Google+
Doel:€250.00
Donaties:€92.15

Per saldo:€-157.85

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2018 (zonder Fleischmann) door rail4marcel
Vandaag om 10:53:15
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door jari
Vandaag om 10:46:52
De spoorhaven van Zuidbarge. door Railhopper
Vandaag om 10:36:25
Mara Harbor door Martin Welberg
Vandaag om 10:10:55
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door Wim Hesselink
Vandaag om 09:31:00
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 09:25:52
1e opzet baan theov_H0_280x122cm door Wim Hesselink
Vandaag om 09:24:45
Led verlichtingsset inbouwen in oud(er) model 1600/1700 door hmmglaser
Vandaag om 08:59:21
Kranenberg, een exercitie in code 70 door gvandersel
Vandaag om 08:56:09
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 08:42:44
Opnieuw beginnen met hobby door laurent
Vandaag om 08:41:53
Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig? door roco
Vandaag om 08:40:23
Projekt 083-338 door Johnnytrein
Vandaag om 08:28:24
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Dennis van Leuverden
Vandaag om 08:27:44
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:50:20
LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals door Remunj
Vandaag om 06:25:50
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 05:57:18
KleiNSpoor NS1500 digitaal maken, schema gezocht door henk
Vandaag om 05:46:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 03:11:47
Verlichting van loc's is dit te vervangen door led's? door Tom van Weert
Vandaag om 00:57:59
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door laurent
24 september 2018, 23:29:19
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door Modellbahnwagen
24 september 2018, 23:26:40
Baanbouw Bosje77 door bosje77
24 september 2018, 23:21:52
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
24 september 2018, 23:19:28
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door St00mboy
24 september 2018, 22:00:14
  

Auteur Topic: Brandsma bouwt in HO  (gelezen 201792 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4990
  • ***
Re: Kibri Garage
« Reactie #15 Gepost op: 23 september 2014, 21:31:01 »
@Ed: geweldig (y) (y). Klopt, in dergelijke garages in de stad zaten inderdaad vouwdeuren, naar binnen slaand.
@jerrytrein:  ??? 10w30 in die tijd? Zal wel 20W50 of iets later 15W50 geweest zijn. Wij hadden van die groene stinkende Duckhams. De beste olie die ik ooit gezien heb. Helaas sinds een jaar of 8 niet meer in Nederland te krijgen. Smeerde als de ziekte en motoren altijd brandschoon van binnen. Ik zat bij een vriend van me pa in de garage vanaf mijn ca 12de. Als loopjongen en sloper. Voor mijn 15de repareerde ik al elke Amazone, Katterug en 140/160 serie Volvo's. Ik heb er zoveel gesloopt dat ik elke bout kon dromen ;D. Ook altijd veel laswerk aan die ketels gedaan. Op mijn 25ste bij Defensie als QC-inspector begonnen in US-Army spul. Dat tot 2000 gedaan en toen overgestapt naar de ict. Als je ermee besmet bent, blijf je ermee aan de gang. Kom er ook net weer onderuit gekropen ;D.

Die pompen, waren er in diverse uitvoeringen. Je had hem met een handel die heen en weer moest of met een handel die je moest ronddraaien. Later kregen we een plunjerpomp op lucht. Doek, doek, doek en als je vat leeg was ging hij als een gek te keer. Er zat bij ons een doorzichtige slang aan van ca 2m. Die moest je dan naderhand in een schenkkan leeg laten lopen. De tapknop sloeg met de plunjerpomp in het ritme mee op en neer. Vaak deden we re dan een kleine schroevendraaier tussen steken zodat hij open bleef ;D. We zaten in een oude bus loods in het Eikenderveld in Heerlen. Direct achter de toegangsdeur zat de smeerkuil (zonder planken, je kon er net tussen de deur en de put langs lopen), over de zijwaartse trap lag een staalplaat zodat je door kon rijden tot op de twee koloms hefbrug (toen nog zonder beveiliging tegen het weg klappen van de poten), daar achter door een deur, de provisorische spuitcabine in (met gewoon een afzuigfan in het raam, ja je moest er een beetje tegen kunnen met spuiten :-\ ). Langs de ene kant van de put hingen drie de oliereservoirs. Langs de andere kant het kantoortje met de petroliumkachel om je boterham op te eten, daarnaast een werkbank van een meter of 5 en een stalen tafel om de oude accu's op te laden. Uitkijken waar je stond te lassen, anders klapte er weer eens een accu om je oren ;D. Wie durft er nog wat te beweren over ARBO. Niet zaniken, er moest  gewoon gewerkt worden. Alle elektrische problemen kwamen op de zaterdag binnen, die mocht ik dan oplossen. Later toen ik al op de MTS electronica zat, was ik er ook tijdens de uitval uren. Ik heb er vele vakanties en zaterdagen gewerkt, zelfs nog toen ik al voor Defensie werkte en altijd met veel plezier. Goede oude tijd, komt nooit meer terug............gelukkig misschien maar :-\ ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4018
Re: Kibri Garage
« Reactie #16 Gepost op: 23 september 2014, 22:33:12 »
Garage is leuk als je m aankleed mt van die prehistorische auto's
ik begn bij de opel(riva) in amsterdam Amstel
net d c kadett A ascona en manta Crekord en nog single grae olieën
niew opels ging 10 W 30 in
super moderne olie
en die duckhams
je had nog zo'n merk naast castrol
stonk ook zo
maar de garage is top als je een beetje een rommel ervan maakt  (y)
anders had je vrijdag middag niks te doen  ;D

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: Kibri Garage
« Reactie #17 Gepost op: 23 september 2014, 22:40:03 »
Hallo Ruud en ook Jerrytrein

Mooie verhalen, heb nog net de oude DAF garage in Utrecht
Meegemaakt was altijd behelpen er waren nog smeerputten want ja
het gebouw was niet zo hoog, dit was omstreeks 1974.
Ben er maar een paar keer geweest.
Rafael van Seumeren verhuisde eind 1970 naar een industrie terrein
Lage Weide Bij Utrecht.
Dit pand werd al van moderne snufjes voorzien.
Het bestaat tot op heden nog alleen ik kom er niet meer.
Ben met pre-pensioen, heb 40 jaar bij
Zo....nu eerst een.... gewerkt
als chauffeur eigenlijk sjouwfeur en met veel plezier.
Wel leuk om die verhalen te lezen heb ook wel wat gegoogeld
voor sommige dingen.
Ben al een aardig eindje op weg.
Even een fotootje van de olietapkast.

Heb de kast op kleur gebracht ziet er dacht ik wel leuk uit.
Met een kan om te vullen.
De vierkantjes stellen de etikethouders voor om aante geven wat voor olie
erin zat.
Het dak miste een schoorsteen en heb ook twee daksteekramen gemaakt.
Er hoort op de hoek een soort van balkon te zitten,volgens het voorbeeld,
het miste en heb besloten dat er een schuin muurtje komt , bij de twee ramen twee
"franse balkonnetjes geeft ook wel weer een ander gezicht.


dit is het schuine gedeelte met de 2 farnse balkonnetjes.


Even een inkijkje op de brug met de werkbank in het andere gedeelte.
Zo dat was het weer voor vandaag.
Goeten Ed

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4990
  • ***
Re: Kibri Garage
« Reactie #18 Gepost op: 23 september 2014, 22:45:33 »
Das hem helemaal.........de 4 koloms Koni hefbrug met rode band om de bovenkant van de kolom (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4018
Re: Kibri Garage
« Reactie #19 Gepost op: 23 september 2014, 23:33:54 »
even een vlieger touw vlechten
10 cm afknippen drup lijm op de einden
om de hoek uit de garage
afvoer uitlaat gassen slang (y)

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: Kibri Garage
« Reactie #20 Gepost op: 25 september 2014, 15:10:22 »
Hallo
Even een paar fotootjes van de vorderingen van de garage.

Een kijkje op de twee plaatsen waar aan een auto gewerkt kan worden.
De hoogte van de werkplaats valt nogal mee.

De voorgevel.
Er moet nog gevoegd worden.



De zijgevel met achter het raam het oliehok met twee olie-drums.


Een kijkje van boven op de twee werkplaatsen waarvan een met een hefbrug.


De achterwand met een kast die daar tegenaan komt.
Zo voor nu even genoeg we gaan gestaag verder.
Groeten Ed

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3117
Re: Kibri Garage
« Reactie #21 Gepost op: 25 september 2014, 16:04:41 »
Vergeet er in het plafond van de garage niet een paar witte (tl-simulatie) leds in te douwen. Dan heb je 's avonds als het donker is ook nog licht. (y) Verder prima gedaan.

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: Kibri Garage
« Reactie #22 Gepost op: 25 september 2014, 17:37:12 »
Hallo mensen
Ben blij dat jullie die dingen aandragen en zal er ook wat van
gebruiken.
De garage is alleen voor doorsmeren uitlaten en banden
en kleine reparaties zoals accu's enz.
Heb door ruimte gebrek alvast een uitlaten-rek gemaakt met wat sooten uitlaten.

Komt tussen de 2 werkplekken in.
Zo nu...eerst eten en dan weer verder.
Tot later rroet Ed

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4990
  • ***
Re: Kibri Garage
« Reactie #23 Gepost op: 25 september 2014, 18:31:22 »
 (y),ik wil je niet opnaaien, maar dan moet er ook gas en zuurstof komen als je al in de uitlaten business gaat ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: Kibri Garage
« Reactie #24 Gepost op: 25 september 2014, 18:36:19 »
Okay Ruud gaat aan geworken worden. ;D
Wonderen gaan snel alleen dit effe niet!! ::)
Groet Ed

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4018
Re: Kibri Garage
« Reactie #25 Gepost op: 25 september 2014, 19:10:11 »
 (y)

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: Kibri Garage
« Reactie #26 Gepost op: 26 september 2014, 16:13:59 »
Hallo mensen

Zo nog even wat werktuigen voor de garage gefabiekt.
De garage gaat voor doorsmeren olie verversen uitlaten accu's
en kleien reparaties.

wat uitlaten met en zonder knaldemper.

Het rek voor de uitlaten,de trolly voor de gas flessen om te kunnen lassen
en autokrik hydraulisch.

Even een voorbeeld voor op de werkvloer.

En de opel record op de hydraulische krik.
Zo dat was het weer voor even.
Groet Ed

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4990
  • ***
Re: Kibri Garage
« Reactie #27 Gepost op: 26 september 2014, 21:38:47 »
@Ed: de zuurstof is groter dan de acetyleen ;). Wordt steeds leuker dat oude pantje (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4018
Re: Kibri Garage
« Reactie #28 Gepost op: 26 september 2014, 22:23:16 »
@Ed: de zuurstof is groter dan de acetyleen ;). Wordt steeds leuker dat oude pantje (y).
hoeft niet
Is net wat je aan liters bestelde
wij hadden meest 1 acetyleen en 2 zuurstof flessen
ging gelijk op

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4990
  • ***
Re: Kibri Garage
« Reactie #29 Gepost op: 26 september 2014, 22:46:01 »
Bij de 5l was/is het gelijk, maar bij de grote flessen is de zuurstof langer en dunner dan de acetyleen. Voor te branden werd ook vaak zuurstof en butaan/propaan gebruikt, dat was een stuk goedkoper ;). Vroeger had je geen reciprozaag of van die mooie dunne doorslijpschijven om oute uitlaten te verwijderen en werd dus vaak de laspit gepakt om een pijp  door te branden ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.