Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:46:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 20:27:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:17:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:54:17
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:44:22
US diorama in H0 door Kees V
Vandaag om 19:32:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 741230
Vandaag om 19:17:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
  

Auteur Topic: Brandsma bouwt in HO  (gelezen 288633 keer)

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Brandsma bouwt in HO
« Gepost op: 21 September 2014, 19:59:58 »
Hallo medespoorders.

Weer eens iets anders dan een trein of wagon.
Ben bezig om mijn treinbaan op te gaan zetten.
Dat wil zeggen het schaduwgedeelte lag er al een poosje en nu komt het gedeelt erboven.
Hier komen te zijner tijd een kopstation en een seinhuis en een kleine goederenloods.
Maar er is ook nog wel plaats voor wat huizen.
Bij een ander forum modelrail en modelbouwvrienden kwam ik  dit projektje tegen.

De Kibri Garage.
Laatste keer op Houten  kwam ik zo'n garage tegen en voor de luttele 5 euries was
tie voormij.
Het bouwerk zag er echt niet uit, hier en daar een klodder lijm
soms ook heel weinig lijm.
Sommige wanden kierden zo erg dat je er gewoon doorheen keek.
De raampartijen waren hier endaar verkeerd om gelijmd.
Er ontbrak ook nog wel iets b.v.een balkon en een stuk muur.
Bij thuiskomst eens bekeken en 's avonds al was het gebouwtje al uitelkaar wat
iegenlijk wel gemakkelijk ging.



Dit zijn de uitelkaar gehaalde wanden met hier endaar een verkeerdom gelijmde raampartij.
Ik heb de wanden zo goed als ging van klodders en lijmvegen ontdaan de raampartijen zo goed en kwaad als het ging los gesneden en er zoals het hoort weer in gelijmd.

De grote garagedeuren aan de zijkant heb ik er helemaal uit gehaald en die komen in een later stadium
geopend weer terug.
Het glaswerk was ook weer met klodders vastgezet en ik heb de meeste met het zaagje eruit gehaald en met
kristal klear nieuwe 'ruiten' ingezet.
De wanden waren van geel gemetselde stenen en door de vele lijmvegen niet mooi meer.

Wel een rode baksteen zou misschien niet misstaan.
Dus het gebouw baksteen rood geverfd.

Dit is het resultaat,  de ergste lijmvegen zijn verdwenen.
Ook heb ik de garagedeuren aan de zijkant geopend weer terug gelijmd.

Tja een garage heeft een interieur zoals een hefbrug werkbanken kasten een oliehok en nog wel wat
meer dingen.
Dit gaat allemaal nog gebeuren.
Nou mensen dit is het weer voor eventjes.
We gaan vandeweek wel weer verder.
Groet Ed

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6313
  • ***
Re: Kibri Garage
« Reactie #1 Gepost op: 21 September 2014, 20:10:47 »
 (y) Leuk zo'n opknappertje. Ben benieuwd hoe hij gaat worden (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Kibri Garage
« Reactie #2 Gepost op: 22 September 2014, 11:55:20 »
Leuk projectje. Naast gewoon een bouwpakket bouwen uit de doos en het kitbashen, nu ook het opknappen van een reeds gebouwd bouwpakket. Ook interessant; blijf het volgen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Kibri Garage
« Reactie #3 Gepost op: 22 September 2014, 14:58:59 »
in zulke oude panden(garages) was een put ipv een hefbrug
dit door hoogte gebrek
alles stond ook in zicht
compressor meestal achter onder een afdak
werkbank met (teveel)troep en onderdelen
een kraantje om moteren te hijsen en de olie drums in/uit de put te halen
leuk projectje   (y)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6313
  • ***
Re: Kibri Garage
« Reactie #4 Gepost op: 22 September 2014, 16:05:14 »
Citaat
een kraantje
??
Ketting takelblok zal je bedoelen ;) ;D. Nog jaren mee gewerkt (y).

Ook de één koloms zuiger uit de grond en 4 koloms hefbrug kwamen er voor...........en ja, uitkijken dat je de wagen niet door het plafond drukte 8).
« Laatst bewerkt op: 22 September 2014, 16:08:51 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Kibri Garage
« Reactie #5 Gepost op: 22 September 2014, 16:31:40 »
Hallo Ruud en Jerrytrein

Dank voor de leuke reacties en de tips die jullie aandragen
zal er wat van verwerken in de garage.
De oliedrums hebben al een plek in een hok naast de werkplaats.
Aan de achterkant van het gebouw kan de compressor wel een plaatsje krijgen.
Tja en wat betreft de werkbanken...
ik weet uit ervaring dat als er iets gesleuteld moest worden altijd een deel van de
werkbank vrijgemaakt moest worden.
En ook een werktuig om een band van de velg te halen mag ook eigenlijk niet ontbreken.
We gaan de komende weken ermee aande slag.
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Kibri Garage
« Reactie #6 Gepost op: 22 September 2014, 23:00:01 »
hallo
Weer een kleine update
Ik heb bij de opentaande deuren een hefbrug gemaakt en alvast wat werkbanken.

Ook een muur opgetrokken voor de oliedrums vooraan op de foto.
Hier een kijkje op de hefbrug met Opel Record.

Zo, nu eerst een Bavaria
Groet Ed

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6313
  • ***
Re: Kibri Garage
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2014, 14:30:12 »
 (y) Mooi! Vergeet de olie tappen niet, die horen in zo'n oude garage aan de muur ;).

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Kibri Garage
« Reactie #8 Gepost op: 23 September 2014, 14:45:45 »
nostalgie ruud
ik kan deze als hoge hangend met de kraan in de bodem
leuk om te zien

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6313
  • ***
Re: Kibri Garage
« Reactie #9 Gepost op: 23 September 2014, 15:26:10 »
Ja, deze is met vulleiding, je had ze ook als reservoir met bovendeksel. Ze werden met een lucht of handpomp gevuld uit een 60 of 220l vat, via een slang met bajonetkoppeling op de tapkraan. De reservoir versie had een doorzichtig pijpje als olieniveau. Doordat het in dat pijpje langzamer steeg dan in het reservoir......liep hij met vullen wel eens over. Lekker troep, kon je met zaagsel aan de gang ;D.
Ik heb er menig litertje aan gevuld.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Kibri Garage
« Reactie #10 Gepost op: 23 September 2014, 15:48:30 »
ook met die rot vulslang
bleef altijd olie inzitten
en met loshalen had je danje schoenen vol staan met 10 W 30  ;D

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Kibri Garage
« Reactie #11 Gepost op: 23 September 2014, 16:08:35 »
Hai Ruud en Jerrytrein

Ik  denk dat jullie als monteur in een garage geweest zijn??????
Ikzelf ben chauffeur(sjouwfeur) geweest.
Af en toe in de garage voor smeerbeurten.
De garage waar we kwamen had al moderne smeerleidingen
die bij de put hingen.
Leuk om dit soort apparaten te zien zeker pure nostalgie.
Vind leuk dat jullie die dingen laten zien en heb derhalve een poging
gewaagd om een beetje lijkende olietapkast te fabrieken.
Zie de foto

moet nog gekleurd worden.
Volgens mij nog aardig op schaal ook??
Vriendelijke groet Ed

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: Kibri Garage
« Reactie #12 Gepost op: 23 September 2014, 16:16:54 »
@tbrandsma

ik hoop niet dat de garagedeuren naar binnen open gaan, heb je mooi een probleem met je werkbrug.

Ik denk dat je er wel aan gedacht heb, overbodige reactie van mij, stom stom.  ;)

Doorgaan,
ANDREUS


tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Kibri Garage
« Reactie #13 Gepost op: 23 September 2014, 17:36:34 »
Hallo  Andreus
De deuren gaan wel naar binnen open, en kunnen
ook nog in twee delen"opgevouwen worden" ;)
Dus een soortement vouwdeuren. ;D
Ieder geval bedankt voor de tip
Groet Ed

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Kibri Garage
« Reactie #14 Gepost op: 23 September 2014, 20:06:56 »
had al gezien op de foto
Moet wel d brug iets omhoog 's nachts om de deuren dicht te doen
met die vouw deuren ging dat
naar buiten mochten de deuren niet ivm voetgangers en vweiligheid( ??? toen al)
je ole drum is wel geslaagd zo
groen randj boven en onder (castrol/rood ESSO/geel SHELL)
vat ernaast op de vloer
rol slang voor bijvulln
2 strepen (kijkglazen hoe vol)
lucht slang of zo'n oude olie diesel zwengel pomp of (moderener) een draaipomp
kist op de vloer
vlekken onder de brug van de rem olie en zand morsen
paar uitlaatpijpen aan de muur
oude pijpen en dempers op de hoop
wat banden buiten tegen de gevel
zo'n wind draaibord met een tekst
smal raatje
en je hebt een perfect nostalgie stukje in een oude buurt
(pssssben af 14 jr in de auto's en 15 jr eigen transport bedrijf met onderhoud werkplaats  ;) )