Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:53:03
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door 741230
Vandaag om 08:51:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:47:58
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Sander Fondse
Vandaag om 07:48:12
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
  

Auteur Topic: Gevolgen afgebroken stuk veertje koolborsteltje  (gelezen 2405 keer)

sbeetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Gevolgen afgebroken stuk veertje koolborsteltje
« Gepost op: 20 September 2014, 21:50:07 »
beste

terug een vraag :-\ ik ben bij het digitaliseren van mn FL 7171 wat te snel geweest denk ik. Ik heb een stukje van het veertje van het koolborsteltje afgebroken. Heeft nog contact met het contactblikje, maar heeft dit gevolgen voor de motoraandrijving (overbelasting of zo)?

Sam
« Laatst bewerkt op: 22 September 2014, 22:31:02 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Gevolgen afgebroken stuk veertje koolborsteltje
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2014, 22:03:23 »
Uhm.... een fotootje zou wel heel erg nuttig zijn nu...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1948
Re: Gevolgen afgebroken stuk veertje koolborsteltje
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2014, 22:04:27 »
Hallo Sam,

Als er ondanks het feit dat er een stukje van het veertje af is, nog genoeg druk op de koolborstel staat en dus het contact tussen koolborstel en de collector nog goed is, zou het goed moeten lopen. Je kunt met een multimeter kijken of er goed contact is door te meten tussen het veertje en de lamel van de collector waar het veertje tegenaan staat. Die weerstand moet dan nul zijn.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

sbeetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Gevolgen afgebroken stuk veertje koolborsteltje
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2014, 22:14:45 »
bedankt, weeral vooruit

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Gevolgen afgebroken stuk veertje koolborsteltje
« Reactie #4 Gepost op: 20 September 2014, 22:59:02 »
zou m wel vervangen
als de druk (te)laag is kan je collector inbranden,of je krijgt een sterke vonkvorming

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Gevolgen afgebroken stuk veertje koolborsteltje
« Reactie #5 Gepost op: 21 September 2014, 09:12:34 »
vervangen kan, ook kun je t bestaande veertje wat uitrekken zodat t iets meer druk geeft als t op zn plek zit, zo compenseer je dat. Komt allemaal niet overdreven nauw hoor.

sbeetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Gevolgen afgebroken stuk veertje koolborsteltje
« Reactie #6 Gepost op: 22 September 2014, 12:38:52 »
ik vrees dat het veertje van het koolborsteltje nu helemaal kapot is (teveel uitgerokken). Iemand een idee waar ik een nieuw koolborsteltje voor een FL 7171 kan bestellen?

Kan er soms ook iemand iets meer uitleg geven over tekening 1 bij onderstaande link? Er staat "kontactschild doorsnijden", en wat moet ik verder doen? Dat metalen schildje verwijderen? Ik zie ook nie helemaal de bedoeling, er moet toch stroom gaan naar het koolborsteltje?
Misschien moet ik gewoon mijn vraag anders stellen krijgt de motor nog op een andere manier stroom dan via die borsteltjes
iemand ervaring?

http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-br012.php
bedankt

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Gevolgen afgebroken stuk veertje koolborsteltje
« Reactie #7 Gepost op: 22 September 2014, 13:03:17 »
dat zit als volgt: Bij een analoog locje zitten de motoraansluitingen (koolborstels dus) gewoon direct aangesloten op de railspanning. In dit geval gaat 1 pool via draadjes vanaf de stroomafnemers en de andere via het frame van de loc. Via de metalen motorbehuizing en het contactplaatje wordt de stroom aan de koolborstel doorgegeven. Als je een decoder in de loc wilt inbouwen moeten de motoraansluitingen gescheiden worden van de railspanning. (de railspanning gaat dan immers de decoder in, die er daarna gelijkstroom van het juiste voltage van maakt om de motor op de gevraagde snelheid te laten draaien) Daarom moet dat contactplaatje eruit (en in plaats daarvan een draad aan de koolborstelhouder gesoldeerd vanaf de decoder) als je de loc digitaal wilt maken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Gevolgen afgebroken stuk veertje koolborsteltje
« Reactie #8 Gepost op: 22 September 2014, 13:17:18 »
En die aansluitingen aan de koolborstelhouder zie je op de laatste foto van dat ombouwverhaal, de oranje en grijze draad.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Gevolgen afgebroken stuk veertje koolborsteltje
« Reactie #9 Gepost op: 22 September 2014, 18:14:53 »
Misschien is het handig het afgebroken koolborstelstukje uit de motor te vissen? En dan gelijk maar even de motor schoonmaken. Het ligt dan toch allemaal open ;)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

sbeetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Gevolgen afgebroken stuk veertje koolborsteltje
« Reactie #10 Gepost op: 22 September 2014, 21:17:33 »
hartelijk dank allemaal. Eum, nog 1 vraag. Ik heb nu het klepje afgesneden, die bevestigd is aan het kokertje waar de koolborstel inzit. De randen van die "koker hebben nog een metalen rand, moet die metalen rand ook weggeslepen worden (ik heb nen foto toegevoegd voor de duidelijkheid, op de foto wijs ik even het omhulsel aan met de metalen randen).
Is dit voldoende duidelijk

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Gevolgen afgebroken stuk veertje koolborsteltje
« Reactie #11 Gepost op: 22 September 2014, 22:11:07 »
Hoi,

Heb je hier al eens gekeken? http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Stappenplan_decoderinbouw
Daar staat ook informatie over de aanpassing van het motorschild.

Kan er soms ook iemand iets meer uitleg geven over tekening 1 bij onderstaande link? Er staat "kontactschild doorsnijden"
http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-br012.php

Ik denk dat je vertaalprogramma niet helemaal goed werkt, er staat namelijk niet "kontactschild doorsnijden", maar "kontaktblech durchtrennen." Ofwel, je moet de metalen verbinding doorsnijden/slijpen.

En die randjes om de koolborstelhouders moet je niets aan doen.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.