranciers van OO-materieel is Hornby. Maar Hornby hanteert twee merken: Hornby Railways en Hornby Railroad.
Een groot aantal populaire modellen van locs en rijtuigen worden onder beide 'brands' uitgebracht. Onder de eerste als super gedetailleerd model, onder de tweede als model zonder de in de ogen van sommigen overbodige superdetails (veelal de los toe te voegen onderdelen).

Hornby positioneert haar Railroad range ook vooral als 'geschikt voor jeugdige hobbyisten'. Feit is dat de Railroad series stukken goedkoper zijn dan de Railways modellen. Zo kost een Railroadversie van een Pullman rijtuig minder dan 20 BRP, en een super gedetailleerde versie 45 -55 BRP.

Voordeel is wel dat de klant keuze heeft.
En voor de duidelijkheid, een Hornby Railroad loc of rijtuig ziet er nog altijd heel erg goed uit.

Grzz, Hans

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #38 Gepost op: 26 October 2014, 19:38:46 »
Ik had jaren geleden al het idee van 'wat als alles in een modeltrein modulair was'. Zodat je een basis trein kon kopen met gewoon front verlichting, en dan een setje van een paar tientjes voor sluitverlichting en een setje om een 3 polige motor te vervangen voor een 5 polige. Uiteindelijk toen zelf maar LEDs in gaan bouwen.

Geluid vind ik wel geinig op stoom en diesel treinen. Op een elektrische trein vind ik het overbodig. Wellicht is een module met alleen een typhoon wel leuk. Maar dan een echte NS toeter en niet die verkouden walvis die Märklin in de 1200en had geplakt. Moet toch kunnen: een eenvoudig klein printje met één geluidje er op die je gewoon aansluit op een functie uitgang.

Pantografen die op en neer kunnen lijkt me ook een leuke toevoeging, mits de panto's zelf er natuurlijk ook realistisch uitzien. Zeker met locs zou het gaaf zijn om met 2 panto's weg te rijden en dan de voorste automatisch te laten zakken als de trein op snelheid is.

Standaard schakelbare sluitseinen zouden gewoon standaard moeten zijn. Rangeersein zou mooi zijn. Cabineverlichting snap ik niet. Welke machinist heeft dit aan als hij of zij aan het karren is? Een rangeersein lijkt me belangrijker. Binnenverlichting in treinstellen zou ook standaard moeten zijn. Er zit sowieso al een printplaat in een treinstel met aandrijving dus een paar euro aan LED's kan er ook wel af.

1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet) 1 euro?
2. sound  heb ik wel wat voor over, wellicht 10 tot 20 euro extra voor alleen toeter en 60  euro voor volledig sound op een diesel of stoom model
3. metalen behuizing maakt me geen bal uit, plastic is vaak mooier gedetailleerd  dus metalen kap is  zelfs een minpunt. Allen bij kleine modellen een plus vanwege extra gewicht
4. metalen frame zou standaard moeten zijn bij loks. heb ik dus geen extra geld voor over
5. stille motor vind ik minder belangrijk dan de rijeigenschappen maar heb ik 10 tot 20 euro extra voor over. Motor uit het zicht heb ik 50 euro extra voor over bij treinstellen
6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc) Is simpel een kwestie van een goede print. wellicht 10 euro extra?
7. digitaal te bewegen pantografen mits goed uitgevoerd en er dus geen compromis gedaan hoeft te worden aan uiterlijk heb ik 50 euro voor over wellicht.
8. digitaal te openen / sluiten deuren totdat er holografische preissertjes rondlopen heeft dit geen nut.
9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd (zie punt 8)
10. slinkende kolenvoorraad (stomers) Ik las eerst 'sTinkende' maar vind beide niet belangrijk :P 0 euro
11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2) geen behoefte aan. je kan dit zelf bepalen.
12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)  Zou mooi zijn als het geen residu achterliet op het model en de rest van de baan/kamer.

Ik ben zelf allergisch voor aandrijvingen en motoren die zichtbaar zijn door de ramen van treinstellen. Zoals bij de Trix Koploper en Rivarossi IRM. Artitec deed het perfect bij de DE1 en 2. Dus daar heb ik wel wat extra's voor over.

Verende buffers zie ik als onnodig met goede kortkoppelingen.

Los geëtste nummer- en fabrieksplaten zijn een leuke toevoeging, maar deze kunnen ook door derden geleverd worden.

Verder erger ik me wel eens aan net niet perfect ingezette ruitjes waardoor er tussen het zwarte raamrubber en het metalen frame van het modelraam nog wat geel tussendoor piept. Maar daar hebben we zwarte stiften voor.

Ik sluit me verder aan bij Floris: een perfect fabrieksmodel heeft wat mankementen zodat je er lekker zelf wat aan kan prutsen :)

Mvg,

Robert