Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 23:16:06
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 22:46:35
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
  

Auteur Topic: Details en features, wat hebben we ervoor over?  (gelezen 7634 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #15 Gepost op: 22 september 2014, 18:27:19 »
@44 I like  (y)   ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #16 Gepost op: 22 september 2014, 18:37:24 »
Ik ben voor veel zaken die je noemt. Een exact bedrag kan ik niet noemen per onderdeel, maar ik heb o.a. de BR 10.001 van Roco, dus misschien zegt dat al genoeg. En die loc is zijn geld wat mij betreft inmiddels meer dan waard; echt iedereen (een enkele azijnpisser daar gelaten) is altijd enorm onder de indruk als hij in vol ornaat zijn rond de huiskamerwand doet! We zijn gelukkig niet allemaal natuurgetrouwe antfuckers. ;)
« Laatst bewerkt op: 22 september 2014, 18:42:03 door Mudhen »
-1-

Sebas

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #17 Gepost op: 22 september 2014, 18:46:48 »
Ik zou het op de eerste plaats op prijs stellen als de heren fabrikanten de diverse pietepeuterige onderdelen, eens af fabriek zouden vastzetten i.p.v. met een pinnetje in een miniscuul klein gaatje. Ik denk hierbij aan buffers; veelal onderdelen van draaistellen etc. Ik ben al een heleboel kwijt en vaak vind ik wat terug maar ook vaak niet. Het is dat ik niet met een vergrootglas bovenop mijn modellen zit, maar voor mij is het een constante bron van ergenis. Mijn vrouw heeft in ieder geval een absoluut verbod om op zolder te stofzuigen..... ??? Dit weer tot haar grote misnoegen; gelukkig kan het huwelijk wel wat hebben ;D ;D
groet,
Bierwagen ( Marius )

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #18 Gepost op: 22 september 2014, 19:19:36 »

1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet)
Indien van toepassing, welgeteld 1 zakje met een paar zijruitjes, verder zit alles gemonteerd.

2. sound
Uiteraard ! Full sound en met een flinke speaker, De buurt moet ook mee kunnen genieten. Van alles wat, tot en met gegier in de bocht

3. metalen behuizing
Voor minder doen we het niet. Lekker stabiel, een goede look en legt wat gewicht in de schaal. Zo tussen de 3 en 8 kg per stuk. Is dat genoeg ?

4. metalen frame
Zie antwoord 3

5. stille motor
Ook standaard, de motoren van bijv. KM1 hoor je amper. Daarbij, met sound aan hoor je alleen maar dat

6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)
Poe hee, allemaal standaard.

7. digitaal te bewegen pantografen
Leuk ! alleen rij ik stoom en diesel....

8. digitaal te openen / sluiten deuren
Wel ja, waarom niet. Er zitten standaard al zoveel functies op een schaal 1 loc van KM1, dan kan deze er ook nog wel bij

9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd
Onzin

10. slinkende kolenvoorraad (stomers)
Nou, nee. Ik moet al regelmatig rookolie vullen. Om nu ook nog steenkolen te gaan scheppen, nee, bedankt.

11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)
Kom zeg, anders kom ik helemaal niet aan bouwen of rijden toe, ik heb het al druk zat.

12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)
Ook dit is gewoon standaard. Niet zo'n flut sliertje rook maar Voll Dampf uit de schoorsteen en cylinders. Uiteraard gesynchroniseerd. Wel effe het raam of de deur openzetten.

Oftewel, in schaal 1 heb je een stuk minder vraagstellingen / wensen, het meeste is standaard  ;)

Bovenstaand is gebaseerd op ervaring met KM1  8)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #19 Gepost op: 22 september 2014, 22:41:03 »
dr moeten altijd een paar dingen aan een loc zijn die nog niet goed zijn, kan ik er lekker aan kloten. Hoeft niks moeilijks te zijn, gewoon wat voorbeeldjes van stomme kleine dingen:
Piko SP42, prima model, maar de stroomafname is wat krap en ik gebruik m niet voor lange treinen dus wielen met bandjes zijn vervangen. Oh en de sluitseinen kunnen niet uit en t rangeerlicht niet aan want geen enkele fabrikant gebruikt mijn geniale schakeling daarvoor. Achteraf inbouwen gaat niet want er zitten tweekleurenleds in. :-\ dan maar alleen rangeerlicht.
Roco br 50-onderstel, prima ding, maar zoveel aangedreven assen dat ie zn bandjes wel kan missen, wat extra stroomafname erin en hij is helemaal niet meer te stoppen.
Blijft een loc origineel, SAAI, dan kijk ik er echt nooit meer naar om... er moet aan geklooid zijn, anders is het niet mijn locje. ;D
Ik vind t dus wel leuk als een loc qua licht zo grofweg doet wat t origineel ook doet in normaal bedrijf (sluitlicht kan uit en hij kan rangeerlicht voeren) maar verder hoeft al dat digitale gekadaver niet zo van mij.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2014, 22:43:01 door Floris Dilz »

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #20 Gepost op: 23 september 2014, 09:07:50 »
Leuk topic.
Om zo eens te lezen wat zo iedereen wel of niet als extra wilt.

Mijn Roco 2400'en zijn voorzien van werkende zwaailichten, iets wat, wat mij betreft, af fabriek erop zou mogen zitten. Het zelf inbouwen kost 5 euries, dus veel meer dan dat mag het niet extra kosten...

Verder juiste front en sluitverlichting (apart schakelbaar) is met de decoders van tegenwoordig gemakkelijk te doen. Zou mooi zijn als ook daar de fabrikanten eens meer na kijken.

Wat totaal ontbreekt tot nu toe in de berichten is de digitale koppeling!
Heeft niemand daar extra geld voor over??

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #21 Gepost op: 23 september 2014, 09:17:34 »
1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet)
Indien van toepassing, welgeteld 1 zakje met een paar zijruitjes, verder zit alles gemonteerd.

2. sound
Uiteraard ! Full sound en met een flinke speaker, De buurt moet ook mee kunnen genieten. Van alles wat, tot en met gegier in de bocht

3. metalen behuizing
Voor minder doen we het niet. Lekker stabiel, een goede look en legt wat gewicht in de schaal. Zo tussen de 3 en 8 kg per stuk. Is dat genoeg ?

4. metalen frame
Zie antwoord 3

5. stille motor
Ook standaard, de motoren van bijv. KM1 hoor je amper. Daarbij, met sound aan hoor je alleen maar dat

6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)
Poe hee, allemaal standaard.

7. digitaal te bewegen pantografen
Leuk ! alleen rij ik stoom en diesel....

8. digitaal te openen / sluiten deuren
Wel ja, waarom niet. Er zitten standaard al zoveel functies op een schaal 1 loc van KM1, dan kan deze er ook nog wel bij

9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd
Onzin

10. slinkende kolenvoorraad (stomers)
Nou, nee. Ik moet al regelmatig rookolie vullen. Om nu ook nog steenkolen te gaan scheppen, nee, bedankt.

11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)
Kom zeg, anders kom ik helemaal niet aan bouwen of rijden toe, ik heb het al druk zat.

12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)
Ook dit is gewoon standaard. Niet zo'n flut sliertje rook maar Voll Dampf uit de schoorsteen en cylinders. Uiteraard gesynchroniseerd. Wel effe het raam of de deur openzetten.

Oftewel, in schaal 1 heb je een stuk minder vraagstellingen / wensen, het meeste is standaard  ;)

Bovenstaand is gebaseerd op ervaring met KM1  8)

Ik denk dat de schaal ook heel belangrijk is hierin. Hoe groter de modellen hoe makkelijker het wordt om veel toe te voegen.
Ik zou het ook wel allemaal willen, Nou ja nummer 9 echt niet, en slinkende kolen, moeten tanken hoeft van mij ook niet.
Maar in Schaal Z wordt dat wel allemaal wat moeilijk. Zelfs in H0 zit je met beperkingen. Stoom uit de cylinders? Roco heeft 1 model, Niet mijn model, maar ze hebben speciaal dat model gekozen omdat ze daar een en ander weg kunnen werken. Bij de meeste loks krijgen ze dat dus niet voor elkaar.

En hoeveel heb je er dan voorover? Ja ook dat hangt er natuurlijk beetje vanaf. Maar het moet in verhouding staan. Als een lok 3 keer zo duur wordt met al die opties dan hoeft het van mij niet. De extra prijs voor geluid op een H0 lok vind ik al tegen de grens en soms er overheen. Extra verlichting zou voor een klein bedrag moeten kunnen lijkt me en zou ik dan best willen betalen. Aan de andere kant, de meeste loks rijden bij mij enkel met de standaard verlichting. 1 regelmatig met sluitverlichting.
Enkele stoomloks hebben drijfwerkverlichting, maar dat gebruik ik echt zelden, dus mooie optie, maar is me niet echt heel veel extra waard.

Voor een schaal 1 lok zou ik hem echt niet willen hebben als al die extra's er niet op zitten. Maar daar spreekt dat nog meer tot de verbeelding dan bij H0.

Roelco

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #22 Gepost op: 23 september 2014, 10:38:20 »
Citaat
1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet)
2. sound
3. metalen behuizing
4. metalen frame
5. stille motor
6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)
7. digitaal te bewegen pantografen
8. digitaal te openen / sluiten deuren
9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd
10. slinkende kolenvoorraad (stomers)
11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)
12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)

Even een puntje van orde: dit draadje heeft als titel "Details en Features, wat hebben we er voor over?"
Echter, het hierboven staande rijtje beschouwend, kom ik tot de conclusie dat de vlag de lading niet dekt. Afgezien van een zakje losse onderdelen in punt 1. komt de detaillering verder niet aan de orde en wordt de aandacht volledig op de "features" gericht (die je wat mij betreft stuk voor stuk weg mag strepen, maar dat had ik al gezegd).

Misschien een reden om het rijtje uit te breiden?

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #23 Gepost op: 23 september 2014, 13:20:55 »
Bij details denk ik aan

Structureel (wordt mogelijk duur)
  • Subtiele doorkijk van roosters - zoals bijvoorbeeld bij een 2400 van Philotrain
  • Strak gevormde wielstel-zijkanten (zoals de Artitec DE1/2) met veel details
  • Goed weggewerkte motor in treinstellen - bv. Rivarossi Mat'46 t.o.v. de Lima voorganger
  • Mooie lampringen op de seinen - wederom bijvoorbeeld een Philotrain 1000
Bij te plaatsen details
  • Filigrane treden van trapjes - zoals bijvoorbeeld LS-Models toepast bij hun plan W
  • Metalen hekjes en railing die vanwege de stevigheid veel dunner kunnen - bv. weer die 2400
  • Imitatie schroefkoppelingen of Scharfenberg zoals Philotrain levert
  • Werkende Scharfenberg koppeling - bv. Rivarossi voor NEM schacht
  • Slangenwerk, verende buffers, ruitenwissers
  • Mooi uitgevoerde pantografen met goede schuitjes op mooie isolatoren - Riva1300 en Roco1700 zijn heel behoorlijk
  • Dak leidingen los opgelegd en een mooie vonkenvanger achter de pantograaf
  • Verende en/of rubber balgen bij rijtuigen - zoals op de LSM plan W
  • Geëtste schildjes voor lok-nummers en koersborden
Zelf heb ik een paar Philotrain loks gekocht omdat die een groot aantal van bovengenoemde details standaard hebben, maar bijvoorbeeld de pantografen van de 1500 en motorpost zijn wel weer wat sneu ;)

Als je kijkt wat een hoeveelheid aan 'after market' details je zou moeten bijkopen of maken om al je loks en rijtuigen op hetzelfde niveau te brengen dan ga je nog schrikken denk ik! Daarom liever de structurele details er direct op (bv. lampringen waarvoor spuitwerk nodig is), de rest kan je dan zelf nog kiezen.

Mvg,
Erik

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #24 Gepost op: 23 september 2014, 20:03:44 »
Ik begin een beetje te missen wat we er voor over hebben. Dat iedereen van alles wil dat kan ik ook in andere topics lezen, maar vertel eens: wat wil je ervoor betalen? Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd wat Ferry voor al die features over heeft. Erik zegt zelf al dat hij Philotrain heeft aangeschaft, dat geeft me een aardige indruk van wat de details hem waard zijn - veel dus.

@44: zoals in de opening gezegd mag je het rijtje uitbreiden. Ik vind alles goed en heb vast niet aan alles gedacht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #25 Gepost op: 23 september 2014, 20:18:16 »
Nou, ik ben het wel eens met Floris Dilz, als een lok in de basis een beetje goed gedetailleerd is, ben ik al tevreden - juist omdat ik er dan zelf nog aan kan gaan zitten rotzooien. Pas als je aan een lok gezaagd, gesneden, veranderd, geverfd en gelijmd hebt is ie van jou. Ik ken al mijn loks op m'n duimpje, zonder dat ik naar de nummers hoef te kijken, juist omdat ik ze zelf onder handen heb gehad.
Van mij hoeft een fabrikant niet z'n stinkende best te doen op een gruwelijk fijne detaillering, dat doe ik liever zelf (nou ja, dat probeer ik dan) dan dat ik er goed geld voor betaal.

Wat mij betreft stappen we over naar modellen in de vorm van een soort torso's, (eventueel aan te vullen met een (of meer) optioneel pakket voor de doorsnee-gebruiker) die je dan zelf kunt afbouwen met losse onderdelen de assortimenten van de diverse onderdelenfabrikanten.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #26 Gepost op: 23 september 2014, 20:24:03 »
Waarom meer gaan betalen? De grote merken laat ik inmiddels
links liggen. Koop wel kleinserie. Is mooier afgewerkt en het kost al
wat meer. Maar dat mag. En wat Floris al aanhaalt. Ik vind het zelf
leuk om een wagon geheel aan te pakken met extra's die af fabriek
er niet op zitten. Dat geeft (voor mij) meer charme aan den hobby.
Inmiddels een aardig aantal Fb en Fb-u wagens van Lima verzameld,
en die behoeven nog wat detail werk eer ze op de Riva's lijken.
En ze zijn op schaal, en de prijs is prima.

Deuren die digitaal open of dicht kunnen, digitale panto's..
Allemaal leuk, maar de gemiddelde hobbyist hangt al geen
waslijn tussen zijn palen. Laat staan dat er Preisers zo in
het rijtuig worden gezet dat het lijkt of ze uit stappen.
Het monteren van de losse onderdelen is voor de meeste al teveel moeite.

Zorg maar voor modellen die op schaal zijn, en op tijd geleverd worden.
Dan knutsel ik de extra details er wel zelf op, dat moest je 30 jaar geleden ook.
Mvh Steef

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #27 Gepost op: 23 september 2014, 21:33:54 »
voor mij is als de basis technisch in orde is de rest eigenlijk bijzaak. De laatste 20 jaar heb ik geen nieuwe lok gekocht, deels omdat ik het geld er niet voor had, maar ook vanuit knutselprincipe. Wat ik heel jammer vind ik dat Europese h0 modellen, door de grote merken geleverd, niet meer als bouwpakket geleverd worden. Piko heeft nog enkele goederenwagons, voor zover ik weet. Maar de zogenaamde oorlogloks (als DRG br52, 55, 74, 75 (deels in oorlog gebouwd, deels als schadevergoeding) die in een aantal landen gereden hebben, of huidige e-loks (br 186/189, G1206 om maar wat te noemen) zouden met gemak als een verzameling onderdelen geleverd kunnen worden voor homeassembling. Het drukt de prijs, geeft de bouwer de mogelijkheid om het model naar eigen wens te bouwen, en het is iets ingewikkelder dan een huisje. Voor mijn part beginnen ze met onbespoten modellen uit te leveren, zoals dat ook voor modellen in de USA gebeurt.
Ik bedoel, ik heb nog steeds een NS6000 liggen waar niets mee gebeurd, omdat ik geen gevoel heb voor het moment dat de aandrijving correct is, laat staan de kwartering etc.. Om die reden ligt er ook een NS7851 in stukjes, ook daar is de aandrijving het grote struikelblok. Terwijl bij mij in beide gevallen de kap het probleem niet is. Daaraan ga ik wel zitten prutsen.
Daarom koop ik graag 2e hands, vaak met schade. Wat buffers erop, digitaliseren, remblokken evt wat leidingen vervangen en je krijgt een leuk model. Eentje die je kent, zoals Jan dat zo mooi schreef.

Oja, die stille motor. Dat is afhankelijk voor wat voor lok het betreft. Ik had een drietal Roco 2200 die maakten een herrie als ze reden (y). Geen sounddecoder nodig. Sowieso niet, denk ik zo. Ik vind ze tamelijk nep, hebben een zielig fluitje/toetertje en staan vaak zo hard afgesteld dat je meelij moet hebben met de preisertjes.

Groet,
michel

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #28 Gepost op: 23 september 2014, 21:50:10 »
Eigenlijk geen klap ! Want het maakt alles onhandelbaarder en duurder.

Ook ik ben het wel ermee eens: Als de basis goed voor elkaar is en eea loopt goed, dan vind ik het wel prima.

En bouwpakketjes......leuk !
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #29 Gepost op: 23 september 2014, 21:59:52 »
Daarom ben ik best wel blij met Editions atlas. Vorig jaar een SNCF X3800 (Picasso) gekocht en deze is eenvoudige te motoriseren met een Tenshodo spud. Het rijdt redelijk, maar dat komt door gebrek aan gewicht. Het model is naar mijn mening ook goed genoeg gedetailleerd. Kosten: €10 voor de picasso en ongeveer €40 voor de spud.
En nu is er (hopelijk) een X5500 onderweg vanuit China. Dat gaat nog wat denkwerk opleveren voor motoriseren, Floris' oplossing gaat mij niet lukken vrees ik. Maar het denkwerk is wel gaande, iets met cardannetjes en as aangedreven draaistellen. Weer een treinstelletje voor weinig.
Nu nog eens een leuke en eenvoudige basis voor stoomloks....

Groet,
Michel