Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door grossraumwagen
Vandaag om 08:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Rivarossi VIRM 9405  (gelezen 53247 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #105 Gepost op: 15 October 2014, 12:17:02 »
Alle VIRM varianten op de Lekker lezen na zijn uitgeleverd aan de winkels.
Winkels doen nu zelfs al nabestellingen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #106 Gepost op: 15 October 2014, 12:26:00 »
Weet iemand wanneer de modellen artiveren in de winkels? De winkel waar ik het model besteld heb heeft nog niets binnen gekregen.

Gr Jason
Blijkbaar de verkeerde winkel uitgekozen  8)
Gr.
Eric

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 474
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #107 Gepost op: 15 October 2014, 13:56:19 »
Ik heb hem ook nog niet...  :'(

gr.
Ad
Ontkoppel je hersens op tijd!

Link

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #108 Gepost op: 15 October 2014, 18:51:30 »
Mijn winkelier houdt hem voor mij achter. Kan hem op 1 november ophalen.

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 474
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #109 Gepost op: 21 October 2014, 22:36:14 »
Vanmiddag het verlossende telefoontje...  (y)
Hij is binnen....

Natuurlijk gelijk in de auto gesprongen en opgehaald.

Mooi hoor. En gelukkig geen deukje in het dak.

Nog even 2 decoders er in en rijden maar.

mvg.
Ad
Ontkoppel je hersens op tijd!

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 474
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #110 Gepost op: 22 October 2014, 11:07:29 »
Het open krijgen van de kopbakken om de decoder er in de krijgen is even een secuur werkje.  ::)
Met wat hulp van tandenstokers en scherpe nagels lukt het uiteindelijk wel.
Het voordeel van deze constructive is dat de bak wel mooi strak op het onderstel zit...  (y)

Gelukkig hoeft  hij niet vaak open. Alleen nog een keer als er Preisertjes mee gaan rijden en er bovenverdieping in geplaatst wordt.
Jammer dat er zo'n dichte klomp ijzer in de motorbak is geplaatst. ik wist het van te voren... maar toch.
Ga toch nog kijken of ik daarop iets kan verzinnen.  ;D

Verder valt mij op dat hij zwaar rijdt. Als ik het treinstel zonder motorbak met hand verplaats dan voel ik veel weerstand.
Ga ik ook nog even naar kijken.
Met zo'n zwaar gewicht in de motorbak en 2 antislip wieltjes komt hij altijd wel vooruit....
Elk nadeel heb z'n voordeel, za'k maar zeggen.  ;)

Maar hij rijdt mooi zijn rondjes.... moet nog wel even de decoder afstellen.... want het is nu echt een sneltrein.

Groeten,
Ad
« Laatst bewerkt op: 22 October 2014, 13:45:51 door AdLoc »
Ontkoppel je hersens op tijd!

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #111 Gepost op: 25 October 2014, 13:36:53 »


Links de abv3/4 en rechts de abv6.

Hier is het lengte verschil van de balkons duidelijk zichtbaar waardoor de draaistellen van de abv6 verder van de overgangsinrichting staan. Helaas heb ik zo geen foto van de abv 3/4 van een virm 1 met het oog op de 1e klas strepen.

Offtopic, ik heb wel op de borgen gezeten en een voorganger daarvan, maar vwo was iets te hoog gegrepen voor mij.

Rolf

klopt dat 9405 ook geen stoot blokken heeft zoals op deze foto? ik noem die dingen waarschijnlijk verkeerd, als dat zo is heb ik geluk, gister bij het plaatsen van de decoder brak er een af
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #112 Gepost op: 26 October 2014, 20:41:49 »
Geen enkele VIRM heeft nog buffers tussen de rijtuigen. Je kunt ze gerust allemaal afbreken  ;)

Mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #113 Gepost op: 26 October 2014, 21:11:35 »
Waarom zaten ze er eerst wel op ?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 474
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #114 Gepost op: 27 October 2014, 11:30:43 »
Ik heb gisteren mijn VIRM 9405 een half uurtje laten inrijden.

Wat mij opvalt is dat de ESU LoPi V4 vrij warm wordt.
Ik voel de warmte door de kap heen. En dat terwijl er toch redelijk veel ruimte om de decoder heen zit.

Iemand anders ervaringen hier mee?

Mvg.
Ad
Ontkoppel je hersens op tijd!

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #115 Gepost op: 27 October 2014, 11:49:47 »
Komt de warmte niet van de motor af ?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 474
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #116 Gepost op: 27 October 2014, 13:21:01 »
Ik zal dat nog even nagaan. Maar de kap wordt prcies op die plek warm.

Wat ik al eerder had aangegeven is dat het treinstel wel zwaar rijdt en dat de verzwaring in de motorbak wel extreem is.
Mischien dat de LoPi wat harder moet werken?

mvg,
Ad


Ontkoppel je hersens op tijd!

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #117 Gepost op: 27 October 2014, 22:36:34 »
Het open krijgen van de kopbakken om de decoder er in de krijgen is even een secuur werkje.  ::)

Dat blijkt. En ik had al eerder exemplaren correct kunnen openen. Maar ik heb het dus gepresteerd van de motorloze bak alle 6 nokjes af te breken ...

Enfin, wijzer geworden van de k(r)oningstrein direct bij het openen van de motor-bak wat elektr(on)ische zaken gecontroleerd.

Deze hing nog met 1 ader vast (inmiddels opnieuw gesoldeerd en dus verholpen):



Dit is nog net goed gegaan, blijkbaar klem gezeten (draad verlegd en verder zo gelaten):



Wicher.



Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #118 Gepost op: 28 October 2014, 20:26:44 »
Waarom zaten ze er eerst wel op ?

Eerst wel, omdat de trein zo ontworpen is.
 
Buffers zijn verwijderd om het rijcomfort met name in wisselstraten (boog tegenboog)te verbeteren en besparing op onderhoudskosten, omdat nu niet om de zoveel tijd de buffers gesmeerd/ingevet hoeven te worden.
Een modificatie van de koppeling maakt het mogelijk ook de duw krachten op te vangen en dus zijn buffers niet meer nodig.

Dat is wat de baas ons toen der tijd in ieder geval heeft wijsgemaakt. 😄

Mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #119 Gepost op: 12 November 2014, 08:59:59 »
Klopt. (ik heb het verslag even aangepast en het erbij gezet voor de duidelijkheid)
Puur om te laten zien dat het lijnenspel op de rijtuigen overal netjes gelijk is.
Kort koppelen en pimpen ga ik nog doen en uitleggen.
Ben zelf ook begonnen met het verwijderen van de buffers en het op lengte brengen van de 1e klasse streep. Daarvoor heb ik de eerste klasse strepen van een set transfers van Kleinspoor voor de SGMm gebruikt. De juiste 1 heb ik nog niet gevonden.
Ver der wacht ik even tot het verslag van Chris van het pimpen komt. Scheelt weer zelf het wiel uitvinden.

Spoorfan